Review and Herald d. 25. marts 1884
Må kristne producere vin og cider?
Jeg har modtaget breve fra forskellige personer som har spurgt om jeg mener det er i orden for vor tro at dyrke humle, vidende at de hovedsageligt bruges til at fremstille giftige drikke med, eller gå ind i vin eller ciderproduktionen med handel for øje. ret
I lyset af Guds lov kan jeg ikke se hvordan kristne kan gå ind i disse sysler med god samvittighed. Alle disse ting kunne bruges godt, og vise sig som en velsignelse; og de fordrejes til forkert brug, og bliver til fristelser og en forbandelse. Cider og vin kan konserveres når det er frisk, og holdes sødt i lang tid, og hvis de bruges i ugæret tilstand, vil de ikke bringe fornuften ud. Ved vi egentlig, hvad denne velsmagende æblemost er lavet af? De, der fremstiller æblemost med salg for øje, tager ikke noget særligt hensyn til, hvordan frugten er, som skal bruges til det, og i mange tilfælde presses der saft af fordærvede æbler. De, der ikke kunne tænke sig at spise rådne æbler og derved forgifte organismen, kan godt drikke most, som er lavet af sådan frugt, og kalde det en nydelse. Men mikroskopet ville afsløre, at denne dejlige drik ofte er uskikket til brug, selv når den er frisk tillavet. Hvis den blev kogt og man gjorde sig umage for at fjerne urenhederne, ville der ikke være så meget at indvende mod den. ret
Ofte har jeg hørt folk sige: "Åh, det er bare æblemost, den gør ingen skade, den er da sund." Man køber flere flasker hjem, måske i større portioner. Den holder sig god i nogle dage, men så begynder den at gære. Den skarpe smag, den nu får, er der mange, som synes så meget bedre om, men den, der holder af sød vin og cider, vil ikke indrømme, at hans yndlingsdrik er stærk og spiritusholdig. Man kan blive lige så virkelig beruset af vin og cider som af stærkere drikke, og den værste form for beruselse fremkalder disse såkaldte lette drikkevarer. Lidenskaberne bliver mere ophidsede og forandringen af karakteren mere udpræget, afgjort og forstokket. Nogle enkelte flasker cider eller sød vin kan vække lysten til stærkere drikke, og mange, som er blevet uforbederlige drankere, har derved lagt grunden til drikkevanen. ret
Det er på ingen måde sikkert for nogen at have vin eller cider i huset. De har ind arvet en appetit for stimulanser, som Satan hele tiden kalder dem til at føje sig for. Hvis de giver efter for hans fristelser, stopper de ikke; appetitten råber efter eftergivenhed, og higer efter deres fordærv. Hjernen lammes og omtåges; forstanden holder ikke længere i tømme, men de falder lysterne om halsen. Tøjlesløshed, utroskab og bedrag af næsten alle slags begås fordi de har føjet appetitten for vin og cider. En religions-bekender som elsker disse stimulanser, og vænner sig selv til deres brug, vokser aldrig i nåden. Han bliver grov og sanselig; dyriske lyster stører sindets højere kræfter, og der værnes ikke om dydigheden. ret
Moderat drikkeri er den skole hvor mennesker uddannes til drankerens levevej. Således fører Satan gradvist bort fra mådeholdenhedens højborg, så snigende gør den uskadelige vin og cider deres skadelige indflydelse på smagen, at hovedvejen til drukkenskab indtages helt upåagtet. Smagen for stimulanser opelskes; nervesystemet er i uorden; Satan holder sindet i en utrættelig feber; og det stakkels offer tror at han er på helt sikker grund, fortsætter og fortsætter, indtil alle barrierer er nedbrudt, alle principper er ofret. De stærkeste beslutninger undergraves; og evige interesser er ikke stærke nok til at holde den fordærvede appetit under fornuftens kontrol. ret
Nogle drikke faktisk aldrig, men er altid under indflydelse af cider eller gæret vin. De er febrilske, ubalancerede i sindet, og ikke rigtig uklare, men i en så godt som ond tilstand; for alle sindets ædlere kræfter er forvansket. Vanlig brug af gæret cider resulterer i modtagelighed for sygdom af forskellige slags, f.eks. vattersot, leversygdomme, nervøsitet og blodstigning. Mange pådrager sig kroniske sygdomme ved at nyde cider. Nogle dør af tuberkulose eller hjerneblødning alene af denne årsag. Andre lider af dårlig fordøjelse. De livsvigtige organer nægter at fungere, og lægerne fortæller patienterne, at de har en leversygdom. Men hvis de ville slå spunsen ud af tønden og aldrig give efter for fristelsen til at fylde den igen, så ville den misbrugte livskraft genvinde sin vitalitet. ret
