Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. april 1888

Guddommelig Visdom.

Da Paulus rejste fra Berøa, gjorde han holdt hos athenerne, for at vente på Silas og Timoteus skulle komme; "oprørtes hans ånd, da han så, hvor byen var fuld af afgudsbilleder. Han talte da i synagogen med jøderne og de gudfrygtige og daglig på torvet med dem, han traf på. Både nogle af de epikuræiske og af de stoiske filosoffer indlod sig i ordskifte med ham; og nogle sagde: "Hvad kan han vel mene, det snakkehoved?" andre: "Han synes at være en, som forkynder fremmede guddomme" fordi han forkyndte evangeliet om Jesus og om opstandelsen." Filosofferne som gik i samtale med apostlen blev hurtigt overbevist om at hans kundskab overgik deres egen. Han var kompetent til at møde deres modstand på deres præmisser, sammenlignede logik med logik, lærdom med lærdom, filosofi med filosofi, og talekunst med talekunst.   ret

Ved slutningen af sit arbejde så han efter resultaterne af sit arbejde. Ude i den store forsamling der have lyttet til hans velformulerede ord, var der kun tre som blev omvendt til troen. Han besluttede fra det tidspunkt af at han ville fastholde evangeliets enkelhed. Han var overbevist om at verdens lærdom var kraftesløs til at bevæge menneskers hjerter, men at evangeliet var Guds kraft til frelsen.   ret

Paulus skrev til korinterne: "Da jeg kom til jer, brødre, kom jeg heller ikke og forkyndte jer vidnesbyrdet fra Gud med fremragende veltalenhed eller visdom. Thi jeg havde fattet det forsæt ikke at ville vide af noget andet, medens jeg var iblandt jer, end Jesus Kristus, og det som korsfæstet." Han erklærer: "Thi Kristus har sendt mig . . . . for at forkynde evangeliet ikke med visdom i tale, for at Kristi kors ikke skulle tabe sin kraft. Thi ordet om korset er vel for dem, som fortabes, en dårskab, men for os, som frelses, er det en Guds kraft. Thi der står skrevet: "Vismændenes visdom vil jeg lægge øde, og de kloges klogskab vil jeg gøre til intet."   ret

Den store og væsentlige kundskab er kundskab om Gud og hans ord. Peter formanede sine brødre til at "vokse i nåden, og i vor Herre og Frelsers Jesu Kristi kundskab." Til daglig burde der være vækst i åndelig forståelse; og en kristen vil vokse i nåden netop i forhold til, hvor afhængig han er af og hvor højt han værdsætter Guds ords lære og vænner sig til at grunde over det guddommelige.   ret

Al stolthed over anskuelser og afhængighed af denne verdens visdom er lidet lønnende og frugtesløse. Når mennesker, i stedet for ydmyget at modtage Guds sandhed i den form det nu er sendt til dem, begynder at kritisere ordet og deres opførslen som bringer det, stadfæster de deres mangel på åndelig opfattelse og deres ønske om påskønnelse af Guds sandhed, som er betydelig vigtigere end det mest kulturelle og indtagende foredrag. En kritisk tale, nedsættende Guds budskab, kan starte en kæde af vantro i nogles sind, som vil resulterer i sandheden ikke har nogen effekt. De som konstant kæmper for at værdsætte ydmyghed og troskab, får langt fra nogen fordel af denne fremgangsmåde. Al stolthed over lærdom og al afhængighed af videnskabelig kundskab, som du lader komme mellem din sjæl og Bibelens ord, vil visselig lukke dit hjertes dør for den sagtmodige og ydmyge Jesus og hans enkle religion.   ret

Verdens forløser kom ikke med ydre pragt eller tegn på verdslig visdom. Menneskene kunne ikke se Guds Søns herlighed under fornedrelsens forklædning. Han blev "foragtet og forkastet af mennesker, og sorgernes menneske, og kendte til bedrøvelse." For dem var han et rodskud fra den tørre jord, uden den form eller skønhed de ønskede af ham. Men han erklærede: "Herrens Ånd er over mig, fordi han salvede mig, at jeg skal gå med glædes bud til fattige. Han sendte mig for at udråbe for fanger, at de skal få frihed, og for blinde, at de skal få deres syn, for at sætte fortrykte i frihed" og udråbe et nåde år fra Herren."   ret

