Review and Herald d. 1. april 1875
Kristi fristelse (fortsat)
Formastelsens synd
Der er mange som ikke skelner mellem formastelsens overilelse og den forstandsmæssige trostillid. Satan tænkte at han med sine fristelser kunne narre verdens Genløser til at gøre en fræk bevægelse for at fastholde sin guddommelige kraft, for at skabe en sensation, og overraske alle med hans Faders forunderlige kraft at bevare ham fra al skade. Han foreslog at Kristus skal vise sig i sin virkelige karakter, og ved denne mesterlige magt, satte han sin lid og troede folk, at han faktisk er verdens frelser. Hvis Kristus var blevet bedraget af Satans fristelser, og havde udøvet sin mirakuløse kraft til at afhjælpe sig fra vanskeligheder, ville han have brudt kontakt med sin Fader, og være på prøve for den faldne slægt. ret
Det var en vanskelig opgave for livets Fyrste at gennemføre den plan som Han havde påtaget sig for menneskenes frelse, i sin menneskepåklædning om sin guddommelighed. Han havde modtaget ære i de himmelske sale, og var fortrolig med absolut magt. Det var ligeså vanskeligt for Ham at holde menneskehedens niveau, som det er for mennesker at rejse sig fra deres lave niveau i deres fornedrede natur, og få del i guddommelig natur. ret
Kristus blev sat på den sværeste prøve, der krævede al hans styrke og alle Hans evner for at modstå tilbøjelighederne, når han er i fare, til at bruge sin guddommelige kraft og udfri Sig selv fra fare, og sejre over magten fra mørkets fyrste. Satan viste sin kendskab til menneskehjertets svage punkter, og brugte sin største kræfter til at få adgang over menneskehedens svaghed, som Kristus havde påtaget sig for at overvinde sine fristelser på menneskets vilkår. ret
Gud har givet mennesket dyrebare løfter på betingelse af tro og lydighed; men de skal ikke opmuntre ham i nogen overilet handling. Hvis mennesker unødigt stiller sig selv i fare og går der, hvor Gud ikke har krævet, at de skal gå, og med selvtillid udsætter sig selv for fare og tilsidesætter fornuftens diktater, vil Gud ikke udføre et mirakel for at udfri dem. Han vil ikke sende sine engle til at bevare nogen fra at blive brændt, hvis de vælger at stille sig selv i ilden. ret
Adam blev ikke bedraget af slangen, som Eva blev det, og Adam var uden undskyldning i overilet at overtræde Guds udtrykkelige befaling. Adam var formastelig, fordi hans kone havde syndet. Han kunne ikke se, hvad der skulle blive af Eva. Han var ked af det, bekymret og fristet. Han lyttede til Evas gentagelse af slangens ord, og hans standhaftighed og retskaffenhed begyndte at vakle. Der opstod tvivl i hans sind, om Gud mente lige det, han sagde. Overilet spiste han den fristende frugt. ret
Spiritualisme.
