Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. april 1880

[* Indvielsestale for Michigan traktat- og missions institut, afholdt i tabernaklet i Battle Creek, om aftnen efter sabbaten, 21 februar, 1880.   ret

Nogle prædikanter som har kraft til at bringe sandheden fra talerstolen, forsømmer deres pligt i familiekredsen. De bør vise en dyb følelse for at tale sandheden hos de familier de besøger, og så bøje sig ned og bede med Gud, at sandhedens lys må finde sin vej til alle familiemedlemmernes hjerter. Vi bør føle det ansvar der hviler på os kristne, og arbejde som om vi indser sjælenes værdi, husker at en sjæl frelst i Guds rige er mere end ti tusinde verdener som denne. Når vi har denne ånd, kan vi hurtigere overbevise andre om at vi har sandheden. Men så længe der udvise ligegyldighed, kan vi ikke forvente at vi påvirker andre beslutsom til Gud.   ret

Når vi ser en verden ligge i ondskab, syndere gå i fordærv, og appellere efter at hjælp må komme fra alle retninger, mindes vi om de mange unge mænd som kunne være sandhedens sags medarbejdere, hvis de ville hellige sig selv til Gud. Der er mange som kan være ligeså virkningsfulde medarbejdere i sagen, som dem der allerede er i marken. Gud har ikke valgt nogen personer til at gå ind i hans arbejde for at lukke andre ude, men han har taget dem som er villige til at bære byrder og ansvar.   ret

Jeg er lige kommet tilbage fra Indiana, hvor folk er ivrige efter at høre sandheden. På meget kort varsel, blev der samlet tilbedelseshuse. Selvom det var svaghed at jeg prøvede at tale til folk, støtte Gud mig dog og styrkede mig. Da jeg så huset blive fyldt, og folk lyttede så ivrigt til sandheden, blev min sjæl oprørt inden i mig. Mine tanker gik til den store missionsmark. Vi er ikke alle kaldet til at stå på talerstolen, men vi er alle kaldet til at være missionærere, selvom det kan være i begrænset forstand. Ingen kan undskyldes. Det er enhvers pligt at så sandhedens frø, så de kan spire op og bære frugt til Guds ære. Herren har ikke givet sit værk i nogle få mænds hænder, men han har givet enhver et ansvar.   ret

Denne institutions plan er at lære andre hvordan de skal arbejde, og vi håber at I vil tage jer tid og opmærksomhed til denne belæring. Her er et Gudsgivent privilegium, at udnytte hvor I kan lære at arbejde ihærdigt for Mesteren. Gud vil hjælpe alle som vil gribe fat og hjælpe sig selv; men vi kan ikke forvente lys og hjælp til os, hvis vi ikke giver agt på det lys vi allerede har. Hvis vi vil være effektive medarbejdere i Guds sag, må vi lære hvordan vi arbejder. Hvis Du vil være tømmer, må du lære tømmerfaget; hvis du vil være medarbejder for Mesteren, må du lære hvordan du arbejder for ham. Du bør prøve at gøre dit arbejde godt. Det er enhvers pligt at arbejde sådan at dem der kommer til sandheden, vil komme og være parat til at arbejde i harmoni med os på alle punkter.   ret

Nogle få har båret ansvar og byrder for arbejdet; men sagen vokser, og dens arme kan ikke omkredse den. Arbejdet bliver så omfangsrigt at ingen enkeltperson kan føre det videre. Ligesom pastorerne Elders Haskell og Whitney har arbejdet i missionssage, og har prøvet at vise andre at arbejde, har de mødt succes, og har fået en erfaring, som de bør bibringe andre med. Hvis du allerede har fået en vis succes i den arbejdsgren, så tro ikke at du har lært alt hvad er værd at vide, men gå på denne institution og lær alt hvad du kan. Der er punkter som du kan få undervisning. Planerne kan være anderledes fra dine; hvis det så prøv at følge dem, og arbejde i harmoni. Det kan ikke forventes at alle tankesind vil løbe i samme kanal; men I kan alle arbejde forstandigt efter samme plan.   ret

Traktat- og missionsarbejdet er en vigtig del af den tredje engels budskab. Kolportører må gå ud i forskellige dele af landet. Vigtigheden af dette arbejde er lige så vigtigt som prædikantarbejdet. Der er både brug for den levende forkynder og den stille budbringer til at udføre det store værk der er foran os.   ret

Jeg ser for mig et antal unge. Jeg håber I hver især vil føle vigtigheden af at arbejde i missionsssagen. jeg elsker at se de unge arbejde for Mesteren; men det smerter mig at se unge folk der bekender vor tro, spilde deres tid og energi på ydre smykker. Hvor meget bedre ville det ikke være for de personer der bruger tid på at danne smukke karaktertræk, og hjælpe til med at same sjæle ind i Kristi fold. Jeg ville I som bruger jeres tid på overfladisk og unødig pral, kunne se til den anden søbred og se resultatet af en så selvisk og ligegyldig handlemåde.   ret

Enhver af os kan være medarbejdere for Mesteren. Kvinder kan gøre meget i misisonssagen, hvis de ville. Der er mange stillinger som de kunne passe acceptabelt. Vi bør alle lære at være selvfornægtende og selvopofrende, og når tiden bruges på tilberede behageligt ydre udseende nu, så lad os finde ud af at danne karaktertræk der repræsenterer Kristi religion rigtigt for verden. Idet du går ud for at arbejde på missionsmarken, bør din optræden og metoder være til behag, ikke til fornærmelse. Du bør arbejde i sagtmodighed, og med frygt for Gud. I bør være kristne damer og pæne herrer; lad jeres samtale og optræden være så den anbefales for andre.   ret

