Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 20. januar 1885

Tanker om det nye år

År 1884 er gået over i evigheden, og et nyt år er kommet over os. Hvilken karakter har den historie der er skrevet ned i himlen, han den dag for dag er gledet over med en god eller ond byrde? Er der ikke mange af jer, mine brødre og søstre, som vil møde en blakket rapportering? Har I ikke undladt at udnytte mange anledninger, som det gamle år har givet jer, for at forme rigtige vaner og bygge en rigtig karakter? Har I gjort jer selv til alt det som Gud har ville I skal? Kender I mere til sandheden end I gjorde for et år siden? Har I praktiseret selvkontrol, dagligt søgt at blive helliget gennem sandheden, så jeres liv kan genspejle lys på andres stivej?   ret

Gud har givet os alle et arbejde at gøre for ham. Har du været trofast over for dette arbejde? Har du bestræbt på at til passe din karakter i alle enkeltheder til Guds lov? Har du prøvet at opdage og afhjælpe alle mangler i dig selv, som har tendens til at lede andre fra den strenge retskaffenhedens sti? Er dit liv blevet formet ved Guds ord og Ånd som gør dig til velsignelse for alle som du omgås?   ret

Du er i fare for fordærv inden for og fristelse udefra. Der er onde vaner og karaktertræk som hele tiden retter dig mod selviske og svage principper. I det sidste år, har Satan arbejdet ihærdigt på at vende dig bort fra at beskue dig selv; og mange af jer har begået fejl ved at efterlade Guds egen etablerede standard, at følge den ufuldkomne efter dine egne påfund. Men ingen behøver at fejle på denne vej, for Gud har givet sin elskede Søn til at føre os til Paradiset. Vi skal efterligne hans hellige, pletfrie og hellige liv; og gennem hans nøde får vi del i guddommelig natur, der har undflyet fordærvet som er i verdens lyster.   ret

År for år skinner lyset på vor stivej. Det lys vi fik i 1884 er ikke lyset til os dette år; for blev lyset udnyttet rigtigt, kunne vi se et endnu større lys for det år der ligger foran os. Kære brødre og søstre, det større lys som I modtager forpligter jer mere over for Gud. Jeres kristne vækst bør være i overensstemmelse med de privilegier i nyder. For hver dag der går bør I være bedre forberedt på at møde nye trængsler og bære nye ansvar. Påskønner I ikke dette faktum? Erkender I ikke at I har pligt over for andre? Overvej indflydelsen fra alle de ord og handlinger i jeres liv kan have på dem omkring jer. Der kan gøres et varigt indtryk, som vil falde tilbage på jer selv som velsignelse eller forbandelse. Dette menes at være frygtelig alvorligt for livet, og bør drive os til Gud i ydmyg bøn, så han vil lede os ved sin visdom.   ret

Hvis alle erkender dette, sådan som det er blevet vist for mig, vil mange føre livet mere forsigtigt end de gør nu. Det er let for kristendomsbekendere at udsætte Jesus, hans fuldkommenhed og hans elskelighed, under udseende at stor helligelse, som de udøver mod andre, og hersker jernhårdt over dem. Det er let for dem at tale om sandheden, og vigtigt at holde Guds bud, skønt de aldrig har ført sandhedens principper i praksis i deres hverdagsliv. De har ikke gjort et succes ud af at tjene Gud, og har således mistet den dyrebare trøst og støtte der kommer af samfundet med ham.   ret

Vi tilhører Jesus. Han har købt os med sit dyrebare blod; og vi skylder ham en taknemmelighedsgæld, som vi aldrig kan betale, men som vi daglig bør anerkende ved villig og uselvisk tjeneste. Hvis vi erkender dette, som vi burde, skal vi være som Kristus. Ligesom ham, skal vi fornægte selvet, at vi kan gøre andre godt. Men hvor meget tid er der det sidste års tid, ikke blevet brugt tjene selvet, som burde være givet til Herren. Hvor mange penge er der ikke brugt unødigt på at stilne smagen og behage øjnene. Hvor meget er der ikke blevet brugt på at tilfredsstille appetitten, hvor enkel mad ville være bedre og mere nærende, og give større fysisk og metal styrke.   ret

