Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 27. marts 1894

Nådens olie er nødvendig

Kristi efterfølgere skal gøre det samme arbejde som Kristus gjorde, da han var i verden. Esajas profeterede: “Den herre Herrens Ånd er over mig, fordi han salvede mig; han sendte mig med glædesbud til ydmyge, med lægedom for sønderbrudte hjerter, for at udråbe frihed for fanger og udgang for dem, som er bundet, udråbe et nådeår fra Herren, en hævnens dag fra vor Gud, for at trøste alle, som sørger, give dem, som sørger i Zion, højtidspragt for sørgedragt, for sørgeklædning glædens olie; lovsang for modløst sind. Man kalder dem retfærds ege, Herrens plantning til hans ære.”   ret

I Nazarets synagoge, åbnede Jesus denne profeti for folkenes sind. Han bekendtgjorde det faktum at han fuldfærer de ord profeten har sagt. Ordene var klare i deres afgrænsning, så at der ikke var nogen undskyldning for de folk, som hævder at tro det gamle testamentes lære, for at nære vantro over for Kristus. Gud gav jøderne enhver anledning og privilegium til at blive kaldt Herrens retfræds ege, så han kunne blive forherliget. Jesus havde planlagt at gøre dem som levende vand, som frelsens kilder, der genopfrisker og nærer verden, så sjæle kan blive omvendte, og frembringe retfærdighedens frugter, som er til Guds ære og pris, ved Jesus Kristus.   ret

Hvordan tog de folk, som Jesus erklærede sin mission over for, imod de ord han sagde? Under Guds Ånds indflydelse, fæstnede overbevisningen sig i deres sind, og de bevidnede grasiøse ord som kom fra hans læber. Men Satan var ikke villig til at lade sin fanger gå. De har længe været bundet af en forkert opfattelse af Guds karakter, og han arbejdede nu med stor kraft for at fæstne dem i vantro. Tvivl såede vantroens frø, og de fornægtede Kristus, afviste hans ord, og lukkede deres hjertes dør for den rasiøe velsignelse han var parat til at videregive. Deres hjerter var fyldt med ånden fra Satan og hans engle, og folk uden for synagogen stolede på ham, og ville kaste ham ned fra bakkeskrænten; men Guds engle bevarede ham, så han kunne gøre sit bestemte arbejde.   ret

Den mission profeten beskriver er enhver Kristi discipels mission. Vi skal praktisere Kristi ord, og overbringe nådens pagt til andre: Krsiti retfærdighed. Vi skal gøre det klart for verden at vi har nådens olie i vore kar i vore lamper. Arbejdet for enhver Kristi repræsentant, både blandt prædikanter og lægmænd, er at fortælle som den store frelse til dem, som Guds frie gave. ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn, at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Han der har Sønnen har livet; og han der ikke har Guds Søn har ikke livet.” ”Frelste han os, ikke for de retfærdige gerningers skyld, vi havde gjort, men på grund af sin barmhjertighed, ved badet til genfødelse og fornyelse ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser for at vi, retfærdiggjorte ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv.   ret

Nådens olie giver mennesket mod og forsyner dem med motiver for dagligt at gøre det arbejde Gud har udvalgt dem til. De fem dårlige jomfruer havde lamper (det betyder kendskab til Bibelens sandheder) men de var ikke i besiddelse af Kristi nåde. Dag efter dag gik de gennem en omgang af seremonier og udvendige pligter, men deres tjeneste var livløs, blottet for Kristi retfærdighed. Retfærdighedens sol skinnede ikke ind i deres hjerter og sind og de havde ikke den kærlighed som forvandler livet og karakteren, så den kan bære Kristi billede og overskrift. Nådens olie var ikke forenet med deres bestræbelser. Deres Kristendom var som et tør skal uden den sandkerne. De holdt fast på former og lærdomspunkter, men de var bedraget i deres kristendom, fordi de var fulde af selvretfærdighed forsømte at lære de lektier som blev givet dem i Kristi skole og som ville have gjort dem vise til frelse, hvis de havde praktiseret dem. Kristus vor frelser 48   ret

