Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. april 1900

For en evig pagt

En magtfuld fjende, som lægger en meget fristende optræden, kalder al tid på mænd og kvinder for deres kammeratskab. Han præsenterer glædestrålende fordele til dem det han viser dem vil blive deres, hvis de vil følge hans råd. Som fjenden fristede Eva, sådan frister han mennesker i dag, lovende at, i ulydighed vil de finde sej r og frihed, som vil gøre dem til guder. på denne måde er tusinder og atter tusinder trukket ind på den brede vej der leder til ødelæggelse.   ret

Satan har stræbt efter at forandre Guds lov ved at oprette en falsk sabbat og han bruger enhver måde (devise) til at få mænd og kvinder til at forene sig med ham i hans frafald og under hans ledelse har den Kristne verden valgt et andet mærke. Jeg vil skrive et par få linier af fra en artikel j eg har læst, med overskriften "Det forandrede vejskilt: "For nogle år siden, hvor verden var mere støjende end den er nu [en tvivlsom påstand], blev det en tanke, at det var en god spøg at vende et vejskilt om, i forbindelse med hvor to vej e mødtes. Selvfølgelig forårsagede det ofte stor forvirring og ulykke. Engang blevet vej skil t opstillet af Gud til disse som rejste gennem denne verden. Vejen til glæde blev så klart angivet som vej en til byen under den Jødiske dispensations tilflugtsted blev det. En af vejskiltenes visere pegede på en kærlig lydighed til skaberen som vejen til lykke, imedens den anden viste ulydighed, eller synd, som vejen til ulykke. I en ond time for vores race, drejede den store fjende vejskiltet rundt, så en mængde mennesker lige siden den tid har misforstået den sande vej til glæde."   ret

Herren har tydeligt anvist det liv og den sandhed som skal findes på lydighedens sti. Lydighed er det vej mærke alle skal følge. Gud har erklæret at syvende-dagen er Herrens Sabbat. Han har ophøjet denne dag som et minde til Hans skaberværk, tydeligt anvist at det skal blive et tegn imellem Ham og Hans folk igennem alle generationer. Tre gange er dette gentaget i det 31. kapitel i 2.Mosebog og det er Jesus Kristus der taler. "Herren talede fremdeles til Moses og sagde: Du skal tale til israelitterne og sige: Frem for alt skal I holde mine sabbat ter, thi Sabbatten er et tegn mellem mig og eder fra slægt til slægt, for at I skal kende, at jeg er HERREN er den, der helliger eder. I skal holde Sabbatten, thi den skal være eder hellig; den, som vanhelliger den, skal lide døden, ja enhver, som udfører noget arbejde på den, det menneske skal udryddes af sin slægt. I seks dage må der arbejdes, men på den syvende dag skal I holde en fuldkommen hviledag, helliget HERREN; enhver, som udfører arbejde på sabbatsdagen, skal lide døden. Israelitterne skal holde sabbatten, så at de fejrer sabbatten fra slægt til slægt som en evig gyldig pagt. Den skal være et tegn til alle tider mellem mig og israelitterne. Thi i seks dage gjorde HERREN himmelen og j orden, men på den syvende hvilede Han og vederkvægede sig." (2.Mos.31,12-17.)   ret

