Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 11. marts 1880

De unges farer

Den elskede apostel siger: "Jeg skriver til jer, I unge, fordi I er stærke, og Guds ord bliver i jer, og I har sejret over den Onde. Elsk ikke verden, ej heller det, der er i verden! Hvis nogen elsker verden, så er Faderens kærlighed ikke i ham. Thi alt det, der er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. Og verden forgår og dens lyst; men den, der gør Guds vilje, bliver til evig, tid."   ret

Denne formaning indbefatter unge af begge køn. Deres ungdom undskylder dem ikke fra ansvar. De er ikke nedtrykt af bekymringer eller årenes vægt, og br være stærke til at arbejde med alle gode ord og arbejde. De har en brændende hengivenhed, og hvis de trækkes væk fra verden, og sættes på Kristus og himlen, kan der værnes om en velfunderet håb at til sidst krones med hæder, ære, udødelighed og evigt liv. Men hvis de på den anden side lever for at tilfredsstille kødets lyster, øjnenes lyster, og livets stolthed, behager de deres store fjende, og adskiller sig selv fra Faderen. Når disse jordiske ting forsvinder, vil deres håb svinde bort, og deres forventninger gå til grunde. Adskilt fra Gud, vil de bitterligt angre deres tåbelige fornøjelsestjeneste, og tilfredsstille deres egne ønsker, og sælge en evighed af lykke for små indbildte goder.   ret

“Elsk ikke verden, ej heller det, der er i verden!” siger den inspirerede skriver. ”Hvis nogen elsker verden, så er Faderens kærlighed ikke i ham.” Det er en foruroligende kendsgerning at verdenskærlighed er fremhærskende i de unges sind, og af netop den grund finder Guds kærlighed ikkeplads i deres hjerter. Deres fornjelser findes i verden, sammen med verdens sager, og de er fremmede over for Faderen og hans Ånds nådegaver. Overfladiskhed og mode, tom tale og latter, karakteriserer de unges liv generelt, hvorved Gud vanæres. Idet Paulus skriver til Titus formanes de unge til sindighed. ”Forman ligeledes de unge mænd til at være sindige i alle forhold, og vær selv et forbillede i gode gerninger; og vis i din lærergerning uforfalsket renhed, værdighed, sund, upåklagelig forkyndelse, så den, der står os imod, må blive til skamme, fordi han intet ondt har at sige om os.”   ret

Jeg beder indstændigt de unge, for deres sjæles skyld, at give agt på denne inspirerede apostels formaning. Alle disse nådige instrukser, advarsler og irettesættelser vil enten være en smag af liv til liv, eller af død til død. Mange af de unge taler hensynsløst. Med deres ord glemmer de at de at de retfærdiggøres eller fordømmes. Giv agt på vor Frelseres ord: “Et godt menneske tager gode ting frem af sit gode forråd; og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd. Men jeg siger jer, at menneskene skal gøre regnskab på dommens dag for hvert unyttigt ord, de taler. Thi ud fra dine ord skal du frikendes, og ud fra dine ord skal du fordømmes.« Hvor lidt tager man sig dom af den Himmelske Læreres instruker. For mange af de unge, forsømmes Guds ord i det hele taget, hvis der overhovet høres efter dem, dens højtidelige formaninger agtes ikke, og disse klare sandheder vil rejse sig i Dommen og domfælde dem.   ret

Ord og handlinger bevidner tydeligt hvad der er i hjertet. Hvis forfængelighed, stolthed kærlighed til selvet og til klæder fylder tankerne, vil samtalen gå på mode, klæder, og udseende i stedet for på Kristus og Himmeriget. Hvis der bor misundelse i hjertet, vil det samme vise sig i ord og handlinger. Dem som undskylder deres egne fejl på grund af andres fejl, giver begrænsningerne næring, og vil forblive åndelige dværge så længe de fornøjer Satan og føjer deres egne uhellige følelser.   ret