Spiritualistster gør stien til helvede til den mest attraktive. Mørkets ånder er forklædt ved disse bedrageriske lærere i himmelens klæder, og de har magt til at bedrage dem der ikke er befæstet af bibelsandhed. Tom filosofi bruges til at vise stien til helvede, som en sikker sti. Med en stor indbildning, og stemmer der er musikalske, afbilleder de den brede vej, som en vej i lykke og herlighed. Ærgerrigheden fremholdes for vildledte sjæle, ligesom Satan gjorde det for Eva, at nyde en frihed og lyksalighed som de aldrig troede var mulig. Mennesker som har rejst på den brede vej til helvede lovprises, og efter de er døde ophøjes til de højeste positioner i den evige verden. Satan, iklædt klarhedens klæder, ser ud som en ophøjet engel, fristede verdens Forløser uden succes. Men idet han kommer til mennesket, iklædt som en lysets engel, har han bedre succes. Han dækker sine hæslige hensigter, og lykkes ganske godt med at bedrage ubesindige, som ikke er fast forankrede på den evige sandhed. ret
Rigdomme, kraft, genialitet, veltalenhed, stolthed, forvansket fornuft, og lidenskaber er indskrevet som Satans agenter, når de gør hans arbejde at gøre den brede vej tiltrækkende, bestrøet med fristende blomster. Men ethvert ord som de har sagt imod dens forløser, vil blive brugt imod dem, og en dag vil deres skyldige sjæle brændes som smeltet bly. De vil blive overvældet af rædsel og skam, idet de ser den ophøjede frelser komme i himlenes skyer med kraft og megen herlighed. Så skal den frække lide nederlag, som løftede sig selv op imod Guds Søn, ser sig selv i sin karakters sande sorte karakter. I synet af Guds søns uudsigelige herlighed ret
”Vil være meget smertelig for dem, hvis karakter er plettet af synd. Det rene lys og den rene herlighed der udstråler fra Kristus vil vække samvittighedsnag, skam og rædsel. De vil udsende angstråb til klipperne og bjergene: ”Og de sagde til bjerge og klipper: ”Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets vrede. For nu er deres vredes store dag kommet, og hvem kan da bestå?” ret
Spiritisterne påberåber sig overmådelig lys og kraft. De har åbnet døren og budt mørkets fyrste inden for, og har gjort ham til deres ærede gæst. De har allieret sig selv med mørkets kræfter som udvikler sig i disse sidste dage at de kan gøre større mirakler end Kristus gjorde. Satan fristede Kristus på samme måde. Fordi Guds Søn havde forbundet sig selv med menneskehedens svaghed, og blive fristet på alle punkter som alle mennesker ville fristes, triumferede Satan over det, og spottede det. ret
Spiritisterne øges i antal. De vil komme til mennesker som havde de sandheden, ligesom Satan kom til Kristus, og friste dem til at vise deres magt og mirakelgerninger, og give bevis for deres favorisering af Gud, og for at være folk der tror sandheden. . . . Den eneste sikkerhed for Guds folk er at være grundig velbevandrede i deres bibler, og være forstandige på vor tros årsager om dødes søvn. ret
Deres elskede vil vise sig i lysets klæder, som fortrolig med udseendet da de var på jorden. De vil lære dem at samtale med dem. Og mange vil blive bedragede af denne forunderlige opvisning af Satans magt. Den eneste sikkerhed for Guds folk er at være fuldstændig velbevandrede med deres bibler, og have forstand på vore tros fornuftsætninger med hensyn til de dødes søvn. ret
”Satan er en listig fjende. Og det er ikke vanskeligt for onde engle at både repræsentere hellige og syndere, som er døde, og gøre disse fremstillinger synlige for menneskeøjne. Disse manifestationer vil være hyppige, og udvikle en mere forbløffende karakter vil vise sig, idet vi nærmer os tidens afslutning. Vi behøver ikke at være forbavsede over nogen slags bedrag for at lokke den uforsigtige, og bedrage om muligt de udvalgte. Spiritisterne citerer: ”Prøv alt.” Men for sit folks skyld, som lever midt i de sidste dages farer, forsøger denne klasse, og givet resultatet af hans forsøg." ret
”2 Tess. 2,9-12: ”Den lovløses komme er Satans værk og sker med al kraft og med løgnetegn og løgneundere og med alt uretfærdighedens bedrag over for dem, der fortabes, fordi de ikke har taget imod kærlighed til sandheden, så de kunne blive frelst. Derfor sender Gud vildfarelsens magt over dem, så de tror på løgnen, for at alle, der ikke er kommet til tro på sandheden, men fandt behag i uretfærdigheden, skal blive dømt.” ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | Egw Bibelkommentaren bind 7 side 930 |
afsn nr:3 | Egw Bibelkommentaren bind 7 side 930 |
afsn nr:4 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2001. s. 13 |
afsn nr:5 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2001. s. 13 |
afsn nr:6 | evangelisering 609 |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | |
afsn nr:10 | evangelisme 604 |
afsn nr:11 | |
afsn nr:12 | evangelisering 604 |
afsn nr:13 | |