Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. april 1885

Det nye hjerte

[* Bemærkninger i Los Aangeles, Cal., Maj, 1984.]
Tekst.--Ez. 36,26: "Jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre."   ret

Sandheden, Guds ords dyrebare sandhed, vi have en helliggørende virkning på hjerte og karakter. Vi har selv et arbejde at gøre og for vore børn. Det naturlige hjerte er fuld af had mod sandheden, sådan som den er i Jesus. Sætter forældrene sig ikke for at lede deres børns fødder på retfærdighedens sti, som den første opgave i deres liv, hen på retfærdighedens sti, så vil den forkerte sti blive valgt frem for den rette.   ret

Jeg er især bange for mødrene, når jeg ser, hvor blinde de er, og hvor lidt de føler det ansvar, som er pålagt en moder. De ser Satan virke i det egenrådige barn, der blot er nogle få måneder gammelt. Fyldt med ondsindet vrede synes Satan at tage det helt i besiddelse. Men måske er der i huset en bedstemoder, en tante eller andre slægtninge eller venner, der vil søge at få moderen til at tro, at det vil være en grusomhed at irettesætte det barn, mens netop det modsatte er sandt, og det er den største grusomhed at lade dette sarte, hjælpeløse barn være i Satans besiddelse. Satan må afvises. Hans tag i barnet må brydes. Hvis irettesættelse er tiltrængt, så giv den trofast. Kærlighed til Gud og sand medlidenhed med barnet vil føre til en trofast udførelse af pligten. Forældrene skal bede for at Gud vil sende guddommelig hjælp kombineret med menneskelig anstrengelser for at drive Satan tilbage. Den liflige underdanighed som Jesus alene kan tildele, bør bruges; men forældrene må ikke lade Herren gøre alt arbejdet. Herren har overladt noget til forældrene at gøre. Lad ikke nogen perversitet eller lidenskab kontrollere de små. Læg dem i tro i Jesu arme. Våg og bed. I vil have en kamp, forældre med at drive jeres børn fra den sataniske ånd; men det vil lykkes hvis I holder ud. Lad ikke satanisk lidenskaber blive hos jeres børn. Lær dem at I skal adlydes. Når I gør dette, uddanner I dem at adlyde Gud. Lær jeres børn at ære jer, fordi Guds lov pålægger børn denne pligt. Hvis I giver jeres børn lov til at ringeagte jeres ønsker og undlade at tage hensyn til hjemmets love, lukker I øjnene for synd. I tillader Djævelen at gøre, som han vil; og den samme opsætsighed, mangel på ærbødighed og kærlighed til selvet vil de bringe ind i deres religiøse liv og ind i menigheden, og skylden for alt dette onde vil i Himmelens bøger blive tilskrevet forældrenes forsømmelighed.   ret

Hvilken optegnelse vil der præsenteres her og der, når bøgerne skal åbnes! Hvilken forsømmelse fra forældrenes side, til at oplære deres børn, vil disse bøger åbenbare! Det store arbejde med at instruere og udluge værdiløs og giftig ukrudt, er det vigtigste. For får dette ukrudt lov til at vokse, vil de kvæle moralprincippet og sandhedens dyrebare planer.   ret

Det er forældrenes arbejde at give linje for linje, og forskrift for forskrift, lidt her og lidt der. Tendenserne rettes ikke i vrede, men i kærlighed. Børn kan frelses hvis fædre og mødre vil gøre deres arbejde trofast. Guds sandhed, fremføres ved Åndens kraft til børnenes hjerter, efter at forældrene har gjort alt fra deres side, vil udvirke en radikal forandring i disse børns hjerter og deres humør. Guds lov bør rejses i huset som karakterstandarden. Hengiv jer ikke til tåbelig snak i jeres hjem. Endog meget små børn vil have gavn af ”mønsteret på sund forkyndelse”. Men udveksles tomme og tåbelige ord mellem far og mor, vil det føre til samme slags ord imellem børnene; medens oprigtige, ærlige og seriøse ord vil fører til det samme i hele huset, og vil også føre til rigtige handlinger.   ret

Guds sandhed skal helliggøre sjælen. ”Jeg giver eder et nyt hjerte, og en ny ånd giver jeg i eders indre.” Sandhedens helliggørende kraft skal blive i sjælen, og tages med i vor dagligdag, så det gælder livets stadige prøvelser, især i vor omgang med vore medmennesker. Hjertet skal forblive i vort hjem, have en undertrykkende kraft på liv og karakter på alle som er der. Der må ikke siges nogen ubehøvlede ord. Der må ikke vises nogen utålmodighed.   ret