Kristus mødte menneskene på deres eget stade. Han fremstillede den klare sandhed for dem i det mest overbevisende og enkle sprog. De beskedne fattige, dem, der havde mindst uddannelse, kunne ved tro på ham forstå de mest ophøjede guddommelige sandheder. Ingen behøvede at rådføre sig med de lærde rabbinere om, hvad han mente. Han forvirrede ikke de uvidende med mystiske slutninger eller brugte uvante lærde ord, som de ikke havde noget kendskab til. Den største lærer, som verden nogen sinde har kendt, var den klareste, enkleste og mest praktiske i sin undervisning.   ret

Medens præsterne og rabbinerne forvissede sig selv om deres kompetence til at undervise folk, og endog hamle op med Guds Søn i at udlægge de læresætninger, anklagede dem for at ikke kende til Skriften eller Guds kraft. Det er ikke verdens store menneskers lærdom der åbner genløsningsplanens mysterier. Præsterne og rabbinerne have studeret profetierne, men de opdagede ikke de dyrebare ikke beviserne for Messias ankomst, og den måde han kom på, og hans mission og karakter. Mennesker som hævder at være tillid værdig, på grund af deres visdom, indser ikke at Kristus var livets Fyrste.   ret

Rabbinerne så med mistænksomhed og foragt på alt som ikke lignede verdslig visdom, national ophøjelse, og religiøs eksklusivitet; men Jesu mission var modsat disse store onder, for at rette et fejlagtigt indblik, og udvirke en reform i tro og moral. Han henledte opmærksomheden på et rent liv, et ydmygt sind og hengivenhed til Gud og hans sag uden at give håb om verdslig ære og belønning. Han måtte frigøre gudsfrygten for den snæversynede, egenkærlige formalisme, som gjorde den til en byrde og skam. Han måtte fremholde en fuldstændig, harmonisk frelse for alle. Den begrænsede nationale, afvisende holdning over for andre måtte forandres, for at hans frelse skulle nå til jordens ender. Han frydede sig i ånden, når han så de fattige i denne verden ivrigt tage imod det dyrebare budskab, som han bragte. Han så op mod himmelen og sagde: "Jeg priser dig, Fader, Himmelens og jordens Herre! fordi du har skjult dette for de vise og kloge og åbenbaret det for de umyndige." Matt 11,25.   ret

Det er den ydmyge af hjertet, der modtager den vejledning fra Himmelen, som er mere værd end alverdens hovmodige visdom. Ved troen på Guds søn finder en karakterforvandling sted. Vredens barn bliver Guds barn. Han går fra død til liv. Guds Søns uendelige offer er en forsoning for den angrende synders overtrædelser. Han bliver åndeligt indstillet og kan fatte de åndelige sandheder. Guds visdom oplyser hans sind, og han læser vidunderlige sandheder i Guds lov. Denne frelse, som tilbyder overtræderen tilgivelse, skænker ham den retfærdighed, som kan stå for den Almægtiges ransagende øje, den retfærdighed, som sejrer over Guds og menneskets mægtigste fjende og skænker modtageren evigt liv og glæde.   ret

Det er frelsens fuldkommenhed, som gør den så ufattelig stor. Intet menneske kan ved hjælp af verdslig visdom måle eller forstå den. Den kan granskes med grundighed og mål bevidsthed, men sindet fortaber sig og må give op over for dens ophavsmands ufattelige majestæt. Men den sjæl, som i samfund med Gud dvæler ved hans uendelige rigdomme, ophøjes og kan bedre fatte dybden og højden og herligheden i frelsens plan. Idet hjertet er omvendt til sandheden, er forvandlingsværket i gang. Fra dag til dag har den kristne større mål af forståelse. Hans evner udvikles og styrkes til at fatte og med forøget dygtighed og visdom udføre Guds krav. Det sind, der fuldt og helt er overgivet til Gud, udvikler sig under Helligåndens ledelse normalt og harmonisk. Den svage, ustadige karakter forvandles ved Guds kraft til en stærk og stabil karakter. Stadig gudsfrygt og fromhed skaber så nært et fællesskab mellem Jesus og hans discipel, at den kristne kommer til at ligne ham i sind og karakter. Efter at den ydmyge Kristi efterfølger har haft samfund med Guds Søn, er han blevet et menneske med sunde principper, en klar forståelse og sund dømmekraft. Han har forbindelse med Gud, kilden til lys og forstand.   ret

