Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 13. marts 1888

Nødvendigheden af arbejde

Vi har et helligt budskab at bringe verden. Den tredje engels budskab er ikke et menneskeskabt påfund eller et fantasifoster. Det er guds alvorsfulde sandhed for disse sidste dage. Den sidste advarende formaning til en menneskehed som er ved at fortabes. Dette sandhedens budskab kommer ikke for at kildre vore øren eller behage vor forstand. Det kræver omhyggeligt og opofrende arbejde af alle, der er villige til at modtage denne hellige undervisning. Guds bud og Jesu vidnesbyrd skal ophøjes for hele verden. Frelserens komme må forkyndes klart. Doms senen må fremstilles tydeligt for de uvidende mennesker, og hjerterne må opvækkes til en erkendelse af det alvorlige budskab om afslutningen og nødvendigheden af at forberede sig på at møde Gud.   ret

Det lys som skinner på din vej, er ikke blot givet dig for at du kan glæde dig over det, forstå skriften bedre og se din livsvej mere klart, men også for at du kan bringe sandhedens lys ud til dine medmennesker. Vi skal være Kristi medarbejdere. Det er vor pligt at følge det eksempel, Jesu gav os i sit liv her på jorden. Han levede ikke for sig selv, men arbejdede utrætteligt, vedholdende og alvorligt for at frelse den fortabte menneskehed. Fra krybben til Golgata fulgte Han selvfornægtelsens vej, og søgte ikke at unddrage sig vanskelige opgaver, trættende rejser eller udmattende slid. Han sagde: "Menneskesønnen er ikke kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for mange". (Luk 20,28)   ret

Tolv år gammel fandt man Guds søn blandt de lærde rabbinere, optaget af sin mission, og da han blev spurgt hvorfor Han: "Vidste I ikke, at jeg bør være i min Faders tjeneste?". (Luk 2,49). Det var det ene store formål fra hans jordiske liv. Alt andet kom i anden række. Det var hans mad og drikke at gøre Guds vilje. Kærligheden til gud og mennesker fylder hele hans hjerte og giver ingen plads for selviskhed. Jesus erklærer: "Jeg må gøre hans gerninger, som har sendt mig, så længe det er dag, der kommer en nat, da ingen kan arbejde". (Joh 9,4)   ret

Jesus og hans disciple var omgivet af snæversind, stolthed, fordomme, vantro og had. Menneskers tanker var fyldt med falske læresætninger, og intet, undtagen ihærdigt forenede, udholdende anstrengelser, ville få arbejdet til at bære frugt. Det vældige arbejde med at frelse sjæle kunne ikke skydes til side, fordi vanskeligheder tårnede sig op. Der stod skrevet om Guds søn, at Han "ikke skulle fejle eller blive modløs". (Esajas. 42,4). Der ligger et mægtigt arbejde foran os. Himlen tager aktivt del i det arbejde, der et betroet Kristi menighed. Jesus sagde: "Gå ud i al verden og forkynd evangeliet for hele verden". (Mat. 24,14) Arbejdet er i vor tid forbundet med de samme vanskeligheder, som Jesus måtte møde, og som reformatorer i alle tidsaldre han måttet overvinde. Vi må bøje vor vilje under Kristus og gå fremad i fast tillid til Gud.   ret

Det var Jesu apostles opgave, at uddanne mænd og kvinder til at forkynde det gode budskab om den korsfæstede og opstandene Frelser. Hver eneste, der er blevet omvendt til at tro på evangeliet, har derved fået helligt ansvar om frelsens vej. Det er den ånd, der burde besjæle os. Men her er der en stor forskel på den første menighed og den nuværende: og det er grunden til, at der ikke er mere ånd og kraft i vort kristne liv. Hvis du tager arbejdet op og vinder sjæle for sandheden, vil du føle et behov for dybere indsigt i himmelske ting - og du vil hungre og tørste efter retfærdighed. Du vil bede indtrængende til Gud, din tro vil blive styrket og din sjæl vil kvæges ved frelsens kildevæld. Modstand og prøvelser vil drive dig til bibelstudium og bøn. Og du vil gå fremad som en guds medarbejder, der åbner skufferne for andre. Du vil vokse i nåde og kundskab om sandheden og opnå en rig erfaring. Pligten til at arbejde for menneskers frelse hviler på alle, som selv er omvendte. Det er den forret at besøge dine naboer og blive en lys spreder, hvor du bor. En sådan personlig indsats vil bringe dyrebare resultater og høste anerkendelse i Himlen.   ret

