Review and Herald d. 22. marts 1892
"Det er ikke op til dig at kende tider og stunder." [Prædiken i Lansing, Mich., 5. Sept. 5, 1891.]
”For dem havde han også, efter sin lidelse, med mange beviser fremstillet sig som den levende, idet han viste sig for dem i fyrretyve dage og talte om, hvad der hører Guds rige til. Og engang, da han holdt måltid sammen med dem, bød han dem ikke at vige fra Jerusalem, men oppebie det, som Faderen havde forjættet, »og som I,« sagde han, »har hørt mig tale om. Thi Johannes døbte med vand; men I skal om ikke mange dage døbes med Helligånden.« Medens de nu var samlede, spurgte de ham og sagde: »Herre! er tiden nu kommet, da du vil genoprette Riget for Israel?” ret
Disciplene var ivrige efter at få at vide nøjagtigt hvornår Guds rige ville blive oprettet. Men Jesus forklarede dem at de ikke kunne få tid og time at vide, for det har Faderen ikke åbenbaret. Det var ikke nødvendigt for dem at vide hvornår Guds rige ville blive genoprettet. De skulle følge Mesteren og de skulle bede, vente, våge og arbejde. De skulle være et billede af Kristi karakter for verden. Det som hørte med til en god kristen erfaring på den tid, hører også med i dag. "Han svarede: Det er ikke jeres sag at kende tider eller timer som Faderen har fastsat af egen magt. "Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer." Hvilken opgave ville de have når de havde modtaget Den Hellige Ånd? "I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende". (Apg 1,8). ret
Det er denne opgave vi også har. I stedet for at leve i forventning om, at der skal komme en tid med store åndelige oplevelser, må vi udnytte de muligheder vi har for at mennesker kan blive frelst. I stedet for at anstrenge os med forsøg på at finde ud af de tider og timer, Faderen har fastsat af sin egen magt, men ikke åbenbart for mennesker, må vi overlade os til Den Hellige Ånds ledelse så vi kan fylde dagens opgaver og uddele livets uforfalskede brød til mennesker som går fortabt fordi de ikke kender sandheden. ret
Satan er altid rede til at fylde sindet med teorier som vil lede mennesker bort fra sandheden for vor tid og dermed gøre dem uskikket til at forkynde den tredje engels budskab for verden. Det har altid været sådan, for Frelseren måtte ofte irettesætte dem som forsøgte at forstå det Herren ikke havde åbenbart. Jesus var kommet til verden for at meddele betydningsfulde sandheder og han ønsker at få menneskene til at forstå at de må tage imod og følge hans bud og undervisning og udføre dagens pligter. Hans budskab indeholdt kundskab som havde betydning for deres daglige liv. ret
Jesus sagde: "Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud og ham, du har udsendt, Jesus Kristus". (Joh 17,3) Alt hvad der blev sagt og gjort, havde dette ene mål for øje: at befæste sandheden i deres sind så de kunne få evigt liv. Jesus kom ikke for at forskrække menneskene ved at forkynde at der skulle komme en tid med store hindringer, men han kom for at undervise og frelse det som var fortabt. Han kom ikke for at vække og tilfredsstille nysgerrigheden, for han vidste at dette kun ville skærpe appetitten på det mærkelige og fantastiske. Hans mål var at meddele kundskab som kunne sætte mennesker i stand til at vokse i åndelig styrke og gå frem på lydighedens og den sande helligheds vej. Han gav den undervisning som de behøvede for det daglige liv og åbenbarede sandheden som kunne bringes videre til andre i den samme situation. Han gav ikke menneskene nye åbenbaringer, men han åbnede deres sind for de sandheder som så længe havde været fordunklet på grund af de skriftlærde og præsternes falske lære. Jesus sørgede for at Guds ord kom tilbage til den betydning det havde da det blev givet til patriarker og profeter. Og efter at have givet sin dyrebare undervisning til menneskene, lovede han at sende Den Hellige Ånd som skulle minde dem om alt det han havde sagt. ret