Nogle har ikke givet Gud den tiende og de gaver som tilkommer ham. Skal disse vækkes op til at forstå deres pligt. Profeten Malakias ord gælder dem: ”Skal et menneske bedrage Gud? I bedrager mig jo! Og i spørger: »Hvorved har vi bedraget dig?« Med tienden og offerydelsen! I trues med forbandelse og bedrager dog mig, ja alt folket gør det! Bring hele tienden til forrådshuset, så der kan være mad i mit hus; sæt mig på prøve dermed, siger Hærskares Herre, om jeg da ikke åbner eder himmelens sluser og udøser velsignelse over eder i overmål. Jeg vil for eders skyld skræmme æderne, så at de ikke ødelægger eder landets afgrøde, og vinstokken på marken skal ikke slå eder fejl, siger Hærskares Herre. Og alle folkene skal love eder, fordi I har et yndigt land, siger Hærskares Herre.”   ret

Hvor der end har været en forsømmelse fra jeres side at give Herrens eget tilbage, så andre med sjæls brøde, og giv tilbage, så hans forbandelse ikke hviler over dig. Mange er i en kold og frafalden tilstand, fordi de har berøvet Gud; og nu kalder Herren dem til at genløse det tidligere. ”Bring hele tienden til forrådshuset,” siger han; ”sæt mig på prøve dermed.” Når du har gjort hvad du kan fra din side, ikke holdt noget tilbage som tilhører din Skaber, kan du bede ham om at skaffe midler, der sender sandhedens budskab til verden. Guds arbejde vil være langt længere fremme end nu, om hvert menighedsmedlem udviste passende taknemmelighed til Gud, for den uvurdelige gave med evigt liv gennem Kristus.   ret

Enhver af os har fået tilstået et arbejde i Herrens vingård. Der er nok til alle at gøre; ingen skal stå ledige. Har du været tro mod din særlige opgave, gjort hvad du kan for at vinde andre til standheden? Hvor mange er blevet ledt til Kristi kors, ved sine personlige bestræbelser? Har du ved forskrift og eksempel udpeget dine medmennesker til Guds Lam, eller har du, ved at tilpasse dig verden, styret deres tanker og hengivenhed i en forkert kanal?   ret

Mange af jer har gjort store fejltagelser det sidste år; vil du gentage disse fejltagelser i løbet af det år du lige er kommet ind i? Menneskelig dømmekraft er begrænset; og mennesker soler på deres egne meninger i deres blinde selviskhed, og går en vej der krydser direkte på tværs af Guds forsyn, og får nederlag til sidst. Nu behøver at ransage dig selv nøje, for at se tendensen af din kurs. Guds Ånd opdager hjertets tanker og intentioner, og det vil åbenbare dit ståsted og naturen af dit arbejde.   ret

Gud alene kan sige hvad der vil ske i løbet af år 1885. det kan blive mere begivenhedsrigt vore liv og i vort arbejdes historie foregående år. Vi har set Guds Ånd særlige arbejde under lejrmødestunden, og under nærværende generalkonferensesamling; men disse beviser som Herren arbejder under bør ikke få os til at sætte os ned i magelighed. Sandhedens lys skal gå ud til jordens afsidesliggende og formørkede hjørner. Enhver udfolder sit forsyn, alle tegn er forhånden i arbejdet for at fremskynde det med kraft, for at vække til større iver og alvor, medens vi afventer mere forunderlige og herlige sandhedssejre i fremtiden.   ret

Vil enhver af jer der tror den nærværende sandhed spørge: ”Herre, hvad vil du have mig til at gøre?” Hans Ånd arbejder på menneskenes sind, der bereder dem til at modtage sandheden. Lad jeres bestræbelser være fyldt op med hans forsyns opåbninger. Gør noget, gør det nu; og lad det nye års beretning være en beretning som du ikke vil skamme dig over at møde i dommen.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2003. s. 19
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12