Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 27. april 1876

Minnesota Lejrmøde

Vi burde have været på lejrgrunden i Eagle Lake, Minnesota, tirsdag aften, 24. juni 1875; men vi har erfaret at der var et ikke-passabelt brud på vejen, der kom af den hårde storm sidste nat, som vil forsinke os fireogtyve timer. Vi tog et værelse i Jewell House, og var trætte nok til at få en grundig nats hvile i Winona.   ret

Fredag middag tog vi vognene i Winona og rejste omkring fireogtyve kilometer, og kom halvvejs. Vi er informeret om at vi kan ikke gå længere, for da godstoget brød igennem da det kørte over. Vi blev på sporet i seks timer. Med denne forsinkelse kom vi til Eagle Lake klokken tre sabbats morgen. Vi fik en hjertelig modtagelse af vore brødre. Næsten alt på grunden var gennemblødt af an nylig tung regn, men de lod ikke til at have mistet modet. Der var gang i møderne siden tirsdag.   ret

Sabbats morgen begyndte møderne under teltet med bøn og konferense. Bror Smith kom med passende bemærkninger ved begyndelsen af mødet. Jeg følte mig fri til at tale i femten minutter, beder alle tilstedeværende instændigt om at udnytte anledningen til at søge Herren. Vort første arbejde bør være at ransage vore egne hjerter og bortlægge alt som bedrøver Herrens Ånd. Her ved dette præstemøde var der et godt tidspunkt for alle at at ydmyge vore hjerter, ved at bekende vore synder og fejl, og komme nær til Gud i anger og tro, så vi føler en forsikring for hans kærlighed.   ret

Vi mangler tro og kærlighed. Vi må udøve tro og kærlighed til Gud og gemme på kærlighed i vore hjerter til ham, kærlighed til sandheden, og kærlighed til hinanden. Dette må vi gøre hvis vi bereder vejen til Helligånden. Så frembar mange vidnesbyrd, indholdet af dette vil jeg bringe sådan som brødre og søstre talte.   ret

En søster siger at hun er en af de mest trængende. Hun har haft ganske gode erfaringer med arbejdet, men har ikke gjort de fremskridt som hun kunne; føler hun nu at hun må omvende sig helt til Gud.   ret

En bror siger at han er ikke helt tilfreds før han bliver helt stærk i Jesus og vinder sejr over synd i sit eget hjerte.   ret

En bror siger at han kom langvejs fra til dette møde, så han kan blive velsignet her; han ønsker ikke at gå skuffet bort. Han føler at han har et personligt arbejde at udrette; han ønsker den krone der gives de trofaste.   ret

En søster siger at hun elsker Jesus, men føler at hun ikke har bønnens ånd, og dyb forståelse for hans sag, som hun burde have.   ret

En bror siger at han mangler at gå direkte frem for Gud, og takker ham for det gode han har fået i løbet af mødet. Her erkendte han Guds velsignelse. En anden bror, sagde han var forbavset over at prædikanten ikke kunne udføre det arbejde han skulle. Han måtte gøre det selv; han måtte ydmyge sit hjerte, bekende sine synder, og leve et bedre liv; i modsat har verden er den kold og gysende indflydelse på hans åndelighed.   ret

I dag ønsker han at blive helliget gennem sandheden. Det er sandheden der gør os frie. En anden bror bevidner at han alvorligt søger efter helligelse gennem sandheden.   ret

En bror bærer vidnesbyrd om at det er godt at indvolvere sig i Guds arbejde. Han har prøvet at genvinde de fejl han har begået i sit tidligere liv. Ved at ransage sit hjerte, så han bedre forstår sine egne mangler, har han mærket Guds velsignelse. Han ønsker at få alt det gode ud af mødet som han kan.   ret

En bror glæder sig ved at nærer sult og tørst efter retfærdighed. Han ønsker kristne nådegaver så han hele tiden kan vokse i sin karakter og liv.   ret

