Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 19. april 1892

Det var der, at de præster og rådsherrer, som ikke havde givet respons på hans guddommelige lære og mission, havde hånet ham, som var ved at dø for at genløse mennesket. Det var der, at de havde skældt ham ud og spottet ham, idet de rystede på hovedet og sagde: "Du, som nedbryder templet og bygger det op i tre dage, frels dig selv, hvis du er Guds Søn, og stig ned af korset!" Sådan spottede også ypperstepræsterne tillige med de skriftkloge og de ældste og sagde: 'Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelste. Han er jo Israels konge! Lad ham nu sige ned af korset,s å vil vi tro på ham: Han har sat sin lid til Gud; lad ham nu udfri ham, hvis han har behag i ham; han har jo sagt: 'Jeg er Guds Søn.'" Ypperstrpræsterne og rådsherrerne, som forkastede Guds Søn,v ar gået fra en grad af blindhed til en anden i deres hårdhed og vantro. De havde nætet de første stråler af guddommeligt lys, og til sidst var de fuldstændigt blinde over for tegnene på Kristi guddommelighed på grund af deres egen fordærvethed og stædighed. Søskende, det er en frygtelig ting at nægte at modtage den første lysstråle, for I vil dermed blive ledt til at forkaste større lys. Efter sandheden engang forgæves har appelleret til jeres hjerter, vil de efterfølgende beviser på hans hellige karakter blive svagere for jeres forståelse, og hvor stort vl jeres mørke ikke blive.   ret

”Hvis de først havde prædiket for disse (hedningerne), ville de have mistet deres indflydelse hos jøderne, som var de første til at høre Guds budskab“   ret

Hvordan kan det være at vi har forladt de arbejdsmetoder den Store Lærer underviste i? Hvordan kan det være at arbejderne i hans sag i dag ikke længere sendes ud to og to? "Oh," siger du, "vi har ikke arbejdere nok til at dække arbejdsmarken." Tag da mindre territorium. Send arbejdere ud på steder hvor vejene lader til at være åbne og undervis i den dyrebare sandhed for denne tid. Kan vi ikke se det kloge i at være to sammen for at forkynde evangeliet?   ret

En prædikant som er veludrustet til sit arbejde ved godt hvordan man møder folk i deres hjem, og kommer i tæt kontakt med deres behov. Folk bør have lov til at stille spørgsmål, om emner de har fået præsenteret, som virker dunkle for dem. Guds lys skal bringes for deres øjesyn. Når dette sker og prædikanten har kunnet svare, hvor ofte har så en flod af lys brudt det formørkede sind, og hjertet er blevet trøstet ved troen på evangeliet. Dette er den måde vi skal arbejde på for at oplyse deres sind, som søger kundskab om vejen til frelse.   ret

afsn nr:1Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2003. s. 63
afsn nr:2Bibelstudium 3. Kvartal 2008
afsn nr:3evangelisering s 74
afsn nr:4evangelisering s. 438