I disse ord har Herren klart defineret vejen til Guds by, men den store apostat har forandret vejskiltet ved at opsætte et falsk et - en falsk sabbat. Han siger: "Jeg vil arbejde på tværs af Guds hensigter. Jeg vil bemyndige mine delegerede, syndens menneske, at tage Guds mindesmærke ned, syvende-dagssabbaten. Således vil j eg vise verden at, den dag Gud helligede og velsignede, er blevet forandret. Den dag skal ikke leve i folkets sind. Jeg vil udslette dens minde. Jeg vil i dens sted placere en dag som ikke bærer himmelens akkredi ti ver, en dag der ikke kan blive et tegn imellem Gud og Hans folk. Jeg vil lede det folk som tager imod denne dag og på den placere den hellighed, som Gud placerede på sin syvende dag. Igennem min stedfortræder vil jeg ophøje mig selv. Den første dag skal blive ophøjet og den protestantiske verden skal modtage denne falske sabbat som ægte. Igennem ikke- overholdelsen af den Sabbat Gud oprettede, vil jeg bringe Hans lov til foragt. Ordene, 'et tegn mellem mig og eder fra slægt til slægt,' (2.Mos.31,13b) jeg vil sørge for at meddele om min sabbats side officielt. Således vil verden blive min. Jeg vil blive jordens regent, verdens fyrste. Jeg vil således kontrollere sindene under min magt, således at Guds Sabbat skal blive gjort til genstand for foragt. Et tegn? Jeg vil gøre helligholdelsen af syvendedagen til et tegn på troløsned til jordens autoriteter. Menneskelige love skal blive gjort så strenge, at mænd og kvinder ikke vil vove at helligholde syvendedagssabbaten. Af frygt for at mangle mad og tøj, vil de følge verden i overtrædelse af Guds lov og jorden vil blive helt under mit herredømme."   ret

Syndens menneske har indstiftet en falsk sabbat og den erklærede, Kristne verden har adopteret det barn fra pavedømmet, nægtende at lyde Gud. Sådan leder Satan mænd og kvinder i den modsatte retning til fornægtelsens by og ved mængden som følger ham er det bevist, at Adam og Eva ikke er de eneste, som har taget imod den listige fjendes ord.   ret

Fjenden af alt det gode har vendt vejskiltet rundt, så det peger på ulydighedens vej som glædens vej. Han har forhånet Jehova ved at nægte at lyde et "så siger Herren." Han har tænkt sig at forandre tider og love, men har han gjort det? Ordene i det 31. kapitel i 2.Mosebog besvarer dette spørgsmål. Med Hans egen finger skrev Herren budene på stentavlerne. "thi i seks dage gjorde HERREN himmelen og jorden, men på den syvende hvilede Han og vederkvægede sig." (2.Mos.31,17b) "Israelitterne skal holde Sabbatten, så at de fejrer Sabbatten fra slægt til slægt som en evig gyldig pagt." (2 .Mos. 31, 16b.) Skaberen har tydeligt forklaret, at efter at have skabt verden, hvilede Han på den syvende dag, helliggjorde og velsignede denne dag som et mindesmærke på skabelsen og givet den til Hans folk som en hviledag. "For at I skal kende, at jeg er HERREN er den, der helliger eder." 12.Mos.31,13b.1 siger Han. Det er på denne måde Han ønsker at teste deres trofasthed. Skal vi sætte de guddommelige bud til side som er skænket os i sådan et positivt sprog og følge overtræderens vej? Hvem vil vove at ændre vejskiltet så det vil pege den forkerte vej og retfærdiggøre syndens menneske? Det er en forfærdelig ting at placere en menneskelig oprettelse der hvor Herrens store mindesmærke skulle være. Det er en forfærdelig ting for mennesker selv, med urette at kræve magten til at tilsidesætte den dag Gud har helliggjort og velsignet, erklærer den til at blive hans eneste dag og i dens sted placere en almindelig arbejdsdag for at prøve at tvinge mennesker til at respektere og have ærbødighed for denne dag.   ret

Herrens Ord er sande. Det er så tydeligt, at vi ikke kan misforstå meningen. Det er ikke bevis som folk behøver, for det har de. Men de ønsker ikke at gå på Herrens buds vej. Verden går i modsat retning af den guddommelige vilje, men Gud har et folk på denne jord og imellem Ham og dem er Sabbatten et tegn, hvorved de ved at Han er Herren der helliggør dem. på dem er Hans mærke placeret. "Da bygges på ældgamle tomter da kaldes du "murbrudsbøder", "genskaber af farbare veje." Varer du din fod på Sabbatten, så du ej driver handel på min helligdag, kalder du Sabbatten en fryd, HERRENS helligdag ærværdig, ærer den ved ikke at arbejde, holder dig fra handel og unyttig snak, da skal du frydes over HERREN; jeg lader dig færdes over landets høje og nyde din fader Jakobs eje. " (Es;.52,12-14)   ret