En søster glæder sig ved at møde så mange venner interesseret i sandheden. Hun har anstrenget sig meget for at komme til mødet, og prøvede aat overvinde fjenden og sikre sig riget.   ret

En bror siger at han blev mindet om den store kommende forsamling ved denne samling, fra øst til vest, fra nord til syd, og skal sidde ned med Abraham, Isak, og Jakob i himmerriget.   ret

En søster føler sig meget uværdig af alle. Det er det første lejrmøde hun deltager i. Hun takker Gud for det gode hun har fået.   ret

Hun var til glæde for alle. Det er det første lejrmøde hun deltager i. Hun takker Gud for det gode for et år siden, og besluttede der at leve et bedre liv. Han tror at han har gjort fremskridt og har kæmpet for at få sejr over hans synder. En anden bror kom til mødet, og håbede på at modtage Guds velsignelse, og blev ikke skuffet. Han siger om vi sætter os selv i den rette position over for Gud, må vi få en rig overflod af hans i vore hjerter.   ret

En bror siger at han søger få sin krop underkastet, så at appetiten og lidenskaben kan være under hans viljes kontrol.   ret

En bror siger at det er godt for ham at være her. Han fik fremgang for nogle år siden. Hvis vi sætter vor lid til Gud vil han ikke svigte os. Han er blevet velsignet denne morgen. Han ser at han har gjort mange ting som er forkerte; han har føjet appetiten til hans skade; han har brugt tobak; han føler at det er nødvendigt for ham at overvinde denne unaturlige appetit. Han ønsker at tjene Gud med hele sin sjæl, sind og styrke. Herren har et arbejde til ham at udrette, som ingen kan gøre for ham.   ret

En anden bror siger at Gud har sparet hans liv, og tilstået han hans hjertes ønske der gør det muligt for ham at komme til lejrmødet. Han ønsker at sætte sig selv i vejen for at modtage Guds velsignelse. Han er blevet forpint - kommet nær dødens porte; han har lovet Herren at overgive alt til Kristus. Han har ransaget sit hjerte og finder at han har meget at gøre at udvikle kristen karakter. Han har ransaget hjertet og finder at han har meget at gøre med at udvikle kristen karakter. Han har lidt megen smerte fordi hans kropslove er blevet overtrådt. Han føler at han er blevet taget ind i afklædningsværelset, hvor, selvom det har været en hård proces, herren har fået ham til at se på sig selv, i al hans syndighed. Han må gøre rent bord for evigheden.   ret

En søster siger at hun er taknemmelig for at Gud har sparet hendes liv, så hun kan nyde dette privilegium. Hun ønsker at være en kristen; hun ved at det er en stor ting at blive ét, for det er at være Kristus lig. Hun ønsker ikke at næsten være en Jesu efterfølger, men en alvorlig, munter disciipel for sin Frelser.   ret

En anden søster udtrykker stor tak for at hun har privilegiet, at deltage i mødet. Hun har holdt Guds bud.   ret

En svensk søster ønsker Guds hjælp, så at hun kan udglatte de skarpe og rå punkter af hendes karakter. Hun ønsker at se sin ledsager elske og adlyde Guds lov. En bror siger at hun kom langvejsfra, for at deltage i dette møde, håber på at få flere kræfter og nådegaver; er han ikke blevet skuffet. Han ønsker at leve et trofast kristenliv.   ret

En anden bror siger at han ønsker at stå som vidne for Gud. Han er kristennavnet uværdig at bære; hans liv har iikke været hans bekendelse til ære; hvis Gud vil være så nådig at spare ham for at møde hans venner et andet år, vil han kunne få et bedre vidnesbyrd at frembære.   ret

En søster siger at hun vil have skraldet fjernet fra henses hjertes dør, så Jesu ånd kan komme ind. Hendes hjerte har haft trængsler; hun har båret sin byrde til Jesus, og ved at han ikke vil svigte dem der stoler på ham. Hun ønsker at være værdig som kaldet, med sandhed, et Guds barn. Hendes trængsler har været store, men Gud vil ikke kalde hende til at gå større trængsler igennem end han vil give nåde til at hun kan klare.   ret

