Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. januar 1888

Rigdommen og hjertet.

Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være. Matt 6,19-21.   ret

”Læg mærke til disse ord af den store lærer, der talte, som intet menneske før havde talt. Han viser dig den vej, du skal følge, hvis du vil gøre det, som er bedst for dig i dette liv, og samle dig evige skatte. ”Saml jer ikke skatte på jorden.” Man står i fare for at miste alt ved en stræben efter verdslig vinding; thi man glemmer sine højere interesser i den febrilske iver efter at skrabe jordisk gods sammen. Den bekymring og uro, som følger med af liggendefæ på jorden, giver en hverken tid eller lyst til at tænke over de evige rigdommes værdi. Den kommende verdens herlighed overses for denne jords forfængelige tings skyld. ""Thi hvor eders liggendefæ er, der vil også eders hjerte være.” Alle ens tanker, bevæggrunde og planer bliver jordiske, og sjælen fyldes med gerrighed og egenkærlighed. ”Hvad kan det gavne et menneske, dersom han vandt den ganske verden, men tog skade på sin sjæl?” Den dag skal komme, da alle ens afguder i guld og sølv skal blive kastede ud til muldvarpene og flagermusene, og de rige skal græde og hyle over den elendighed, som skal komme over dem."   ret

”Kristus siger: ”Samler eder liggendefæ i himlen.” Sine bedste kræfter bør man bruge til at bringe sine skatte over i den anden verden. Dette arbejde med at overføre, din ejendom til den himmelske verden er al din bedste energi værdig. Det som du giver til Guds sag, er ikke gået tabt. Alt, hvad der gives til sjæles frelse og Guds ære, er anbragt i det sikreste foretagende både i dette liv og i det kommende. Dine talenter af guld eller sølv stiger bestandig i værdi, hvis du giver dem til vekselererne, og vil blive opført på dit regnskab i Himmeriget. Så vil du modtage de evige rigdomme, som er blevet forøgede i vekselerernes hænder. Ved at give til Guds riges arbejde samler du dig selv skatte i Himmelen. Alt, hvad der samles deroppe, er sikret mod ødelæggelse og tab og forøges til evig og stedsevarende formue. "   ret

Det skulde være din afgjorte beslutning at stille alle din kræfter til Kristi tjeneste; thi hans tjeneste er gavnlig både for det liv, som nu er, og for det, som skal komme. Hvis dine tanker, dine planer og dine formål alle er rettede mod at samle jordiske ting, så vil dine bekymringer, dit studium og dine interesser have deres midtpunkt i verden. Himmelens skønhed vil have mistet sin tillokkelse. Den evige verdens herlighed vil høre op med at virke på dig som en realitet. Dit hjerte vil være, hvor din skat er, og alle dine evner vil blive så koncentrerede om det arbejde, du har valgt dig, at du ikke vil lægge mærke til ordets og Guds Ånds advarsler Du vil ikke få tid til at hengive dig til studium af skriften eller til alvorlig bøn om, at du må undfly Satans snarer og for lydighed mod Himmelens Fader.   ret

Satan har garn og snarer ligesom en fuglefængers snarer, der alle er beregnet til at fange sjæle. Hans bestræbelser gælder at få mennesker til at bruge de evner, Gud har givet dem, hellere til egoistiske formål end til at ære Gud. Gud vil, at mennesket skal være optaget af et arbejde, som bringer dem fred og glæde og vil skaffe dem evige goder, men Satan ønsker, at vi skal koncentrere os om det, som ikke er til gavn for os, for ting, som med tiden går til grunde. Satans tjeneste er fuld af bekymring, uro, ængstelse og trættende arbejde, og de skatte, man får skrabet sammen, varer kun en tid. Men forlanger den største sikkerhed for, at man for anvendelsen af sine jordiske midler skal få god vinding; men med hensyn til de himmelske ting vises den største ligegyldighed. O, at interessen for den kommende verden måtte blive større! Hvorfor er mennesket så ligegyldigt for sin sjæls frelse, når den blev erhvervet af Guds søn med så stor bekostning?   ret

”Menneskehjertet kan blive en bolig for Helligånden. Kristi fred, som overgår al forstand, kan bo i din sjæl, og hans nådes forvandlende kraft kan virke i dit liv og berede dig til at bo i herlighedens boliger. Men hvis hjerne og nerver og muskler alle beskæftiges i jegets tjeneste, gør du ikke Gud og Himmelen til det vigtigste i dit liv. Det er umuligt at indflette Kristi nåde i din karakter, mens du sætter alle kræfter ind på verdens side. Det kan måske lykkes dig at ophobe skatte på jorden til din egen forherligelse, men ”hvor din skat er der vil også dit hjerte være”. Matt 6,21. Hensynet til det evige vil komme i anden række. Du tager måske del i ydre dyrkelsesformer, men din gudsdyrkelse vil vække afsky hos Himmelens Gud. Man kan ikke tjene Gud og mammon. Du vil enten holde dit sind og lede din vilje til Guds side, eller du vil lægge al din virkekraft i denne verdens tjeneste. Gud vil ikke have dit halve hjerte."   ret