Det er lydighed til den levende Guds Ord der bringer mennesker i tæt forbindelse med Kristus. Han siger idag, hvad Han sagde til det Jødiske folk, åh "vidste blot også du på denne dag, hvad der tjener til din fred I Men nu er det skjult for dine øjne." (Luk.19,42.1 Han sagde igen det, som Han havde grædt over den hellige by: "Jerusalem, Jerusalem! du, som ihjelslår profeterne og stener dem, der er sendt til dig! hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn, som hønen samler kyllingerne under sine vinger! og I ville ikke." (Matt. 23, 37.1 Det var ikke det at det jødiske folk ikke kunne modtage Kristus, de ville ikke. Således vil det blive med mange i vores dage.   ret

Hvad forlanger Herren af os? Overholdelsen af Hans Sabbat, "som en evig gyldig pagt." (2.Mos.31,16b.) Gud ønsker at enhver familie skal bære dette tegn. På denne måde kan vi vise at vi er trofaste og ægte overfor Hans bud. Se på vores verden, fuld af respektløshed for Gud, i åbent oprør imod Ham som på et øjeblik kan ødelægge enhver sjæl, som der giver ånde til livets åndedrag. Hvad har gjort verden så fuld af vold? - En ligegyldighed overfor Guds lov. Dette var hvad der fyldte verden med oprør og fordærvelse i dagene før syndfloden. Se agtelsen som bliver vist til den falske sabbat i dag. Og disse som laver love for at beskytte den falske hviledag laver også love som tillader handel med spiritus, en forbandelse, som brutaliserer de væsener, som er skabt i Guds billede, ved at tage deres fornuft væk. Vel vidende resultatet, tager mennesker deres medmenneskers løn og giver dem gift i stedet, som ødelægger fornuften og sender ham fra baren fuld af falske tanker. Han har solgt hans forstand for spiritus og er ledt ind i alle former for vold. Satan præsenterer hans sind for ting der, selvom de er unaturlige, lader til at være naturlige for ham. Han er fyldt med en beslutsomhed til at slå en ihjel som han tror står ham i vej en. Forfærdelige forbrydelser og nogle gange er mord resultatet. Alligevel til trods for dets frygtelige følger er spiritusens forbandelse beskyttet ved lov.   ret

Hvorfor ophæver de, som laver lovene, ikke denne nedværdigen de handel? – Fordi de ikke bærer Guds mærke. De holder ikke Hans bud. Derfor tolererer de det som gør verden til et andet Sodoma. Ligesom på Noas tid, da menneskenes ondskab var så stor, at Gud udryddede alt levende fra jordens overflade, undtagen det, som fandt tilflugt i arken, således vil det også være, når Menneskesønnen bliver åbenbaret. Menneskets teorier ophøjes, æres og stilles, hvor Gud og hans lov burde være. Men Gud har ikke ændret det, som er udgået af hans læber. Hans ord vil stå fast for evigt, det er uforanderligt som hans trone. Når enhver sag er afgjort i retssalen i himmelen, vil denne pagt bringes frem, som er tydeligt skrevet med Guds finger. Verden vil stilles frem for den evige Retfærdigheds domstol for at modtage dom, et liv, der måler sig med Guds liv for lydighed, og død for overtrædelse.   ret

afsn nr:1Bibelkommentar v DD
afsn nr:2Bibelkommentar v DD
afsn nr:3Bibelkommentar v DD
afsn nr:4Bibelkommentar v DD
afsn nr:5Bibelkommentar v DD
afsn nr:6Bibelkommentar v DD
afsn nr:7Bibelkommentar v DD
afsn nr:8Bibelkommentar v DD
afsn nr:9Bibelkommentar v DD
afsn nr:10Bibelkommentar v DD