En svensk bror siger at han for et år siden lovede at han ville tage hjem fra dette møde og prøve at efterleve sin bekendelse; hans anstrengelser havde en vis success, med når han ser tilbage i dag, og ser hvor mange krogede stier hans fødder har betrådt, føler han sig dybt ydmyget. Han er tilbøjelig til at tale hurtig og utålmodig i sin familie, vil han anstrenge sig alvorligt for at overvinde denne fejl; må han optræde rigtigt i handlinger og eksempel, og han vil være i Guds styrke.   ret

En søster siger at hun nu, lige nu, åbner sit hjertes dør, og lader sin frelser komme ind. Hun ønsker at komme Gud nærmere.   ret

En bror siger at han har besluttet sig for at vandre efter alle Guds Bud. Sidste år hørte han andre bringe deres vidnesbyrd, men han tog ikke sit kors og gjorde heller ikke sin pligt. Lad os alle bekende vore fejl, og bede for hinanden, så vi kan helbredes for vore sygdomme.   ret

En syvende dags baptist-prædikant siger at kom til dette møde, efter ugers trættende forventningrer, efter at få Guds velsignelse. Denne velsignelse har fået. Han blev dybt påvirket, sagde at han var fremmed for de tilstedeværende, alligevel følte han at han var bragt nærmere sine brødre gennem Jesu Kristi kærlighed. Han kom først og fremmest efter Guds velsignelse. Dernæst for at opservere og høre. Han ville forvisse sig at bekendelsen er større lys og dybere sandhed, bkev ledsaget af en mere fyldestgørende helligelse; hvis vi ikke er bedre end andre folk som ikke vedkender at have fået nyt og større lys, så har vor tro ikke større værdi end deres. Han glædede sig og blev glad for at høre de vidnesbyrd som nåede ind i hjerrtet, søgte et dybere nådesarbejde, lige så vigtigt som, og tilsvarende de store og hellige sandheder, som er bekendende, og søger efter et bedre, højere guddommeligt liv. Hvis detteer jeres mål, sådan som jeg tror det, så lad mig kalde jer brødre, og vi vil forene os, som een. Lad ikke modløsheden afskrække dig; nogle har følt at de næsten opgiver, fordi trængslerne har næsten omringet dem. De bør huske på at disse pinsler er hjælpere i deres åndelige liv, hvis de blot står fast under dem, og binder dem tættere til deres far.   ret

I går fældede stormen et træ ned over lejrgrunden; dette træ har stået iblandt mange træer, fået ly og blevet beskyttet af dem; var det stået alene, på den åbne plads, og var blæst hid og did, ville dets rødder være slået dybere, og blive fastere etableret i jorden; kunne det modstå stormen, og stået fast under orkanens kval. Når disse store trængsler trykker dig og truer med at knuse dig, så grav dybere, og sæt jeres rødder fast i Guds urokkelige sandhed og visdom, at du må stå og være stærk. Efter at et kvart århundrede er gået med at klare livets konflikter og storme, har han besluttet sig mere end før at gribe fat i håbet, og kæmpe den gode strid til ende.   ret

En bror siger at han ikke kan lade dette møde gå forbi, og denne dyrebare anledning gå tabt uden at bevidne hvad Gud har gjort for hende. I årevis har han forrsøgt at tjene Gud. Han ser nu, som aldrig før, hvilken langsom fremgang han har gjort. Han er lige begyndt at se de skarpe og rå kanter i hans karakter; han føler at disse prøvelser bliver hårdere; han har spurgt Gud om at hjælpe sig til at overvinde dem, at bevare ydmygheden og bære korset; men korset har revet ham sønder, at han ikke kan bære det. Guds bud er meget brede; han ønsker at kræve Faderens velsignelse gennem lydighed.   ret