Vi står dagligt i fare for at gå ud over det enkle evangelium. Mange har et stærkt ønske om at finde noget uoriginalt som kan vække verden og løfte menneskene op i en åndelig ekstase og på den måden give dem en helt ny erfaring. Der er sikkert nok behov for en ny erfaring, for betydningen af sandheden for vor tid, bliver ikke forstået som den skulle. Men den forandring vi behøver, er at få vort hjerte fornyet og det kan vi kun opnå ved, at den enkelte af os søger Gud om den velsignelse og kraft han kan give og ved at bede inderligt om, at hans nåde må blive ny over os og vi må blive nye mennesker. Dette er den forandring vi behøver for i dag og vi må bede inderligt og udholdende om, at vi må få del i den. Vi må vide med sikkerhed, hvilke skridt vi vil tage på vejen mod himmelen. ret
Jesus gav disciplene sandheder som de hverken forstod betydningen af, eller værdsatte som de burde og det samme er tilfældet blandt Guds folk i dag. Vi kommer også til kort. Vi fatter ikke storheden og skønheden i det budskab Gud har givet os for denne tid. Hvis vi virkelig vokser i åndelig kundskab, så ville sandheden åbne sig for os på en måde vi i dag ikke engang kan drømme om. Men aldrig sådan at vi vil tro, at vi kan lære de tider og timer at kende som Faderen har fastsat af sin egen magt. Igen og igen er jeg blevet advaret mod fastsættelse af tid. Der vil aldrig mere komme et budskab om tid til Guds folk. Vi vil ikke få den bestemte tid at vide, hverken for udgydelsen af Den Hellige Ånd eller for Kristi genkomst. ret
Jeg bladede mine papirer igennem før jeg kom til dette møde, for at se hvad jeg skulle tage med mig til Australien. Da så jeg en konvolut med denne påskrift: "Vidnesbyrd givet med hensyn til tids fastsættelse, 21. Juni 1851. Tag vare på dette." Jeg åbnede den og dette er hvad jeg fandt: "En kopi af et syn Herren gav Ellen White 21. Juni 1851 i Camden, N. Y. Herren viste mig at budskabet må forkyndes og at det ikke må indeholde nogen tidsfrist, for tidsfaktoren vil aldrig mere blive nogen prøvesten. Jeg så at nogle skabte falske forventninger ved en forkyndelse med tidsfastsættelse. Den tredje engels budskab kan stå på egne ben og behøver ikke til at blive styrket ved nogen form for tidsfastsættelse. Det vil blive ledsaget af stor kraft, gøre sin gerning og blive afsluttet i hast. ret
Jeg så at nogle fik alt til at pege mod det kommende efterår. De foretog deres beregninger og sikrede sig økonomisk med sigte på den tid. Jeg så at dette var forkert og grunden var den: I stedet for dagligt at søge Gud med et inderligt ønske om at få at vide hvad han den dag ønskede de skulle gøre, så opgaven ville være fuldført inden efteråret, men uden dagligt at spørge Gud om hvad han da ønskede de skulle gøre."
E. G. White.
retKopieret i Milton, 29. juni, 1851. A. A. G.
Det var dette dokument jeg fandt da jeg sidste mandag så mine papirer igennem og her er endda et som blev skrevet om en mand som i 1884 var optaget af tidsfastsættelse. Han skrev til mange og forsøgte at bevise sine påstande. Jeg fik at vide om hans virksomhed da jeg var til årsmødet i Jackson og jeg sagde til dem som var samlet der, at de ikke skulle bryde sig om hans teorier, for den begivenhed han forudså, ville ikke finde sted. Tiden har Faderen fastsat af egen kraft. Hvorfor har Gud så ikke åbenbaret det for os? Fordi vi ikke ville gøre rigtig brug af denne kundskab, hvis han gjorde det. Det ville føre til forhold i menigheden som kunne forhindre Guds gerning med at berede et folk som kan bestå når den store dag kommer. Vi må ikke leve i en konstant spænding på grund af tidfastsættelsen. Det er ikke meningen at vi skal være optaget af spekulationer om tider og timer som Herren ikke har åbenbart. Jesus sagde at hans disciple skulle våge, men ikke på grund af en bestemt tid. Hans efterfølgere skal lytte efter ordre fra deres leder. De skal våge, vente, bede og virke når tiden for Herrens komme nærmer sig. Men ingen vil nøjagtigt kunne forudsige hvornår dette skal ske, for den dag eller time kender ingen. I vil ikke kunne sige om han kommer om et, to eller fem år. Men I må heller ikke skubbe hans komme ud på ubestemt tid, ved at sige, at det endnu kan vare ti, tyve år. ret
