Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 20. marts 1900

Unge medarbejdere undervises af de erfarne

"Og dette er det evige liv,” bad Kristus”at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, som du har sendt, Jesus Kristus." I denne bøn er en storhed som intet menneskeligt sprog kan udtrykke. Tusinde og tusinde længes efter en Guds kundskab. Nogle har en delvis kendskab til ham, men ikke fuldt kundskab. Andre, fyldt med rastløshed, længes efter noget de ikke har.   ret

Kristus længes efter at hjælpe og frelse de fortabte, og han udtrykte sin længsel i ordene: "Siger I ikke: »Der er endnu fire måneder, til høsten kommer?« Se, jeg siger jer: opløft jeres øjne og se, at markerne er hvide til høsten. Allerede nu får den, der høster, løn og samler frugt til evigt liv, så de kan glæde sig sammen, både den, som sår, og den, som høster. Thi her er det ord sandt: »En sår, og en anden høster.« Jeg har sendt jer ud for at høste det, som I ikke har arbejdet med; andre har arbejdet, og I er gået ind i deres arbejde.«   ret

Det arbejde som Kristus så var der så meget brug for host. Høstfolkene er få. Arbejdet at indsamle neg, kræver taktfølelse og dygtighed, så intet går tabt. På hvert sted er der brug for en sjælenes avneblæser, hvor sandheden er blevet opløftet, hvorpå Gus bud og Jesu tro er blevet indskrevet.   ret

”Høsten er visselig stor, men arbejderne er få.” Da Kristus gjorde denne udtalelse, var der skriftkloge og Farisæere, præster og hersker, i enhver by og stad i landet. Men Frelseren så at disse lærere var helt uegnede til at tjene folkets åndelige behov. ”I kender ikke skrifterne, heller ikke Guds kraft,” sagde han til dem. I lærer mennesker læresætninger.   ret

Gud har betroet enhver et arbejde. Enhver er indbudt til at tage Kristi åg og lære af Ham. Der er brug for at opsøge intensivt dem som går fortabt uden for Kristus. Satan anstrenger sig intens for at bedrage sjæle, og samle dem under sit frafalds- og oprørs-banner, og hans medarbejdere er utallige. Herren har et stort arbejde at gøre. Han har afgørende kampe at kæmpe, og han kalder på unge mænd og unge kvinder til at kæmpe for ham, og hellige sig selv til hans arbejde. ”Jeg har skrevet til jer, mine børn,” siger Johannes, ”fordi I kender Faderen. Jeg har skrevet til jer, I fædre, fordi I kender ham, som er fra begyndelsen. Jeg skriver til jer, I unge, fordi I er stærke, og Guds ord bliver i jer, og I har sejret over den Onde. . . . . Og I har en salvelse fra den Hellige og har alle indsigt. Jeg har skrevet til jer, ikke fordi I ikke kender sandheden, men fordi I kender den og ved, at ingen løgn er af sandheden.”   ret

Og apostlen Paulus skriver: ” I øvrigt, hent kraft fra Herren og hans vældige styrke! Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi den kamp, vi skal kæmpe, er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I må kunne stå imod på den onde dag og holde stand efter at have besejret alt. Så stå da med sandheden spændt som bælte om jeres lænder, og iførte »retfærdigheden som brynje«, tag som sko på jeres fødder villighed til at forkynde fredens evangelium, løft i al jeres færd troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes gloende pile, tag imod »frelsens hjelm« og Åndens sværd, som er Guds ord.”   ret

Gud kalder sine ældre tjenere til at være rådgivere som kan lære de unge hvad de skal gøre i krisesituationer. De ældre arbejdere skal, ligesom Johannes, bringe levende vidnesbyrd ud fra virkelige erfaringer. Når disse trofaste arbejdere er lagt til hvile med ordene: ”Salige er de døde, som fra nu af dør i Herren,” (Åb 14,13) bør der i vore skoler være mænd og kvinder som kan tage banneret og hejse det på nye steder.   ret