En søster siger at hun prøve at holde Guds bud og elske sin Frelser af hele sit hjerte. Andre siger at hun har prøvet at forberede sit hjerte til at få en velsignelse og er blevet betalt overmådeligt.   ret

En anden søster siger at jo mere og bedre vi elsker Gud, des bedre kan vi se vor skyld, i overtrædelsen af Guds lov. Jo blindere vi er over for vore syndere, des mindre betydning tillægger vi lovens betydning. Jo bedre vi elsker Guds bud, des mere dyrebar vil Jesus være for os, og des alvorligere vil synden se ud.   ret

En bror siger at hans hjerte har glædet sig siden han kom til grunden; han er glad for at møde gamle fortrolige venner. Fjenden har prøvet hårdt at få ham, men han besluttede sig for at presse sig vej til riget, for at møde sine brødre og søstre der, og glæde sig med dem i den endelige sejr.   ret

En søster bevidner at hun elsker Jesus og bringer sandheden frem; hun skal gøre et godt offer, men Herren velsigner hende i det. En bror siger at han faktisk er taknemmelig for dette store privilegium.   ret

En søster har besluttet sig for at presse på og gøre fremskridt mod himlen.   ret

En bror siger at han for sytten år siden, I New York-staten blev indskrevet i Herrens hær; han havde afguder som han ikke kunne opgive; sandheden tog ikke dyb nok geb i hans hjerte, så han kunne overvinde; havde han modsat sig gaverne, men i fem eller seks måneder holdt han stærkt på Guds lov, og vovede tålmodigt at bryde sine forkerte levevaner. Denne bror kom med de grædende bekendende bitterhedsfølelser han havde over for mig, og de hårde udtalelser han havde givet andre om mig; bad han om min tilgivelse. Jeg fortalte at jeg tilgiver ham lige så frit som Kristus tilgav mig.   ret

En bror soger at han har holdt Guds bud omkring to år; han føler sig mere hjemme i selskab med   ret

Guds børn end med sine egne slægtninge som er imod vor tro; han føler at han må fornægte selvet og bære korset.   ret

En bror ønsker at stå som et vidne for Jesus; han bekender at da han forlod hjemmet, kom han ikke til mødet med rette motiver; ønskede han at se hvad der skal ses, besøge sine venner, og få en "god tid"; men nu føler han at han må få et arbejde at gøre med sig selv; ønsker han at være stærk i sandheden, i hans bibelstudier og hellige sig selv helt til Guds arbeje.   ret

En bror siger at han er glad for at han elsker Gud og elsker sit folk. Han har prøvet at holde sabbaten I mere end tyve år; er det hans erfaring at "de som elsker Din lov, har stor fred." Han har en urokkelig tro på Skrifterne; betvivler han slet ikke deres sandhed; men han må have gerninger der følger op på hans tro; for tro uden gerninger er død, om det er alene. Han ønsker at kende Guds vilje og leve i lydighed til den, og blive helliget ved sandheden. Brødre, lad os holde ved Gud og hans løfter, og bede ham instændigt efter styrke til at kæmpe troens gode strid og gribe fat i evigt liv.   ret

En bror fryder sig over at have et privilegium. Møderne har gjort ham det godt; han ønsker at vokse hen mod himlen; det er godt for ham at høre deres vidnesbyrd som han kendte for flere år siden. Han ønsker at være oprigtig mod sin bekendelse. Han har fået trængsler; nogle gange lod de til at være det mere end han kunne klare; han har kaldet på Gud og lagt sine problemer frem for ham, og han er blevet styrket meget, ved at gøre sådan.   ret

En bror siger at han har ujævne veje som han ønsker at udglatte; han må bryde alle ting som forhindrer hans vækst i åndeligt liv; Guds kærlighed burde være det største og han bør være villig til at gøre alt gavnlig for hans sag. Han ønsker at opnå den strålende kyst. Han ønsker at alle hans ord og handlinger skal være i direkte harmoni med Guds vilje.   ret

