Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 18. marts 1884

En sabbatsreform er nødvendig

På Nehemias dage, da Israels børn havde ydmyget sig og gjort det vanskeligt for selv ved at have forladt Gud og ignorert hans lov, følte de nogle gange at Gud havde glemt dem. Herren viste sit oprørske folk at de var afhængige af ham for at få fremgang og være sikre, han holdt dog øje med dem. De var svage, udsat for deres fjenders hærgen; alligevel var de vogtere for at tilbede den sande Gud, og bevare kundskaben til hans lov indtil fredens Fyrste skulle komme. Nehemias var Guds udvalgte instrument der udvirker en reformation blandt hans folk, og befrier dem for deres fjenders undertrykkelse. Forholdene var nedslående, men Nehemias var en modig og trofast mand. Han lod folket blive undervist i den lov de havde brudt. Den skulle forklares forskrift for forskrift, så alle kunne forstå Guds vilje til fulde.   ret

En af de største brud som folket havde begået mod Gud, var at vanhellige sabbaten. Hedenske købmænd, som kom til Jerusalem for at sælge deres arbejderløn, holdt til uden for portene, og når de åbnede om morgnen, satte de deres gode ting til salg. Mange af jøderne handlede med dem om sabbaten; de brød ikke blot selv sabbaten, men prøvede at fjerne skrublerne hos deres mere samvittighedsfulde landsmænd. Således blev sabbatens hellighed ødelagt i stort omfang.   ret

Jøderne indrømmede at deres ynkværdige tilstand var resultatet af deres overtrædelser; og i en stor forsamling, bekendte levitterne, som folkes repræsentanter, Guds godhed imod dem, og deres utaknemmelighed og synder som et folk, og gik i forbøn for Gud: ”Og nu, vor Gud, du store, vældige, frygtelige Gud, som holder fast ved pagten og miskundheden! Lad ikke alle de lidelser, der har ramt os, vore konger, øverster,præster, profeter, vore fædre og hele dit folk fra assyrerkongernes dage indtil i dag, synes ringe for dine øjne! I alt, hvad der er kommet over os, står du retfærdig, thi du har vist dig trofast, men vi var ugudelige. Vore konger, øverster og præster og vore fædre handlede ikke efter din lov og lyttede ikke til dine bud og de vidnesbyrd, du lod dem blive til del. Da de var i besiddelse af deres rige og de store rigdomme, du gav dem, og af det vidtstrakte, frugtbare land, du oplod for dem, tjente de dig ikke, og de omvendte sig ikke fra deres onde gerninger. se, derfor er vi nu trælle; i det land, du gav vore fædre, for at de skulle nyde dets frugter og rigdom, er vi trælle; dets rige afgrøde tilfalder de konger, du for vore synders skyld har øvet magten over os, og de gør, hvad de lyster, med vore kroppe og vort kvæg. Vi er i stor nød!«   ret

Efter at have lidt straffen for deres synder, og indrømmet Guds retfærdige behandling af dem, sluttede de pagt med at adlyd hans lov. Og da det var en sikker pagt, og bevaret i sin permanente form, blev den skrevet ned, og præsterne, levitterne og fyrsterne ”beseglede den.” De fik en klar kundskab til Guds krav og karakter om synd; og så og forstod hvad der skulle gøres, sammen med de virkelig principfaste.   ret

Vi behøver Nehemias i 1884, som skal opvække et folk og se hvor langt de er fra Gud, gennem deres overtrædelser. For hele den kristne verden er det på tide at selv ransage skrifterne; for talerstolene over hele vort land sættes Guds lov ud af kraft ved forskrift og eksempel. Den papistiske magt har i sinde at ændre Guds lov ved at indføre en sabbat for verden og for den kristne kirke, og denne falske sabbat ophøjes og helligholedes, medens Jehovas sabbat trædes under uhellig fode. Men vil Herren nedgradere sin lov for at imødekomme menneskers standard? Vil han acceptere en menneskegjort instution i stedet for den sabbat som han har helliget og velsignet? Nej, menneskers bekvemmelighed eller udbytter skal ikke fortænge Guds krav; for han er en nidkær Gud. Han ændrer ikke sin forskrift for at stille ærgerriges og begærlige menenskers ønsker. ”Så siger Herren” bør være nok til at fortie alle stridigheder.   ret

Han som indførte sabbaten har aldrig ændret den til en hverdag. Han hvilede på en bestemt, og velsignede og helligede en bedstemt, og han forlanger at menneskeslægten overholder denne bestemte dag. Alle dele af Guds plan vil gennemføres fuldstændigt. Satan har lagt sig imellem, og prøvet at forpurre det; men der er ingen forandring af Guds lov. Holdningen at Gud velsignede og helligede en syvendedel af tiden, og ingen særlig dag, er et af Satans påfund. Derved har han forvirrede manges tanker at de betragter Guds hellige hviledag som ikke har nogen særlig hellighed; og fordi verden gør dette, føler de sig fri til at tilsidesætte dette, og udvælge en sabbat som passer deres egen samvittighed. Og bekendende evangeliske prædikanter forvisser deres forsamlinger om at denne vej er den rigtige. De som overholder den oprindelige sabbat samvittighedsfuldt betegnes som kættere, vildledte fanatikere. Men hvem betragtes sådan i Guds øjne? Hvem vil han dadle og straffe – de som har holdt den dag som han har velsignet og helliget; eller de som træder på Guds hellige lov, har accepteret pavedømmets institution?   ret

