Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. april 1903

Arbejdet ligger foran os

Det vil være umuligt for mig at yde en retfærdig behandling af det spørgsmål der står foran os, med mindre jeg bruger en hel del tid. Problemet bør forstås klart og tydeligt af os alle. Få iblandt os har nogen ide om hvor mange gange der er givet lys om, at det ikke var Guds vilje at centrere så mange ting i Battele Creek. Meget er koncentreret der. En skole, et sanatorium, et forlag er samlet der. Disse institutioner øver indflydelse på hinanden. Hvis denne indflydelse altid havde været god, ville mere af missionsånden være blevet udviklet. Der ville være en klarere forståelse af at Gud i enhver af Amerikas byer.   ret

Det er Guds plan, at vort folk skal bosætte sig udenfor byerne og fra disse "outposts" advare byerne, og rejse vidnesbyrd om Gud inde i dem. Der må derfor være en indflydelsesrig styrke inde i byerne, så advarselsbudskabet kan blive hørt.   ret

Igennem år er advarselen om at forlade Batlle Creek blevet givet vort folk. Men fordi så mange ingeresser er involveret i stedet, var det mere passende at forblive der og folkene der kunne ikke se hvorfor de skulle drage ud. Til sidst begyndte broder Magan og broder Sytherland at tænke over rådgivningen om at forlade Batlle Creek. De kom til mig og spurgte hvad de skulle gøre. Jeg sande:" Tag skolen ud af Batlle Creek hvis det kan lade sig gøre. Drag ud til et sted, hvor der ingen mennesker er med samme tre som os, til et sted med masser af landjord, så eleverne kan blive uddannet på den rette måde". De adlød den givne instruks. Dette var det første skridt der blev taget i den rigtige retning. Det har været en succes. Gud har været tilfreds ved det. Han godkender de bestræbelser, der gøres for at flytte fra det overfyldte Batlle Creek.   ret

Gennem de sidste 15-20 år er lys blevet givet om at vores folk har forsømt deres hjemstavnskirker, ved at stimle sammen om Batlle Creek. Nogen syntes at tro at når de nåede Batlle Creek ville de være Himlen nær og kun have få fristelser. De har ikke forstået situationen. De forstår ikke, at det er i Batlle Creek at fjenden arbejder mest ihærdigt.   ret

Atter og atter er budskaber blevet givet angående de principper, der skulle komme til at udgå fra forlaget publikationer. Og nu, selvom meddelelser er nået ud om at mænd arbejder efter principper som Gud ikke kan godtage, har man ikke besluttet at ændre på noget. Lærlingene på institutionen er ikke blevet uddannet på rette vis. De er ikke blevet forberedt til at gå ud som missionærer til forskellige egnealt efter deres kald. De er ikke blevet udrustet til at stå frem som Guds repræsentanter. Institutionens påvirkning har ikke været hvad den burde. Gud deklarerede, at denne institution skulle være et helligt sted, hvor engle vandrer omkring. De nedsættende ord, der er blevet talt på stedet og den ubredte irritation, der er blevet fremvist er blevet fordømt. Gud foreskrev at det skulle være en skole hvor arbejdere blev uddannet til at opretholde de principper, som Gud har pålagt sit folk at fremvise til evig tid.   ret

Dør branden, der fjernede Review og Herald trykkeriet, led jeg svære kvaler i mange dage. Jeg kæmpede for at få de rigtige forhold frem for møderne, mens ledelsen var forsamlet, idet jeg håbede at finde noget, der kunne kalde vore brødre til omvendelse og afvende ulykken. Det forekom mig, at det var et spørgsmål om liv eller død. Da var det at jeg så farens repræsentantet flammende sværd svingende fra side til side. Jeg var i en dødskamp af kvaler i mange dage. Jeg kæmpede for at få de rigtige forhold frem for møderne, mens ledelsen var forsamlet, idet jeg håbede at finde noget, der kunne kalde vore brødre til omvendelse og afvende ulykken. Det forekom mig, at det var et spørgsmål om liv eller død. Da var det at jeg så farens repræsentant, et flammende sværd svingende fra side til side. Jeg var i en dødskamp af kvaler. Den næste nyhed jeg fik var at Reviev og Herald bygningen var nedbrændt, men at ikke et eneste liv var gået tabt. I dette tilfælde talte Gud nåde under dom. Guds nåde var blandet op med dommen, så arbejdernes liv blev skånet, så de kunne få lejlighed til at udføre det arbejde de havde undladt at gøre, det som havde været umuligt at få dem til at indse og forstå.   ret