En bror siger at han tror de store og herlige evangeliesandheder. Han ønsker at tage til riget. Han mærker uværdighed; han ved at det beror hans handlinger uanset om han går mod himlen eller ej. Han ved at Gud vejer hans handdlinger på vægten, og han ønsker en ren optegnelse i himlen.   ret

En ssøster siger at hun takker Gud for dette møde, men er ked af at indrømme at hun ikke har tålmodighed, med sin familie; hun ønsker at vi beder særlig for at hun må overvinde denne synd.   ret

En bror siger at han føler det er nedtrykkende, og mä næsten kæmpe med alle skuffelser. Han har sat afguder op for sig, og det er vanskeligt for ham at ofre dem; han vokser ikke som han burde, hvis han ikke afskar sig fra disse hindringer; han føler at han må opgive alt som er i vejen for hans åndelige vækst, og er ihærdig for at gøre hans kald og udvælgelse sikker.   ret

En søster siger at hun er taknemmelig over at hun kom til dette møde. Det så ud som een storm; hun spugte Gud om stormen kunne stilnes. Det så meget mørkt ud hele natten, men regnede ikke, og de startede næste morgen. De kørte et stykke vej i regn, men det tænkte hun ikke over; hun havde fået mange rige velsignelser siden hun kom til pladsen. Hun fik mange prøvelser, men mente de var helt til hendes bedste, og vil stole på Gud, for at Han vil få henne igennem det hele.   ret

En bror siger at han ønsker at tjene Gud i ånd og sandhed; han ønsker at hans daglige liv skal være antagelig i Guds øjne. Han har kun tjent sandhedens sag i en kort tid, han ønsker at sandhedens principper skal eksemplifiseres i alle hans handlinger, og han har Gudsfrygten foran sig hele tiden.   ret

Nu rejste fire sig op samtidig. En søster siger at hun er en stor synder og ønsker at blive omvendt.   ret

En bror siger: "Jeg er taknemmelig over det mine øjne har set, og mine ører har hørt. Disse glædelige vidnesbyrd har mødt genklang i mit hjerte. Jeg ønsker at være stærk i håbet og have en pålidelig lydighed mod alle Guds bud, og få det evige livs belønning til sidst."   ret

En metodistsøster siger at Herren er her. Hun er taknemmelig over at han har givet hende nok af   ret

Sin Ånd så hun kan se Guds kraft og kærlighed manifesteret i dette folks sjæle. Hun er ikke af denne bøjning, men føler at Herren er iblandt dem.   ret

En søster siger at hun kun gennem Kristus, kan vinde sejr. Hun har fejl som hun må lægge bort. I det sidste års tid, da hun troede hun var stærk, fik hun lov at se sin svaghed. Hun kom til dette møde for at finde Jesus. Hun ønsker at skjule bag den Ven, som søster White har vist os er den eneste gennem Genløserens hjælpene nåde at vi kan overvinde og få evigt liv.   ret

En søster siger at hun elsker Herren, men hun siger ofte og gør ofte det som er galt; det har forhindret hende i at komme videre. Hun har haft håre konflikter, og gennemgået mange prøvende scenarier; men Herren har støttet hende, og har været en meget nærværende hjælp i trængdlens stund for hende.   ret

En bror siger at han har lært at det er godt at tjene Gud. Han har helliget det hele af sig til Herren, og føler at det er for en lille gave at give. Han har besluttet at tjene ham efter bedste evne.   ret

En bror siger at han har prøvet i mange år at holde Guds bud. Han kan med sandhed sige at det betaler sig at tjene Gud, endog i dette liv. Han vil prøve at tjene ham mere trofast fra i dag af.   ret

En søster siger at det er godt at være her. Hun takker Gud for at han fandt det rigt at kalde hende til hans tjeneste. Hun ved at hvis hun gør sin del, vil han ikke undlade at gøre sin. Vi må altid stole på ham; for han vil aldrig svigte os.   ret