Gå i arbejde, søskende! Guds velvilje hviler ikke kun over årsmøder og evangeliske kampagner. Den uselviske kærligheds ydmyge anstrengelser vil blive velsignet og rigt belønnet af Ham. Gør, hvad du kan, og Gud vil lade dine evner vokse. Lad ingen menighed mene, at den er for ubetydelig til at gøre tjeneste og øve indflydelse. Lad ingen undskylde sig med, at andre har særlige evner. Gør din pligt. Gud undskylder ingen Jesus har givet hvert menneske sin særlige opgave, og den enkelte vil få løn i forhold til sit arbejde. Enhver vil blive dømt efter sine gerninger og enhver skal aflægge regnskab for sig selv over for Gud.   ret

Der er et stort behov for systematisk arbejde. Men fordi nogle af jer er så længe om at komme i gang, får fjenden tid til at udsprede tildækkende vildfarelser, og mennesker bliver fanget i den store bedragers spind. Disse søgende mennesker var spørgende over for Bibelens sandheder. Hvis de havde haft lejlighed til det, ville de have modtaget budskabet med et åbent sind. Men efter at de er blevet vildledt, er det dobbelt så svært at få dem til at undersøge beviserne for vor tro.   ret

Begynd arbejdet alle vegne. Begynd lige ved din egen dør, uanset hvor ubetydeligt og hvor lidt værdsat, det synes at være. Arbejd kun for Guds ære og din næstes bedste. glem dig selv, idet du i tro og med alvorlig bøn arbejder for Ham, som døde for at du kan leve. Gå til dine naboer og få et nært forhold til dem, så deres hjerter bliver varmet af din uselviske interesse og kærlighed. Hav sympati med dem, bed for dem, søg anledning til at gøre noget for dem. Hvis det er muligt, så prøv at indbyde nogle få og læs Guds Ord, så det kan oplyse deres hjerter. Vær på vagt som den, der skal stå til regnskab for menneskesjæle. Få mest muligt ud af den forret, Gud har givet dig - at få lov til at arbejde i Hans forgård. Forsøm ikke at tale med dine naboer og vise dem al den venlighed, du kan. Vi behøver mere af den ånd, der fik Paulus til at gå fra hjem til hjem og med tårer forkynde omvendelse til Gud og tro på den Herre Jesus Kristus.   ret

Når der kommer vækkelse i en menighed, skyldes det, at nogle enkelte alvorligt søger Guds velsignelser. De hungrer og tørster efter Ham, beder i tro og modtager derefter. De arbejder alvorligt med en følelse af deres store afhængighed af Herren - andre vækkes op til at søge samme velsignelse, og vederkvægelse kommer til deres hjerter. Arbejdet vil vokse, planer lægges i rette tid. Men personligt arbejde for venner og naboer vil udrette meget mere, end du tror. Sjæle, som Kristus døde for, går fortabt, fordi dette arbejde forsømmes. En menneskesjæl har en uendelig stor værdi - derom vidner Golgata. En sjæl vundet for sandheden vil være et redskab til at vinde andre. Resultatet vil blive en stadig voksende velsignelse og frelse. Dit arbejde kan muligvis udrette mere godt end store møder, hvis der i disse mangler personligt engagement. Hvis begge arbejder sammen under Guds velsignelse, kan resultatet blive endnu bedre. Men er der kun mulighed for den ene form for missionsarbejde, lad det da blive bibelstudium i hjemmene med personlig appel og private samtaler med familiens medlemmer - ikke om uvæsentlige ting, men om det store emne frelse. Lad mennesker forstå, at du har en Byrde for deres frelse.   ret

De mest fremgangsrige sjælevindere har været mænd og kvinder, der ikke var store i egne tanker, men gik frem i ydmyg tro. Guds kraft arbejdede sammen med deres bestræbelser - og mennesker blev overbevist og omvendte sig. Jesus arbejdede på samme måde. Han kom i personlig kontakt med dem, han ønskede at hjælpe. Med nogle få samlet omkring sig, begyndte Han sin dyrebare undervisning. En efter én standsede de forbipasserende for at lytte, indtil en stor skare med undren og ærbødighed lyttede til Guds ord fra den himmelsendte Lærer. Han foretrak ikke store forsamlinger. De største sandheder blev åbenbaret for enkeltpersoner. Kvinden ved brønden i Samaria hørte de vidunderlige ord: "..... den, som drikker af det vand, jeg giver ham skal til evig tid ikke tørste; men det vand, jeg giver han, skal i ham blive et kildespring til evigt liv".   ret