Nogle dvæler ved det de skal spise og drikke, og hvad de skal klædes i. Deres hjerter fyldes med disse tanker, og de glemmer Kristi ord: “Søg først Guds rige og hans retfærdighed, og så skal alt andet gives jer i tilgift.”   ret

Mange af de unge har deres hjerter fyldt med egenkærlighed, som manifesteres i et ønske om at se deres ansigter skildres af en kunstner; og de vil ikke være tilfredse med at vises een gang, men være igen og igen for deres billede, håbe på at der vises mere skønhed end i virkeligheden er. Deres Herre penge bortødsles på denne måde, hvad vindes derved? Blot deres stakkels skygge på et papir. De timer der brude bruges på bøn, brugs på deres eget fattige selv, - således går dyrebare prøvetidstimer til spilde. Det gælder sjælefjenden at lede de unges opmærksomhed bort fra de rette formål, så at han kan overliste dem, og omsnære dem med sin list. De er ikke klar over at den store Himmelske Mesterkunster tager alle handlinger, ethvert ord til efterretning; og at endog hjerternes tanker og intentioner skrives nøje ned. Oh, om de unge måtte indse alle at defekter i den moralske karakter ikke kun åbenbares for rene og syndfrie engles stirrende blik, men om de selv vil få et nøjagtigt billede af dens deformiteter under domsafsigelsen. Alle disse tomme og overfladiske ord skrives ind i bogen. De selviske handlinger, motiver som kunne være skjulte for menneskers øjne, optages af Jehovas altseende høje, og skrives med levende bogstaver.   ret

Unge personer som generelt optræder som om de dyrebare prøvetimer var en stor feriedag, og de blev sat i denne verden kun for at fornøje sig selv, og tilfredsstilles med en stadig strøm af spænding. Satan anstrenger sig særligt for at få unge til at finde lykke i verdslige fornøjelser, og retfærdigører sig selv ved at gøre det sådan, idet de prøver at vise at disse fornøjelser er harmløse, uskyldige og endog godt for helbredet. Han repræsenterer hellighedens sti som vanskelig, og at verdslige fornøjelser bestrøet med blomster. Det indtryk som nogle læger gav at åndelighed og helligelse til Gud er direkte usundt. Dette passer fjenden godt.   ret

Dem hvis moralske evner er omtåget af sygdom er ikke dem som repræsenterer det kristne liv rigtigt, eller hellighedens skønheder. De er for ofte i fanatismens ild, eller kolde ligegyldighedsvande eller upåvirkeligt tungt mørke. Nogle plager sig selv hele deres liv, på grund af deres synder; alt de kan se er en krænket Retfærdighedsgud. De undlader at se at de ikke har tro på Kristus og hans genløsende kraft, gennem has blods fortjenester. Selvom sygdomme overføres til dem fra deres forældre, og en forkert opdragelse i ungdommen, så har de indtaget forkerte vaner, skadet sin krop, påvirket hjertet, fået de moralske organer til at blive syge, og gøre det umuligt for dem at tro og handle rationelt på alle punkter. Disse har ikke velafbalaneret tankesind.   ret

Gudsfrygt er sundt over for kroppen og styrke for sjælen. Peter siger: “Thi »den, som vil elske livet og se lykkelige dage, . . . . skal vende sig fra ondt og gøre godt; skal søge fred og jage efter den! Thi Herrens øjne hviler på retfærdige, og hans øren hører deres bøn; men Herrens åsyn er mod dem, der gør ondt.« . . . . Men selv om I også skulle lide for retfærdigheds skyld, er I salige. Nær ingen frygt for dem, og forfærdes ikke.”   ret

At gøre det rette efter samvittigheden er den bedste medicin for sygelige kroppe og tankesind. Guds særlige velsignelse er sundt og til styrke for ham som modtager den. En person hvis sind som hviler tilfreds i Gud er på sundhedens sti. At få en samvittighed at Herrens øjne er over os, og hans ører er lydhøre for vore bønner, er i virkeligheden en tilfredsstillelse. At vide at vi har en aldrig-svigtende Ven, som vi kan betro sjælens hemmeligheder til, er et privilegium som ord ikke kan udtrykke. Kristi ord er af større værdi end hele universets lægers meninger. "Søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift." Dette er det første store mål, Himles rige, Kristi retfærdighed. Skal alle andre mål nås, bør dette være i anden række.   ret

