Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. februar 1910

Trofast over for helsereformen

Jeg er blevet opfordret til at bringe et budskab til hele vort folk om emnet sundhedsreform, for mange er frafaldet deres tidligere loyalitet mod sundhedsreformens principper.   ret

Guds hensigt med sine børn er, at de skal vokse op til den fulde vækst for mænd og kvinder i Kristus. For at kunne gøre det, må de bruge enhver styrke i sind, sjæl og legeme på rette måde. De kan ikke tillade sig at brotødsle nogen styrke i sind eller krop.   ret

Spørgsmålet om hvordan man kan bevare sundheden, Når vi studerer dette spørgsmål i gudsfrygt, får vi at vide, at det er bedst både for vor fysiskesundhed og vor åndelige fremgang at bruge enkelhed i kosten. Lad os tålmodigt studere dette spørgsmål. Vi behøver visdom og dømmekraft for at børe os klogt ad i denne sag. Naturens love må ikke overtrædes, men skal adlydes.   ret

De, der har fået oplysning angående farerne ved brugen af kød, the og kaffe og fed og usund tilberedning af maden, og som er besluttede på at indgå en overenskomst med Gud gennem selvfornægtelse, vil ikke forsætte med at forkæle deres appetit med mad, som de ved er usund. Gud fordrer, at appetitten skal renses og selvfornægtelse praktiseres med hensyn til de ting som ikke er gode. Dette er et arbejde, som må gøres, før hans folk kan bestå for ham som et fuldkomment folk.   ret

Guds udvlgte folk må være et omvendt folk. Fremholdensen af dette budskab må resultere i omvendelse og helligelse af sjæle. Vi skal føle Guds Ånds kraft i denne bevægelse. Dette er et vidunderligt præcist budskab. Det betyder alt for den, der modtager det, og det skal fremføres med et højt råb. Vi må have en sand vedvarende tro på, at dette budskab vil vinde frem med voksende vigtighed til tidens ende.   ret

Der er nogle bekendende troende, som accepterer visse dele af vidnesbyrdene som Gud budskab, mens de fornægter de dele, der fordømmer deres yndlingsforkælelser. Sådanne personer modarbejder deres eget og menighedens vel. Det er væsentligt, at vi vandrer i lyset, mens vi har lyset. De der erklærer at tro på sundhedsreormen og alligevel modarbejder dens principper i det daglige livs praksis, skader deres egne sjæle og efterlader forkerte indtryk på såvel troendes som ikke-troendes sind.   ret

Et højtidligt ansvar påhviler dem, der kender sandheden, for at alle deres gerningerskal være i overensstemmelse med deres tro, og for at deres liv skal renses og helliges, så de vil blive beredt for det arbejde, som hurtigt skal gøres med budskabet ved de sidste dages afslutning. De har ingen tid eller styrke at ødsle på forkælelse af appetitten. Ordene skulle komme til os nu med tilskyndende alvorlighed: "Fat derfor et andet sind og vend om, så jeres synder må blive udslettede, for at husvalelsens tider må komme fra Herrens åsyn. Der er mange iblandt os som er mangelfulde i åndeligt henseende, og som helt sikkert vil gå fortabt, hvis de ikke bliver helt omvendt. Har du råd til at løbe den risiko?   ret

Stolthed og svaghed i troen berøver mange Guds rige velsignelser. Der er mange, som medmindre de ydmyger deres hjerter for Herren, vil blive overraskede og skuffede, når det råb høres: "Se, brudgommen kommer". De har sandhedens teori, men de har ingen olie i deres lampe. Vor tro i denne tid må ikke standse ved accept af troen på den 3. engels budskabs teori. Vi må have Kristi nådes olie, som vil nære lampen og få livets lys til at skinne ud og vise dem vej, som er i mørket.   ret

Hvis vi vil undgå sygdom, må vi uden tøven begynde at arbejde alvorligt på vor egen frelse med frygt og bæven. Der er mange, der ikke giver noget afgjort bevis på, at de er tro mod deres dåbsed. Deres nidkærhed er kølnet i formaliteter, verdslig ergerrighed, stolthed og kærlighed til selvet. Lejlighedsvis bliver deres følelser vækket, men de falder ikke på klippen Jesus Kristus. De kommer ikke til Gud med hjerter, der er knust i anger og bekendelser. De, der erfarer den sande omvendelses værk i deres hjerter, vil afslører åndens frugter i deres liv. Åh, om disse, der har så lidet åndeligt liv, ville gøre sig klart, at evigt liv kun tilkendes dem, der er blevet delagtige i guddommelig natur og som undgår den fordærvelse, der er i verden gennem lysterne.   ret

Kristi magt kan alene udvirke den hjertets og sindets forandring, som alle de, der vil have del med ham i det nye liv i Guds rige, må erfare. Frelseren har sagt: "Ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født påny." Den religion, der kommer fra Gud, er den eneste religion, der kan lede til Gud. For at kunne tjene ham ret, må vi fødes af den guddommelige Ånd. Det vil lede til årvågenhed. Det vil rense hjertet og forny sindet og give os evne til at kende og elske Gud. Det vil give os villig lydighed mod alle hans krav. Dette er sand tilbedelse.   ret

