Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. april 1884

Har vi troen? (Gen. Konf., 11. nov., 1883)

Jeg vil ikke gå glip af at være til disse tidligere morgenmøder; for her møder jeg min Frelser, og jeg styrkes og opfriskes. Siden jeg satte mig ind i vognene for at komme på denne rejste til Øst staterne, har jeg nydt en liflig fred i Gud. Min sjæl har fæstnet sig ved Kristi kærlighed. Da jeg var i vognene, sendte jeg næsten hele tiden stille bønner op til Gud, og mit fællesskab med ham var lifligt. Idet jeg har læst de hellige skrifter, har sandhedens juveler skinnet med en sådan glans, og sandhedens skønhed og harmoni gjorde indtryk på mig, at jeg ikke kunne lade være med at prise Gud. Når jeg nogle gange tænker over himmelske ting, fyldes mit hjerte med en henrykt glæde og kærlighed som er meget dyrebar, men som ingen ord kan beskrive. Jeg elsker Jesus, jeg elsker hans lov; jeg ønsker at være lig Jesus, så jeg kan genspejle hans billede fuldkomment. Jeg ønsker at ligge lige ved korsets fod, så jeg er intet, og Kristus er alt i alle.   ret

Jeg ser gerne at der gøres meget mere for at bringe sandheden, end der hidtil er blevet gjort. Lad os gribe fat i kraftens Arm. Gud har lovet, og han vil bekræfte sit ord. Han vil arbejde med os, og gøre vort arbejde frugtbart, når vi søger ham med hele hjertet.   ret

Kære brødre: "ransag jer selv, om I er i troen." Men praktiserer I det I tror? Har I fred med Gud og jeres brødre? Kan I bede i oprigtighed: "Tilgiv vore skyld, som vi tilgiver vore skyldnere?" eller er du fremmed for din broder, fordi I tror at han har såret dig? Er der ingen misfornøjede iblandt jer? Er der ingen bitterhed i jeres hjerter, ingen misundelse, ingen jalousi, ingen onde tanker, ingen fejlvurdering hos jeres brødre? Er der ingen kappestrid, intet ønske om særlig gunst eller ære, intet ønske om at få overherredømme? Disse følelser eksisterer i større eller mindre grad iblandt brødre.   ret

Nogle af jer lader til at kæmpe alvorligt for at få tilgivelse for synder, for frihed i Gud. Gør du dig fortjent til den tilgivelse som du søger? Nej, det gør du ikke; ikke desto mindre får du den. Og holder du ikke den tilgivelse og hengivenhed tilbage fra dine brødre, som du ikke mener er dem værdige? Vil du have at Gud skal behandle dig sådan? Behandle dine brødre som du ønsker at du skal behandles. Hvis vi forventer at vore bønner om tilgivelse bliver hørt, må vi sende dem i en tilgivende ånd. Vi må tilgive andre på den samme måde, og i samme omfang som vi selv håber at blive tilgivet. Den hårdhjertethed som mange bekendende kristne viser mod hinanden er ikke Kristus liv, men smager af satanisme. Enhver af os må åbne vore hjerter helt op for Jesu kærlighed, og opmuntre medynk og tilgivelse for vore brødre.   ret

Mange er fyldt med indbildskhed og sætter sig selv højere end deres brødre. Disse bør lade selvet dø; lade det kødelige sind korsfæste. Hvis I nærer fjendskab, onde tanker, misundelse og jalousi i jeres hjerter, har I et arbejde at gøre med at få rettet tingene. Bekend jeres synder; kom i harmoni med jeres brødre. Tal pænt om dem. Kom ikke med dårlige hentydninger, ingen hentydninger som vil vække mistillid hos andre. Vogt jeres omdømme lige så ukrænkeligt som I vil at andre skal vogte jeres omdømme; elsk dem ligesom I vil elskes af Jesus. Arbejd for deres interesse, i stedet for at prøve at rive dem ned, så I kan bygge jer selv op på deres ruiner. Det er satans arbejde at skade brødrene, og han elsker at få jer til at hjælpe sig med det. Men skuf ham; lad ham ikke sejre over jer.   ret