Herren Jesus kræver, at enhver, som bekender sig til at være et Guds barn, ikke blot skal holde sig fra uretfærdighed, men også være rig på gode gerninger, udført i kærlighed, selvfornægtelse og ydmyghed. Herren har skildret virkningen af en bestemt lov for tanke og handling, hvilket bør være en advarsel med hensyn til vor gerning. Han siger: "Den, der ikke har, fra ham skal endog det tages, som han har." De, der ikke benytter anledningerne og ikke udnytter den nåde, Gud giver dem, får mindre lyst til at gøre det og hvad de engang havde, mister de til sidst i en søvnagtig døs. De træffer ikke forberedelser for fremtidige behov ved at skaffe sig en rig erfaring og større kendskab til de guddommelige ting, så de kan bestå, når trængsel og fristelser overvælder dem. Når der kommer forfølgelse eller fristelser, så taber disse mennesker modet og mister troen og grundvolden forsvinder under dem, fordi de ikke indså nødvendigheden af at lægge en solid grundvold. De klyngede sig ikke til den evige klippe.   ret

Det er enkelthed som er ydre, der repræsenteres ved lampen; men lampen er værdiløs uden olie. Kristi nådes indre og åndelige olie skal give sjælen liv. Medmindre Kristus forvandler karakteren ved sin guddommelige nåde, er der ingen forvandling, intet levende udspring af tro. ” Engelen, som talte med mig, vakte mig så atter, som man vækker et menneske af hans søvn, og spurgte mig: »hvad skuer du?« Jeg svarede: »Jeg, skuer, og se, der er en lysestage, helt og holdent af guld, og et oliekar ovenpå og syv lamper og syv rør til lamperne, desuden to olietræer ved siden af den, et til højre, et andet tilvenstre for oliekarret.« Og jeg spurgte engelen, som talte med mig. . . . . Da svarede han og sagde til mig: Dette er Herrens ord til Zerubbabel: Ikke ved magt og ikke ved styrke, men ved min ånd, siger Hærskares Herre.”   ret

Lamperne skal indprente menigheden at det er nødvendig med evigt årvågenhed som sikkerhedens pris. Helligelse, årvågenhed og bøn skal ikke forsømmes et øjeblik. Herren kommer en anden gang til vor verden, og der må findes en tilbøjelighed i os til at vente og våge for hans tilsynekomst, så han ved ankomsten ikker finder os sovende. Alle som Kristus har forenet i sin hellige pagt med sig selv skal føle at det ikke er sikkert på noget tidspunkt at være uden olie i deres kar. Kristi advarsel blevet givet til os, og vi skal findes skyldig for Gud, hvis vi ikke vil tage os i agt for det. ”Men vogt jer, at jeres hjerter ikke nogen sinde sløves af svir og drukkenskab og timelige bekymringer, så den dag kommer pludselig over jer. Thi som en snare skal den komme over alle dem, der bor på hele jordens flade. Men våg og bed til enhver tid, så I må blive i stand til at undfly alt dette, som skal ske, og til at bestå for Menneskesønnen.«   ret

Har vi besluttet os for at danne vor bosted på jorden? Er vi ikke fremmede og pilgrimme, der søger efter et bedre land, også et himmelsk? ” Våg derfor, thi I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer. . . . . Derfor vær også I rede; thi Menneskesønnen kommer i den time, I ikke tænker jer.” ”Fordi du har holdt fast ved mit bud om udholdenhed, vil jeg også holde dig fast og fri dig ud af den prøvelsens stund, som skal komme over hele jorderige for at prøve dem, der bor på jorden. Jeg kommer snart! Hold fast ved det, du har, for at ingen skal tage din sejrskrans. Den, der sejrer, ham vil jeg gøre til en søjle i min Guds tempel, og han skal aldrig mere komme bort derfra; og jeg vil skrive på ham min Guds navn og navnet på min Guds stad, det ny Jerusalem, der kommer ned fra Himmelen fra min Gud, og også mit eget nye navn.”   ret

Kristi komme vil være som var det midnat, når alle sover. Kristus vil komme som midt om natten, når alle sover. Det ville være godt for hver eneste en at have sit regnskab gjort helt op, før Solen går ned. Alt imellem ham og hans medmennesker, hans gerninger, hans færd, burde være ret og rigtigt. Al uærlighed og hver syndig handling burde være langt fra ham. Nådens olie burde være i vore kander tillige med vore lamper. Der vil være nogle på den sene dag, som vil have kristnes udseende, men deres identitet med Kristus er kun et bedrag. Sørgeligt vil i sandhed det menneske være stillet, som har haft gudsfrygts skin, men har fornægtet dens kraft; som har kaldt Kristus Herre, Herre og dog ikke bærer hans billede og indskrift. De tåbelige jomfruer bildte sig selv ind at de har nåden, så de vil få adgang ind i bryllupsfesten ; men Mesteren besvarede deres anmodning for adgang med en hård nægtelse, og sagde: ”Jeg kender jer ikke.” ”Og døren blev lukket.”   ret