De unge kan fremhæve at de behøver noget der opliver og spreder tankerne. Men der er fornøjelse i flid, en tilfredsstillelse i at føre et nyttigt liv. Nogle kan stadig antyde at de har noget der interesserer tankerne, skønt forretnings sager, - noget der optager eller fornøjer tankerne kan vende sig til hjælp og genoplivet fra arbejdet. Det der behøves er det kristne håb. Religion vil for den troende vise sig at være til trøst og sen sikker vejleder til den sande lykkes kilde udspring. De unge bør studere Guds ord, og give sig til meditation og bøn, og de vil finde at deres sparsomme øjeblikke ikke kan bruges bedre. Unge vener, I bør tage jer tid til at forsøge jer selv, om I er i Guds kærlighed. Arbejd ihærdigt på at gøre jeres kald og udvælgelse sikker. Alt beror på jeres handlemåde, hvad enten I sikrere jer det bedre liv eller ej.   ret

Visdommenes “veje er liflige veje, og alle dens stier er lykke.” Fremtiden forbliver i retfærdighed, og deres evige løn, er et højt og forædlende tema de unge kan tænke over. Lad tankere dvæle ved den forunderlige frelsesplan, det store offer herlighednes Konge gjorde, så at vi kan ophøjes gennem hans blods fortjeneste, og til sidst, ved lydighed, ophøjes til Kristi trone. Dette emne bør indvolvere tankesindets ældeste kræfter. At blive begunstiget af Gud, - hvilket privilegium! At have samkvem med ham, - hvad kan være mere ophøjet, fint, sætte os over jordens overfladiske fornøjelser? At få vor fordærvede natur repareret af nåde, hvor lystige appetit og dyriske tilbøjeligheder underlagt, og stå frem med ædel moralsk selvstædighed, opnå sejre hver dag, vil give samvittigheden fred, som alene kommer af de rette gerninger.   ret

Med en sådan anvendelse og afledning fra dette, kan gøre de unge lykkelige. Årsagen til at nogle er bekymrede er at de ikke går til den eneste sande kilden for lykke. De søger hele tiden uden for ham, for at finde den glæde som kun findes hos ham. Hos ham finds ingen svigtede forhåbninger. Oh, om bønnens dyrebare fortrin forsømmes! Bibellæsning forbereder sindet til bøn. En af de vigtigste årsager til at mange har så lidt lyst til at nærme sig Gud i bøn, er at de har gjort sig selve upassende for denne hellige beskæftigelse ved at læse fascinerende beretninger som har ophedet fanatismen og vakt uhellige passioner. Guds Ord bliver modbydelige. Bønnestunden glemmes helt. Bøn er den kristnes styrke. Når han er ensom er han alligevel ikke ensom. Han kender tilstedeværelsen af den som sagde, ”Se, jeg er med jer alle dage.”   ret

De unge ønsker netop det som de ikke har, nemlig religion. Intet kan gå i stedet for dette. Bekendelse alene er intet. Navne kan registreres i kirkebøgerne på jorden, og alligevel ikke indskrives i livets bog deroppe. Kristi liv er et eksempel på gode gerninger. Han græd over Jerusalem, fordi dens indbyggere ikke ville frelses ved at tage imod den genløsning de fik. De ville ikke komme til ham, og få liv. Lad den unge sammenligne deres fornøjelsessøgende liv med Mesterens liv, som gjorde et så stort offer for at frelse dem.   ret