Når de ældre fanebærere er på et arbejdsfelt, bør de som har haft fordel af deres arbejde, have omsorg og respekt for dem. Tyng dem ikke ned med byrder. Værdsæt deres råd, deres ord og deres vejledning. I bør behandle dem som fædre og mødre som har båret arbejdets byrder. De arbejdere som tidligere forudså værkets behov, gør en prisværdig gerning når de i stedet for at bære alle byrderne selv, lægger dem på yngre mænds op kvinders skuldre og uddanner dem som Elias underviste Elisa.   ret

"David hyldede Gud i taknemmelighed for den guddommelige undervisning og vejledning han havde fået. ”Gud, du har belært mig fra min ungdom,” (Sl 71,17), erklærede han. De, som i den tid budskabet har eksisteret, har båret dagens byrde og hede, må huske på at den samme Herre som underviste dem fra ungdommen af, indbød dem og sagde: ”Tag mit åg på jer og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.” (Matt 11,29). Han gav dem sandhedens lys og er lige villig til at undervise unge mænd og kvinder i dag, som han var i tidligere tider. "   ret

Det er klogt af dem som har båret tunge byrder, at gå ind til siden og hvile lidt. Disse trofaste arbejdere bør fritages for alle anstrengende byrder. Det arbejde som de kan gøre ved at undervise andre, bør værdsættes. Herren selv vil samarbejde med dem i deres anstrengelser for at undervise andre. De bør lade yngre tage kampen op. Det fremtidige arbejde må udføres af stærke unge mænd. Værket bliver ledet af ham som er troens ophavsmand og fuldender. Han både kan og vil dygtiggøre dem som vil benytte anledningen. Han vil oprejse dem der kan kæmpe hans kampe. Han overlader aldrig sit værk til tilfældighederne. Dette er et stort og betydningsfuldt værk, og det skal føres videre.   ret

Gud vil ikke have at sagens fædre skal opbruge den livskraft som de har tilbage, ved at bære tunge byrder. De unge bør påtage sig et ansvar som de kan bære, og på en mandig måde kæmpe troens gode strid. Herren ved bedre, hvem der bør vælges til at udføre hans værk, end de klogeste mennesker, hvor interesserede de end er. Det er Gud som indplanter sin Ånd i unge menneskers hjerter, og leder dem til at kæmpe for ham på trods af store vanskeligheder. På den måde var det han inspirede Paulus fra Tarsus som kæmpede for Herrens åbenbarede sandhed, med alle de evner han var betroet, mod frafaldne som hellere burde have holdt ham oppe. Guds tjenere vil i dag møde de samme vanskeligheder som Paulus mødte. Det er den erfaring nogle af dem har, som i dag løfter sandhedens banner. Det er sådanne mænd der kan stå som sandhedens forsvarere. Hvis de fortsætter med at lade sig undervise, kan Gud bruge dem til at retfærdiggøre sin lov.   ret

Unge må samarbejde med de mere erfarne De ældre missionsarbejdere bør ikke tænke at de må bære hele ansvaret og alle byrderne. Stadig nye arbejdsmarker bliver åbnet for os. Unge bør gå sammen med erfarne arbejdere der forstår Skriften, som længe har været Ordets gørere, og som har anvendt sandheden i det praktiske liv. Dag for dag har de stolt på Kristus og har søgt Herren sådan som Daniel gjorde. Tre gange om dagen bad Daniel til sin Gud. Han vidste at der var en som var mægtig til gode råd, og som var kilden til visdom og kraft. Sandheden, sådan som den er i Jesus - Åndens sværd som skærer begge veje - var hans våben i kampen. De som har sat deres lid til Gud, er eksempler i ord, ånd og principper for de unge som arbejder sammen med dem. Disse trofaste Guds tjenere skal knyttes til unge og drage dem til sig med kærlighedens reb, fordi de selv er knyttet til dem med Kristi kærligheds reb.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:72På fast grunn 227
afsn nr:82På fast grunn 227 Sind karakter personlighed 751
afsn nr:92På fast grunn 227
afsn nr:102På fast grunn 228
afsn nr:112På fast grunn 228
afsn nr:122På fast grunn 228