Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 21. februar 1899

Sandheden som den er i Jesus - nr. 2

Gud giver enhver mand sit arbejde, og med de opgaver han deler ud, giver han sine budskaber en styrke som står i forhold til deres tro. Han åbner hele tiden op for sin nådes rigdomme til hjertet. Lys vil skinne frem i klare stråler fra dem som tager imod lys fra Guds ord. Der er behov for omvendte budbringere, der giver den Allerhøjestes ord til folket.   ret

Sandhedens lærer må praktisere den sandhed han bibringer folket med, ellers vil hans arbejde være forgæves. Dem som ikke kun støtter sandheden med argumenter, men med deres liv, sætter sig selv på retfærdighedens side. Ved et omvendt liv kan de bevidne at de frembærer et alvorligt advarselsbudskab, som smager af liv til liv, eller af død til død. Er mennesker virkelig omvendte, vil stridigheder og debat afslutte. Den tydelige ransagende sandhed vil proklameres af alle læber, der er berørt med levende kul fra Guds alter.   ret

Evangeliets sande tjener vil ikke stå frem for det folk der siger jævne ord; og råber Fred og sikkerhed. Han indser de farer som truer sjælen, og han viser sandheden som den er i Jesus. Sandheden kommer klar, tydelig og besluttet fra hans læber, som om han helt forstår de ord der skal være en smag af liv til liv, eller af død til død. Han ved at han har Guds Ånd og kraft, og hans ord vækker sine tilhøreres samvittighed.   ret

De lektier den største Lærer verden nogen sinde har kendt, blev givet i et tydeligt, og enkelt sprog. Kristi ord var ubetinget og direkte. Hans instruktioner blevet givet linje på linje, forskrift på forskrift. Kristus irettesatte sine disciple for deres langsomme opfattelse. Hvorfor forstod de ikke hans lektier? – Fordi hans ord ikke stemte med de var blevet lært om, eller med deres håb og forventninger. Kristus prøvede at indprente sine disciple med det han havde givet dem sandheder i eje, som de ikke så værdien af.   ret

I det gamle testamente er det grundlag hvori frøene for praktisk gudsfrygt blev sået for første gang. Dette blev gentaget i Kristi ord til hans disciple. Vi skal stadig lære at hele den jødiske husholdning er kompakt profeti af evangeliet. Det er evangeliet i billeder. Fra skystøtten, præsenteres menneskets pligt over for Gud over for sine medmennesker. Hans ord til sine udpegede agenter, både i det gamle testamente og i det nye, udpeger tydeligt de kristne dyder. Gennem al hans lære har han spredt sandhedens dyrebare juveler. Alle vil finde disse som dyrebare perler, rige på virk, hvis de vil praktisere de principper som er lagt ned.   ret

Vi har sandheden. Skal vi ikke praktisere den? Selviskhed er det store onde som sætter forkyndelsen af Kristi kors ud af kraft. Forkynd ordet. Overøs ikke Kristi røst med dine egne fortolkning af skriften. Få ikke Guds ord til at sige det som det aldrig har sagt. Anvend sandheden i praksis. Driv sandheden hjem med hellig forvisning og ligefremhed, frembring de høje standarder Gud sætter frem for sit folk. Sandheden må blive til sandhed for den som tager imod alle dens intentioner og fortsæt. Den må stemples på hjertet. ”Thi med hjertet tror man til retfærdighed, og med munden bekender man til frelse.” ”Du skal elske Herren din Gud med hele dit hjerte, og med hele din sjæl, ogmed hele din styrke, og af hele dit sind.” Dette er den tjeneste som gud forlanger Intet mindre end dette er ren og ubesmittet religion. Hjertet er menneskevæsenets befæstning; og før at dette er helt på herrens side, vil fjenden hele tiden kunne få sejre over os med sine hårfine fristelser.   ret

Hvis livets overgives til dens kontrol, er sandhedens kraft ubegrænset. Tankerne tages til fange i Kristus. Fra hjertets rigdomme bringes passende ord. Især vil vore ord bevogtes. I sit brev til Timotius skriver Paulus: ”Som mønster på sund forkyndelse skal du holde fast ved det, du har hørt af mig, i tro og kærlighed i Kristus Jesus. Bevar ved Helligånden, som bor i os.”   ret

Helligånden må virke på tilhørerne af Guds ords lærer, så de kan give sandheden til folk å¨en klar og ren måde, som Kristus selv gav sandheden. Han åbenbarede den, ikke kun med sine ord, men med sit liv. Hvis Guds budbringere indser nødvendigheden af Helligåndens virke, vil denne ånd tale gennem dem til tilhørerne, som vil forstå betydningen af den sandhed der tales.   ret

Mennesker i den tidsalder af verden, handler som om de kunne betvivle den Almægtiges ord, og genoverveje hans beslutninger og forordninger, godkende, revidere, omdanne og annullere, efter deres behag. Hvis de ikke kan misforstå, fejlfortolke eller forandre Guds tydelige beslutning, eller bøje den til at behage skarerne og selv bryde den. Vi er aldrig sikker når vejles af menneskelige meninger; men vi er sikker når vi vejledes af et ”Så siger Herren.” Vi kan ikke stole på vore sjæles frelse ved en lavere standard end en ufejlbarlig Dommers beslutning. Dem som gør Gud til deres vejleder, og hans ord til deres rådgiver, følger livets lampelys. Guds levende orakler leder deres fødder på lige stier. Dem som ledes sådan tør ikke dømme Guds ord, men hold altid hans ord frem som dømmer dem. De får deres tro og religion fra hans ord. Den er vejleder og leder deres sti. Den er et lys for deres fod, og en lampe for deres sti. De vandrer under ledelsen af Faderens lys, som ikke forandrer sig, heller ikke hans skygge. Han hvis ømme nådegaver er er over alle sine gerninger, gør den retfærdiges sti som et skinnende lys, som skinner mere og mere til den fuldkomne dag.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9