Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 9. april 1901

Vore talenter

Gud har lånt menneskene talenter: "En forstand som kommer fra ham, et hjerte, som stedet for hans trone, kærlighed til at strømme ud med velsignelse til andre, en samvittighed til at overbevise om synd. Enhver har modtaget noget fra Mesteren, og hver og en skal gøre sin del til at forsyne Guds værk med, hvad det behøver.   ret

Gud ønsker at hans medarbejdere skal se hen til ham som giveren af alt, hvad de har, for at huske at alt hvad de har og er, kommer fra ham, som er underfuld i rådgivning og uovertruffen i gerning. Den fintfølende berøring af lægens hånd, hans magt over nerver og muskler, hans viden om legemets fine organisme, er den guddommelige magts visdom, som skal bruges til hjælp for den lidende menneskehed. Tømrerens dygtighed, som han bruger hammeren med, styrken, som smeden bruger, når han får ambolten til at synge, kommer fra Gud. Han har betroet menneskene talenter, og han ønsker af dem, at de skal spørge ham om råd. Således kan de bruges hans gaver med en aldrig svigtende lærenemhed, som viser, at de er Guds medarbejdere.   ret

Rigdom er et talent. Til sit folk sender Herren dette budskab: "Sælg alt hvad I har og giv almisser". Alt hvad vi har, er Guds, uden diskussion. Han kalder på os, for at vi skal vågne op og tage del i hans værks byrder, for at velstand og fremgang kan følge hans værk. Enhver kristen må gøre sin del som en trofast husholder. Guds metoder er fornuftige og retfærdige, og vi bør forvalte vore kroner og vore ører og give vore frivillige gaver tilbage til ham for at støtte hans arbejde og bringe sjæle til Kristus. Store og små summer bør strømme ind i Herrens skatkammer. Hele Guds tolk bør betale en trofast tiende. Det er Herrens del, og han vil belønne den, der trofast giver det tilbage til ham, som er hans.   ret

Den Herre Jesus, som vi tilhører gennem skabelsen og gennem genløsningen, har vist os vor pligt. "Søg først Guds rige og hans retfærdighed", siger han "så skal alt det andet gives jer i tilgift". De, der vælger at tilfredsstille ethvert selvisk ønske, vil blive dømt i overensstemmelse dermed. Ved at leve for at tilfredsstille sig selv, vanæres Gud.   ret

Talen er et talent. Af alle de gaver, der er udøst over den menneskelige familie, er der ingen, der bør værdsættes højere end talens gave. Den skal bruges til at åbenbare Guds visdom og vidunderlige kærlighed. Således bør hans nådes og visdoms skatte meddeles andre.   ret

En Frelser, der bor i hjertet, kommer til syne i ord. Men den Hellige Ånd bor ikke i hjertet på ham der bliver gnaven, hvis andre ikke går ind på hans ideer og planer. Fra en sådan mands læber kommer der bidende bemærkninger, som sender Ånden sørgende bort, og han afslører holdninger, som snarere er sataniske end guddommelige. Herren ønsker, at de, der er tilknyttede hans værk altid taler med Kristi mildhed. Hvis du bliver udfordret, så bliv ikke utålmodig. Slå den venlighed fast, som Kristus har givet os et eksempel på i sit liv.   ret

Som kristne burde vi tale, som Jesus ville have talt, hvis han var i vort sted. Vi længes efter at se reformer, men når tingene ofte ikke bevæger sig, som vi ville have dem til det, skænker en ond ånd galdedråber i vort bæger, og andre sjæle bliver forgiftede. Ved vore ilde rådgivne ord bliver de ophidsede til at gøre oprør. Gør, det til jeres mål at sige sandheden i kærlighed. Så vil Vor Herre Jesus give sin styrke og magt. Bland ikke selvet ind i noget, der er gjort for Gud. Læg altid Mesterens milde og ydmyge Ånd for dagen.   ret

Alle, som gør krav på at tjene Gud, burde i deres ord og gerninger vise, at de er hans børn. At vise i vort daglige liv, at vi er medlemmer af den kongerlige familie, er af større værdi i Guds øjne end al lærdom og alle andre store evner.   ret

Styrke er et talent og bør bruges til at herliggøre Gud. Vore legemer tilhører ham. Han har betalt genløsningens pris såvel for såvel for legemet som for sjælen. "I ikke tilhører jer selv. I er jo købt og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme!" 1Kor 6,19-20. Gud er den store Maskinmester, der våger over det menneskelige maskineri. Hvis det ikke havde været for hans konstante omsorg, ville pulsen ikke slå, hjertet ville holde op med at fungere, og hjernen ville ikke længere passe sit arbejde.   ret

Hjernen er sindets organ og instrument og kontrollerer hele legemet. For at de andre dele af systemet kan være sunde, må hjernen være sund, og for at hjernen kan være sund, må blodet være rent. Hvis blodet bliver holdt rent ved hjælp af de rette spise og drikkevaner, så vil hjernen få den rette næring.   ret

