Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 26. april 1892

Kristi instruktion til Sine efterfølgere (Fortsat)

[* Prædiken holdt i nordlige Fitzroy, Australien, 9. jan. 1892.]

(fortsat.)
Tekst.-- "Se, jeg sender jer ud som får blandt ulve. Vær derfor snilde som slanger og enfoldige som duer." Matt 10,16.   ret

I det store arbejde, der ligger foran os, skal vi opelske de karaktertræk, som vil gøre os til visdomlige og skarpsindige personer; og når vi gør dette, skal vi bedre forstå den hellige natur af den sag vi involverer os i. Vor karaktertræk må være af et sådant præg at vor omgang med folk vil føre til at de går en pålidelig vej, når de griber den nærværende sandhed. Dem som arbejder for Kristus bør være mænd og kvinder med stor konduite, så at dem som ikke forstår deres læresætninger må ledes til at respektere dem, og anse dem for personer, som undgår fanatisme, undgår ubesindighed og være hæftige. Deres prædikener, opførsel og optræden bør være af en natur som vil få mennesker til se disse prædikanter som tænksomme, solide, karakterfaste mennesker, som frygter og elsker deres himmelske Far. De bør vinde folks tillid, så at dem, som lytter til prædiken må vide at prædikanterne ikke er kommet med listigt udtænkte fabler, men at deres ord er sandhedens ord, et vidnesbyrd der kræver tanke og opmærksomhed. Lad folk se at du ophøjer Jesus, og skjuler selvet. Dit hjertes følelser bør være: ”Han må vokse, men jeg må blive mindre.” Ophøj hans uforlignelige kraft og nåde, men lad selvet korsfæstes, lad selvet blive skjult i Kristus.   ret

Når rådvildhed flokkes om dig, og folket modsætter sig sandheden, skal du ikke ligegyldigt eller utålmodigt sige: “Nå, det er ligegyldigt, jeg kan ikke hjælpe dem.” Gå til dem i Kristi Ånd, “med sagtmodighed tilrettevise de genstridige, om Gud dog ville give dem omvendelse, så de kan komme til erkendelse af sandheden,” for “en Herrens tjener bør ikke leve i ufred, men være mild mod alle, dygtig til at lære fra sig, rede til at finde sig i ondt.” Du skal komme til folk med sympati, og være klædt i ydmyghed ligesom et klædningsstykke. Herren har sat sit folk til at være et lys for andre, og Guds nåde bør ses i alle dine samtaler og adfærd. Venlighedens ånd skal kendetegne al din færd med mennesker.   ret

Du vil fristes til at behandle dem overilet som du hører er i vildfarelse. Personer vil komme til dig med anklager imod denne broder eller den søster, og du vil kunne nære føle oprør og vrede, og føle at du må straks må bringe tingene i orden men du må huske på at du skal være snild som en slange, og enfoldig som en due. Dem som er parat til at anklage deres brødre skulle hellere være opmærksom på deres egne karaktermangler, i stedet for at udstille andres fejl. Lad Gud lægge sin Ånd på dig, så du ikke går efter menneskelig dømmekraft, men ledes der hvor Gud vil have dig hen. Sid nede ved Jesu fødder og lær af ham nu hvordan du skal behandle dine brødre, og de betydningsfulde sandheder som du betros at give verden.   ret

