Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 26. februar 1880

Guds bue i skyen

For en tid siden, fik vi god mulighed for at se den herligste regnbue, vi nogensinde har set. Vi har ofte besøgt kunstgallerier, og beundret den dygtighed som malerkunstneren fremviser, med billeder der viser Guds store løftes bue. Men her så vi den med varierede, farvenuancer, - højrød, rødviolet, blå, grøn, sølvfarvet og gylden, alt blandet perfekt af den store Mesterkunstner. Vi er henrykket idet v ser når vi ser på dette herlige billede på himmelhvælvingen.   ret

Idet vi ser på denne bue, Seglet og tegnet på Guds løfte til mennesker, at Hans vredes hæftighed ikke længere skal ødelægge vor verden med en vandflods vande, tænker vi over at andre begrænsede menneskers øjne ser på dette herlige syn. Engle fryder sig idet de ser dette dyrebare tegn på Guds kærlighed til mennesker. Verdens Genløser ser på den; for det var ved Hans indvirken at denne buge fik lov til at vise sig i himlene, som et tegn eller pagt på løftet til menneskene. Gud selv ser på buen i Skyerne, og husker på Sin evige pagt imellem Ham selv og menneskene.   ret

Efter at have set Guds hævnende magt, ved udslettelse af den gamle verden med en vandflod var sket, vidste Han at dem som var blevet frelst fra almindelig ruin ville få opvækket deres frygt, hvad enten om skyerne samler sig, trodenen drøner, og lynene glimter, og at lyden af stormen og udgydelsen af vandende ville fra himlene ville skabe rædsel i deres hjerter, af frygt for at en anden vandflod ville komme over dem. Men se Guds kærlighed i løftet: "Fremdeles sagde Gud: »Dette er tegnet på den pagt, jeg til evige tider opretter mellem mig og eder og hvert levende væsen, som er hos eder: Min bue sætter jeg i skyen, og den skal være pagtstegn mellem mig og jorden! Når jeg trækker skyer sammen over jorden, og buen da viser sig i skyerne, vil jeg komme den pagt i hu, som består mellem mig og eder og hvert levende væsen, det er alt kød, og vandet skal ikke mere blive til en vandflod, som ødelægger alt kød." 1. Mos. 9,12-15   ret

Noas familie så med en blanding af forundring og ærbødig æresfrygt på tegnene for Guds barmhjertighed, som omspændte himlene. Buen repræsenterer Kristi kærlighed som omkredser jorden, og når ud til de højeste himle, forbinder mennesker med Gud, og lænker jorden med himlen.   ret

Idet vi ser på dette smukke skue, kan vi glæde os i Gud, forsikre os at Han Selv ser på dette tegn på Hans pagt, og at når Han ser på det husker Han jordens børn, som den blev givet til. Deres pinsler, farer og prøvelser er ikke skjult for Ham. Vi må glæde os i håbet, for Buen for Guds bagt er over os. Han vil aldrig glemme de børn han har i sin varetægt. Hvor vanskeligt er det for begrænsede menneskers sind at forstå Guds særlige kærlighed og ømhed, og Hans uforlignelige nedladenhed når Han siger: ”Jeg vil se på buen i skyen, og huske på jer "   ret

Hvor let er det ikke for os at glemme Gud, mens vi aldrig glemmer os! Hver time kommer han til os med sin nøde. Vi ville føle, at det var en katastrofe at blive glemt af Gud. Men vor Genløser siger: "Jeg vil ikke glemme dig. Jeg har indgraveret dig på mine håndflader." Han har indgraveret sine børn med de dybe sår fra naglerne, der blev naglet gennem de kære hænder, som han viser Faderen. Han siger: "Jeg ønsker, at de, som tager imod mine fortjenester, skal være med mig, hvor jeg er, at de må nyde de boliger, som jeg har beredt til dem med en uendelig pris; og englesang genlyder gennem Himmelen: værdig, værdig, værdig er Lammet, det slagtede, som har al kraft og magt og herredømme og herlighed.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Egw Bibelkommentaren bind 1 side 1091
afsn nr:3Egw Bibelkommentaren bind 1 side 1091
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 1 side 1091
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 1 side 1091
afsn nr:6Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2003. s. 11