Vi kan bedre tjene Gud i sundhedens kraft end i sygdommens lammelser. Derfor bør vi samarbejde med Gud i omsorgen for vort legeme. Kærlighed til Gud er væsentlig for liv og helbred. Tillid til Gud er væsentlig for helbredet. For at få fuldkommen sundhed, må vort hjerte være fyldt med håb og glæde i Herren.   ret

Smagen skulle udvikles og appetitten beherskes af dem, der søger den evige arv, et liv, der kan måles med Guds liv. Evangeliet kræver en overgivelse af sjæl og legeme uden forbehold med al deres energi og alle deres muligheder. Herren gør krav på al deres energi og alle deres muligheder. Herren gør krav på al den tjeneste, som ethvert menneskeligt væsen, hjulpet og beriget af guddommelig nåde, kan yde; og det er tyveri at nægte ham det.   ret

Indflydelse er et talent, og den er en magt på det godes side, når Den hellige ild tændt af Gud er bragt os til hjælp og tjeneste. Et helligt, livs indflydelse kan føles i hjemmet og viden om. Den praktiske godgørenhed, selvfornægtelse, selvopofrelse har, når det kendetegner et menneskes liv, en indflydelse til det gode på dem, som han omgåes.   ret

Forsvindende små indflydelser påvirker sindet og former karakteren. Hvis sindet ikke tilegner sig høj og hellig indflydelse, får det lav og nedværdigende indflydelse. Hvis sindet ikke vokser i fromhed og nåde, vokser det i verdslighed og synd.   ret

I Vor Herres plan er der forskellig tildeling af talenter. En har fået eet talent, en anden fem, en tredie ti talenter. De er ikke lunefuldt fordelt, men i forhold til modtagerens evne.   ret

Den største forpligtelse hviler på den, der er gjort til husholder over de største muligheder. Det menneske, som har fået to hundrede kroner, bliver holdt ansvarlig for alt, hvad de to hundrede kroner, bliver holdt ansvarlig for alt, hvad de to hundrede kroner kan give af udbytte, hvis de bliver rigtigt udnyttet. Den, som kun har fået een krone, skal kun stå til regnskab for det beløb. Gud godtager det, han får tilbage, i forhold til det, en mand har fået, og ikke i forhold, til det, har ikke har fået. Han venter ikke det samme tilbage fra den mand, der kun har et talent, som han venter fra ham, der har fem.   ret

I lignelsen gemte den mand, der fik eet talent, det i jorden. Han nægtede at gøre, hvad han kunne for at forøge det, han havde fået og prøvede derpå at gøre sin Herre ansvarlig for sin forsømmelse. Var han blevet betroet fem talenter, ville han have gjort nøjagtigt det samme, som han gjorde med det ene.   ret

Det er den troskab som talenterne bliver brugt med, der vinder Herrens ros. Hvis vi at blive godkendt som gode og tro tjenere, må vi gøre et indviet og helliget arbejde for Mesteren. Han vil belønne omhyggeligt, ærligt arbejde. Hvis mennesker vil sætte deres lid til ham, hvis de vil anerkende hans kærlighed og godhed og vandre ydmygt med ham, vil han samarbejde med dem. Han vil forøge talenter.   ret

Under sit fravær har Gud sat os til at bestyre hans rigdomme. Enhver husholder har sit eget specielle arbejde at gøre for at fremme udbredelsen af Guds rige. Ingen er fritaget. Herren byder os alle: "Arbejd, til jeg kommer". Med sin egen visdom visdom har han givet os vejledning i, hvordan vi skal bruge hans gaver. Talens, hukommelsens, indflydelsens og jordisk gods talenter skal samvirke til Guds ære og hans riges fremgang. Han vil velsigne den rette brug af hans gaver.   ret

Vi gør krav på at være Kristne, der venter på Vor Herres andet komme i himmelens skyer. Hvad skal vi da så gøre med vor tid, vor forståelse, med det vi har, som ikke er vort, men betroet gods, for at prøve vor ærlighed? Lad os bringe det alt sammen til Jesus. Lad os bruge vore skatte til hans sags fremme. Så led os adlyde påbudet: "Saml jer ikke skatte på jorden hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler, men saml jer skatte i Himmelen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvør ingen tyve bryder ind og stjæler. Thi hvor din skat er, der vil også dit hjerte være."   ret

afsn nr:1Artikler 1/83
afsn nr:2Artikler 1/83
afsn nr:3Artikler 1/83
afsn nr:4Artikler 1/83
afsn nr:5Artikler 1/83
afsn nr:6Artikler 1/83
afsn nr:7Artikler 1/83
afsn nr:8Artikler 1/83
afsn nr:9Artikler 1/83
afsn nr:10Artikler 1/83
afsn nr:11Artikler 1/83
afsn nr:12Artikler 1/83
afsn nr:13Artikler 1/83
afsn nr:14Artikler 1/83
afsn nr:15Artikler 1/83
afsn nr:16Artikler 1/83
afsn nr:17Artikler 1/83
afsn nr:18Artikler 1/83
afsn nr:19Artikler 1/83
afsn nr:20Artikler 1/83