Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 3. april 1888

Ransag skrifterne

Tekst: " I ransager skrifterne, fordi I mener i dem at have evigt liv; og det er dem, som vidner om mig." Joh. 5,39. " Til læren og vidnesbyrdet! Således skal visselig de komme til at tale, som nu er uden morgenrøde." Es. 8,20.   ret

”Vi er så taknemmelige for det urokkelige profetiske ord, som sikrer at ingen behøver at føres vild. Vi ved, der er fabler og vranglære i verden i disse tider. Vi ønsker at kende sandheden. For at opnå kundskab må vi selv foretage grundige undersøgelser Det lader sig ikke gøre ved en overfladisk gennemlæsning af Skriften, men vi må sammenligne skrift med skrift. Vi må selv granske Skriften, for ikke at føres på vildspor. Skønt mange tager fejl, fordi der er så mange forskellige lærdomme i vor verden, er der kun én sandhed. Du vil måske møde mange, som påstår at de har sandheden, men det er din forret selv at ransage skrifterne. "Til læren og vidnesbyrdet. Således skal visselig de komme til at tale, som nu er uden morgenrøde." Vi må selv kende Skriften, så vi kan forstå det virkelige grundlag for det håb, vi ejer. "   ret

”Apostlen fortæller os, at vi skal være rede til med sagtmodighed og frygt at give en begrundelse overfor enhver, der spørger om det håb, som er i os. "Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt." Det er ikke nok at læse, men Guds ord må trænge ind i vore hjerter og vor forstand, for at vi kan blive stadfæstet i den velsignede sandhed. Hvis vi skulle forsømme at lære sandheden at kende for os selv ved at undlade at ransage Skrifterne, og derved blive ført på afveje, vil vi blive holdt ansvarlige. Vi må nøje ransage Skrifterne, så vi kan vide, hvad Herren venter af os. Selv om vore forstands evner skulle være begrænsede, vil flittigt studium af Guds ord gøre os stærke i Skriften og i stand til at forklare den for andre."   ret

Enhver kirke som skal løftes op til dette kongerige, må oplæres i henhold til denne sandhed. "Høsten er stor men arbejderne få." Lærerne som fremholder sandheden kan ikke stå ved din side for at sikre at du ikke følger de vildfarelser der oversvømmer landet, men hvis du er grundfæstet i Skriften, vil du selv føle dit ansvar og selv undersøge Skriften, så du kan være til hjælp for andre. Selv de små menigheder med kun få medlemmer kan hver for sig være en kraft til udbredelse af sandheden. Enhver må føle, at der påhviler ham et alvorligt ansvar for at opbygge sin lille menighed i den hellige tro. Netop fordi der kun er få, må hvert enkelt medlem inderligt søge en levende forbindelse med Gud, fordi din indflydelse er afgørende for hvorvidt din omgangskreds vil tage imod sandheden.   ret

”Kristus sagde: "I er verdens lys." Derfor må du benytte enhver mulighed til at lade lyset skinne. Den eneste måde, hvorpå du kan vide, at du har det sande lys fra Himmelen, er at sammenligne det lys, du har fået, med Skriften. Nu skulle Josva indtage Mosses stilling og vejlede Israels børn med råd. Foran dem lå krig, hvis de skulle drive de uønskede folk ud af landet. Josva skulle have Helligånden med sig i alt han foretog sig. Og han skulle have Helligånden med sig, ved at være lydig imod alle Guds betingelser. Han skulle meditere dag og nat, for at han kunne vide om han gjorde Guds vilje. Du vil, som jeg, møde mennesker som erklærer at de er hellige. Der er en fortryllende indflydelse over denne doktrin. De vil fremføre for dig en forunderlig brug af tankegangen, for at vise dig at Herren leder dem og lærer dem. Hvordan kan du da se om Herren leder dem? Der er en måde. "Ved loven og ved den hellige skrift, hvis de ikke taler i overensstemmelse med dette ord er det fordi der ikke er noget lys i dem."   ret

Hvis det vækker fjendskab i menneskets hjerter når Herren, den store Jehova, nævnes, kan du vide at personen ikke har nogen forbindelse med Gud. Nogle vil påstå at de har stor tro på Jesus og at der ikke er noget du kan gøre men Kristus vil gøre det for dig. Når Kristus kalder de døde frem, vil det helt afhænge af dine handlinger om du vil opstå til evigt liv eller til evigt fortabelse. For hvem disse sandheder er blandet med vildfarelser, kan ikke se hvad der er sandt og hvis du indbyder dem til at studere skriften med dig, for at se hvad Herren siger, har jeg kun oplevet at svaret var at de ikke havde behov for at læse skriften, for Herren fortalte dem hvad de skulle gøre.   ret