Nydelsen af cider fører til brugen af stærkere drikke. Maven mister sin naturlige kraft og der skal stærkere midler til for at få den til at virke. Engang min mand og jeg var ude at rejse, måtte vi et sted vente på toget i flere timer. Mens vi sad der på jernbanestationen, kom en rødhovedet, lasket farmer ind på restauranten ved siden af og sagde med høj røst: "Har I her en første klasses brandy?" Svaret var bekræftende, og han bestilte en halv tumling, "Har I pebersovs?" "Ja," lød svaret. "Godt, kom to store skefulde i glasset." Dernæst ønskede han to skefulde alkohol tilsat, og bestilte så til sidst "en god portion sort peber". Manden, som lavede det til, spurgte: "Hvad skal du med den blanding?" Farmeren svarede: "Jeg regner med, det vil gøre sin virkning," og idet han satte det fulde glas til munden, drak han hele denne stærke blanding. Min mand sagde: "Denne mand har nydt stimulanser, indtil han har ødelagt mavens sarte slimhinder. Jeg tænker de er lige så ufølsomme som en gammel støvle." ret
Mange, som læser dette, vil le ad en advarsel om, at der skulle være nogen fare på færde. De siger: "Den smule vin eller cider, jeg nyder, kan da ikke gøre mig noget." Disse mennesker har Satan noteret sig som sit bytte. Han leder dem skridt for skridt, og de mærker det ikke, før vanens og appetittens magt er for stærk til at blive brudt. Vi er vidne til den magt, som lysten til stærk drik har over menneskene. Vi ser mange mennesker af alle professioner, i ansvarsfulde stillinger, i høje embeder; mænd med fremragende evner, en stor begavelse, ædle følelser, stærke arver og høj intelligens, ofre alt for at tilfredsstille appetitten, indtil de er kommet ned på dyrenes plan. Og i mange tilfælde begyndte deres vej nedad med at drikke vin eller cider. I bevidstheden herom tager jeg et afgjort standpunkt imod fremstilling af vin og cider som drikkevarer. ret
Når intelligente mænd og kvinder, som efter bekendelse er kristne, insisterer at det ikke gør noget at producere vin eller cider til salg, fordi det ikke forgifter som ugæret, er jeg bedrøvet i hjertet. Jeg ved at der er en anden side af dette spørgsmål som de nægter at se på; for selviskheden har lukket deres øjne for de forfærdelige onder, som det kan føre til ved brug af disse stimulanser. Jeg har nogle tusind kvadratmeter jord, som var lagt ud til vindruer, da jeg købte den, men jeg vil ikke sælge et eneste pund af disse druer til nogen vin fabrikant. De penge, jeg kunne få for dem, ville give mig en større indtægt, men hellere ville jeg lade dem rådne på vinstokkene end støtte alkoholismen ved at lade dem blive omdannet til vin. Jeg vil lade dem rådne på vinstokkene. Og jeg ser hvordan vore brødre, der afholder sig fra al der ligner det onde, og engagerer dybt i humledyrkning, vidende om hvad humle bruges til. Dem som hjælper med at producerer disse drikkevarer ansporer og oplærer appetitten til stimulanser, vil belønnes efter hvad deres gerninger har været. De overtræder Guds lov; og de vil straffet for de synder de har begået, for dem som de har påvirket andre til at begå, ved de fristelser som de har placeret på deres vej. ret
Lad alle som bekender at tro sandheden for denne tid, og være reformatorer, handle i overensstemmelse med deres tro. Hvis en person, hvis navn er i menigheds bogen, producerer vin eller cider med salg for øje, bør der arbejdes grundigt med ham, og fortsætter han med denne praksis, bør han komme under menighedsdisciplin. Dem som ikke kan tales fra gøre dette arbejde, er en plads og et navn blandt Guds folk uværdig. Vi skal være Kristi efterfølgere, der sætter vore hjerter og vor indflydelse ind mod enhver ond skik. Den dag hvor Guds domme udgydes, hvordan kan vi da møde de mennesker som er blevet drankere på grund af vor indflydelse? Vi lever i forsoningens modbilledlige dag, og vore sager kommer snart i tilbageblik frem for Gud. Hvordan skal vi stå i himlens sale, hvis vor handlinger ansporer til brug af stimulanser, der fordrejer fornuften, og destruerer dydighed, renhed og Guds kærlighed? ret
Den lovkyndige spurgte Kristus: "Hvad skal jeg gøre, for at jeg kan arve evigt liv?" Da sagde han til ham: "Hvad står der skrevet i loven, hvordan læser du?" Han svarede og sagde: "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele din styrke og med hele dit sind, og din næste som dig selv." Han sagde til ham: "Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve." Evigt liv er hvad der er på spil, og Kristus fortæller os hvordan vi kan vinde den. Han viser os hen til det skrevne ord: "Hvordan læser du?" Her udpeges veje, vi skal elske Gud højest og vor næste som os selv. Men hvis vi elsker vor næste som os selv, skal vi ikke sende noget ud i handlen, som vil blive til snare for ham. ret