Til trods for tilstandene angående visse sager i trykeriafdelingen, blev det besluttet at overføre stadig mere af vort arbejde til denne institution, stadig mere adminestration blev flyttet til Batlle Creek. Dette alarmerede mig i den grad, og da branden indtraf ånde jeg lettet op. Vi var taknemmelige for at ingen liv gik tabt. Der var et stort tab af værdier. Igen og igen har Herren vist mig, at for hver dollar, der bliver tjent ved urette metoder, vil det ti-dobbelte beløb gå tabt.   ret

Gud ønskede, at ethvert skridt skulle tages i overensstemmelse med Bibelens principper. Der burde ikke gave været spidsfindig metoder. Men det har der været, og Gud er blevet utilfreds. I de sidste 20 år har gud sendt advarsler og vejledning angående dette. Den værste ting, der nu kan ske, er at man bygger Review og Herald kontorerne op igen. Vejen er blevet banet for at man kan bryde deres forbindelser op, - forbindelser op, - forbindelser med verdslige mænd, som bør ophøre. Uredelig kommerciel forretning er blevet ført, fordi man behøvede pengene. Jeg så Een af ubestridelig autoritet få ind på kontoret og kigge på regnskaberne sammen med de ledende mænd, opmærksom på, hvor meget, der var kommet ind ved annoncering af sager, som aldrig burde have set dagens lys. Han spurgte: "Hvor meget tjener I på dette?". Da de havde svaret sagde han:" Udgifterne til dette arbejde er større end I tror. Men hvor I beregner et resultat, opvejer tabet i åndelighed langt fra den beregnede fortjeneste." Skadelige sager er blevet publiceret midt i vort kontor, og hvis noget er blevet tilsidesat af arbejdet er det udgivelsen af de bøger der indeholder sandhedens lys. Dette har været yderst utilfredsstillende for Herren. Lærlingene er blevet uddannet i falske læresætninger, indeholdt i de påtagne forretninger. Og Review og Herald trykpressen har sendt disse falske læresætninger ud til verden.   ret

Da forlagskontoret blev grundlagt i begynbdelsen i en lille træbygning, viste Herren mig, at dets trykpresser skulle bruges til at sende de oplysende stråler fra sandheden ud til hele verden. Disse midler var helliget Herren. Lys skulle skinne gennem hele virksomheden og den skulle være et træningscenter til uddannelse af arbejdere. Men som et resultat af sammenslutning med verden, blev mange ansatte verdsliggjort, og de arbejdede mere og mere for den verdslige politiks planer og hverken disciplinen eller uddannelsen af de unge ansatte i virksomheden var som den burde.   ret

Jeg må sige til vort folk, at Gud ønsker denne institution overflyttet til en helt ny egn. Han vil have dens nuværende verdslige forbindelser brudt op. Vil de der har samlet sig i Batlle Creek mon lytte til den stemme der taler til dem og forstå, at de må spredes ud til forskellige egne, hvor de kan udbrede et kendskab til sandheden og hvor de kan opnå en erfaring helt forskellig fra den de nu har oplevet.   ret

Som svær på spørgsmålet angående udflytningen vil jeg svare Ja! Lad generalkonferencekontorerne og forlagsvirksomheden flytte væk fra Batlle Creek. Jeg ved ikke hvortil, om det skal være til Atlanterhavskysten eller et andet sted. Men jeg vil bære pointere: Læg aldrig mere en sten i Batlle Creek for at genopbygge det nedbrændte Reveiwkontor. Gud har udset et bedre sted til det. Han ønsker at I skal arbejde under en anden indflydelse og at I skal have andre forbindelser end dem I har haft på det sidste i Batlle Creek.   ret