”Vær derfor snilde som slanger, og enfoldige som duer.” Disse ord bør have indflydelse på alle menneskesind som bekender sandheden. Herren har ikke sendt os ud for at kritisere og fordømme verden. Endog Kristus kom ikke for at fordømme, men for at genløse den tabte menneskehed. Du har ingen ret til at kritisere dem som ikke tror som du gør. Du skal ikke kritisere den prædikant som er sendt til dig, og sige at han er for liberal, eller han gør fejl i det eller det, hvis han forkynder Herren Jesu Kristi evangelium. Uanset hvad du må tænke, så lad ikke dine tunge fordømme det som du ikke forstår. Udså ikke vantroens og disharmoniens frø. Tavshed er veltalenhed, og vi behøver at lære denne veltalenhed. Når du hører dine brødre tale ondt om andre, så sig at de ikke skal dømme, eller fordømme. Jesus siger: “Døm ikke, for at I ikke skal dømmes; thi den dom, I dømmer med, med den skal I selv dømmes,. og det mål, I måler med, med det skal I selv få tilmålt. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men bjælken i dit eget øje lægger du ikke mærke til? Eller hvor kan du sige til din broder: »Lad mig tage splinten ud af dit øje;« og se, der sidder en bjælke i dit eget øje.” Personer har kritiseret dem som graver dybt i kundskabens miner og hvis man tager deres kritik alvorligt, vil det udæske de kræfter som Gud vil have at mennesker udvikler og styrker. Det at der tales imod andre, må det stoppes iblandt dem der bekender at være Guds børn.   ret

Hvor meget ondt vil der ikke ske hvis andre fordømmer så uklogt. Oh, hvad vi end gør, så lad os ikke lægge os imellem sjæle og Gud. Hvor ofte har kritik ikke fra andre, i menigheden og i verden, ført til lukkede døre, for de dyrebareste sandheder der kunne få adgang til hjerter, og sjæle kunne være omvendte til Gud. Vi behøver at ydmyge os selv for ethvert skridt, og opløfte Golgatas Menneske, Guds Lam der bærer alverdens synd bort. Tal om Kristi karakters elskelighed. Vi er pålagt at ”være hellige i al vor færd”. Herren siger: ”Vær I hellig, for jeg er hellig.” Vi må udvikle en Kristus-lignende karakter, ellers vil vi aldrig komme ind i himlens rige. Vi skal have selvet skjult bagved Jeus. Vi skal lære hjertets sagtmodighed og ydmyghed i hans skole. Al selvtilstrækkelighed må lægges langt borte fra os. Vi skal komme i en position for Gud, hvor vi kan bringe den hellige og ophøjede sandhed i Åndens demonstration og med kraft, så at der ikke vil være smag af selvet. Selvet blev ofte blandet med sandhed, så tilhørerne vender sig bort i væmmelse. O, måtte vi forstå Guds vilje og veje i meget højere grad.   ret

Jesus siger: ”Se, jeg sender jeg ud som får iblandt ulve.” Men du behøver ikke at møde ulve i den samme ånd som de selv har. I skal være "så enfoldige som duer." Når I møder dem som er heftige, må I vise sagtmodighed og kærlighed, og vise den ånd vil ofte ændre ulvens hæftighed, og en forunderlig forvandling vil finde sted. ”Men tag dig i agt for mennesker.” Åben ikke alle dine råd for mennesker. Giv ikke ubetinget tillid til dem som ikke kender Gud, og åbne hele sandhedens hellige rigdom op for dem. ”Vogt jer for menneskene; thi de skal bringe jer for domstole og piske jer i deres synagoger.” Dette betyder ikke blot I vil blive piskket i synagoger med tunger, som mange af jer bliver i dag bag landets talerstole, men at mennesker med høje trosbekendelser vi behandle jer med vold. ”Også for landshøvdinger og konger skal I føres for min skyld til et vidnesbyrd for dem og hedningefolkene.” Lyset skal bringes frem for konger og for jordens store mænd, selvom de måske får det på samme måde som Farao fik Herrens tjeneres vidnesbyrd, og spurgte: ”Hvem er Herren, at jeg skal adlyde Hans røst?   ret

