Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 28. januar 1875

Jeg kan ikke tage derned.

”Det er et stort arbejde,” siger Nehemias, ”jeg er i gang med, så jeg kan ikke tage derned. Arbejdet ville ellers gå i stå, hvis jeg forsømte det og tog ned til jer.” (Nehemias 6,3)"   ret

Guds folk, i denne betydningsfulde tid for menigheden, bør ikke give efter på deres årvågenhed eller tapperhed et eneste øjeblik. Satan er på sporet af os. Han er opsat på at overvinde Guds lovlydige folk, med sine fristelser. Hvis vi ikke giver djævlen nogen plads, men modstår hans bedrag hårdnakket i tro, skal vi få styrke til at forlade al syndighed. Dem som holder Guds bud vil være en kraft i landet, hvis de vil leve op til deres lys og deres privilegier. De kan være forbilleder for fromhed, hellighed i hjertet og i samtale. Vi får det ikke nemt, så vi kan ophøre med årvågenhed og bøn. Idet tiden nærmer sig for Kristi åbenbaring i himlens skyer, vil Satans fristelser komme med større kraft over dem som holder Guds bud, for han ved at hans tid er kort.   ret

Satans arbejde vil gennemføres gennem agenter. Prædikanttjenere som hader Guds lov, vil bruge alle midler til at lede sjæle fra deres loyalitet. Vore bitreste fjender vil være iblandt denne gruppe personer. Deres hjerter er fuldt opsatte på at føre krig imod dem som holder Guds bud og har Jesu tro. Denne klasse føler at det er en dyd at tale, at skrive, at udvirke det bitreste had imod os. Vi behøver ikke at vente på retfærdig behandling, eller retfærdighed, i deres hænder. Mange af dem er inspireret af Satan med vanvid imod dem som holder Guds bud. Vi vil være ondskabsfuld og fejlrepræsenteret, og, alle vore motiver og handlinger vil blive fejlbedømt, og vore karaktertræk vil angribes. Dragens vrede vil tilkendegives på den måde. Men jeg så at vi ikke skal miste modet det mindste. Vor styrke er i Jesus, vor advokat. Hvis vi i ydmyghed og beskeden tillid, holder fast på Gud, vil han give os nåde og himmelsk visdom til at modstå Satans list, og komme ud som sejrherrer.   ret

Det vil ikke øge vor indflydelse, eller begunstige os hos Gud, at komme ned fra vort store værk til deres niveau og imødekomme deres bagvaskelse. Der er dem som vil trække al slags bedrag og store falsknerier tilbage, for at opnå deres formål og bedrage sjæle, og kaste en skamplet på Guds lov, og dem som elsker at adlyde hans befalinger. De vil gentage de mest upålidelige og modbydelige falsknerier, igen og igen, indtil de selv tror at de er sande. Dette er de stærkeste argumenter de har imod det fjerde buds sabbat. Vi bør ikke lade vore følelser kontrollere os, og splitte os fra advarselsarbejdet i verden.   ret

”Nehemias sag er en betvingende illustration. Han blev engageret til at opbygge Jerusalems mure, og Guds fjender var opsat på at murerne ikke skal bygges. ”Men det skete at da Sanballat og Tobija og araberne, ammonitterne og ashdoditterne hørte, at udbedringen af Jerusalems mure skred frem, efterhånden som bruddene blev fyldt ud, blev de meget vrede. De dannede alle en sammensværgelse for at angribe Jerusalem og skabe forvirring .”   ret

”I dette tilfælde, en hadsk ånd og i modsætning til hebræerne formedes unions bånd, og skabte gensidig forståelse iblandt forskellige grupper af mennesker, som ellers kunne bekrige hinanden. Dette vil illustrere hvad vi ofte er vidne til i dag i det eksisterende forbund mellem trossamfund af mennesker der modsætter sig den nærværende sandhed, hvis forbund virker til at være det som er dragonisk i sin natur, viser had og bitterhed imod levningen som holder Guds bud. Dette ses specielt hos dem som er kendt for at hade og sladre om hinanden, når de kan spare tid og kræfter på at fordreje, bagtale og genere syvende dags adventister. ”Men vi bad til vor Gud og satte vagtposter imod dem til værn for byen dag og nat.”   ret

Vi er hele tiden i fare for at blive selvtilstrækkelige, stole på vor egen visdom, og ikke gør Gud til vor styrke. Intet forstyre Satan så meget som det at vi ikke kender hans bedrag. Hvis vi mærker vore farer, skal vi nære behov for bøn ligesom Nehemias gjorde, og ligesom skal vi opnå det sikre forsvar som vil gøre os sikre i farens stund. Hvis vi er uforsigtige og ligegyldige, skal vi visselig overvindes af Satans Bedrag. Vi må være tapre. Så længe vi, ligesom Nehemias, trækker os tilbage i bøn, tager vore forviklinger og byrder med til Gud, bør vi ikke føle at vi ikke har noget at foretage os. Vi skal overvåge vore sjælefjendes arbejde, så de ikke får mulighed for at bedrage sjæle. I Kristi visdom bør vi anstrenge os for at bekæmpe deres hensigter, medens vi samtidig ikke lader dem kalde os ud af vort store arbejde. Sandhed er stærkere end vildfarelse. Retfærdighed vil herske over vildfarelse.   ret