Vi skal lære børnene det lektier som vi ønsker de skal efterligne. Hvis vi ønsker at vore børn skal være kyske, rene tanker og ædle må vi være det selv. Hvis vi er bedragere der bekender at være Guds børn, selvom vi er utålmodige, irriterede og bedrageriske så præger vi os som Satans børn, vor bør vil ikke være bedre end vi.   ret

Forældrenes arbejde bør være at gå fremad til kristen karakters fuldkommenhed. Målet for standarden må være højt. Det eneste middel til at rense liv og karakter må være at have samme sind med Jesus. Guds sindelag og vilje skal kunne var åbenbaret i hans ord. Skal vi studere dette? Skal vil lære vore børn dette? Guds ord! den store livsregl, udmålingen af karakter! Om jeg dog kunne lægge det i hænder på enhver far og mor i vort land.   ret

Forældre, I begynder ikke jeres arbejde tidligt nok. I lader Satan indtage hjertets jord, ved at lægge den første afgrøde ind. Det er jeres privilegium at så den første sæd. Lær jeres børn om Jesus Kristus. Indflet hans dyrebare navn i en ærbødig tone i alle jeres lektier. Lær dem at elske Gud, og frygte at krænke ham. I er ikke kun befalet at uddanne men oplære jeres børn. De bør særlig lære at ære bedehuset, så de ikke hvisker, ikke er letsindig, spøgefuld eller uærbødig uopmærksom, ikke gå larmende rundt under gudstjenesten. Det er smerteligt at se den lille respekt børn er oplært til den religiøse gudstjeneste. For forældre bør det gøres til at studium hvordan vidnesbyrdmøder har den største interesse for børnene, så de kan få ordentligt indtryk af hvad en kristen karakter indbefatter. Hvordan kan vi forvente at børn nærer en højtidelig interesse når der sendes så lange bønner så lavmælt og uklart at det er umuligt at gribe et ord nu og da? Hvis disse bedende mennesker fik et nyt hjerte og en ny ånd lagt ind i sig, vil de så ikke vise den vis alvor i deres bønner? Ville de så ikke berøre selv børnenes hjerter? Bønner under vidnesbyrdmøder bør være kort, og konkrete. Føl ikke at det er din pligt at sige lange historier til Herren, eller prædike en lang prædiken til ham. Kom straks til punktet. Tak Gud for hans nådegaver, bekend dine synder, bed om hans tilgivelse, og tro at han vil høre og besvare dine bønner.   ret

Det er ikke din pligt at udøve dygtighed, studere og planlægge de religiøse møder – hvordan den skal ledes, så at de får mest muligt godt ud af det, og efterlade det allerbedste indtryk på alle som deltager? I planlægger for jeres timelige arbejde. Hvis I læres op i et fag, så prøve at blive bedre år for år med erfaringer, lægge planer som skal vise fremgangen i jeres arbejde. Er din timelige forretning af lige så meget betydning som Guds tjeneste? sager som involverer evige interesser? Gud er ikke tilfreds med jeres livløse måde i jeres hus, jeres sovende og ligegyldige måde at lede religiøs tilbedelse på. I må have på sinde at når I deltager i en gudstjeneste er det for at møde Gud, blive fornyet, trøstet, velsignet, og ikke gøre en pligt I er blevet pålagt.   ret

Ofte bruger I alle jeres fysiske og mentale kræfter på timeligt arbejde, og I intet tilbage til at tjene Gud med. I har knapt skænket Jesus en tanke i løbet af dagen, og ved afslutningen er i for trætte til at kunne tænke på Gud. har jeres hjerter drukket af livets kilde, medens I har arbejdet med jeres hænder. Har I givet Gud den taknemmelighed der passer ham, for hans overmådelige nådegaver og velsignelser? Hvis I holder dette tilbage, berøver I Gud. Har du givet dit hjerte til den himmelske ære, som du gør krav på i tro? Dette alene vil være nok til at udelukke dit hjerte fra alt der går imod Kristi ånd, og renser sjælestemplet fra uhellige tanker. Hvis I våger og beder hver dag, sejrer du gennem tro; men kun så længe at du gøre disse pligter. Hvis vi lever for Jesus Kristus minut for minut, time for time, dag for dag, så vil Kristus bo i os; og når vi kommer til vidnesbyrdmødet vil Kristi kærlighed være i vore hjerter, og vælder frem som opfriskende kildeudspring i ørknen, der opfrisker alt, og får dem der er ved at gå tabt til at drikke ivrigt af livets vand.   ret