Der har været en iver efter at optage en verdslig politik. Advarsler og formaninger og bønner - I ville blive forbavset over hvor mange - er blevet sendt ud m.h.t. dette. Men man har ikke ænset dem. Mange er kommet til det pundt, hvor de ikke længere bekymrer sig om de retningslinier Gud giver. De har vandret efter egne råd indtil Herren kom med dommen og ødelagde trykkeriet. Vil I bygge det samme sted op som i befandt jer på tidligere?   ret

Jeg behøver ikke at tale mere om denne sag. Jeg vil derimod sige noget i relation til sanatoriet i Battle Creek. Vores brødre siger: "søster White har gjort os helt forvirrede. Hun siger at vi ikke må lade sanatoriet overgå til verdslige hænder. Men hun siger også at vi må prøve at sætte sanatoriet på det rette grundlag". Ja, dette er hvad jeg har sagt og jeg gentager det nu. I adskillige år har jeg nu modtaget lys om at vi ikke bør koncentrere så meget på et sted. Jeg har udtrykkeligt hævdet at man ikke bør prøve at gøre Battle Creek til et symbol på en sådan storhed. Herren er ikke særlig tilfreds med Battle Creek. Ikke alt hvad der er blevet udført i battle Creek har haft hans billigelse. Da sanatoriet brændte skulle vort folk der, have gransket de irettesættelser og advarsler som de havde fået de foregående år. At de ansattes og patienternes liv blev skånet var et forsyn, som enhver af os bør takke og prise Gud for med hjerte, sjæl og stemme. Han gav dem en chance for at leve videre og studere hvad disse begivenheder betød. Jeg vil undlade at sige noget om dette højt. Da planlægningen om genopbygningen af sanatoriet blev begyndt var der ingen fra ledelsen der rådspurgte mig eller sendte mig information om det.   ret

Da det blev påpeget at min mand og jeg godkendte sanatoriet da det første gang blev oprettet i Battle Creek. Selvfølgelig gjorde vi det. Jeg kan bekræfte dette både for min mand og mig selv. Vi bad meget angående den sag. Det samme gælder trykkeriet som var i et lille træ skur. Som virksomheden voksede måtte vi bygge til, og senere da ambitiøse mænd kom ind i ledelsen blev flere tilbygninger opført end der burde fordi disse nye ledere troede at bygningerne ville give karakter til arbejdet. Det var en fejltagelse. Det er ikke bygningerne der giver karakter til Guds arbejde den arbejdernes troskab og sammenhold.   ret

Sanatoriet voksede og i 1887 henvendte dr. Kellog sig til mig med planen om at bygge et hospital. Jeg sagde til ham: "For nogle måneder siden blev det vist mig at vi måtte have et hospital." Vore brødre vidste ikke hvad der var blevet foreskrevet for mig og en hård og stærk opposition rejste sig. De satte sig helt imod dr. Kellog. Jeg tog ham i forsvar og fortalte dem, at det lys hun havde givet mig sagde at vi skulle bygge et hospital i Battle Breek. Hospitalet blev opført og det var snart fyldt med patienter.   ret

I må forstå brødre, at på den tid havde vi ikke masser af sanatorier, som i de senere år. Battle Creek var næsten det eneste sted, vi kunne tage os af de syge.   ret

En tid efter kom spørgsmålet "skal vi bygge en lille smuk kirke, hvor patienterne og plejerne kan samles og tilbede Gud?" Så snart jeg kunne sendte jeg et brev der svarede ja! Hvert sted hvor der er et sanatorium bør der også være en kirke, så patienterne kan komme der og høre livets ord, og Gud vil blødgøre deres hjerter så mange vil modtage Kristus som deres sjæls helbreder. Jeg var fuldstændig enig med dem i denne disposition.   ret

Men senere er forhold blevet bragt ind som jeg ikke kan godkende, blandt andet den ventilering af andre dele af den medicinske virksomhed som man har forårsaget ved at tilkalde alle dele af denne gren til Battle Creek. Herren viste mig at dette ikke skulle gøres. Mange der er her i dag, ved hvad jeg dengang sagde til dem, - at vi ikke må koncentrerer så meget ved Battle Creek. Da jeg så den iver der var hos størstedelen af lederne, for at slutte alle grenene af det medicinske arbejde sammen i samfundet ved Battle Creek, fortalte jeg dem at de ikke måtte foretage et pennestrøg der kunne forpligtige dem under de regler og cirkulærer der blev udarbejdet med henblik på deres optagelse i denne fællesorganisation. Gud ønsker at hans institutioner skal stå i et venskabeligt tillidsforhold indbyrdes, ligesom brødrene i menigheden. De bør aldrig lade sig binde ved skrevne kontrakter til nogen enkeltperson eller gruppe. De skal stå selvstændigt, kun ansvarlige over for Gud. Himmelens Herre skal være lederen og rådgiveren og vejleder for sit folk. Hans institutioner skal styrkes under Hans ledelse. Guds folk skal handle som et udvalgt folk, et folk som må udføre et helligt og uselvisk arbejde.   ret