Samtaler med den ydmyge samaritanerinde var ikke forgæves. Den guddommelige Lærers ord gjorde et dybt indtryk på tilhørernes hjerter. Hun anerkendte Ham med glæde. Hun følte kraften i Hans hellige karakter og mærkede den himmelske indflydelse, der ledsagede de sandhedens ord, Han talte. Fuldkommen tillid fyldte hendes hjerte. Hun glemte rent sit ærinde ved brønden og skyndte sig hjem for at berømme Jesus for sine bofæller. Mange forlod deres arbejde for at komme til den fremmede ved Jakobs brønd. De stillede mange spørgsmål og lyttede ivrigt til Hans forklaring på meget, de ikke før havde forstået. Deres rådvildhed begyndte at forsvinde. De var som mennesker på et mørkt sted, der pludselig øjnede en lysstråle, som ledte dem ud i den klare dag. Træt og sulten sad Jesus der og spredte velsignelse omkring sig. Den ene sjæl, han arbejdede med, blev et middel til at nå andre og bringe dem til Verdens Frelser.   ret

Netop på denne måde er det, at Guds gerning har haft fremgang i verden. Hvis du lader dit lys skinne, vil andre blive oplyst. Jesus sagde: "Gå ud på vejene og ved gaderne og nød dem til at gå ind, så mit hus kan blive fuldt". (Luk 14,23) Dette betyder arbejde. Virksomhed og kristendom hører sammen. Vor mangel på erfaring i det kristne liv skyldes, at vi ikke arbejder for Herren. Hvis du ikke bruger dine muskler, vil dit legeme svækkes. Den samme lov gælder på det åndelige område. Vil du være stærk, må du øve dine kræfter. Tag dit kors op og løft dine byrder - gå frem i tro på Guds løfter. Tag Kristi åg på dig og erfar sandheden i Hans ord: "..... så skal I finde trøst for jeres sjæle". Forklar Bibelen for én, der ikke forstår den, så vil du ikke klage over træthed og mangel på interesse for sandheden. Dit hjerte vil blive grebet af iver for sjæles frelse, glæde over at vidne om din tro vil fylde dig og du vil forstå sandheden i Jesu ord: "Giv så skal der gives jer". Gør krav på Guds løfter i levende tro. Har Han ikke sagt: Bed, så skal der gives jer: søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, han får, og den, som søger, han finder, og den, som banker på, for ham skal der lukkes op. "Men lad ham bede i tro".   ret

Alt for mange talenter ligger ubrugte hen. Måtte de dog komme i brug i Mesterens tjeneste, så Han ved sit komme kan få sit "tilbage med renter", og du selv bliver rigt velsignet. Da Jesus forlod denne verden, overlod han hvert menneske en gerning. Tager vil ikke vare på denne opgave, er det simpelthen uforsvarligt. Hvis du ikke er virksom for din tro, vil dit sind være som en maske, hvor Satan kan så tvivl og skepsis. De, der ikke har meget at bestille, får tid, at bringe falske rygter i omløb. "Intet at foretage sig" bringer splid i Kristi menighed og giver den et dårligt ry. Jesus siger: ..... den, som ikke samler med mig, spreder"   ret

Guds lov trædes under fød, og pagtens blod ringeagtes. Kan vi folde vore hænder og sige, at vi ikke har en opgave? Lad os vågne op! Kampen er på sit højeste. Den sidste styrkeprøve mellem sandhed og løgn nærmer sig. Lad os under Prins Emanuels blodplettede banner kæmpe troens gode strid og vinde evig ære. Sandheden vil sejre - og vi kan mere end sejre ved Ham, som har elsket os. Den dyrebare prøvetid er ved at rinde ud. Lad os se til, at vort arbejde kan bestå, så vi kan ære vor himmelske Fader og være med til at frelse sjæle, som Kristus har ofret sit liv for.   ret

Jesus og Hans disciple var omgivet af blindhed, stolthed, fordomme, vantro og had. Mennesker var fyldt med falske læresætninger, og intet andet end forenede og udholdende bestræbelser kunne give et vis mål af succes; men det store sjælevindingsarbejde kunne ikke lægges til side fordi der var vanskeligheder at overvinde. Det var skrevet om Guds Søn at Han "ikke begik fejl eller mistede modet."   ret

afsn nr:1Artikler 10/86
afsn nr:2Artikler 10/86
afsn nr:3Artikler 10/86
afsn nr:4Artikler 10/86
afsn nr:5Artikler 10/86
afsn nr:6I mesterens tjeneste 20 Artikler 10/86
afsn nr:7I mesterens tjeneste 93... Artikler 10/86
afsn nr:8I mesterens tjeneste 140 Artikler 10/86
afsn nr:9I mesterens tjeneste 146... Artikler 10/86
afsn nr:10Artikler 10/86
afsn nr:11Artikler 10/86
afsn nr:12I mesterens tjeneste 103 og 175... Artikler 10/86
afsn nr:13I mesterens tjeneste 128... Artikler 10/86
afsn nr:14I mesterens tjeneste 95... Artikler 10/86
afsn nr:15evangelisering s. 301