Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 21. april 1885

En ros der tilkommer Skaberen

Gud er kærlighed. Han har omsorg for de skabninger han har dannet. "Som en fader forbarmer sig over sine børn, forbarmer Herren sig over dem, der frygter ham." Han har ikke påtænkt at hans skabninger skal være i elendighed. Har nogen af os egentlig overvejet hvor meget vi har at være taknemmelig over? Husker vi på Herrens nåde er ny hver morgen, og at han svigter aldrig? Indrømmer vi vor afhængighed af ham, og giver udtryk for tak for al hans gunst? Modsat glemmer vi ofte at ”lutter gode og fuldkomne gaver kommer ned ovenfra, fra himmellysenes Fader”. Mange erfarer unødig bedrøvelse. De trækker tankerne væk fra Jesus, og kredser dem for meget om sig selv. De forstørrer små vanskeligheder, og taler modløshed. De gør sig skyldig i en stor synd, når de græmmer sig over Guds forsyn. For alt det som vi har og er, står vi gæld til over for Gud. Han har givet os kraft, som i vist omfang, ligner deres som han selv besidder; og vi bør arbejde alvorligt på at udvikle disse kræfter, ikke behage og ophøje selvet, men forherlige ham.   ret

Vi bør ikke lade vore tanker vakle bort fra en alliance med Gud. Gennem Kristus kan og bør vi være lykkelige, og må få selvkontrollens vane. Også tankerne må underlægges Guds vilje, og følelserne under fornuftens og religionens kontrol. Vi har ikke fået vor fantasi for at fare vildt frem og handle egensindigt, uden at betvinge og disciplinere sig. Hvis tankerne er forkerte, vil følelserne være forkerte; og tankerne og følelserne til sammen danner den moralske karakter. Når vi som kristne beslutter at vi ikke er pålagt at betvinge vore tanker og følelser, kommer vi under onde engles indflydelse, og indbyder deres tilstedeværelse og styring. Hvis vi giver efter for vore indtryk og lader vore tankerne kredse i fortænkelighed, tvivl og beklagelser, bliver vi ulykkelige, og vore liv vil vise sig som en fiasko.   ret

Mennesket er blevet placeret i en verden fuld af sorg, bekymring og rådvildhed. Det er sat her for at blive forsøgt og prøvet ligesom Adam og Eva blev, så det kan udvikle en korrekt karakter, og få harmoni ud af disharmonien og forvirringen. Der er meget for os at gøre, som er væsentligt for vor egen lykke og for andres. Og der er meget vi skal nyde. Gennem Kristus kommer vi i forbindelse med Gud. Hans barmhjertighed forpligter os hele tiden; idet vi føler os uværdig over for hans velvillighed, bør vi påskønne selv det mindste af denne velvillighed.   ret

Denne jord er Herrens. Her lader naturen til at oplive og aflive, adlyde hans vilje. Gud skabte mennesket som et højtstående væsen; han alene er dannet i Guds billede, og er i stand til at få del i guddommelig natur, at samarbejde med sin Skaber og udføre sine planer; og han alene gik i krig med Guds mål.   ret

Hvor forunderligt, med hvilken fantastisk skønhed, er alt i naturen blevet dannet. Vi ser over alt den store Mesterkunstners fuldkomne værker. Himlene erklærer hans herlighed; og jorden, som blev formet til menneskers lykke, taler til os i uforlignelig kærlighed. Den overflade er ikke en ensformig slette; men store gamle bjerge hæver sig forskelligt i landskabet. Der er funklende strømme og frodige dale, smukke søer, brede floder, og det bundsløse ocean. Gud sender dug og regn for at opfriske den tørstige jord. Se åndepust som gør det sund og renser og nedkøler atmosfæren, kontrolleres af hans visdom. Han har sat solen på himlene for at skille dag og nat fra hinanden, og giver lys og varme til jorden, ved dets milde stråler, får planterne til at gro.   ret

Jeg fremkalder jeres opmærksomhed til disse velsignelser fra Guds gavmilde hånd. Lad den friske herlighed, for hver ny morgen, vække pris i jeres hjerter for tegnene på hans elskelige omsorg. Men når vor venlige himmelske far har givet os så mange ting til at fremskynde lykke med, har han også givet os velsignelser i forklædning. Han forstår faldne menneskers behov; og når han har givet os muligheder på den ene side, på den anden side er der besværligheder som får os til at bruge de evner han har givet os. Dette udvikler en tålmodig flid, udholdenhed og mod.   ret

Der er dårlige ting som mennesker kan lindre, men aldrig fjerne. De skal overvidne forhindringer, og danne rammerne, i stedet for at blive formet af dem. Han har plads til at bruge sine talenter og få orden og harmoni ud af forvirringen. Til dette arbejde må han have guddommelige hjælp, hvis han vil kræve dette. Han overlades ikke til at kæmpe med fristelser og trængsler af sin egen kraft. Hjælpen lægges på Ham som er mægtig. Jesus forlod himlens kongelige sale, og led og døde i en verden fordærvet af synd, så han kan lære mennesker hvordan de gennemgår livets trængsler og overvinder dets fristelser. Han er forbillede for os.   ret

Idet de gaver som vor himmelske Fader lægger på sine skabninger, tælles igen, føler I jer så ikke sat i rette for jeres utaknemmelige beklagelser? Gud hører jeres knurren. Hvis der er en sky for øje, hvis problemerne kommer over jer, hvor ofte lader I så glemme at solen har skinnet. Herren er barmhjertig, nådig og sand. Luk ikke jeres hjerter mod melodien og der bor kun glæde med ubehagelige træk af jeres liv. Hold takkefester i jeres hjem, og fortæl om alle de velsignelser der er blevet givet jer.   ret

Sandhedens kraft bør være nok til at opretholde og trøste i al modgang. Det er ved aktivering af man sejrer over de pinsler som Kristi religion åbenbarer sin virkelige værdi ved. Det bringer appetitten, lidenskaben og følelserne under fornuftens og samvittighedens kontrol, og disciplinerer tankerne til at flyde i en sund kanal. Og så vil tankerne overlades til at vanære Gud ved at syndige beklagelser kommer til udtryk.   ret

Vor Skaber hævder retmæssigt retten til at gøre som han vælger, sin hånds skabninger. Han har ret til at reagere, som han vil, og ikke som mennesker vælger. Men han er ikke en streng dommer, en hård, og nøjeregnende opkræver. Han er netop grundlaget for kærlighed, ham der giver utallige velsignelser. Det burde skabe de dybeste sorg hos dig, at du har ignoreret en sådan kærlighed, og har ikke ladet taknemmelighed og pris springe op i jeres hjerter for Guds utrolige godhed. Vi fortjener ikke alle hans gaver; men de fortsætter til os, på trods af vor uværdighed og uforfærdede taknemmelighed. Hold da op med at beklage jer som om I var trælle under en hård mester. Jesus er god. Pris ham. Pris ham som er sund for din samvittighed, og er din Gud.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10