Når en institution samler og koncentrerer en stor portion ansvar og et stort antal gæster, vil det religiøse aspekt komme i fare for at blive negligeret. Lederne af Battle Creek sanatoriet har gjort vel i den tidligere tid m.h.t. at forsøge at opretholde den religiøse indflydelse ved sanatoriet. I lang tid var der knyttet mænd til institutionen, som havde det som deres arbejde at holde bibelstudier med patienterne når de var modtagelige dertil. Dr. Kellog var helt enig i denne holdning. Efter møderne i Mineapolis var dr. Kellog en omvendt mand, hvilket vi alle vidste. Vi kunne se Guds forvandlende kraft virke i hans hjerte og i hans liv. Men fordi institutionen viksede i popularitet er der opstået en fare for at man mister dens virkelige formål af syne. Gentagne gange har jeg givet den instruks jeg selv har modtaget, at denne institution ikke skal ledes på samme måde som verdslige medicinske institutioner ledes. De lystbetonede, gamblende og teaterlignende optrædende skulle ikke findes her. Sand Gudsfrygt skulle fremvises i lægernes livseksempel. Alt der er forbundet med institutionen skulle tale i sandhedens tjeneste og sandheden om sabbatten ville således nu ud til patienterne.   ret

Det var de ansattes gudsfrygt og ikke bygningens storhed der skulle overbevise hjerterne. Mange sjæle er blevet omvendt. Mange vidunderlige kure er blevet fuldført. Herren stod ved dr. Kellog side når han udførte vanskelige operationer. Når doktoren var belæsset med krævende arbejde, forstod Gud situationen og styrede med sin egen hånd når dr. Kellogs hånd når han opererede, og ved hans hjælp lykkedes operationerne.   ret

Jeg ønsker at alt dette må blive forstået. Gang på gang har jeg opmuntret dr. Kellog ved at sige til ham, at Herren Israels Gud var ved hans højre hånd for at stå ham bi og give ham hjælp så han kunne klare de vanskelige operationer der var et spørgsmål om liv eller død. Jeg sagde til ham, at han måtte bede for sine patienter før han tog sine redskaber i hænderne. Patienterne så at dr. Kellog var under Guds nåde, så han forstod at udføre sit arbejde på bedste måde, og de havde mere tillid til ham end verdens læger.   ret

Gud har givet dr. Kellog den succes han har haft. Jeg har vedvarende søgt at gøre ham opmærksom på dette faktum, at det var Gud der samarbejde med ham og at Guds sandhed skulle forherliges ved hans lægegerning. Gud vil velsigne enhver læge der vil overgive sig helt til ham, og han vil være ved hans højre hånd, når han er ved operationsbordet.   ret

Dette far det lys der blev givet. Gud udvirkede at det medicinske missionsarbejde kom til at stå i den mest fordelagtige position, for at det skulle blive kendt at Syvendedagsadventisterne havde en Gud der arbejdede sammen med dem, en Gud der havde en stadig kontrol over sin gerning.   ret

Gud billigede ikke de anstrengelser som nogle har gjort for at gøre dr. Kelloggs arbejde så hårdt som muligt, for at de selv kunne blive opbygget Gud gav lys til helsereformen, og de der opretholdt den, blev selv opretholdt af Gud. En og anden har sagt at alt dette kom fra dr. Kellog og de gik imod ham p.g.a. dette. Det medførte en dårlig indflydelse på doktoren. Han fik en følelse af irritation og gentgældeseslyst. Gud ønskede ikke at han skulle stå i en opposition og han ønskede heller ikke at I skal stå et sådant sted.   ret