”Øjet er legemets lys; derfor, dersom dit øje er sundt, bliver dit ganske legeme lyst.” Hvis øjet er sundt, hvis det rettes mod Himmelen, vil det himmelske lys fylde sjælen, og det jordiske vil forekomme ubetydeligt og uinteressant. Hjertets formål vil ændres, og man vil følge Jesu påmindelser. Så vil du samle dig skatte i Himmelen. Dine tanker vil fæste sig ved evighedens store løn. Alle dine planer vil komme til at gælde det fremtidige udødelige liv. Du vil blive draget mod din skat. Du vil ikke grunde over dine jordiske interesser, men i alt, hvad du foretager dig, vil dette tavse spørgsmål lyde: ”Herre, hvad vil du, at jeg skal gøre?” (Apg. 9,6.) Bibelsk gudsfrygt vil blive en del af dit daglige liv.   ret

”Den sande kristen tillader ingen jordisk tanke at komme ind mellem hans sjæl og Gud. Guds bud udøver en styrende indflydelse på hans tanker og følelser. Hvis enhver, som søger Guds rige og hans retfærdighed, vilde være værdig til at udføre Kristi gerninger, hvor meget lettere vilde da ikke vejen til himlen blive! Guds velsignelser vilde tilflyde sjælen, og lov og pris til Herren vilde bestandig være på eders læber. Da vilde I tjene Gud i sandhed. Eders følelser vilde måske ikke altid være glade; skyer vilde undertiden skygge for eders horisont; men den kristnes håb hviler ikke på følelsernes grundvold af sand. De, der handler efter principper, vil se Guds herlighed bag skyggerne og stole på forjættelsens sikre ord. De vil ikke lade sig afholde fra at ære Gud, hvor mørk end vejen kan synes. Modgang og prøvelser vil kun give dem en lejlighed mere til at vise oprigtigheden i deres tro og kærlighed. Hvis sjælen føler sig tynget af modløshed, er det ikke noget bevis for, at Gud har forandret sig. Han er den samme i går og i dag, ja, til evig ti? . Hebr. 13,8. Du er sikker på Guds velbehag, når du fornemmer strålerne fra Retfærdighedens Sol, men hvis skyerne falder over din sjæl må du ikke mene, at du er forladt. Din tro må gennembryde mørket. Dit øje må være rent og hele dit legeme lyst. Kristi nådes rigdomme må stadig være os for øje. Saml sammen på de lærdomme, som hans kærlighed skænker os. Lad din tro være ligesom Jobs, så du kan sige: Se, han slår mig ihjel, jeg har intet håb, dog lægger jeg for ham min færd? Job 13,15. Hold fast ved din himmelske Faders løfter og husk på, hvordan han tidligere har handlet mod dig og sine tjenere, thi alle ting samvirker til gode for dem, som elsker Gu? . Rom 8,28."""   ret

”De mest prøvende oplevelser i en kristens liv kan være de mest velsignede. De mørke timers særlige forsyn kan give sjælen nyt mod ved Satans fremtidige angreb og dueligøre Guds tjener til at holde stand under hårde prøvelser. Prøvelsen af din tro er mere dyrebar end guld. Du må have den vedvarende tillid til Gud, som ikke lader sig forstyrre af bedragerens fristelser og påfund. Tag Herren på ordet. Du må undersøge forjættelserne og tage dem, du trænger. ”Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.” Rom 10,17."   ret

Det er troen, som gør sjælen fortrolig med Guds eksistens og nærværelse, og når vi lever i beskuelse af hans herlighed, fatter vi mere og mere hans væsens skønhed. Vor sjæl styrkes i åndelig kraft, for vi indånder Himmelens luft og forstår, at Gud er ved vor højre hånd og at vi ikke skal blive rokkede. Troen ser, at Gud er vidne til hvert ord og hver gerning, og at hver ting er åbenbar for ham, med hvem vi har at gøre. Vi skulde leve, som om vi var i en uendeliges nærværelse.   ret

Så elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at den tabte skulde genvindes. Kristi offer og betragtningen af ham har bragt den angrende sjæl i et helligt forhold til den evige fader. Den, som har prøvet og fundet, at Gud er god, kan ikke bære det over sit hjerte at følge overtræderens vej. Det er pine for ham at krænke en lov given af en Gud, som har elsket ham så højt. Han benytter sig at den hjælp, Gud har lovet, ophører at være ulydig mod ham, flyr til Kristus og får syndernes forladelse ved troen på hans blod. Guds hjælpende hånd ud rækkes til hver angrende sjæl. Guds visdom vil ordne vejen for dem, som stoler på Herren. Guds kærlighed vil omgive dem, og de vil føle trøsterens, den Helligånds, nærværelse.   ret

”Hvis dit rene øje er fæstet på Guds ære, vil der blive henlagt skatte for dig her oventil, fri for al fordærvelse og tab, og ”hvor eders liggendefæ er, der vil også eders hjerte være.” Jesus vil blive det mønster, du søger at efterligne. Herrens lov vil være din fryd, og på den store regnskabsdag vil du høre de glade ord: ”Vel, du gode og tro tjener! Du har været tro over lidet, jeg vil sætte dig over meget; gå ind til din Herres glæde."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2At jeg må kende ham 0805... STID 114/88
afsn nr:3STID 114/88... At jeg må kende ham 0805
afsn nr:4STID 114/88... At jeg må kende ham 0805
afsn nr:5At jeg må kende ham 0804... STID 114/88
afsn nr:6At jeg må kende ham 0804... STID 114/88
afsn nr:7STID 114/88
afsn nr:8STID 114/88, At jeg må kende ham 0908
afsn nr:9At jeg må kende ham 0908... STID 115/88
afsn nr:10At jeg må kende ham 0908... STID 115/88
afsn nr:11STID 115/88
afsn nr:12STID 115/88