En bror siger at han nærer et stort behov for at ydmyge sig selv for Gud. Han har været skyldig i at kværulere og lede efter fejl, han har det som om han beder om hans Guds, og hans brødres og søstres tilgivelse.   ret

En søser bevidner at Herren har været god mod hende. Hun priser sit navn for Hans Ånd som hun mærkede hun havde i sit hjerte, siden hun kom til dette lejrmøde. Hun føler at hun må give give sig selv og alt hun har i Guds hænder, og stole på at han sørger for det, som hun betror ham.   ret

En søster siger at hun venter på Jesus; hun ønsker at være iblandt Guds børn, når han viser sig. Hun føler at hun må aflægge sine synder, og adlyde Guds krav, våge, vente og bede, så hun til sidst må blive iblandt dem, der får vasket sine klæder hvide i lammets blod.   ret

En bror siger at han føler sig lykkelig i Herren, selv om han anser sig selv som en uværdig efterfølger uværdig til at lyde hans bud. Han har haft en vanskelig tid komme videre, men han mister ikke, men vil presse på til han får hans løn som vinder sejr.   ret

En dansk bror siger at han mærker at den sandhed han har hørt, prøver hans hjerte. Han ved at han må komme nærmere Gud. Det er et indivduelt arbejde som må gøres, i hvert hjerte, og hans eneste mulighed er at klynge sig til Faderen.   ret

Hans hjerte slår i samklang med hans brødres hjerter, og hans sjæl råber: "Din Gud er min Gud, og dit folk er mit folk." Hvis han ikke kan leve i fred og harmoni med sine brødre i denne verden, kan han visselig ikke være det i den kommende verden.   ret

En normand siger at han ønsker at søge Herren og vinde fuldstændig sejr. Han siger at Herren har været meget god ved ham, og meget nådig i sin behandling af ham. Han har ikke det mindste at beklage sig over.   ret

Fire for deres fødder straks. En bror siger at det er godt for ham at være her. Han er glad for at høre disse gode og opmuntrende vidnesbyrd. Han prøver at søge Gud, såy han får en korrekt forståelse af hans vilje, og gør det arbejde som Gud har givet ham at gøre. Han føler at det er en vigtig tid i det hele taget. Vi må ikke forsømme Guds arbejde, og vore sjæle bør være frugtbare i kundskaben om hans vilje.   ret

En søster siger at hun glæder sig over de gode bønner og vidnesbyrd som hun har hørt: de har gjort noget godt for hende. Hun ønsker en ny omvendelse til Gud og mod hans tjeneste.   ret

En bror kom frem med et ønske og forventning om at få en stor velsignelse på denne lejrgund. Han tror det er nødvendigt for ham at ydmyge sit hjerte over for Gud, før han kan gå ind i arbejdet med fornyet iver. Han føler at han må have Kristi tålmodighed, sagtmodighed og ydmyghed. Han har besluttet sig for at være en bedre mand, ved Guds nåde, så hans arbejde er acceptabel over for Gud. Han ønsker at være en trofast Kristi tjener, så han kan kan dele den herlige løn, der er lovet dem der forbliver tro til enden.
- fortsættes   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32
afsn nr:33
afsn nr:34
afsn nr:35
afsn nr:36
afsn nr:37
afsn nr:38
afsn nr:39
afsn nr:40
afsn nr:41
afsn nr:42
afsn nr:43
afsn nr:44
afsn nr:45
afsn nr:46
afsn nr:47
afsn nr:48
afsn nr:49
afsn nr:50
afsn nr:51
afsn nr:52
afsn nr:53
afsn nr:54
afsn nr:55
afsn nr:56
afsn nr:57
afsn nr:58
afsn nr:59
afsn nr:60
afsn nr:61
afsn nr:62
afsn nr:63
afsn nr:64
afsn nr:65
afsn nr:66