De der rejste fra Battle Creek for at lade sig opvarte af verdslige læger, vidste ikke hvad de gjorde. Gud arbejdede gennem dr. Kellog, men de indså det ikke. Når de var syge sendte de bud efter almindelige læger fordi doktoren havde sagt noget eller gjort noget der ikke behagede dem. Dette er Gud ikke tilfreds med. Vi har Bibelens autoriteret m.h.t. instruktioner om selvbeherskelse.   ret

Men Gud har aldrig villet gøre alle institutioner medansvarlige i arbejdet i Battle Creek. Hans tjenere er ikke kaldet til at underordne sig mangler og direktiver derfra. Guds hånd må holde fast ved enhver ansat og må lede og styre enhver arbejder. Mænd skal ikke lave regler og direktiver for deres medarbejder. Bibelen har givet regler og retningslinier som vi skal følge. Vi må studere bibelen og derfra lære den forpligtigelse som mennesket har til sti medmenneske. "Herrens lov er fuldkommen, den omvender sjælen."   ret

I var overraskede over at høre mig sige at vi ikke skulle lade Battle Creek sanatoriet overgå til verdslige hænder, og at vi skulle anstrenge os for at bringe vore institutioner på et solidt grundlag. Når sanatoriet er anbragt på den rette grundlag, når vort folk ser det som det var da det blev grundlagt første gang, når de forstår at institutionen er viet til Herrens arbejde og når de kan se at ingen enkeltperson er bestemt til at have kontrol med det hele på en gang, så vil Gud hjælpe dem alle med at drage omsorg for at det bliver bygget op. I dag ved I ikke hvad institutionen egentlig er. Gud vil at vi skal kende hver eneste planke der er lagt i denne institution, både hvor den er anbragt og hvorledes den er beskaffen. Dernæst ønsker han at vi alle skal stå sammen skulder ved skulder og arbejde i forståelse. Herren ønsker at vi udfører vores pligt. Han ønsker at vi skal indse at dr. Kellog ikke skal skubbes væk fra sin plads men at han skal opbakkes og anerkendes i sit Gudhengivne arbejde. Og dette vil han blive, hvis hans fødder står plantet på den levende Guds sandhed. Hvis ikke hans ben er fæstnet her vil spidsfindige fristelser indtræde gennem videnskabelige problemer og teorier angående Gud og hans ord. Falske videnskabelige teorier er ankommet som en tyv om natten der stjæler vore landvindinger og underminerer søjlerne i vor tro. Gud har vist mig at de medicinske studenter ikke bør blive undervist i disse teorier fordi han ikke anerkender de. De mest besnærende fristelser sættes ind her af fjenden, og det sker netop på det mest ophøjede plan. Disse søger at nuværende sandheds doktriner indtil der ikke længere skelnes mellem sagen selv og dens skygge.   ret

I ved at Satan vil snige sig ud for om end og at føre de udvalgte vild. Han vil hævde at han er Kristus og han prædiker han er den store lægende missionær. Han vil få ild til at falde ned fra himmelen for at bevise at han er Gud. Vi må stå befæstede med Bibelens sandheder som barrikader. Sandhedens rettesnor er den eneste rettesnor under hvilken vi kan være i sikkerhed.   ret

Vore ledende brødre, dem i de officielle stillinger, er nødt til at undersøge tilstanden ved sanatoriet i Battle Creek for at se om Gud i Himlen kan tage det under sin ledelse. Når det med trofaste vagtposter er anbragt i en stilling hvor det let kan kontrolleres af Ham, så kan jeg fortælle jer at Gud vil se at der er blevet oprejst.   ret

Gud ønsker at hans folk fæstner deres fødder på den evige klippe. De penge vi har er Herrens penge, og de bygninger vi rejser disse penge som hans arbejde, skal stå som hans ejendom. Han kalder dem der har trofasthed og ikke strides med deres brødre, men som står skulder ved skulder for at opbygge og ikke ødelægge.   ret

Gud ville ikke have ladet branden gå gennem vore institutioner ved Battle Creek uden grund. Vil I lade Guds forsyn passere forbi jer uden at undersøge hvad der ligger bag? Gud vil at vi skal granske denne sag og at vi skal opbygge et fundament på hvilket alle kan have den største fortrolighed. Han vil at irrettesætningerne skal ledes i sådanne retninger at hans folk kan sætte deres midler i dem med sikkerhed om at de er en del at hans værk. Lad os arbejde med visdom og forståelse. Der er alt i alt for lidt af sjælens ydmyghed.   ret

