Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 3. marts 1904

Faren ved spekulativ kundskab

Tidligere erfaringer vil gentage sig. I fremtiden vil Satan give overtroen nye former. Vildfarelser vil blive fremsat for mennesker som sandhed, og således vil den onde søge at bedrage endog de udvalgte, hvis det er muligt. Vildledende indflydelser vil komme - og mange vil blive opslugt af dem.   ret

Som i tiden før syndfloden vil alle mulige forvanskede teorier blive fremsat. Naturens ophøjelse til Gud, den menneskelige viljes ubegrænsede frihed, gudløse menneskers tanker - alt dette bruger Satan for at nå sine hensigter. Han vil udnytte den enes indflydelse vil mennesker have gudfrygtigheds skin uden at allerede ny opslugt af bedrageriske vildfarelser.   ret

Satans redskaber fremstiller falske teorier i et tiltalende lys, akkurat som Satan selv i Edens Have skjulte sin identitet ved at tale gennem slangen. Disse redskaber fylder menneskenes sind med frygteligt vildfarelser. Satans hypnotiske indflydelse vil beherske dem, som vender sig fra Guds tydelige ord til tillokkende fabler.   ret

Satan søger allermest ihærdigt at vildlede dem, som har haft det største lys. For han ved, at hvis han kan vildlede dem, vil de under hans ledelse iklæde synden retfærdighedens klædebon og føre mange vild.   ret

Jeg opfordrer alle til at være på vagt. Iklædt en lyset engel skikkelse er Satan til stede overalt, i hver eneste menighed og hvor Kristne arbejdere samles. Og han søger at vinde tilhænger. Det er pålagt mig at give Guds folk denne advarsel: "Far ikke vild; Gud lader sig ikke spotte."   ret

Guds sag behøver åndeligt sindede mænd med faste principper og en klar opfattelse af sandheden.   ret

Jeg er blevet undervist om, at det ikke er nye fantasifulde læresætninger eller menneskelige antagelser, menigheden trænger til. Den behøver mennesker, som kender og lever efter sandheden - som forstår og adlyder den formaning, der blev givet til Timoteus: "Prædik ordet, træd frem, hvad enten det er belejligt eller ubelejligt, overbevis, tugt, forman med al langmodighed og belæring. Thi der kommer en tid, da de ikke vil finde sig i den sunde lære, men for at leve efter deres egne lyster skaffe sig lærere i hobetal, efter hvad der kildrer deres øren, og de vil vende øret bort fra sandheden og vende sig til fablerne." Tim 4,2-4.   ret

Gå fremad med fredens evangelium i fast overbevisning. I kan være sikre på, at en ren og ubesmittet gudsdyrkelse ikke er noget sensationelt. Ingen bør opmuntre spekulative læresætninger. Hold alt sådant ude af jeres undervisning, og las det ikke skæmme jeres liv og arbejde.   ret

en advarsel imod falske læresætninger findes i Pauli brev til Kolossenserne. De troendes hjerter skal "sammenknyttes i kærlighed og nå tit den fulde indsigts hele rigdom og til erkendelse af Guds hemmelighed: Kristus, i hvem alle visdommens og kundskabens skatte er skjult til stede. Dette siger jeg, for at ingen skal bedrage jer med overtalende ord. Da I nu har modtaget Kristus Jesus som Herren, så lev jeres liv i Ham, idet I er rodfæstede i Ham, og i Ham opbygges og befæstes i troen, således som I har lært, og bliver rige på taksigelse. Tag jer i agt, at ikke nogen skal fange jer ved verdslig visdom og tomt bedrag, som støtter sig på menneskers overlevering og verdens "magter", ikke på Kristus. Thi i Ham bor hele guddomsfylden legemlig, og i denne fylde har I del, idet I er i Ham, som er hoved for enhver magt og myndighed." Kol 2,2-4. 6-10.   ret

Det er blevet pålagt mig at bringe menigheden dette budskab: Lad os følge Kristus. Glem ikke, at Han skal være vort forbillede i alle ting. Vi kan roligt afvise de ideer, som ikke findes i Hans undervisning. Jeg appellerer til vore prædikanter om at være sikre på, at de står på den evige sandheds grund. Følg ikke egne indskydelser og kald dem den Helligånds. Nogle står i fare i denne henseende. Jeg opfordrer dem til at være faste i troen, så de kan give svar til dem, som spørger, hvorpå de grunder deres håb.   ret

Fjenden søger at aflede vore brødre og søstre fra arbejdet med at berede et folk til at stå fast i den sidste tid. Hans snedige plan går ud på at aflede tankerne fra øjeblikkets farer og pligter. Det lys, som Kristus gav sit folk gennem Johannes nedvurderes - og de kommende begivenheder fortjener ikke særlig opmærksomhed. Den sandhed, som er af himmelsk oprindelse, har ingen betydning - og Guds folks tidligere erfaring erstattes med en falsk naturvidenskab.   ret

Så siger Herren: Stå ved vejene og se efter, spørg efter de gamle stier, hvor vejen er til alt godt, og gå på den." Jer6,16.   ret

Lad ingen søge at bortrive grundlaget for vor tro - det grundlag, som blev lagt i begyndelsen af vort arbejde under bøn og studium af Guds Ord og ved åbenbarelse. På dette har vi bygget de sidste 50 år (skrevet i 1904). Mennesker kan mene, at de har fundet en ny vej, og at de kan lægge en bedre grundvold end den, der er lagt. Men det er et stort bedrag. Intet menneske kan lægge en anden grundvold end den, der er lagt.   ret

Mange har bygge en ny tro og indføre nye principper i tiden, der er gået. Men hvor længe stod deres bygningsværk? _ det faldt snart, for det var ikke bygget på klippen.   ret

Måtte de første disciple ikke møde modsigelse? Måtte de ikke høre falske teorier - og sagde de ikke: "Ånden grundvold kan ingen lægge end den, som er lagt."?   ret

Vi skal holde fast ved vor første overbevisning til det sidste Herren har sendt stærke vidnesbyrd til sit folk for at føre dem ud fra verden og skridt for skridt lede dem ind i sandhedens klare lys. Med læber, som er berørt af hellig ild, har Guds tjenere forkyndt budskabet. Og ægtheden af den sandhed, som er blevet forkyndt, er blevet bekræftet af Herrens Ord og vidnesbyrd.   ret

afsn nr:1Artikler 7/86
afsn nr:2Artikler 7/86
afsn nr:3Artikler 7/86
afsn nr:4Artikler 7/86
afsn nr:5Artikler 7/86
afsn nr:6Artikler 7/86
afsn nr:7Artikler 7/86
afsn nr:8Artikler 7/86
afsn nr:9Artikler 7/86
afsn nr:10Artikler 7/86
afsn nr:11Artikler 7/86
afsn nr:12Artikler 7/86
afsn nr:13Artikler 7/86
afsn nr:14Artikler 7/86
afsn nr:15Artikler 7/86
afsn nr:16Artikler 7/86