Gud kræver uafbrudt fremgang hos sit folk. De behøver at lære, at en forkælet appetit er den største hindring for sindets udvikling og sjælens helligelse. Med al bekendelse til sundhedsreform spiser mange af os forkert alligevel. Forkælelse er den største hindring af kroppens og sindets udvikling og ligger stort set til grund for svaghed og for tidlig død. Lad det menneske, som søger efter at komme til at besidde Åndens renhed lægge sig på sinde, at i Kristus er der magt til at kontrollere appetitten.   ret

Hvis det ville være en fordel for os at give efter for ønsket om kød, ville jeg ikke rette denne opfordring til jer, men jeg ved, at det er det ikke. Kødspiser er skadelige for det fysiske velbefindende, og vi burde lære at klare os uden dem. De, der har mulighed for at sikre sig en vegetarisk kost, men vælger at følge det, de selv foretrækker i denne sag, idet de spiser og drikker, som de har lyst, vil gradvis blive skødesløse med den vejledning, Herren har givet angående andre punkter i den nuværende sandhed, og vil miste deres erkendelse af, hvad der er sandhed. De vil visseligt høste, som de har sået.   ret

Jeg er blevet oplyst om, at eleverne ved vore skoler ikke skal have kød eller mad, der er usundt tilberedt. Intet, der vil tjene til at opmuntre ønsket om stimulanser bør stilles på bordene. Jeg apellerer til gamle og unge og til midaldrende: Hold jeres appetit i ave med hensyn til de ting, som skader jer. Tjen Herren med ofre. Lad børnene have en fornuftig andel i dette arbejde. Vi er alle medlemmer af Herrens familie, og Herren vil, at hans børn, unge og gamle beslutter sig til at fornægte appetiten, og at bruge de derved sparede midler til det, der behøves, til at bygge kirker og støtte missionen.   ret

Jeg er blevet bedt om at sige til forældre: Stil jer selv med sjæl og ånd på Herrens side i dette spørgsmål. Vi behøver altid at have i tanke, at i denne tid er vi på prøve for universets Herre. Vil I ikke holde op med at hengive jer til ting, der skader jer? Bekendelsens ord er billige. Lad jeres selvfornægtende handlinger vidne om, at I vil være lydige mod de krav, som Gud stiller til sit særlige folk. Bring så en del af de midler, I sparer ved jeres selvfornægtelse, til forrådshuset og der vil være nok til at bære Guds værk fremad.   ret

Der er mange, der føler, at de ikke kan klare sig uden kød, men hvis disse ville stille sig på Herrens side og resolut belutte sig til at vandre den vej, han leder, ville de få styrke og visdom, som Daniel og hans venner fik det. De ville opleve, at Herren ville give dem den sund dømmekraft. Mange ville blive overrasket over at se, hvor meget der kunne spares til Guds sag ved selvfornægtelse. De små summer, som blev sparet ved selvopofrelse, ville gavne opbygningen af Guds sag mere end større gaver ville, som ikke havde kostet selvfornægtelse.   ret

Syvende Dags Adventisterne beskæftiger sig med skæbnesvangre sandheder. For mere end 40 år siden, gav Herren os specielt lys over sundhedsreformen, men hvorledes vandre vi i det lys? Hvor mange har nægtet at leve i harmoni med Guds vejledning? Vi som et folk burde gøre fremskridt i forhold til det lys, vi har modtaget. Det er vor pligt at forstå og respektere sundhedsreformens principper. Hvad emnet afholdenhed angår, skulle vi være foran alle andre folk. Alligevel er der blandt os menighedsmedlemmer og ordets forkyndere, som kun har liden respekt for det lys, som Gud har givet os over dette spørgsmål. De spiser som de har lyst til og sabejder, som de har lyst til.   ret

Lad de, der lærere og ledere i vor sag tage deres faste standpunkt på Bibelens grund med hensyn til sundhedsreformen og give et retlinet vidnesbyrd til dem, der tror, at vi lever i de sidste dage af denne jords historie. En adskillelsens linie må trækkes mellem dem, der tjener Gud, og dem, der tjener sig selv.   ret

Det er blevet vist mig at de principper, som blev givet os i budskabets tidlige dage, er lige så vigtige og skulle iagtages lige så samvitighedsfuldt i dag, som de bliv dengang. Der er nogle, der aldrig har fulgt det lys, der er blevet givet os i kostspørgsmålet. Nu er det tid til at tage lyset frem fra at have været under skæppen og lade det skinne med klare stråler.   ret

afsn nr:1Artikler 10/83
afsn nr:2Artikler 10/83
afsn nr:3Artikler 10/83
afsn nr:4Artikler 10/83
afsn nr:5Artikler 10/83
afsn nr:6Artikler 10/83
afsn nr:7Artikler 10/83
afsn nr:8Artikler 10/83
afsn nr:9Artikler 10/83
afsn nr:10Artikler 10/83... Herren kommer 1228
afsn nr:11Artikler 10/83
afsn nr:12Artikler 10/83
afsn nr:13Artikler 10/83
afsn nr:14Artikler 10/83
afsn nr:15Artikler 10/83
afsn nr:16Artikler 10/83
afsn nr:17Artikler 10/83
afsn nr:18Artikler 10/83