Guds stemme taler til os gennem sit ord, og der er mange stemmer som vi vil høre; men Kristus har sagt at vi skal være klar over dem som vil sige: Her er Kristus eller der er Kristus. Hvordan kan vi da vide at de ikke har sandheden, medmindre vi bringer alt ind i skrifterne? Kristus har advaret os at passe på falske profeter som vil komme til os i hans navn, og sige at de er Kristus. Hvis vi nu tager det standpunkt at det ikke er vigtigt for at forstå skrifterne for sig selv, vil I være i fare for at føres vild af den lære. Kristus har sagt at der vil være en gruppe som på gengældelses dommens dag vil sige: "Herre, herre, har vi ikke profeteret i dit navn? og uddrevet djævle i dit navn? og gjort mange forunderlige gerninger i dit navn?" Men Kristus vil sige: "Vig bort fra mig, I som udøver uretfærdighed."   ret

Nu ønsker vi at forstå hvad synd er; at det er overtrædelse af Guds lov. Det er den eneste som skriften giver. Derfor ser vi at dem som hævder at blive ledt af Gud, og går direkte bort fra ham og hans lov, ransager ikke skriften. Men Herren vil lede hans folk; for han siger at hans får vil følge efter, hvis de hører hans stemme, men en fremmed vil de ikke følge. Da tilkommer det os at forstå skrifterne grundigt. Og vi skal ikke spørge om andre har sandheden; for den vil ses kunne ses i deres karakter.   ret

Den tid kommer, da Satan vil gøre mirakler lige for dine øjne og give sig ud for at være Kristus; og hvis du ikke er godt grundfæstet i Guds sandhed, vil du blive lokket bort fra det, du bygger på. Din eneste redning er at lede efter sandheden som efter en skjult skat. Søg efter sandhed som ville du grave efter skatte i jorden. Læg Guds ord, Bibelen, frem for din himmelske Fader og sig: Oplys mig, vis mig, hvad der er sandhed. Og når Helligånden kommer ind i dit hjerte, og indprenter sandheden i din sjæl, vil du ikke uden videre give den fra dig. Du har fået en sådan erfaring i at studere skriften, at alt det vigtige er rodfæstet. Det er vigtigt at du til stadighed studerer skriften. Du skal fylde dit sind med Guds ord, for du vil måske blive sat hvor du ikke vil have det privilegium at kunne mødes med Guds børn. Da vil du ønske at have Guds ords skat gemt i dit hjerte og når modstand omringer dig, vil du have brug for at sammenligne alt med skriften.   ret

I skal ikke miste modet eller blive afmægtige. Ordet til Josua er: "Vær stærke, og ved godt mod;" for der er et stort arbejde foran dig. Og hans succes beror på hans lydighed mod Gud. Når fristeren kommer ind og distraherer dig, og dit sind er fyldt med skrift ord, du vil sige: Jeg kan ikke gøre dette onde og synde imod Herren. Josef kunne modstå fristen fordi han gør Gud til sin tilflugt. Han udbryder: "hvor skulle jeg da kunne øve denne store misgerning og synde mod Gud!" Han stolede på Gud, og hans sjæl blev beskyttet; og det er den eneste sikkerhed for os. Dem af jer som gå ud på missionsmarken for at gøre noget for Mesteren, bør være godt fortrolig med skriften. Hvis I forstår dem selv, så kan I lede andre til at kende dem. Der er mere at gøre end blot prædikener fra talerstolen. Enhver af jer bør drage nær til Gud, så han kan drage nær til jer. Og I må tro at I vil få fremgang og sejr, hvis I ydmygt og i gudsfrygt griber fat i arbejdet. Men der er ikke sikkerhed for jer hvis I ikke forstår hvad skrifterne siger, og fører dette ud i det daglige liv og erfaring. Tag med hvor I end kommer hen. På den måde vil i befæstes imod de bedrag som opfylder verden på nuværende tidspunkt, og vil få sejr gennem Jesus Kristus vor Herre.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Kristus alene 109
afsn nr:3Kristus alene 109
afsn nr:4Kristus alene 109
afsn nr:5Kristus alene 110
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Herren kommer 0717 Egw Bibelkommentaren bind 7 side 911
afsn nr:10