Nogle er stolte af at være meget åbne, ligefremme og uslebne, og de kalder dette for oprigtighed; men det er ikke det rigtige navn; det er den dybeste selviskhed. Disse personer kan have dyder; de kan være liberale, og være venlige; men deres uhøflige optræden gør dem næsten uudholdelige. De kritiserer, de sårer, de siger ubehagelige ting. Vil den karakter de nærer anbefale dem til Jesus? Vil det gøre dem egnede til himlens selskab? Vi gør rigtigt i at undersøge os selv, og se hvilken ånd vi gemmer på. Lad os lære at tale pænt, stille, også under de mest prøvende forhold. Lad os ikke kun kontrollere vore ord, men vore tanker og indbildning. Lad os være venlige, høflige i vore ord og optræden. Der er en stor forsømmelse i denne henseende. Vi besmykker os ikke med den lære som vi bekender. Vi er ikke hvad vi kunne være, eller hvad Gud vil have os til at være. Dem som håber at være hellige engles ledsagere, bør have en ædel optræden. Hvis den kristne religions principper føres ud i det daglige liv, vil der være en venlig betænksomhed over for andre; for det var karakteristisk for Kristus. Så vil han, selvom en mand måske er fattige, have den sande værdighed; for han er Guds adelsmand.   ret

Kristendommen vil gøre en mand til en veldannet herre. Vi er købt for Kristi blod, og vi skal repræsentere ham, for gøre ham til forbillede. Og han var venlig, også for sine efterfølgere. Jesu sande efterfølger viser det samme sind, selvopofrende ånd som var markant for sin Mesters liv. Se på Paulus da han blev ført frem for herskerne. Hans tale over for Agrippa var en model på ophøjet opmærksomhed, så vel som overtalende udtryksfuldhed. Det vil ikke opmuntre til den formelle dannelse, som gælder i verden, som er blottet for sand opmærksomhed og høflighed, men den dannelse som udspringer af virkelig venlighed.   ret

Vi bekender en stor og hellig tro; og vor karakter må være i overensstemmelse med den tro, og med Guds store moralnorm. Lad os undgå alle dårlige handlinger, al uærlighed, al list; og hvis nogen har skyld for at have fejlet i dette, så lad ham erstattet for ham han har fejlet, og derudover bringe et synd offer til Gud, så når genoprettelses tiderne kommer, vil hans synder slettes ud, og hans navn bibeholdes i livets bog.   ret

Lad os ransage vore hjerter i lyset af Guds lovs store principper som Kristus definerer: "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele din styrke og med hele dit sind, og din næste som dig selv." Her er betingelserne for evigt liv . Løftet er, "Så skal du leve." Fører I, mine brødre, disse principper ud i jeres hverdagsliv? Er der ikke grund til at I skal komme frem til lyset, hvorfor har I ikke frihed i Kristus, hvorfor finder I ikke den hvile som han har lovet alle, der kommer til ham med deres byrder?   ret

Jesus indbyder: "Kom hid til mig, alle I, som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle." "Tag mit åg på jer" siger Kristus "lær af mig". Gør I dette vil I finde hvile for jeres sjæle. I Kristi skole vil I lære at være sagtmodig og ydmyg i ånden, og bære hans åg med glæde. Har I fundet denne hvile? Hvis ikke, har I noget at gøre. Kom til Jesus med brudt hjerte og synderbrudt ånd, og bed om hans nåde. Guds smeltende kraft kan gøre underværker med at underlægge hjertet, og gøre det ømt og modtageligt. Herren er nådig; og når i har gjort alt det I er blevet pålagt fra jeres side, vil I finde hans ord sande. "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os fra al uretfærdighed." Han svigter aldrig. I må komme til ham med troens fulde forvisning, og han vil fylde jeres herter med hvile, og fred og kærlighed.   ret

Nogles religion er kold og formel, og kan ikke føres ud i hverdagslivet. Disse kristendomsbekendere har et alvorligt arbejde foran sig, med at bringe sig i harmoni med Guds tankesind og vilje. Hvis I sender denne bøn i oprigtighed: "Skab mig, o Gud, et rent hjerte, giv en ny, en stadig ånd i mit indre", kommer svaret: "Jeg giver eder et nyt hjerte, og en ny ånd giver jeg i eders indre". Stol ikke på en erfaring du har fået i fortiden; det er dit privilegium at vide at du har en levende forbindelse med Kristus nu. Når medlemmerne hver i sær står fast i troen, og har Guds velvillighed, vil menigheden få en kraft som den ikke har nu. "Vogt dit hjerte mere end alt andet, thi derfra udspringer livet."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11