Krisen kommer snart til Battle Creek. Fagforeningerne og sammenslutningerne i verden er en fælde. For p.g.a. disse foreninger og sammenslutninger, vil det snart blive meget svært for vore institutioner at fortsætte deres arbejde i byerne. Min advarsel er:Drag ud af byerne. Byg ikke sanatorier i byerne Belær vort folk om at drage ud fra byerne ud på landet hvor de kan få et lille stykke jord og oprette et hjem for dem selv og deres børn. Da spørgsmålet blev rejst om etablering af et sanatorie i byen Los Angeles følte jeg at jeg måtte gå med til dette forslag. Jeg har en meget tung byrde m.h.t. den sag og jeg kunne ikke tie stille. Brødre, det er på tide at vil giver agt på de budskaber Himmelens Herre har sendt os i nåde og kærlighed.   ret

Vore restauranter bør være i byerne, for ellers kan arbejderne i disse ikke nå folket og lære dem at leve rigtigt. Og i denne tid bør vi opfylde mødehusene i byen. Men inden længe vil der være så megen strid og tumulter i byerne at de der ønsker at forlade dem ikke vil kunne det. Vi må være forberedt på disse situationer. Det er det lys der er givet mig.   ret

Må Gud hjælpe jer til at modtage de ord jeg har talt. Må de mænd der står som Guds udkigsposter på Zions mure, være mænd der kan se farerne før folket, - mænd som kan skelne mellem sandhed og bedrag, retfærdighed og uretfærdighed.   ret

Advarslen har lydt:Intet må have lov til at komme ind, som kan forstyrre sandhedens fundament, som vi har bygget på lige siden budskabet kom i 1842, 1843 og 1844. Jeg var med ved dette budskab og lige siden har jeg stået frem for verden i troskab overfor det lys som Gud har givet os. Vi har ikke i sinde at flytte vores fødder fra den platform hvorpå de har hvilet,medens vi dag for fag har søgt Herren med inderlig bøn, søgende efter lyset. Tror I at jeg kan forkaste det lys som Gud har givet mig? Det skal være tidsaldrenes klippe. Det har ledet mig lige siden det blev givet. Brødre og søstre, Gud lever og regerer og arbejder i dag. Hans hånd har hjulpet og i sit forsyn drejer han med sin egen vilje. Lad ikke mænd binde sig til dokumenter der foreskriver hvad de vil gøre. Lad dem binde sig til Herren Himmelens Gud, så vil himmelens lys skinne ind i sjæletemplet og vi vil skue Guds frelse.   ret

afsn nr:1Artikler 7/85
afsn nr:2Artikler 7/85
afsn nr:3Artikler 7/85
afsn nr:4Artikler 7/85
afsn nr:5Artikler 7/85
afsn nr:6Artikler 7/85
afsn nr:7Artikler 7/85
afsn nr:8Artikler 7/85
afsn nr:9Artikler 7/85
afsn nr:10Artikler 7/85
afsn nr:11Artikler 7/85
afsn nr:12Artikler 7/85
afsn nr:13Artikler 8/85
afsn nr:14Artikler 8/85
afsn nr:15Artikler 8/85
afsn nr:16Artikler 8/85
afsn nr:17Artikler 8/85
afsn nr:18Artikler 8/85
afsn nr:19Artikler 8/85
afsn nr:20Artikler 8/85
afsn nr:21Artikler 8/85
afsn nr:22Artikler 8/85
afsn nr:23Artikler 8/85
afsn nr:24Artikler 8/85
afsn nr:25Artikler 8/85
afsn nr:26Artikler 8/85
afsn nr:27Artikler 8/85
afsn nr:28Artikler 8/85
afsn nr:29Artikler 8/85
afsn nr:30Artikler 8/85
afsn nr:31Artikler 8/85
afsn nr:32Artikler 8/85
afsn nr:33Artikler 8/85
afsn nr:34Artikler 8/85
afsn nr:35Artikler 8/85