Se den gruppe når den er forsamlet. Lytter til overfladisk, let og forfængelig samtale; hører latter, spøg og skæmt. Er det at efterligne Mønsteret? Lyt stadig, - nævnes Jesus? Er sandheden samtalens tema? Fryder de sig ved Kristi kors? Nej; de taler om denne mode, den kyse, de klæder, som den unge mand eller unge dame talte om, eller om de fornøjelser de planlægger. Hør den sang, det er en intetsigende vise, der kun passer til dansesalen. De stakkels engle, flytter sig med bedrøvede ansigter fra det sceneri, og mørke omgiver de tankeløse mennesker. Når musik vendes til en god historie, er det en velsignelse, men når den misbruges, leder den det uhelliggjorte menneske til stolthed, forfængelighed og tåbelighed, og bliver en af Satans mest tiltrækkende agenter der omsnærer sjælene. Når musik går i stedet for helligelse og bøn, er det en frygtelig forbandelse.   ret

Paulus siger: "Så vil jeg da, at mændene alle vegne fromt skal løfte hænderne og bede uden vrede og uenighed. Det samme skal kvinderne gøre, værdigt klædte med blufærdighed og ærbarhed, så de ikke smykker sig med håropsætning, guld eller perler eller kostbar dragt, men med gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig gudsfrygt.”   ret

Peter siger: "Bind derfor op om jeres sinds lænder, vær ædru og sæt fuldt ud jeres håb til den nåde, som bliver jer til del, når Jesus Kristus åbenbares. Som lydige børn må I ikke rette jer efter de lyster, som I før, i jeres uvidenhed, levede i. Men ligesom han, der kaldte jer, er hellig, således skal også I være hellige i al jeres færd; thi der står skrevet: »I skal være hellige; thi jeg er hellig.”   ret

Den inspirerede Paulus kalder Timotius til at instruere Kristi kirke på en særlig måde: ”så de i et og alt kan være en pryd for Guds, vor frelsers, lære.” Han siger: “Thi Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige: begæringer og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i den nuværende verden i forventning om det salige håb og den store Guds og vor frelsers Jesu Kristi herlige tilsynekomst, han, som hengav sig selv for os for at løskøbe os fra al vor lovløshed og rense sig et ejendomsfolk, der er ivrigt efter at gøre gode, gerninger.”   ret

Peter formaner menighederne: “Vær ædru og våg; jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger, hvem han kan opsluge.” ”Alle tings ende er nær; vær derfor besindige og ædru, så I kan bede.”   ret

Han siger også: ”Men Herren Kristus skal I hellige i jeres hjerter. Vær altid rede til forsvar over for enhver, der kræver regnskab af jer for det håb, som er i jer, dog med sagtmodighed og frygt og med god samvittighed, så de, der håner jeres gode færd i Kristus, må blive til skamme, når de bagtaler jer. Thi det er bedre, hvis det skulle være Guds vilje, at lide, når man gør det gode, end når man gør det onde.”   ret

Er de unge forberedt på at svare enhver, der spørger om en grund for deres håb, med sagtmodighed og frygt? Frygtelige scenerier er lige foran dem, - en trængselstid vil prøve karakterens værdi. Dem hvor sandheden bliver i dem, vil da udvikles. Dem som har undgik korset, forsømte livets ord, og forgudede deres eget selv, vil vindes for lette. De omsnæres af Satan, og vil erfare at det er for sent at de har gjort en frygtelig fejltagelse. De fornøjelser de søgte efter vil i vise sig som bitre til sidst. Ofre da alt for Gud. Selvet må dø. De naturlige ønsker og det ufornyede hjertes tilbøjelighed underlægges. Fly til den forsømte bibel. De inspirerede ord tales til jer; gå ikke let over dem; for du vil møde ethvert ord igen, og aflægge regnskab om du har været en ordets gør eller ej, tilpasset dit liv efter Guds hellige lære. Hjertets og livets hellighed er nødvendigt. Enhver som har taget Kristi navn, og er skrevet ind i hans tjeneste, bør være en god korsets soldat. Med sin daglige vandring bør han vise at han er død over for verden, og at hans liv er skjult med Kristus i Gud.   ret