Det er Guds børns pligt at holde lamperne i orden og lade dem lyse. De må være beredt til at møde brudgommen når han kommer tilbage fra brylluppet. I har ikke et øjeblik at spilde når det gælder frelsen som er tilvejebragt for jer. Prøvetiden går mod afslutningen. Dag efter dag bliver menneskers skæbne afgjort og selv fra denne forsamling ved vi ikke hvor mange som vil lukke deres øjne i døden og hvile i graven. Vi burde være optaget af at livet svinder så hurtigt og at vi ikke et øjeblik er trygge hvis vort liv ikke er skjult med Kristus i Gud. Det er ikke vor opgave at se frem mod en speciel tid hvor der skal gøres noget særligt for os. Vi må fortsætte vort arbejde med at advare verden, for vi skal være Kristi vidner helt til jordens yderste grænser. Overalt omkring os har vi de unge og de uomvendte og hvad gør vi for dem? Forældre, er I fyldt af den første kærligheds glød og optaget af jeres børns frelse, eller er I så optaget af dette livs bekymringer at I ikke for alvor samarbejder med Gud? Forstår I hvad Den Hellige Ånds opgave er? Ved I at det er ved Den Hellige Ånds hjælp vi kan nå menneskene omkring os? Skal I, når dette møde er slut, gå ud herfra og glemme den alvorlige appel jeg er kommet med? Overser I advarselsbudskabet og vil sandheden I har hørt, løbe ud af hjertet som vand af en knust krukke? ret
Apostlen siger: "Derfor må vi så meget mere give agt på det, vi har hørt, så vi ikke glider bort fra det. For når selv det ord, der var talt ved engle, havde gyldighed og enhver overtrædelse og ulydighed fik sin velfortjente straf, hvordan skal vi da kunne gå fri, hvis vi lader hånt om en frelse så stor, at den fra først af blev forkyndt af Herren selv og senere stadfæstet for os af dem, som havde hørt ham, alt imens Gud føjede sit vidnesbyrd til ved tegn og undere og mange slags mægtige gerninger og ved tildeling af Helligånden efter sin vilje". (Hebr 2,14). ret
Den tredje engels budskab øger i omfang til et højt råb og I må ikke føle at I har ret til at forsømme dagens pligter og alligevel mene at I engang i fremtiden vil modtage en stort velsignelse, når der uden nogen indsats fra jeres side vil komme en stor vækkelse. Det er i dag I må overgive jer til Gud så han kan danne jer til kar han kan glæde sig over og som er skikket for hans tjeneste. Det er i dag I må overgive jer til Gud, så I kan blive fri for egenkærlighed, misundelse, onde tanker, strid og alt som kan vanære Gud. Det er i dag I må blive renset så I kan være beredt for velsignelsen fra det høje, for sildigregnen. For sildigregnen kommer og Guds velsignelse vil fylde enhver som er renset for al urenhed. Det er nu vi må overgive os til Kristus, så vi kan blive beredt for den tid da velsignelsen kommer fra Herren, beredt til at blive døbt med Den Hellige Ånd.
fortsættes.
retafsn nr:1 | |
afsn nr:2 | 1På fast grunn 182 |
afsn nr:3 | 1På fast grunn 183 |
afsn nr:4 | 1På fast grunn 183 |
afsn nr:5 | 1På fast grunn 183 |
afsn nr:6 | 1På fast grunn 184 |
afsn nr:7 | 1På fast grunn 184 |
afsn nr:8 | 1På fast grunn 185 |
afsn nr:9 | 1På fast grunn 185 |
afsn nr:10 | Herren kommer 0508... 1På fast grunn 185, Guds folk i Krise III s. 3 og 8, Ss.lektier, L i mørke, 2.kv 2000. s. 62, evangelis. s 221 |
afsn nr:11 | 1På fast grunn 186 |
afsn nr:12 | 1På fast grunn 187 |
afsn nr:13 | 1På fast grunn 187, Guds folk i Krise III s. 8 |