Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 7. marts 1912

Troens prøve

Det et ikke uden grund, at Gud sender prøvelser over sine børn. Han leder dem aldrig anderledes, end de selv ville vælge at blive ført, hvis de kunne se enden fra begyndelsen og kendte herligheden i den plan, de fuldfører som hans medarbejdere. Han underkaster dem disciplin for at gøre dem ydmyge, og for gennem prøvelser og sorger at lede dem til at se deres svaghed og drage nær til ham. Når de råber til ham om hjælp, svarer han og siger: .Her er jeg." Han lader ikke sine børns bønner uænsede. Han bærer længe over med deres mangel på anger, og når de vender sig til ham, tager han nådigt imod dem.   ret

Om troens prøve skriver Peter: ”I elskede, I skal ikke undre jer over den ildprøve, I gennemgår, som om det var noget mærkeligt, det hændte jer. Nej, jo mere I får del i Kristus-lidelser, des mere skal I glæde jer, så I også kan glæde og fryde jer, når hans herlighed åbenbares." Og Jakob siger: .1 skal regne det for lutter glæde, når I kommer ind i mange slags prøvelser. I ved jo, at når jeres tro prøves, virker det udholdenhed; og udholdenhed skal føre til fuldkommen gerning, så I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget."   ret

De kristne er Kristi juveler. De skal lyse klart for ham og lade lyset fra hans kærlighed stråle frem. Deres glans afhænger af den polering, der bliver dem til del. De kan vælge mellem at blive poleret eller ej. Men enhver, der erklæres for værdig til en plads i Herrens tempel, må have underkastet sig poleringsprocessen. Uden Herrens polering kan de ikke reflektere mere lys end almindelige sten.   ret

Kristus siger til menneskene: I tilhører mig. Jeg har købt jer. I er endnu kun rå sten; men hvis I selv vil lægge jer i mine hænder, vil jeg polere jer, og den glans, I vil udstråle, vil bringe mit navn ære. Ingen skal rive jer ud af min hånd. Jeg vil gøre jer til en dyrebar skat for mig. På min kroningsdag vil I blive juveler i min glædes krone."   ret

Den guddommelige arbejdsmand bruger ikke megen tid på værdiløst materiale. Det er kun værdifulde juveler, han polerer i tempelstil og fjerner de skarpe hjørner fra. Denne proces er hård og anstrengende; den sårer menneskets stolthed. Kristus skærer dybt ind i den erfaring, som mennesket i sin indbildskhed betragtede som fuldkommen, og fjerner al selvophøjelse fra karakteren. Han skærer det overflødige bort og presser stenen tæt ind mod slibestenen, for at alle ujævnheder kan blive slebet af. Når Mesteren derpå holder juvelen op mod lyset, ser han et spejlbillede af sig selv og erklærer den for værdig til en plads i sit smykkeskrin.   ret

Det er en velsignet erfaring, der, uanset hvor hård den er, giver stenen en ny værdi og får den til at skinne med levende klarhed.   ret

Kristendommen giver intet løfte om fritagelse for sorg. . Vi må igennem mange trængsler for at komme ind i Guds rige." Tro er nødvendig, en stærk, tillidsfuld tro, der tror på, at Gud ikke tillader, at hans børn fristes over evne. Hvad en sådan tro har magt til at udrette, fortæller Paulus om i sit brev til hebræerne. Idet han taler om dem, der ansigt til ansigt med forfølgelse og død bevarede en urokkelig tillid til Gud, siger han:   ret

”Som i kraft af deres tro besejrede riger, øvede retfærdighed, fik forjættelser opfyldt, stoppede løvers gab, slukkede ilds magt, undflyede sværds od, fik styrke efter svaghed, blev helte i krig, slog fjendehære på flugt. Kvinder fik ved opstandelse deres døde igen. Andre blev lagt på pinebænk og tog ikke imod befrielse, for således at opnå en bedre opstandelse. Andre igen måtte udstå spot og pisk, ja lænker og fængsel; de blev stenet, martret, gennemsavet, dræbt med sværd, gik om i fåre- og gedeskind, led nød og trængsel og blev mishandlet."   ret

I denne verden blev disse troshelte regnet for uværdige til at leve; men i Himmelen står de opført som Guds sønner, der er den største ære værd. .De skal vandre med mig i hvide klæder," erklærer Kristus, .thi de er værdige dertil." I Himmelens sale venter der dem .en evig vægt af herlighed."   ret

”Så lad da også os, som har så stor en sky af vidner omkring os, lægge alt det bort, som tynger, og synden, som si let holder os, og lad os med udholdenhed ile fremad i det kapløb, vi har foran os, mens vi retter vort blik mod Jesus, troens banebryder og fuldender." ”Thi vor trængsel, der er stakket og let, virker uden mål og måde en evig vægt af herlighed for os, som ikke har blikket rettet mod de synlige ting, men mod de usynlige; thi de synlige varer kun til en tid, de usynlige varer evigt."   ret

Når de frelste står for Guds åsyn, vil de se, hvor kortsynede de var i deres konklusioner med hensyn til, hvad Himmelen optegner som succes. De vil se, hvor ubetydelige deres formodede prøvelser var, og hvor urimelig deres tvivl var. De vil se, hvor ofte de led nederlag i deres arbejde, fordi de ikke viste urokkelig tillid til Gud. Fra englekorers læber og fra de frelstes skare vil sangen bruse: .Store og underfulde er dine gerninger, Herre vor Gud, du Almægtige! retfærdige og sande er dine veje, du folkenes konge! Hvem skulle ikke frygte dig, Herre! og prise dit navn? Thi du alene er hellig."   ret

afsn nr:1Adventnyt Juni 1973
afsn nr:2Adventnyt Juni 1973
afsn nr:3Adventnyt Juni 1973
afsn nr:4Adventnyt Juni 1973
afsn nr:5Adventnyt Juni 1973
afsn nr:6Adventnyt Juni 1973
afsn nr:7Adventnyt Juni 1973
afsn nr:8Adventnyt Juni 1973
afsn nr:9Adventnyt Juni 1973
afsn nr:10Adventnyt Juni 1973
afsn nr:11Adventnyt Juni 1973