Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 10. februar 1903

Vor krig imod ondt.

Menneskenes vilje er pågående og arbejder stadig for at alt skal bøje sig under den. Dersom den har stillet sig på Guds og Rettens Side, vil den Helligånds Frugter vise sig i Livet, og Gud giver Ære, Hæder og Fred til enhver, som gør det gode.   ret

Når Satan får Lov til at danne Viljen, vil han benytte den til sine Planers Gennemførelse. Han bevirker, at vantro Teorier opstår og opirrer det menneskelige Hjerte til Krig imod Guds Ord. Med vedholdende og ihærdige Bestræbelser prøver han på at indpode i Menneskene sin egen hadefulde og fjendtlige Indstilling over for Gud, og han prøver på at samle dem til Strid imod Himmelens Anordninger og Krav og imod den Helligånds Virksomhed. Han samler alle onde Magter under sit Banner og leder dem under sit eget Førerskab ud på Slagmarken for at kæmpe for det onde mod det gode.   ret

Satans Værk går ud på at afsætte Gud fra Hjertets Trone og at danne den menneskelige Natur efter sit vanskabte Billede. Han kalder til Live alle onde Tilbøjeligheder og opvækker vanhellige Lidenskaber og Ærgerrigheder. Han udlover al denne Magt og Ære, disse Rigdomme og syndige Fornøjelser; men hans Betingelse er, at man skal give Afkald på Retskaffenhed og tillade Samvittigheden at sove. Således nedværdiger han de menneskelige Evner og gør dem til Syndens Fanger.   ret

Gud opfordrer Menneskene til at modstå Ondskabens Magter. Han siger: "Så lad da ikke Synden herske i jeres dødelige Legeme så I lyder dets Begæringer; fremstil ej heller jeres Lemmer for Synden som Uretfærdighedens Våben; men fremstil jer selv for Gud som sådanne, der fra døde er blevet levende, og jeres Lemmer som Retfærdigheds Våben for Gud."   ret

Den Kristnes Liv er en Kamp; men for os står Kampen ikke imod Blod og Kød, men imod Magterne imod Myndighederne, imod Verdensherskerne i dette Mørke, imod Ondskabens Åndemagter i det himmelske. Det er kun ved guddommelig Hjælp, at vi kan komme heldigt ud af denne Retfærdighedens Kamp mod Uretfærdighed. Vor begrænsede Vilje må under ordnes den Ubegrænsedes Vilje; den menneskelige Vilje må blandes med den guddommelige. Dette vil skaffe os den Helligånds Hjælp; og enhver Kamp vil tjene til Generhvervelse af Guds dyrekøbte Ejendom, til Genoprettelsen af hans Billede i Sjælen.   ret

Vor Herre Jesus virker ved Helligånden; thi den er hans stedfortræder. Ved den indgyder han sjælen liv og vækker dens kræfter til det gode, renser den fra moralsk besmittelse og gør den skikket til hans rige. Jesus har store velsignelser at skænke og rige gaver at uddele blandt mennesker. Han er den Underfulde-Rådgiver, hans visdom og kraft er grænseløs; og hvis vi vil erkende hans Ands kraft og indvillige i at lade os forme af den vil vi blive fuldkomne i hans øjne. Hvilken tanke er ikke dette! I Kristus "bor hele guddomsfylden legemlig, og i denne fylde har I del." Det menneskelige hjerte vil aldrig lære lykken at kende, før det har indvilliget i at lade sig forme af Guds And. Ånden omdanner den fornyede sjæl efter dens forbillede, Jesus Kristus. Under Helligåndens påvirkning forvandles fjendskab mod Gud til tro og kærlighed, og hovmod til ydmyghed. Sjælen opdager det skønne i sandheden, og Kristus bliver æret gennem gode og fuldkomne egenskaber. Mens disse forvandlinger sker, betyder engle ud i jublende sange, og Gud og Kristus fryder sig over sjæle, der er dannet efter det himmelske forbillede.   ret

Det er i betragtning af Kristus, ved at udvise tro på ham, ved vor egen erfaring med Hans frelsende nåde, at vi er kvalificeret til at overbringe Ham til verden. Når sjælen er fornyet igennem sandheden, og bringes i harmoni med Gud, vil Herren acceptere os som medarbejdere sammen med ham selv for andres frelse. Jesus vil være vort tema; hans kærlighed, der brænder på vore hjerters alter, vil nå folks hjerter. Sandheden vil blive overbragt, ikke som en kold og livløs teori, men som en levende kraft der ændrer livet. Men Kraften er af Gud, igennem hans Ånd, som effektivt på hjerte og sind. Da Jesus overlod det arbejde som Han havde påbegyndt, formanede, "pålagde han dem, at de ikke måtte forlade Jerusalem, men skulle vente på det, som Faderen havde lovet". Og Han lovede "I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende." Og disciplene "fortsatte alle samstemmende i bøn og påberåbelse," der venter på løftete opfyldelse. Vi bør bede alvorligt for Helligåndens nedstigning ligesom disciplene bad på pinsefestens dag. Hvis de behøvede Helligåndens kraft den gang, behøver vi den mere i dag. Al slags falsk lære, kætteri og bedrag leder menneskers sind vild; og uden Åndens hjælp, er vore anstrengelser for at overbringe den guddommelige sandhed forgæves.   ret

Striden mellem godt og ondt er ikke blevet mindre heftig, end den var på frelserens tid. Vejen til himmelen er ikke blevet mere jævn nu, end den var da. Alle vore synder må fjernes, enhver skødesynd kan hindrer vor åndelige fremgang, må vi tage afstand fra. Det højre øje og den højre hånd må ofres dersom de får os til at vække anstød. Er vi villige til at give afkald på vor egen visdom og modtage himmeriges rige som et lille barn? Er vi villige til at skille os af med selvretfærdighed? Er vi villige til at opofre menneskers bifald? Prisen på det evige liv er uendelig stor. Er vi villige til at modtage Helligåndens hjælp og samarbejde med den, idet vi lægger bestræbelser og opofrelser for dagen der står i forhold til værdien af de goder vi kan opnå?   ret

"I øvrigt, vær stærke i Herren og i hans mægtige styrke. Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I kan stå imod på den onde dag, overvinde alt og bestå. Så stå da fast, spænd sandhed som bælte om lænden, og ifør jer retfærdighed som brynje, og tag som sko på fødderne villighed til at gå med fredens evangelium. Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes brændende pile. Grib frelsens hjelm og Åndens sværd, som er Guds ord."   ret

afsn nr:1Budskaber til de unge 22
afsn nr:2Budskaber til de unge 22
afsn nr:3Budskaber til de unge 23
afsn nr:4Budskaber til de unge 23
afsn nr:5Budskaber til de unge 23
afsn nr:6BUT 23... Guds sønner og døtre 1002
afsn nr:7
afsn nr:8 Budskaber til de unge 24
afsn nr:9