Kærlighed til Gud og mennesker er hele den kristnes pligt. Kærlighedens lov står skrevet på sjælens tavler, Kristi ånd bor i ham, og hans karakter viser sig i gode gerninger. Jesus blev fattig, som vi ved hans fattigdom kunne vi blive rige. Hvilke ofre er vi villige til at gøre for hans sag? Opbevarer vi hans kærlighed i vore hjerter? Elsker vi vore næste ligesom Kristus elskede ham? Hvis vi har denne kærlighed for sjæle, vil det få os til at overveje nøje vore ord, vore handlinger, vor indflydelse på enhver måde, om vi sætter fristelser for dem som kun har lille moralsk styrke. Vi skal ikke kritisere den svage og lidende, som farisærene hele tiden gør; men vi skal bestræbe os for at fjerne alle anstøds stene fra vore brors sti, så den lamme ikke ledes bort fra vejen. ret
Som et folk, bekender vi at være reformatore, at være lys bærere i verden, at være trofaste skillevagter for Gud, bevogte enhver adgangsvej hvori Satan kan komme ind med sine fristelser, for at fordreje appetitten. Vort eksempel og indflydelse må være en magt på reformens side. Vi må afstå fra enhver ting som vil sløve samvittigheden, eller anspore til fristelse. Vi må ikke åbne nogen dør som vil give Satan adgang til sindet så et menneske ikke vil kunne dannes i Guds billede. Hvis alle ville være vågne og nøje vogte på de små anledninger, der opstår ved en moderat brug af den såkaldte uskadelige vin og cider, så ville hovedvejen til drukkenskaben blive helt lukket. I ethvert samfund er der brug for en fast beslutning og vilje til ikke at tage, ikke smage, ikke røre, så vil afholdsreformen vinde styrke, den vil holde, og den vil blive helt gennemført. ret
Lysten til penge vil få folk til at gøre vold mod deres samvittighed. Disse penge vil måske blive bragt til Herrens skatkammer, men han vil ikke tage imod en sådan gave; den er en forargelse for ham. Den blev erhvervet ved overtrædelse af hans lov, som kræver, at man skal elske sin næste som sig selv. Overtræderen kan ikke undskylde sig med at sige, at hvis han ikke havde fremstillet vin og cider, så havde en anden gjort det, og så ville hans næste være blevet dranker alligevel. Fordi andre kan give deres næste at drikke, tør kristne så vove at plette deres klæder med sjæles blod og pådrage sig den forbandelse, der er udtalt over dem, der udsætter vildførte mennesker for denne fristelse? Jesus kalder på sine efterfølgere, at de skal stille op under hans banner og hjælpe med at tilintetgøre Djævelens gerninger. ret
Verdens genløser, som ved nøjagtig, hvordan samfundsforholdene bliver i de sidste dage, omtaler frådseri og drukkenskab som de synder, der nedkalder dommen over den tid. Han siger, at som det var i Noas dage, sådan skal det være, når Menneskesønnen åbenbares. "De åd og drak, tog til ægte og gav til ægte lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og de ænsede intet, før syndfloden kom og rev dem alle bort." Netop sådan vil forholdene være i de sidste dage, og de, som tror på disse advarsler, vil være yderst forsigtige med ikke at følge en fremgangsmåde, der bringer dem ind under fordømmelsen. ret
Brødre, lad os se på denne sag i lyset af skriften, og udøve en afgjort indflydelse for mådehold i alle ting. Æbler og druer er Guds gaver; de kan udmærket bruges som sunde fødeartikler, eller de kan misbruges til forkert brug. Gud ødelægger allerede drue vinen og æble afgrøderne på grund af menneskers syndige praksis. Vi står foran verden som reformatore; lad os ikke give hedningene eller ikke troende anledning til at bebrejde vor tro. Kristus sagde: "I er jordens salt," "verdens lys". Lad os vise at vore hjerter og samvittighed er under den guddommelige nådes forvandlende indflydelse, og at vore liv beherskes af Guds lovs rene principper, også selvom disse principper kræver at timelige ting må ofres. ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | Helse og livsstil 94 |
afsn nr:3 | Helse og livsstil 94 |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | Helse og livsstil 95 |
afsn nr:7 | Helse og livsstil 96 |
afsn nr:8 | Helse og livsstil 96 |
afsn nr:9 | Helse og livsstil 99 |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | |
afsn nr:12 | |
afsn nr:13 | Helse og livsstil 161 |
afsn nr:14 | Helse og livsstil 100 |
afsn nr:15 | Helse og livsstil 100 |
afsn nr:16 | |