Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. april 1891

Kristus har lovet: “Den, som kommer til mig, vil jeg aldrig støde bort.” Han vil høre og besvare vore bønner, og troen tilegner sig Guds rige løfter, idet vi tror, at de er for os. Idet vi modtager Guds løfter, bliver vi stærkere i troen og oplever, at Herrens ord opfyldes, som han har sagt det. Vi føler måske vor svaghed og uværdighed, og derfor indser vi vor afhængighed af Gud. Hver eneste en af os kan få en rig erfaring med Gud, hvis vi helt vil afstå fra vore synder og underkaste os Gud. Hvor kan vi dog nære noget urent i vort hjerte, når Kristus døde for os, for at vi kunne få del i guddommelig natur og undfly fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær? Vi må helliges ved sandheden, og denne helliggørelse sker ikke på et øjeblik, men tager hele livet. Vi må alle lære at støtte os til Jesus; for den tid vil komme, da vi bliver adspredt og ikke længere kan støtte os til hverandre. Kristus er rede til at give os den hjælp, vi trænger til.   ret

Tro tilegner sig Guds rige løfter, idet vi tror, at de er til os. Når vi tager imod Guds løfter, vokser vi stærkere i troen og ser, at Herrens ord opfyldes, som han har talt det. Vi kan føle vor svaghed og uværdighed og på grund af dette indse vor afhængighed af Gud. Enhver af os kan have en rig erfaring i de ting, der vedrører Gud, hvis vi helt og fuldt forlader vor synd og overgiver os til Gud. O, hvordan kan vi nære urenhed i sjælen, når Kristus døde for os, for at vi kunne få del i guddommelig natur og undfly fordærvelsen i verden, der skyldes det onde begær? Vi må helliggøres ved sandheden, og denne helliggørelse er ikke en gerning, der gøres på et øjeblik, men på et helt liv. Vi må alle lære at læne os op ad Jesus; for den tid kommer, da vi skal spredes, og vi ikke kan læne os op ad hinanden. Kristus er rede til at give os den hjælp, vi behøver. Bibelen er fuld af dyrebar skat, men vi må grave efter den, som den mand gjorde, der købte marken med skatten. På denne måde vil vi lære, hvad det vil sige at have levende tro. Mange svækker sindet ved at læse fortællinger og noveller og mister deres smag for Guds ord. De er ved at blive mentale drankere, og de vil ikke være i stand til at se på livets og skæbnens alvorlige spørgsmål i det rette lys, medmindre de opgiver denne vane. Undersøg Skrifterne og kend, hvad sandheden er. Læn dig op ad Gud og kend, hvad levende tro er, og lev af hvert ord, der udgår af Guds mund.   ret

Vore legemer består af det, vi spiser. Ved at spise nærende mad får vi sundt blod, faste muskler og et godt helbred. På samme måde med vore åndelige natur vi består af det, vi opholder os ved. Hvis vi fører de lærdomme, Jesus har givet os, ud i livet og lever efter hans tilrettevisninger, vil vi komme til at ligne vor Frelser mere og mere i vort liv og i vor karakter. På denne måde vil vi erfare, at "som morgenrøden er hans opgang vis." Hvordan skal vi forstå det? Efter daggry tiltager lyset i styrke indtil højlys dag. på samme måde skal den kristnes lys tiltage. Vi skal vokse i nåden og i at kende vor Herre og Frelser. Vi skal stole mere på ham i vanskeligheder og prøvelser og se hen til ham som vor troes begynder og fuldender. I sorger og fristelser skal vi forstå, at han har medlidenhed med vore skrøbeligheder; at han var en sorgens mand, som kendte til smerte; at han blev såret for vore overtrædelser og at vi har fået lægedom ved hans sår.   ret

Kristus har lovet: "Den, som kommer til mig, vil jeg ingenlunde kaste ud." Han vil høre og besvare vore bønner og troen griber Guds rige løfter de er givet til os. Idet vi griber Guds løfter, bliver vi stærke i troen og oplever, at Herrens ord opfyldes, som han har sagt. Vi føler vor svaghed og uværdighed og derfor indser vi vor afhængighed af Gud. Hver eneste en af os kan få en rig erfaring med Gud, hvis vi helt vil afstå fra vore synder og underkaste os Gud. Hvor kan vi dog nære noget urent i vort hjerte, når Jesus døde for vor skyld for at vi kunne få del i Guddommelig natur og undfly fordærvelse i verden, som skyldes det onde begær?Vi må helliges ved sandheden og denne helliggørelse sker ikke på et øjeblik, men tager hele livet. Vi må lære at søge hjælp hos Jesus; for den tid vil komme, da vi bliver adspredt og ikke længere kan støtte os til hverandre. Kristus er rede til at give os den hjælp, vi trænger til. Bibelen er fuld af dyrebare skatte, men vi må grave efter dem ligesom den mand, der købte en hel mark for at få skatten. På den måde skal vi lære, hvad levende tro vil sige. Mange svækker deres sind ved at læse romaner og noveller og mister derved sansen for Guds Ord. De bliver åndeligt berusede og ude af stand til at betragte livets alvorlige spørgsmål i det rette lys, medmindre de aflægger denne vane. Studer Bibelen og lær sandheden at kende. Støt dig til Gud og lær sand tro at kende, ja, lev af hvert ord, som udgår af Guds mund.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2001. s. 37
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2010. s. 35
afsn nr:12
afsn nr:13