Spørgsmålet stilles: “Hvordan skal vi undfly, hvis vi næter den store frelse; som først begyndte at blive sagt af Herren, og blev bekræftet for os, af dem der hørte ham?” “Og hvis den retfærdige kun frelses med nød og næppe, hvad skal der så blive af den ugudelige og synderen?”   ret

I sin barmhjertighed skænker Gud os en nådetid, en tid med prøver og forsøg. Han giver os indbydelsen: "Søg Herren, når han er at finde, kald på ham, når han er nær. Den ugudelige skal forlade sin vej, det onde menneske sine planer og vende om til Herren, som vil vise ham barmhjertighed, tilbage til vor Gud, for han er rig på tilgivelse. For jeres planer er ikke mine planer og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer." Es 55,6-9. Hvis denne invitation overses, hvis dommens højtidelige scene ikke gør indtryk på det omvendte hjerte, hvis der ikke er nogen anger og bekendelse og reformation, vil konsekvenserne være at frygt skal overraske hykleren.   ret

I dag lyder nådens kald og Jesus drager menneskene med kærlighedens snore, men dagen vil komme, da Jesus tager hævnens kjortel på og dem der ikke har olie i deres kander, vil blive overrasket og forvirret i deres store fattigdom. Verdens ondskab tager til for hver dag og når den har nået en bestemt grænse, vil registreringen blive afsluttet og regnskabet gjort op. Der vil ikke mere være noget offer for synd. Herren kommer. I kærlighed, tålmodighed og overbærenhed har nåden længe udstrakt sin hånd mod en skyldig verden. Indbydelsen har lydt: "Herren giver sit folk styrke, Herren velsigner sit folk med fred." Sl 29,11. Men menneskene har misbrugt hans barmhjertighed og vraget hans nåde.   ret

Hvorfor har Herren udsat sit komme så længe? Hele Himmelens hær venter på at gøre det sidste arbejde færdigt for denne fortabte verden og dog lader det vente på sig. Det er, fordi de få, som bekender sig til at have nådens olie i deres kander tillige med deres lamper, ikke er blevet brændende og skinnende lys i verden. Det er, fordi missionærerne er få. Mange stemmer siger: ”Min Herre lader vente på sig.” Har vi intet incitament til at arbejde? Går døde ikke ind af dine naboers og venners døre, og fortæller dem at din prøvetid nærmer sig hastigt sin afslutning? Er der en dag du ikke er sikker, se derfor til at nådens olie ikke er løbet ud af dine kar. Lad ingen føle: ”Mit bjerg står sikkert. Jeg er en gammel og erfaren kristen.” Menneskelig sygdom kan komme over dig ethvert øjeblik, kan du så se de evige realiteter i øjnene og sige: ”Det er vel med min sjæl”?   ret

I dommen vil det åbenbares at dem som har sovet og ikke havde nådens olie i deres kar, med deres lamper, som er gået rundt i rykkesløs ligegyldighed, i en selvtilfreds tilstand, forsømte åndelige anledninger og privilegier, har ledt andre til at den selvsamme sti, og har fået dem, som de ikke havde kraft til at genløse, til at bringe deres evige skæbne i fare på bekostning af sjæles frelse.   ret

Hver uge betyder en uge mindre, hver dag betyder en dag nærmere den fastsatte tid for dommen. Ak, at så mange kun har en rykvis religion en religion, som beror på følelser og styres af stemninger. "Men den, som holder ud indtil enden, han skal frelses." Se derfor til, at I har nådens olie i jeres hjerter. Har I det, vil det betyde alt for jer i dommen. Dem som siger: Herre, herre, og fryder sig i det ydre over Frelseren, medens de ikke gør Kristi gerninger, er ikke hvad de ser ud til, og hvis de ikke omvendes oprigtigt, vil de regnes med som tåbelige jomfruer. ”Dette er kærlighed til Gud, at vi holder hans bud.” ”Han der siger: Jeg kender ham, og ikke holder hans bud, han er en løgner, og sandheden er ikke i ham.” Herren vil ikke frelse mennesker i ulydighed. Hans karakterdannelse påbyder ham at handle retfærdigt, og straffen vil visselig falde på alle som er fundet skyldig i lovovertrædelse, i tanke, ord eller handling.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6I mesterens tjeneste 110
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10Herren kommer 0216
afsn nr:11
afsn nr:12Herren kommer 0216
afsn nr:13Herren kommer 0216
afsn nr:14Herren kommer 0216
afsn nr:15
afsn nr:16Herren kommer 0216