Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. marts 1868

Behandle dem med utroskabens synd.

Med hensyn til den sårede søster A. G.’s situation, vil vi sige som svar på J. H. W.’ spørgsmål, at det er træk i de fleste tilfælde, som er kommet i synd, sådan som hendes mand har, at de har ingen virkelig fornemmelse af deres ondskab. Nogle har ikke desto mindre genoprejst sig i menigheden; men ikke før de har fortjent Guds folks tillid ved ubetingede bekendelser, og en periode i oprigtig anger. Dette tilfælde viser vanskeligheder, som ikke har vist sig før, og vi vil tilføje følgende:   ret

1. I situationer hvor de syvende bud er blevet overtrådt, hvor den skyldige part ikke udviser oprigtig anger, hvis den skadede del kan opnå skilsmisse uden det berører deres egen situation og deres børns situation, hvis de har dem, hvis det gør det, bør de gå fri.   ret

2. Hvis de er frie til at sætte sig selv og deres børn i en værre situation ved en skilsmisse, ved vi ikke af noget skriftsted der vil gøre den uskyldige part skyldig ved at blive tilbage.   ret

3. Tid, arbejde, bøn, tålmodighed, tro og et gudfrygtigt liv, kan udvirke en reform. At leve med nogen som har brudt ægteskabsløftet, og er dækket helt til med skyldig kærligheds vanære og skam, og ikke erkender det, er fortærende for sjælen; og alligevel er en skilsmisse et livslangt, hjertefølt sår. Gud ynkes over den uskyldige part. Ægteskab bør overvejes før det indgås.   ret

4. Hvorfor! oh, hvorfor! vil mænd og kvinder som kunne være respektable og gode, og når himlen til sidst, sælge sig selv så billigt til Djævelen, såre deres nære venner, vanære deres familier, bringe skam over sagen, og gå til helvede til sidst? Gud har barmhjertighed. Hvorfor vil de ikke, som er gået i kriminalitet, udvise den anger der svarer til deres forbrydelse, og fly til Kristus for barmhjertighed, og så vidt muligt helbrede de sår de har gjort?   ret

5. Men hvis de ikke vil gøre som de burde, og hvis de uskyldige har mistet den lovmæssige ret til skilsmisse, ved at leve med den skyldige efter hans skyld er blevet kendt, ser vi ikke at synd hviler på den uskyldige der er tilbage, og hendes moralske ret til at forlade forholdet virker tvivlsom, hvis hendes helbred og liv ikke er bragt i stor fare ved at forblive sådan.   ret

6. Ligesom i Noas dage, er en af disse tiders tegn en lidenskab for uoverlagte og forhastede ægteskaber. Satan er i dette. Hvis Paulus kunne forblive ungkarl, og anbefale det samme til andre, så han og de kunne være helt Herrens, hvorfor så de ikke, som vil være hans helt og fuldt, og ønsker at fæstne de ting og undgå bekymringer, trængsler og bitter smerte, så ofte i deres erfaringer som vælger ægteskabslivet, hvorfor vil de så ikke forblive hans? Og endvidere: Hvis han vælger at forblive der, og kan anbefale det til andre, for atten hundrede år siden, så ikke forblive sådan som han var, en anbefalelsesværdig optræden for dem som venter på Menneskesønnens komme, medmindre beviserne var ubestridelige at de forbedrede deres tilstand, og gør Himlen mere sikker ved at handle sådan? Når så meget står på spil, hvor så ikke være på den sikre side hver gang?
James White, - Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7