Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 30. marts 1897

Ord til forældrene.

En tilfældig opdragelse i hjemmet vil ikke kunne bestå i dommen. Kristne forældre må forene tro og gerning. Hvad Abraham pålagde sine børn, skal de pålægge deres. Det mål, alle forældre skal leve op til, er dette: De skal "vogte på Herrens vej". Enhver anden vej fører ikke til Guds stad men til ødelæggerens rækker. "Syndens løn er døden," for barnet såvel som for forældre. Børn er en arv fra Herren. Den lille barnesjæl, der tror på Kristus, er lige så dyrebar i hans øjne som englene foran hans trone. De bør bringes til Kristus og oplæres til at lyde ham. De må ledes på lydighedens vej og ikke til at give efter for appetitten eller forfængelighed.   ret

Da disciplene forsøgte at sende de mødre bort, som bragte deres småbørn til Jesus, bebrejdede han dem deres ringe tro og sagde: "Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig; thi Himmeriget hører sådanne til." Det bedrøvede ham, at disciplene kunne irettesætte mødrene, fordi de bragte deres børn til ham, bedrøvede ham, at hans efterfølgere i ord og gerning kunne sige, at hans nåde var begrænset og at man skulle holde børnene borte fra ham. Ved en lejlighed sagde han til farisæerne: "Har I aldrig læst de ord: »Af spædes og diendes mund har du beredt dig lovsang?" Kristus havde en erfaring barndommen. Om hans barndom læser vi: " Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.”   ret

Der påhviler forældrene et stort ansvar for den uddannelse og oplæring, der bestemmer børnenes og de unges evige skæbne, gives i deres tidlige barndom. Forældrenes gerning består i med flid og uden at trættes at så den gode sæd i deres børns hjerte, så at deres hjerte bliver fyldt med sæd, der frembringer en høst af gode vaner, af sanddruhed og villig lydighed. Korrekte, retskafne vaner, som er dannet i ungdomstiden, vil i almindelighed følge mennesket gennem hele livet. De, der ærer Gud og har agtelse for, hvad der er ret, har i de fleste tilfælde lært det, før verden satte syndens stempel på sjælen. Men and women of mature age are generally as insensible to impressions as is the hardened rock; but youth is impressible, and a right character may then be easily formed.   ret

Hvis børnene ikke i deres tidligste barndom med udholdenhed og tålmodighed er blevet oplært på den rette måde, vil de danne dårlige vaner. Disse vaner vil udvikle sig senere i livet og smitte andre, De, hvis sind har fået præg af noget lavt og som er blevet forsimplede ved dårlig påvirkning og uærlige metoder i hjemmet, fører deres dårlige vaner med sig gennem livet. Hvis de bekender sig til gudsfrygt, vil disse vaner komme til syne i deres religiøse liv.   ret

Hvis ulydighed bliver tolereret i hjemmet, vil børnenes hjerter fyldes med modstand mod Guds herredømme. Helligåndens kraft vil ikke kunne smelte deres hjerter og underlægge sig dem. Hvis de under særlige omstændigheder senere i livet overgiver sig til Kristi evangelium, vil de komme til at gennemgå frygtelige kampe for at få den ulydige vilje til at underkaste sig Guds vilje. Ofte vil menigheden lide tab på grund af den dårlige opdragelse, dens medlemmer fik i barndommen, Som børn tillod man, at de snød for at få deres vilje; og den, der fik lov til at være genstridig hjemme, vil være den sidste til at vise lydighed mod kravene i Guds ord.   ret

Det er ingen let sag at oplære og uddanne børn klogt. I forældre, prøve at holde dømmekraften og Herrens frygt for dem, for vanskeligheder vil komme. Børn vil afsløre den trodsighed der er bundet i deres hjerter. De viser kærlighed for tåbelighed, uafhængighed, had til begrænsning og opdragelse. De praktiserer bedrageri og udtrykker falsknerier. For mange forældre lukker øjnene for det, i stedet for at straffe børnene for disse fejl, for således at ikke se under overfladen, eller se den sande mening af disse ting. Derfor fortsætter børnene med deres bedrageriske skikke, former den karakter som Gud ikke kan anerkende.   ret

Den standard der oprejses i Guds ord sætter forældrene til side, som ikke kan lide, som nogen har sagt, at bruge spændetrøjen i opdragelsen af deres børn. Mange forældre har en fast uvilje imod de hellige principper i Guds ord, fordi disse principper giver dem for meget ansvar. Men på sigt er forældrene er nød til ag gøre Guds veje er til de bedste, og at den eneste sikre og lykkelige sti findes i lydighed mod hans vilje. På grund af denne manglende oplæring, vil en hær af oprørske børn nu svulme op i samfundet. Også børn af forældre, som kender sandheden lægger sig til den hær. De træer som skulle være oplært til at bære gode frugter producerer tjørnebær.   ret