Paulus skriver til sine brødre i Kolossæ som følger: ”Når I altså er opvakt sammen med Kristus, så søg det, som er oventil, hvor Kristus er, siddende ved Guds højre hånd. Tragt efter det, som er oventil, ikke efter det, som hører jorden til. I er jo døde, og jeres liv er skjult med Kristus i Gud. Når Kristus, vort liv, åbenbares, da skal også I åbenbares sammen med ham i herlighed«. ”Og over alt dette skal I iføre jer kærligheden, som er det fuldkomne bånd. Og lad Kristi fred råde i jeres hjerter; til den blev I kaldede som lemmer på samme legeme; og vær taknemmelige! Lad Kristi ord i rigt mål bo hos jer, så I med al visdom lærer og påminder hverandre med salmer, hymner og åndelige sange og synger med taknemmelighed i jeres hjerter for Gud. Og alt, hvad I tager jer for i ord eller handling, gør det alt sammen i Herren Jesu navn og sig Gud Fader tak ved ham.”   ret

Til effesere skriver han: ”Se derfor nøje til, hvorledes I vandrer, at det ikke er som uvise, men som vise, så I udnytter det gunstige øjeblik, thi dagene er onde. Derfor, vær ikke uforstandige, men forstå, hvad der er Herrens vilje. Og drik jer ikke fulde i vin, det fører kun til udsvævelser; men lad jer fylde af Ånden, så I taler hverandre til med salmer og hymner og åndelige sange og synger og spiller i jeres hjerte for Herren og altid siger Gud, vor Fader, tak for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn.”   ret

Kun få af de unge forstår hvad det vil sige at være kristne, at ligne Kristus.” Et bønneligt studium om Guds ord er nødvendigt hvis de vil tilpasse deres liv til det fuldkomne mønster. Få erfarer at den adskillelse fra verden som Gud kræver af dem, for at blive medlemmer af hans familie, børn af den himmelske konge. Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, Og »rør ej noget urent, så vil jeg tage imod jer og være jer en Fader og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige.«   ret

Hvilket løfte gives her på betingelse af lydighed. Det er nødvendigt at tjene din forbindelse med venner og slægtninge at bestemt adlyde Guds ords ophøjede sandheder? Fat mod; Gud har gjort tilvejebringelser for jer, hans arme er åbne for at tage imod jer. Han lover at være en Fader for jer. Oh, hvilket forhold er dette ikke! Højere og helligere end jordiske bånd. Hvis du gør et offer, endog svigter fader, moder, søstre eller brødre, for Kristi skyld, vil du ikke være venneløs. Gud vil tage dig op i hans familie; I vil blive medlemmer af den kongelige husholdning, sønner og døtre af den himmelske konge, som hersker i himlens Himmel. Kan I ønske jer en højere position en denne udlovede? Er det ikke nok? Hvad kunne Gud gøre mere for menneskebørnene end han allerede har gjort? Hvis en sådan kærlighed, en så ophøjede løfter, ikke påskønnes, kan Gud så udtænke noget højere, rigere og mere ophøjet? Alt er blevet gjort for menneskenes frelse som Gud kan gøre, og alligevel er menneskebørnenes hjerter blevet forhærdet. På grund af de mangedoblede velsignelser som Gud har omgivet dem med, har de modtaget som var det almindelige ting og den nådige velgører er glemt.   ret

Unge mænd og kvinder, Gud har et arbejde for jer at gøre. Hvis I ikke tager jeres kors op og følger Kristus, er I ikke ham værdige. Forbliver I i ugidelige ligegyldighed, hvordan kan I så vide hvad Guds vilje er om jer? og hovrdan kan i forvente at blive frelst, hvis pålidelige tjenere ikke gør Herrens vilje? Dem som besidder evigt liv vil have gjort vel. Herlighedens konge vil ophøje dem til hans højre hånd, når han siger til dem: “Vel gjort du gode og tro tjener.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11Sind karakter personlighed 648
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14Ugens citat 18 marts 17
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27