Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 5. februar 1901

En advarsel for denne tid

Paulus skrev "derfor har vi, fra den dag vi hørte det, heller ikke holdt op at bede for jer og ønske, at I må blive fyldte af indsigt i Guds vilje med al visdom og åndelig forståelse, så I kan vandre Herren værdigt, i alle måder ham til behag, idet I bærer frugt og vokser i al god gerning ved erkendelsen af Gud og styrkes med al styrke efter hans herligheds vælde til al udholdenhed og tålmodighed med glæde" (Kol 1,9-11). Disse ord præsenterer en fremgang af religiøs erfaring.   ret

Læg dem dette på sinde, og forman dem for Guds åsyn til ikke at indlade sig i mundhuggeri det er ikke til nogen nytte, men kun til fordærv for dem, som hører på det. (2Tim 2,14). Dette er en advarsel bestemt for denne tid. Da kommer en formaning som ofte vil være nødvendig at give: Stræb efter at kunne træde frem for Gud som en mand, der kan stå prøve, som en arbejder, der ikke skammer sig ved sit arbejde, men forkynder sandhedens ord på rette vis. (2Tim 2,15). Lær at tage sandheden som er åbenbaret, og at beholde den på en sådan måde, at den vil blive føde for Guds hjord.   ret

Vi skal møde dem som tillader deres tanker at vandre i unødige spekulationer, omkring ting der ikke er sagt i Guds Ord. Gud har talt i et tydeligt sprog for enhver der underkaster sig påvirkningen af sjælens frelse. Men Han begærer os til at sky al dagdrømning, og Han siger, kom og arbejd i min vingård i dag. Natten kommer hvori intet menneske kan arbejde. Stop al unødig videbegærlighed; vær på vagt, arbejd, og bed. Studer den sandhed som er åbenbaret. Kristus anmoder om at knuse alle de tomme drømmerier, Han henviser os til markerne, som er modne til høst. Hvis ikke vi arbejder ærligt, vil evigheden overmande os med ansvarlighedens byrde. Gud har givet os talenter, på hvilke vi skal handle, og Han forventer af os at vi vokser i dem i trofast anvendelse. Han har gjort os til Hans almisseuddelere; og Han forlanger det hvorend vi skal gå. Nytte skal kendetegne vores sti. Hvis forventningen af de evige realiteter ikke passer os, for pligterne af det nuværende liv, så lyver skammen sammen med os selv.   ret

Vi har opmuntring i Skrifterne, hvis vi går ydmygt i nærværelse af Gud, vi skal modtage instruktion. Men vi er advaret imod overdreven videbegærlighed. Men hold dig fra den vanhellige, tomme snak; thi de vil komme længere og længere ud i ugudelighed, (2 Tim 2,16). Lede til stier af formodning og indbildning, med hvem vi ingenting har at gøre. De er frugtesløse, uvæsentlige teorier om hvordan mennesket er skabt, hvilket holder tankerne ved ingenting. De har ingenting, sikkert eller væsentligt i dem. Om dem, som har fremgang i disse teorier, siger Paulus: og deres ord vil æde om sig som kræft. Blandt dem er Hymenæus og Filetus; når de hævder, at opstandelsen allerede har fundet sted, er de kommet bort fra sandheden, og de nedbryder troen hos nogle. (2Tin. 2,17-18)   ret

På apostlenes dage, var det mest tåbelige kætteri præsenteret som sandhed. Historien har været, og vil blive gentaget. Der vil altid være dem som, skønt tilsyneladende samvittighedsfulde, vil holde fast i skyggen. De foretrækker det som det virkelige indhold. De modtager falskhed i stedet for sandhed, fordi falskheden er vævet med et nyt klædningsstykke, som de tror dækker over noget vidunderligt. Men fjern klædningsstykket, og der vil ingenting være bag det.   ret

Dog, Guds faste grundvold står urokket, beseglet med denne indskrift; Herren kender dem, der hører Ham til, og enhver, som nævner Herrens navn, skal holde sig fra uretfærdighed. I et stort hus er der ikke alene kar af guld og sølv, men også af træ og ler, og nogle til ære, andre til vanære (2Tim 2,19-20) Det store hus repræsenterer kirken. I kirken vil der være vanartedhed ligesom der vil være værdifuldhed. Nettet som bliver kastet i havet fanger både godt og dårligt.   ret