Har Herren været en æret gæst ved vore bedemøder? Hvorfor overvejer vi ikke selv, som følsomme mænd og kvinder, hvad Gud forlanger af os hver især, for hvert møde vi deltager i? Har vi brugt mange øjeblikke på bøn, på indtrængende og alvorlige studier om den allerbedste måde vi kan arbejde på som Guds børn, og føje interesse, alvor og liv til vore møder, så at vore børn kan elske at deltage i dem? Tænker vi over hvor meget vi vanærer Gud ved vore beklagende vidnesbyrd, ved at fortælle om vore trængsler, fristelser, frafald og vore sorger? Indser vi ikke hvor meget vi tager en mørk sky med os, og tilskygger andres stivej ved at handle sådan? Vi er mørkets legemer fordi vore øjne ikke er oprigtige. Hvis øjnene var ærlige ville de skyer som vi stirrer på, og som vi taler så meget om, så vil de forsvinde; vi bør se en værdifuld, elskelig og medfølende Genløser, og gribe lyset fra hans ansigtsmine. Vi bør være glade; himmelsk fred bør regere i vore hjerter, ikke lukket inde som parfume i en flaske, men som Marias offer til Jesus, der fyldte huset med en liflig vellugt. Freden bør være i vore hjem; for hvor Jesu kærlighed regerer, der forbliver freden: og der vil også være glæde; for der er en hellig ro og himmelsk tillid til Gud.   ret

Sabbaten, - oh! gør den til den lifligste, og mest velsignede dag i hele ugen. Forældre bør ikke lade deres børn være ude hos andre at leje og fornøje sig. Jeg har fundet at mange er ligeglade med sabbatsdagen, og ikke ved hvor deres børn er eller hvad de gør. Forældrene kan og bør vise deres børn opmærksomhed, læse de mest interessante afsnit af bibelhistorien for dem og opdrage dem til at ære sabbatsdagen ved at helligholde den i overensstemmelse med budet. Det kan ikke gøres, hvis forældrene ikke føler nogen byrde for at gøre deres børn interesserede. Men de kan gøre sabbatten til en fryd, hvis de vil følge den rette fremgangsmåde. Børnene kan gøres interesserede i at læse noget godt og at tale om deres sjæls frelse. Men det er nødvendigt, at de bliver undervist og vænnet til det. Det naturlige hjerte holder ikke af at tænke på Gud eller Himmelen eller de himmelske ting. Tilbøjeligheden til det onde og tendensen til verdslighed må til stadighed trænges tilbage, samtidig med at det himmelske lys lukkes ind.   ret

Moderens sind må altid være fornyet af og fyldt med Guds ords løfter og velsignelser og også med dets forbud, for at hun kan fremholde Guds ord som en irettesættelse for børnene, når de gør noget forkert, og vise dem, hvordan de bedrøver Guds Ånd. Lær dem, at Jesu anerkendelse og smil er af større værdi end ros, smiger og anerkendelse fra de fornemste, lærdeste eller rigeste på Jorden. Led dem med kærlighed, ømhed og alvor til Jesus Kristus hver dag. I må ikke tillade noget som helst at komme ind mellem jer og denne vigtige gerning. I kan ikke tillade jer at bruge dyrebar tid skum skulle bruges på at oplære og opmuntre jeres børn. Mange af jer føler sig interesseret i dem, men ikke dybt nok til at selv gå i gang med det. Ligesom Eli forsømmer I jeres pligt til at kontrollere dem; og resultatet ser du at de går en onde vej. Jeres døtre kan vokse op og være frække i deres optræden, og upassende i deres optræden; jeres sønner bliver rå, lærer dårlige vaner, ryger eller bruger ellers tobak fordi det er moderne. Satan har optaget deres hjerter forud. Han har sået sine frø, for at både forældre og børn kan høste sorg.   ret

Lad alt andet være frem for dette vigtige arbejde. Hvordan kan du bede Gud om at omvende dine børn, når du selv har forsømt din pligt, og forsømmer at gøre det arbejde som Gud har pålagt forældrene at gøre? Alt i forbindelse med Guds tjeneste bør gøres tiltrækkende, men ikke ved at blande vellevnet og selvtilfredelse og verdslige fornøjelser med religiøs erfaring. Forstå selv vejen til det kildeudspring, hvor du kan slukke din tørst; så kan du lede dine kære børn til den kilde som har opfrisket dig. Hav altid et glad ansigt. Stop med at kværulere; stop med bekymringer, stop med at irettesætte; og vær glad. Vær en levende sten i Guds bygning, - en sten der udstråler lys. Så vil dine børn se at kristne ikke er kolde, livløse, sløve og uinteresseret. Når de mærker, som ethvert barn bør gøre, sandhedens betvingende kraft i hjemmet og i Guds hus, vil de også mærke dets liflige fred og stråleglas over deres sjæle, der påvirker liv og karakter; for Kristus er herlighedens håb i sjælen.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Barnet i hjemmet 281
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Barnet i hjemmet 511
afsn nr:14Barnet i hjemmet 40
afsn nr:15