Herrens folk forsøger at helbrede den gren som er dannet i Guds lov.   ret

Dine ruiner fra fortiden skal genopbygges, du skal rejse tidligere slægters grundvolde. Du skal kaldes den, som tætner revner, den, som gør det nedrevne beboeligt. Hvis du tager dig i vare på sabbatten og ikke driver handel på min hellige dag, hvis du kalder sabbatten frydefuld og Herrens hellige dag ærværdig, hvis du ærer den ved ikke at gøre, som du plejer, drive handel og træffe aftaler, så skal du glæde dig over lykken hos Herren. Jeg vil føre dig frem over landets høje og lade dig nyde godt af din fader Jakobs ejendom. Herren selv har talt.   ret

Dette forstyre troens fjender, og alle midler bruges for at forhindre os i vort arbejde. Og alligevel rejser   ret

Den nedbrudte mur rejser sig hele tiden op. Verden er blevet advaret, og mange vender sig bort fra at træde Jehovas lov under deres fødder. Gud er i dette arbejde, og kan ikke stoppe det. Guds engle arbejder sammen med Guds trofaste tjenere, og værket skrider hele tiden fremad.   ret

”Vi vil møde modstand af enhver art, ligesom bygmestrene af Jerusalems mure gjorde; men hvis vi våger og beder, og arbejder som de gjorde, vil Gud kæmpe kampene for os, og give os dyrebare sejre. Nehemias ”stolede på Herren, Israels Gud; hverken før eller siden så man en som ham blandt alle Judas konger. Nehemias ”holdt fast ved Herren og veg ikke fra ham, og han holdt de bud, Herren havde givet Moses.”   ret

Gentagne gange blev der sendt budbringere, der holdt konference med Nehemias, men han nægtede at møde dem. Der blev givet frække trusler for hvad de ville gøre, og budbringeren blev sendt for at prædike for folk, der var hvervet til deres byggearbejde. De kom med smigrende antydninger, og lovede dem frihed fra trældom, og fantastiske rettigheder, hvis de ville forene sig med dem, og ophøre med at opbygge Jerusalems mure.   ret

”Men folk befalet ikke gå i ordstrid med deres fjender, og ikke svare dem med et ord, at de ikke får fordele af de ord de får. Og tyede til trusler og latterliggørelse. De sagde: ”Bærernes kraft nedbrydes, der er så mange murbrokker; vi er ikke i stand til at bygge på muren.” ”Sanballat . . . hørte, at udbedringen af Jerusalems mure skred frem, efterhånden som bruddene blev fyldt ud, blev de meget vrede.” og hånede jøderne. Nehemias bad: Hør O vor Gud, for vi er foragtet; og vender deres skam over deres eget hoved."   ret

Jeg sendte derfor bud til dem og svarede: Det er et stort arbejde, jeg er i gang med, så jeg kan ikke tage derned. Arbejdet ville ellers gå i stå, hvis jeg forsømte det og tog ned til jer. De sendte bud fire gange på samme måde, og jeg svarede dem på samme måde. Så sendte Sanballat femte gang sin tjener til mig på samme måde med et åbent brev.   ret

Vi skal tage imod den hårdeste modstand fra den klasse som modsætter sig Guds lov. Men ligesom bygmestrene af Jerusalems mure, bør vi ikke adsplittes og hindres fra vort arbejde, med efterretninger, fra budbringere der ønske diskussion eller kontroverser, eller ved skræmmende trusler, udbredelse af falsknerier, elle nogen af de bedrag Satan kan anspore. Vort svar bør være: Vi er involveret i et stort arbejde, vi kan ikke komme frem. Vi er nogle gange forvirrede over at vide at hvilken kurs vi skal lægge, og bevare æren for Guds sag, og forsvare hans sandhed.   ret

Nehemias handlemåde bør have en stærk tildragelse på menneskenes sind, som den måde den slags modstandere mødes på. Vi bør tage alle disse ting med i Herrens bøn, ligesom Nehemias sendte sin bøn til Gud, da hans egen ånd blev ydmyget. Han klyngede sig til Gud med urokkelig tro. Det er den kurs vi skal følge. Tiden er for dyrebar for Guds tjenere til at forsvare deres karakter som er formørket af dem der hader Herrens sabbat. Vi bør bevæge os frem i urokkelig tillid, tro at Gud vil give hans sandhed store og dyrebare sejre. Stol på Jesus i ydmyghed, sagtmodighed og livets renhed, vi skal frembære en overbevisende kraft med os vi får sandheden.   ret

Vi forstår ikke den tro og tillid vi skal have til Gud, de store velsignelser som tro vil give os, som er vort privilegium. Et vigtigt arbejde ligger foran os. Vi skal opnå en moralsk udmærkelse til himlen. Vore ord og vort eksempel skal tælle til verden. Guds engle er aktive for at tjene Guds børn. Dyrebare løfter står nedtegnet på betingelse af vor lydighed til Guds krav. Himlen er fuld af de rigeste velsignelser, - alle venter på at komme videre til os. Hvis vi føler vort behov, og kommer til Gud i oprigtig og alvorlig tro, skal vi bringes i tæt kontakt med himlen, og skal være i tæt kontakt med Himlen, og skal være lys kanaler for verden.   ret

”Advarslen behøver at genlyde: ”Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19