Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 4. februar 1890

Vore tjenende brødre gør en absolut fejl ved udførelsen af det arbejde som Herren styrer. De viser ikke mennesker fuldkommenheden i Kristus Jesus. De har ikke præsenteret fuldkommenheden i Kristus Jesus for alle mennesker. De har ikke fået en erfaring gennem personlig samfund med Gud, eller en kundskab til hvad der udgør kristen karakter; derfor er der mange der døbes som ikke er egnet for hellig lydighed, men som er knyttet til selvet og verden. De har ikke set Kristus eller taget imod ham i tro.   ret

Vi har kun fået glimt af lys med hensyn til Guds lovs umådelige rækkevidde. Den lov der blev udtalt ved Sinai var en gengivelse af Guds karakter. Mange som bekender sig til at være sandhedens undervisere, har ingen forståelse af hvad de varetager når de fremlægger loven for mennesker, fordi de ikke har studeret den, de har ikke samlet sindets kræft til det formål at forstå dens betydning. Deres Gud-given kræft er afledt og brugt forkert og de har langt igen for at forstå det der er sandt. De har et overfladisk kendskab, men de forstår ikke forbindelsen mellem Kristus og loven og de kan ikke fremlægge den på en sådan måde at den kan udfolde frelseplanen for deres hjerter, for de lader ikke Kristus ind i deres hjerter eller ind i deres samtaler. De føler ikke i deres sind at de har brug for at pløje dybere i deres søgen efter sandheden, så de kan bekendtgøre hele Guds plan.   ret

..... Mange af dem, som hævder at tro på de prøvende sandheder for disse sidste tider, handler, som om Gud ikke lagde mærke til deres manglende ærbødighed for forskrifterne i hans hellige lov og viser ulydighed mod den. Loven er udtryk for hans vilje og det er gennem lydighed overfor denne lov, at Gud tilbyder at regne menneskenes børn for sine sønner og døtre. .....   ret

Der er blevet bragt et uendelig stort offer, for at Guds åndelige billede måtte kunne genoprettes i mennesker ved villig lydighed overfor alle Guds bud. Vor frelse er noget meget stort, thi der er sørget rigeligt for, at vi ved hjælp af Kristi retfærdighed kan blive rene, helhjertede og ikke mangle noget.   ret

Frelseplanen, med dens udsigt til evigheden, er åben for den angrende, troende synder, noget den største brede af hans forestillingsevne ikke kan fatte. Hvis mennesker vil holde Guds bud ved troen på Kristus, står Himmelens rigdomme til deres rådighed, men det modsatte er resultatet hvis vi nægter at adlyde Gud. Mennesket har ikke mulighed for at opfylde Guds bud i egen styrke. Hans ofringer, hans arbejde, vil alle være besmittet med synd. Der er givet en kur for dette ved Frelseren, som kan give mennesket kraften af hans fortjeneste og gøre han til medarbejder i frelsens store arbejde. Kristus er retfærdighed, helliggørelse og frelse for dem som tror på ham og som følger i hans fodspor. Jesus kom til vores verden for, i sit liv, at give udtryk for Guds karakter. Han iklædte sig vores natur og forenede det menneskelige med det guddommelige. Han gav os et perfekt eksempel på lydighed mod Guds lov og vi tilskyndes, "I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus, han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig; og da han var trådt frem som et menneske, ydmygede han sig og blev lydig indtil døden, ja, døden på et kors. Derfor har Gud højt ophøjet ham og skænket ham navnet over alle navne, for at i Jesu navn hvert knæ skal bøje sig, i og på jorden og under jorden og hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære." Fil 2,5-11. "i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. Han er den usynlige Guds billede, al skabnings førstefødte. I ham blev alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt. Han er forud for alt og alt består ved ham." Kol 1,14-17.   ret

afsn nr:evangelisering s 319
afsn nr:1Guds sønner og døtre 0207
afsn nr:2Guds sønner og døtre 0207
afsn nr:3Guds sønner og døtre 0207
afsn nr:4Guds sønner og døtre 0207