Konger, guvernører og ledende mænd vil høre om jer gennem rapporter fra sådanne, som er fjendtligt indstillede til jer og jeres tro og karakter vil blive fremstillet forkert for dem. Men de, som er genstand for falsk anklage, vil få lejlighed til at blive stillet over for deres anklagere for at forsvare sig. De vil få den forret at bringe lyset til dem, der kaldes verdens store mænd og hvis I har studeret jeres bibel og er rede til forsvar over for enhver, der kræver regnskab af jer for det håb, som er i jer, med sagtmodighed og frygt, så vil jeres fjender ikke kunne gendrive jeres visdom. Nu er anledningen der til at erhverve den største åndelige kraft ved at granske Guds ord. Men hvis I er ugidelige og ikke graver dybt i sandhedens guldgrube, så vil I ikke være forberedte på den krise, der snart kommer over os. Gid I ville forstå, at hvert øjeblik er kostbart! Hvis I lever af hvert ord, som udgår af Guds mund, så vil I ikke være uforberedte. Hvis jeres arbejde udføres i Gud, og I vil gøre sådan som Kristus har befalet jer, vil jeres forstand udvides; for ”så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt.” David udbryder: “Hvor elsker jeg dog din lov! Hele dagen grunder jeg på den. Dit bud har gjort mig visere end mine fjender, thi det er for stedse mit. Jeg er klogere end alle mine lærere, thi jeg grunder på dine vidnesbyrd. Jeg har mere forstand end de gamle; jeg agter på dine bud.”   ret

“Men når man stiller jer for retten, skal I ikke bekymre jer for, hvorledes eller hvad I skal tale; thi det skal gives jer i samme stund, hvad I skal tale. Matt.10,20. Thi det er ikke jer, som taler, men jeres Faders ånd, som taler gennem jer.” Nu skal I berede jer for trængselstiden. Nu skal I være klar over, om I står fast på den evige klippe. I må have en personlig erfaring og ikke lade jeres lys bero på andre mennesker. Når I bliver udsat for prøver, hvordan kan I så være sikre på, at I ikke står alene uden nogen jordisk ven ved jeres side? Kan I da eje forvisningen om, at Kristus støtter jer? Vil I kunne mindes hans løfte: "Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende"? Usynlige væsener vil omringe jer i den hensigt at tilintetgøre jer. Satan og hans medhjælpere vil på enhver måde forsøge at få jer til at vakle i jeres troskab mod Gud og hans sandhed. Men hvis I har hans ære alene for øje, behøver I ikke at tænke på, hvordan I skal vidne om hans sandhed." ”I skal ikke bekymre jer for, hvorledes eller hvad I skal tale . . . . . . . Thi det er ikke jer, som taler, men jeres Faders ånd, som taler gennem jer.” Hvordan kan Guds ånd tale med jer? Det er Helligånden som kan få jer til at huske alt det som Jesus har sagt til jer. Hører I nu Kristi ord? Bor Kristi ord rigt i al jeres visdom? Grunden til at vi ikke ved mere om Helligåndens inspiration er at mennesker vil opløftes i selvet, og selv tage æren, hvis gud skulle krone deres anstrengelser med succes. Oh om I blev skjult i Kristus, om I var på tidaldernes klippe, når I bringe frem for konger og stormænd, vil det være tydeligt at Jesus var ved jeres side, og I vil vide præcis hvad I skal svare, for Helligånden giver jer det som i skal udtrykke. Pris Gud for dette løfte!s   ret

Den tid er ikke langt borte, da Guds folk vil blive kaldet til at aflægge vidnesbyrd for jordens ledende mænd. Ikke en af tyve har nogen forståelse af med hvor hurtige skridt vi nærmer os historiens store krise. Guds engle holder de fire vinde tilbage og det for mange til at råbe, Fred og ingen farer; men der er ingen tid til forfængelighed, spøg eller uvæsentlige ting. Vi må tømme sjælens tempel for enhver forurening og lade Guds ånd eje hjertet helt, for at karakteren kan forandres.
Fortsættes   ret

afsn nr:1
afsn nr:2evangelisering s 170
afsn nr:3Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2010. s. 34
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7evangelisering 560
afsn nr:8Herren kommer 0902
afsn nr:9Herren kommer 0904
afsn nr:10Herren kommer 0902