Mænd med den største uddannelse og de største talenter har lært de mest dyrebare lærdomme af Jesu beskedne og ringe efterfølgeres liv og eksempel, af mennesker, som verden kalder "ulærde". Men dersom menneskene kunne få et dybere indblik, ville de se, at disse beskedne mennesker havde fået en uddannelse i den højeste af alle skoler, ja, i skolen hos den guddommelige lærer, der talte, som intet åndet menneske har talt. Dem som ønsker at være alt det som Gud vil have mennesker til at være i dette liv, bør gå i Kristi skole, og lære af Ham som er sagtmodig og ydmyg af hjertet.   ret

Men lad os ikke mene, at vi skulle søge at hindre oplysning eller undervurdere åndelig kultur og orden. Gud vil, at vi skal blive ved med at være disciple, så længe vi bor på denne jord, altid lære og handle under ansvar. Vi bør være ihærdige flittige til at lære andre ved forskrift og eksempel, det som vi har lært; Men ingen burde sætte sig selv til doms for at udmåle sin broders brugbarhed og duelighed, fordi denne har haft få muligheder for at opnå boglig lærdom. Han er måske rig på en mere sjælden visdom. Han har måske fået praktisk uddannelse i kundskab om sandheden, Salmisten siger: "Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt." Sal. 119,130. Det er ikke blot at lære ord, eller en teologisk kundskab til skrifterne, der giver dette lys og denne forståelse for det enkle. Var det sådan, ville Jesus ikke have sagt til jøderne: "I farer vild, fordi I hverken kender skrifterne eller Guds kraft?" Den visdom, som salmisten taler om, er den, som opnås, når sandheden lukker sig op for sindet og ved Guds ånd arbejder i hjertet, og når dens grundsætninger præger sindet ved et liv i praktisk gudsfrygt. Gennem forbindelse med Gud, vil den kristne have et klarere og bredere syn, uhildet af hans egne fordomsfrie meninger. Hans dømmekraft vil være mere gennemtrængende, mere velafbalanceret og vidtrækkende. Hans forståelse, der ansporer til arbejde, er blevet brugt på at betragte ophøjede sandheder, og idet han opnår himmelsk kundskab, ser han bedre sin egen svaghed, og vokser i ydmyghed og tro.   ret

Det er Guds Ånd, som levendegør sjælens livløse åndsevner til at værdsætte det himmelske og drager kærligheden mod Gud og sandheden. Hvis ikke Jesus er til stede i hjertet, er de fromme gerninger kun død og kold formalisme. Det længselsfulde begær efter samfund med Gud holder hurtigt op, når vi bedrøver Guds And, men når Kristus er herlighedens håb i os, drives vi stadig til at tænke og handle, så det bliver til Guds ære. Disse spørgsmål vil melde sig: "Vil dette blive til Guds ære? Vil dette vinde hans bifald? Vil jeg kunne bevare min ærlighed, hvis jeg indlader mig på dette foretagende?" Gud må gøres til sjælens rådgiver, så vil vi blive ført ad trygge stier, og Guds vilje vil blive vort livs øverste vejleder. Dette er den himmelske visdom, tildelt sjælen af lysets Fader, og den gør en kristen, hvor ringe han end er, til verdens lys.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:5At jeg må kende ham 0706
afsn nr:6At jeg må kende ham 0428
afsn nr:7At jeg må kende ham 0213
afsn nr:8At jeg må kende ham 0213
afsn nr:9
afsn nr:10At jeg må kende ham 0213
afsn nr:11At jeg må kende ham 0428
afsn nr:12At jeg må kende ham 0428
afsn nr:13At jeg må kende ham 0213
afsn nr:14At jeg må kende ham 0706
afsn nr:15At jeg må kende ham 0706