Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 18. april 1912

Vore gaver og ofre

I vore menigheder bliver der ofte bedt om gaver og ofre til hjemmemissionsarbejdet og opretholdelsen af missionsarbejdet i det fremmede. Lad os ikke klage, når vi bliver bedr om at give, for at værket kan gå fremad. Hvad gør disse hyppige opråb nødvendige? Er det ikke missionsarbejdets hurtige vækst? Skal vi forsinke denne vækst ved at nægte at give? Fra hver eneste menighed burde der opstige bønner til Gud om, at pligttroskab og gavmildhed måtte tiltage. De, hvis hjerter er knyttede til Kristi hjerte, vil glæde sig over at kunne gøre så meget som muligt for at fremme Guds sag. De vil fryde sig over den stadige udvikling og fremgang, som betyder større og hyppigere ofre.   ret

Idet vi giver af vore midler for at sætte det i gang, som opfylder Guds hensigt i denne verden, har vi lov til at føle, at det er et privilegium at arbejde sammen med Ham. Alle, som er i besiddelse af Kristi sindelag, har et følsomt, forstående hjerte og en åben, gavmild hånd. Der, hvor Kristus er den altoverskyggende interesse, kan selviskheden ikke eksistere. Sand tro arbejder i kærlighed og renser sjælen. Det er en hellig tro, som er højt hævet over sanselige glæder. Det er en kraft, som sætter sjælen i stand til resolut at tage fat på kedsommelige opgaver og udvise selvfornægtelse for Mesterens skyld.   ret

Vi er blevet betroet det arbejde at forkynde det sidste nådens budskab, som vil blive givet til vor verden, budskabet, som vil forberede et folk til at være rede på Guds store dag. Er vi klar over vort ansvar? Gør vi vor del for at udbrede budskabet? Det vigtigste i vor tid er de evige interesser. Vi skal udfolde sandhedens banner for en verden, der er ved at forgå i synd. Gud kalder mennesker til at slutte op om Kristi blodbestænkte banner, give Bibelen til mennesker, fordoble antallet af offentlige møder forskellige steder, advare byerne og udsende en advarsel til fjern og nær - til verdens hovedstrøg og ensomme steder.   ret

Lige meget hvor stor indkomst eller ejendom et menneske, en familie eller institution har, bør alle huske på, at de kun er husholdere, som har fået Herrens penge betroet. Alt overskud, løn, vor tid, vore talenter og vore anledninger skal der gøres regnskab for overfor ham, der har givet det alt sammen. Herren stiller os stadig på prøve for at se, om vort arbejde er fri for selviskhed og storhed. De arbejdere, som viser, at de elsker Gud højest og deres næste som sig selv, vil få den prægtigste belønning.   ret

Betænk behovet på vore missionsmarker rundt om i verden. Vore missionærer arbejder hårdt og alvorligt, men ofte bliver deres arbejde hindret, fordi skatkammeret er tomt, og de kan ikke få de hjælpemidler, der er nødvendige, for at arbejdet kan få størst fremgang.   ret

Måtte Gud hjælpe dem, som er blevet betroet denne verdens gods, at vågne op og forstå Guds plan og deres individuelle ansvar. Gud siger til dem: ”Jeg har givet jer mine midler, for at I skal drive handel med dem, for at føre de kristne missionsstationer fremad, der skal oprettes fjern og nær." Jeg har givet jer fordelene ved værdien af opsamlet kundskab. Fortidens og nutidens fortrin er jeres. Ikke alle kan rejse ud til fremmede lande som missionærer, men alle kan gøre det arbejde, der venter på dem i deres eget nabolag. Alle kan give af deres midler, så missionsarbejdet i fremmede lande kan gøre fremskridt.   ret