Hvis nogen holder sig ren og fjernt fra disse, skal han være et kar til ære, helliget, nyttigt for husets herre, brugbart til alt godt arbejde. (2Tim 2,20) Han accepterer ikke teorier der, hvis det er vedtaget, ville forvanske. Han er ved at rense sig selv fra alle uretfærdige følelser, som hvis det er vedtaget, ville lede væk fra det sikre Guds Ord, Til upålidelige menneskelige udtænkninger, nedværdigelse, og fordærvelse. Han kan modstå fjendens arbejde igennem de uhæderlige kar. Ved at granske skrifterne under megen bøn, vil han finde en sti at gå på, ikke menneskers sti, men en sti der fører til himmelen.   ret

Renselsens vej er et individuelt arbejde. Ingen kan gøre dette arbejde for andre. Hvis nogen holder sig ren og fjernt fra disse, skal han være et kar til ære, helliget, nyttigt for husets herre. (2Tim 2,20a) Guds Ånd vil arbejde igennem helliggjorte menneskers kraft, leder dem til at arbejde rigtigt. Dygtighed og nåde vil blive denne betingelse. Mænd vil blive fyldt med et ærligt ønske om at forkynde sandhedens evangelium, fast besluttet, og på en klar måde.   ret

Mændene, som var betroet med hellige ansvar og lærere i åndelige sager, er repræsenteret for Kristus. de Hans ydmyghed og beskedenhed, hvor de dag efter dag er Hans vidner. De åbenbarer Hans Ånd i deres alvorlige bestræbelser for at gøre godt, og de modtager salvelsen repræsenteret af den hellige olie. Tildelingen af Guds Ånd er en overstrømning af den hellige olie fra den guddommelige beholder til menneskelige kar, forberedt til at modtage det. Så ved kraften af Guds nåde, og under Hans ledende omsorg, bliver arbejdet båret fremad, fra den mægtige fjendes ansigt. Dette arbejde er ikke til at stoppe indtil det er fuldendt under det triumferende råb af sejr, Nåde, nåde være med den! (Zak. 4,7b).   ret

Fly ungdomslysterne og jag efter retfærdighed, troskab, kærlighed og fred sammen med dem, der påkalder Herren af et rent hjerte. Afvis de tåbelige og barnagtige stridsspørgsmål; du ved jo, de skaber ufred; og en Herrens tjener bør ikke leve i ufred. Men være mild imod alle, dygtig til at lære fra sig, rede til at finde sig i ondt. Han bør med sagtmodighed tilrettevise de genstridige, om Gud dog engang ville give dem omvendelse, så de kom til erkendelse af sandheden og blev ædru igen og udfriedes af Djævelens snare, fangne som de er af ham, så de må gøre hans vilje. (2Tim 2,22-26).   ret

Medlemmerne af Guds kirke behøver forvandling. Hvis ikke de er forvandlet, vil de blive ført væk fra Kristus, hvor de vil komme ud på krogede stier, og de vil svinge haltene ud af vejen. Der er lige netop så meget brug for omvendelse i og omkring de troende som fejler fra Kristi principper, som iblandt dem som ikke har kundskab om Herrens vej. Lad spørgsmålene komme til enhver sjæl: Går jeg i Kristi fodspor? Sand religion udøver en kraftfuld indflydelse. Sande kristne er fyldt med kærlighed til Gud og mennesker; deres alvorlige ønske for frelsen af sjælene, som er parat til at fortabes, giver dem afgørende sejre.   ret

afsn nr:1Artikler 10/85
afsn nr:21På fast grunn 158... Artikler 10/85
afsn nr:3Artikler 10/85
afsn nr:4Artikler 10/85
afsn nr:5Artikler 10/85
afsn nr:6Artikler 10/85
afsn nr:7Artikler 10/85
afsn nr:8Artikler 10/85
afsn nr:9Artikler 10/85
afsn nr:10Artikler 10/85
afsn nr:11Artikler 10/85