Der er et missionsarbejde at gøre med at få udspredt traktater og blade og få solgt vore andre skrifter. Ingen må tænke, at han ikke kan påtage sig dette arbejde, fordi det er så anstrengende og kræver tid og omtanke. Kræver det tid, så giv den med glæde, og Guds velsignelse vil være over dig. Der har aldrig været en tid, hvor der var brug for så mange arbejdere som nu. I alle vore menigheder er der brødre og søstre, som burde øve sig i dette arbejde. I alle menigheder burde der gøres noget for at udbrede sandheden. Alle har pligt til at studere vore forskellige trospunkter, så de kan være rede til forsvar over for enhver, der kræver regnskab af dem for det håb, som er i dem, dog med sagtmodighed og frygt.   ret

Et stort arbejde ligger foran os. Der er sjæle der skal frelses, og vi står til ansvar for deres frelse omkring os. Lad enhver se hvor meget kan gøre for at få lyset foran andre. I vil møde hån, men det behøver ikke forhindre jer. Vis jer selv som mænd og kvinder i Kristus Jesus. Vis at I kan bære skam. Husk at jeres mester bar det samme før jer; og har mod til at stå for det rigtige. Husk at jeres mester bar det samme før jer, og har mod til at stå for det rigtigt. Der er en rig løn til jer her og der. Mesteren vil sige: ”Vel gjort, gode og tro tjener, gå ind til din Herres glæde.” Hvem kan forstå Herrens glæde? Hvem kan fatte det? Det er tilfredsheden ved at se sjæle frelst gennem hans eget blods dydighed.   ret

Han forlod himlens sale, sin kongelige trone, sin majestæt, hans ære, hans herlighed, han iklædte sin guddommelighed med menneskelighed, og blev fattig for vor skyld, så vi gennem hans armod kan blive gjort rige. Han påtog sig selv en tjeners skikkelse og blev gjort i menneskers lignelse, og han vandrede blandt menneskebørnene, en sorgernes mand og kendte til sorg. ”Men han blev såret for vore overtrædelser, knust for vor brødres skyld; os til fred kom straf over ham, vi fik lægedom ved hans sår.” For den glæde som var for ham, ”udholdt korset uden at ænse skammen, og som nu har taget sæde på højre side af Guds trone. Ja, på ham, som har tålt en sådan modsigelse af syndere, skal I tænke, for at I ikke skal blive trætte og modløse i jeres sjæle.” Når vi betragter det umådelig offer Guds Søn gjorde, ved at dø for verdens synder, og man tænker på at her er mænd og kvinder som ikke overvejer om de kan gøre noget, ikke giver noget offer for deres medmennesker, kan vi kun råbe til Gud, for at vække os til en pligtsfølelse.   ret

Til de unge som får en uddannelse på vor højere skole, vil vi sige: Lad ikke jere studer forhindre jer i at deltage i disse møder, og lære hvad I kan. I bør gøre det til jeres forretning medens I er her for at få en uddannelse i Guds ting, såvel som i kunst og videnskab. Det bør være jeres første mål at lære jeres pligt over for Gud og jeres medmennesker og lærehvad I kan. I bør gøre det til jeres gerning så længe I er her, at få en uddannelse i Guds sager, så velsom i kunst og videnskab. At lære jeres pligt over for Gud og jeres medmennesker, bør være det højeste mål. Jeg kan se en bred mark foran jer. Gå forstandigt og forstående i gang med arbejde, med hele sjæl, sind og styrke, og I vil se arbejdet gå fremad.   ret

Blandt os har der været et stor mangel på bøn. Vi bedre om Herren, men tror ikke at vi får de ting som vi beder om. Vi mangler den tro som griber fat om Gud. Han ønsker at vi skal komme til ham i vor svaghed, med tro, vide at han vender sit medfølende øjne til os, og at hans villige hånd rækkes ud over os. Vi bør have ubetinget tillid til Gud. Han har mødt os, og udvist sin kraft i vor midte. Vi har modtaget særlige tegn på hans kærlighed, og vi ved at Herren er parat til at høre os, hvis vi blot vil sætte vor lid til ham. Vi kommer til ham som et barn til en forældre, han tilbageholder ingen gode ting fra os, og han vil sende Trøstermanden for at velsigne os.   ret

De gamle og unge vi vor midte falder for dødens kraft. Vil de opstå til den første opstandelse? Når jeg rejser udover landet, og ser de vide gravstene på afstand, glimte bland stedsegrønt og prydtræer, forledes jeg til at spørge: Hvor mange af disse tavse sovende vil vågne op på den første opstandelsesmorgen? Hvor mange har levet og døet uden håb for fremtiden?   ret

Vi ønsker at du skal mærke at Gud har et arbejde at udføre, og at det er din pligt at tage fat alvorligt og forstående fat i det. Vi spørger enhver af jer om at gå ind i dette missionsarbejde, og gøre hvad du kan for at frelse sjæle. Forstå først selv sandheden, og så vil du ønske at andre skal forstå det. Det er et vigtigt og højtideligt alvorligt arbejde; og vi behøver at søge Gud i alvorlig bøn, at vi kan forberedes til at trofast udføre vor pligt.   ret

Vi bør ikke kun bekende os til kristendommen, men vi bør gennemføre dens principper i vor dagligdag; og gøres det trofast, når Kristus skal komme, vil han sætte en evig herlighedskrone på vore pander. Jeg elsker ham; han døde for mig; og jeg ønsker at bringe velsignelse til Jesus. Lad dette vær ethvert hjertes følelse.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10Jorden blev oplyst 34
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17