Der bør ikke vises en splint af stridigheder af forældre som leder deres børn. Forældre skal arbejde sammen som en enhed. Der må ikke være splittelse. Men mange forældre arbejder modarbejder hinanden, og derved ødelægges børnene af forkert ledelse. Hvis forældrene ikke er enige, så lad dem holde sig fra at være sammen med deres børn, for en forståelse kan komme til. Det sker nogle gange for moderen og faderen, at én er for eftergiven, og en er for streng. Denne forskel virker imod resultatet på at danne deres børns karakter. Ingen hårde kræfter skal bruges på at udføre reformerne, men samtidig ikke må der ikke udvises svaghed på eftergivenhed. Moderen skal ikke forsøge at forblinde faderens øjne for børnenes fejl, hun skal heller ikke påvirke dem til at gøre ting som faderen har forbudt dem at gøre. Ikke et tvivlens frø må moderen udså i sit barns sind, når det gælder visdommen i faderens ledelse. Ved sin handlemåde bør hun ikke modarbejde faderens arbejde. Hun bør ikke beklage sig over at faderen begrænser sine børn for meget. Intet kan redde børn mere end vagtsomhed og klog opdragelse.   ret

Alle forældre har et arbejde at udføre med at opdrage deres børn efter Herrens forskrifter. Dette er ikke noget, man kan bagatellisere eller tilsidesætte uden at pådrage sig Guds mishag. Vi er ikke kaldet til at afgøre, hvilken kurs andre skal følge, eller hvordan vi kan slippe lettest om ved det, men: Hvad siger Herren? Hverken forældre eller børn kan finde fred, lykke eller hvile for sjælen ved nogen forkert fremgangsmåde. Men når gudsfrygt råder i hjertet sammen med kærlighed til Jesus, har man en fornemmelse af fred og glæde. Forældre, fremlæg Guds ord for ham, som læser jeres tanker og kender alle hemmeligheder og spørg: "Hvad siger skriften?" Dette må være vor leveregel. De, som har kærlighed til sjæle, vil ikke forholde sig tavse, når de ser dem i fare. Det er sagt os, at intet uden Guds sandhed kan gøre forældre vise til frelse og bevare dem sådan, når de har med det menneskelige sind at gøre.   ret

Hvis børnenes moralstandard forsømmes af forældre og lærer, er man sikker på at de bliver forførte. Hvis børnene overlades til deres egne veje, hvis deres tanker styres af sataniske agenter, så vil de aldrig blive lykkelige; for Satan tager den i besiddelse, og former deres karakter efter hans lighed. Forældrene må udvise årvågenhed. De må så den gode sæd i deres børns hjerter, ellers vil Satan så sin sæd, og en høst af vildroser og torne vil kunne gøres. Skal børnene gå deres egen vej skal de sikres færdigheder i ondt.   ret

Den kristne familie skal være en oplæringsskole, som børn graduerer fra til en højere skole i Guds boliger. Udskælden, højrøstede komandoer, eller trusler vil aldrig blive hørt. Forældre bør holde en ren og velduftende hjemmeatmosfære med venlige ord, med øm forståelse og kærlighed; men i rette tid skal de være faste og ubøjelige i deres principper. Hvis I er faste over for jeres børn, kan de tro at I ikke elsker dem. Det kan du forvente; men udvis aldrig hårdhed. Retfærdighed og barmhjertighed må griber hænderne; der må ikke være vaklen eller impulsive øjeblikke.   ret

Mødre og fædre behøver at være fyldt med den tro, som virker ved kærlighed, og renser sjælen. Sandheden er ikke sandhed for den der får den, hvis den bringes i sin rensende, forædlende og helliggørende kraft, for sjæletemplet. Den kan ikke få fremmarch, når den holdes ude i den ydre forgård, når den sættes ved siden af et kødeligt sind. O, var forældre dog blot i sandhed Guds sønner og døtre! Deres liv ville da være en vellugt af gode gerninger. En hellig atmosfære ville omgive deres sjæl. Deres alvorlige begæringer om nåde og Helligåndens ledelse ville opstige til Himmelen og fromhed og gudsfrygt ville spredes gennem deres hjem, ligesom solens klare, varme stråler spredes ud over jorden.   ret

afsn nr:1Barnet i hjemmet 23; At jeg må kende ham 0203
afsn nr:2At jeg må kende ham 0203
afsn nr:3At jeg må kende ham 0203
afsn nr:4Barnet i hjemmet 194
afsn nr:5Barnet i hjemmet 227
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Barnet i hjemmet 63 og 64
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12At jeg må kende ham 0203