Mange holder i dag det tilbage, som Herren har betroet dem, for at hans arbejde kan gå fremad. Ar efter år går tusinder i graven, fortabte og uden at have fået en advarsel, medens talenter og midler er skjult i en ble og begravet i verdslige foretagender. At skjule Herrens penge på denne måde er en brøde, som ikke lader sig udregne. Når jeg ser mennesker bruge penge til unødvendig pynt og unødvendige møbler, tænker jeg på Jesus. Han kunne være kommet til denne Jord kronet med kongelig magt og herlighed. Men han valgte et liv i selvopofrelse og selvhengivelse. ”Hvis nogen vil komme efter mig," sagde Kristus, .skal han fornægte sig selv, og tage sit kors op og følge mig." De, som følger i hans fodspor, skal huske på, at hver eneste krone, de kan undvære, behøves i det arbejde, som Gud har sagt skal gøres på denne Jord.   ret

Vær barmhjertig, ligesom jeres Fader i rumlen er barmhjertig. Tænk på deri store gave, Gud har skænket dig. Tænk på, hvad han har gjort for at sikre din frelse. Din syndige tilstand fordrede et offer. I din åndelige armod havde du intet at give. Men Kristus kom til verden, og på korset gav han sig selv som et offer for dig. Deri består kærligheden. Gud har givet dig et bevis på sin kærlighed, som ikke kan sammenlignes med noget andet. Vi har intet at måle den med, ingen standard at sammenligne den med. Gud indbyder dig til at lade din taknemlighed vise sig i gaver og ofre. Han beder dig være hans barmhjertige, hjælpende hånd. Kan du nægte at opfylde det ønske fra en, som har gjort så meget for dig?   ret

Kristus græd ved synet af elendighed. Lad hans følsomhed komme ind i dit hjerte. Praktiser selvfornægtelse, så du har noget, hvormed du kan lindre Guds børns lidelser. Lad det samme sindelag være i jer, som også var i Kristus Jesus. Han er din tros begyndelse og vil også være dens fuldender, hvis du vil være delagtig i hans selvopofrelse. Mange af jer er i besiddelse af en del af denne verdens gods. Når I bruger jeres penge, så tænk på, hvad Jesus ville have gjort i jeres sted. Han beder sine efterfølgere om at gå i hans selvopofrende fodspor. Den samme kærlighed, den samme ynde, den samme uselviske menneskekærlighed, som sås i hans liv, skal karakterisere hans efterfølgeres liv. Gud vil velsigne alle, som er villige til, på samme måde som ham elskede Søn, at give og arbejde for verdens frelse.   ret

Der er mange klare og slående løfter til den gavmilde. ”Gavmild sjæl bliver mæt; hvo andre kvæger, kvæges og selv." "Giv, så skal der gives jer. Et godt, presset, rystet, topfuldt mål skal de give i jeres skød." ”Ær med din velstand Herren, med førstegrøden af al din avl; da fyldes dine lader med korn, dine perser svømmer over al most". Brødre og søstre, prøv det. Vær gavmild, når du har med Herrens sag at gøre.   ret

Gud vil opmuntre sine trofaste hu. holdere, som er villige til at bruge af deres energi og gudgivne talenter på den bedste måde. Alle, som trofast lærer den lektie at give Gud, hvad Guds er, vil han ved sit forsyn sætte i stand til at give fyrstelige gaver. Han gør det muligt for andre at give mindre gaver; og både små og store gaver er antagelige for ham, hvis de er givet alene med hans ære for øje. .Og han, som skænker sædemanden .sæd til at så og brød til at spise", vil også skænke jer udsæd og forøge den mangefold, og han vil lade jeres retfærdighed hære rige frugter; således bliver I rige i alle må. der og kan vise al slags gavmildhed, som gennem os fremkalder tak til Gud”.   ret

afsn nr:1Adventnyt december 1973
afsn nr:2Adventnyt december 1973
afsn nr:3Adventnyt december 1973
afsn nr:4Adventnyt december 1973
afsn nr:5Adventnyt december 1973
afsn nr:6Adventnyt december 1973
afsn nr:7Adventnyt december 1973 At jeg må kende ham 0802
afsn nr:8Adventnyt december 1973
afsn nr:9Adventnyt december 1973
afsn nr:10Adventnyt december 1973
afsn nr:11Adventnyt december 1973