Der er brug for en sabbatsreform iblandt os, som bekender at holde Guds hellige hviledag. Nogle drøfter deres forretningssager og lægger planer på sabbaten, og Gud ser på dette i det samme lys som de var involveret i virkelige forretningssager. Andre som godt kender til bibelens beviser – at den syvende dag er sabbaten – går ind i partnerskab med mennesker som ikke respekter Guds hellige dag. En sabbatsholder kan ikke lade mennesker arbejde i hans virksomhed, betalt for hans penge, for at arbejde om sabbaten. Hvis han med henblik på fortjeneste tillader forretninger han har interesse for, bliver gjort på sabbaten, af hans ikke-troende partner, er han lige så skyldig som den ikke-troende; og det er hans pligt at ophæve forholdet, uanset hvor meget han måtte miste ved dette. Mennesker kan tro at de ikke kan klare at adlyde Gud, men de kan heller ikke klare at ikke adlyde Ham. Dem som er ligeglad med om de holder sabbat, vil lide et stort tab.   ret

Herren har en kamp med sit bekendende folk I disse sidste dag. I denne kamp vil mænd i ansvarlige stillinger gå direkte modsat det som Nehemias gjorde. De ikke blot ignorerer og og foragter sabbaten selv, men de prøver at holde andre væk fra den ved at grave den ned i sædvaners og traditioners skrammel. I menighederne i store forsamlinger i den fri luft, vil prædikanter tilskynde folk til at holde den første ugedag. Der sker ulykker på hav og land: og disse ulykker vil blive større, den ene katatrofe vil lukke op om den anden; og den lille flok af samvittighedsfulde sabbatsholderes vil blive udpeget som dem, der pådrager Guds vrede over verden, idet de ignorerer søndagen.   ret

Satan fremhæver denne falskhed, så han kan tage verden til fange. Det er hans plan at tvinge mennesker til at acceptere vildfarelser. Han gør en aktiv del for at alle falske religioner forkyndes, og vil stoppe ikke i sine bestræbelser på at gennemtvinge de fejlagtige doktriner. Under forklædning af religiøs iver, har mennesker, påvirket af denne ånd, fundet den mest grusomme tortur mod deres medmennesker, og har påført de mest frygtindgydende lidelser på dem. Satan og hans agenter har stadig den samme ånd; og fortidens historie vil gentages i dag.   ret

Der er mænd som har sat sig i hovedet at de vil udrette ondt; i deres hjerter mørke forsybninger, har de besluttet sig for hvile forbrydelser de vil begå. Disse mænd er selvbedragede. De har forastet Guds store retfærdighedsregel, og har rejst deres egen standard i stedet for, og sammenligner sig selv med denne standard, hvor de kalder sig selv for hellige. Herren vil lade dem åbenbare hvad der er i deres hjerter, og udvise hvad der styrer dem. Han vil lade dem vise deres hand mod hans lov, sådan som de behandler dem der er loyale mod hans krav. De vil anspores af den samme religiøse afsindighed, som opirrede den hob der korsfæstede Kristus; kirke og stat vil forenes i den samme fordærvede harmoni.   ret

Menigheden i dag har fulgt i de gamle jøders forspor, som tilsidesatte Guds bud for deres egne traditioners skyld. Den har ændret forordningen, brudt den evige pagt, og nu, såvel som dengang er stolthed, vantro og hedenskab resultatet. Den sande tilstand fremstilles i ordene fra Moses’ sang: ”Skændselsmennesker sveg ham, en forvent og vanartet slægt. Er det sådan, I lønner Herren? Du tåbelige, uvise folk! Er han ej din fader og skaber, den, som gjorde og danned dig?”   ret

Da Nehemias gik ud som reformer og befrier for Israel, var han drevet af kærlighed til Gud og iver for sit folks fremgang. Han havde hjertet med i det arbejde han havde påtaget; hans håb, hans energi, hans entusiasme, hans karakterfasthed, var smitsomt, og inspirerde andre med samme måd og høje fortsæt. Hver man blev en ”Nehemias” for sin virkekreds, og hjalp med at gøre sin næstes hånd og hjerte stærkere; og snart blev svagheden efterfulgt af styrke og mod.   ret

Her er en lektie for prædikanter og andre der arbejder for sjæles frelse. De som tror at vi har sandheden, at Gud har gjort os til forvaltere af hans lov, bør udvise den samme alvor og iver som karakteriserede Nehemias. Hvis prædikanterne er passive og vakkelmodige, blottet for gudfrygtig iver, hvad kan der så forventes af dem de gør tjeneste for? I nogle tilfælde kan de hæve sig over deres læreres moralniveau, men ikke så ofte. Men når prædikanter udbreder deres planer, og viser at de er seriøse, vil folk reagere på deres bestræbelser, og uenige og modløse medarbejdere går sammen, stærke, håbefulde og ivrige.   ret

Det er en synd at være ubetænksom, ikke have et formål og være ligegyldig i noget vi involverer os i, men især i Guds arbejde. Enhver virksomhed i tilknytning til Hans sag bør føres frem i orden, fremsyn og alvorlig bøn. Der mangler trofaste standardbærere for Gud og mange står parate til at reagere på kaldet. Når disse ser den uretfærdighed og vold som ekisterer, fordi Guds lov sættes ud af kraft, vil de en endnu større grund end tidligere, til at overholde denne lov, og vil værdsætte dens retfærdige og betvingende indflydelse højt. Foragt og hån gør deres kærlighed for Jehovas forskrifter højere. De vil sige sammen med David: ”Det er tid for Herren at gribe ind, de har krænket din lov. Derfor elsker jeg dine bud fremfor guld og skatte."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7evangelisme s. 236
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14evangelisme s 95