Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. maj 1883

Kristent arbejde (konkluderet)

Kristi bekendende efterfølgere, når I helliger jeres tid og midler til stolthedens udsvævelser, så spørg jer selv hvis gaver I ødsler af. Når I bruger dyrebare timer på moden, som blot er til for at behage fantasien, men ikke gavner nogen, så spørg hvordan denne dags regnskab vil stå I himlens bøger der oppe. Jeres gerninger vil komme frem for Dommen, hvad enten de er gode eller onde. Mener I at I skal aflægge regnskab for den måde som hver dag bruges på, hvor ofte vil I så lave rapporter som disse? ”Tilbringes en eller to timer i sengen efter solopgang, fordi jeg ikke er tilbøjelig til at stå op og begynde dagens pligter. Bruges der flere timer på klæder. Bruges dagen på at lave flæser der besmykker mine børns klæder. De må se ud som andre folk, ellers har jeg ingen indflydelse. Går denne eftermiddag med at underholde gæster. Jesu navn blev ikke nævnt. Vi talte om vore brødre og søstres forkerte optræden, om verdslige anliggender, og vor forviklinger og trængsler.” Ærer disse personer Gud i deres liv? Skinner deres lys? Frelses der sjæle ved deres hjælp?   ret

Mange ved ikke hvordan der vindes sjæle til Kristus, fordi de aldrig har prøvet at lære. Hvis de ville gå glad og hjerteligt til arbejdet, vove at den rigtige indflydelse i den position Gud har sat dem i, ville de få styrke og erfaringer med al deres møje. De ville lære hvordan de skal tilpasse sig andres mangler, og derved blive succesrige sjælevindere for Kristus og sandheden. En stor del af den kristne verden vover at tjene Gud med en fuldmagt. De uddanner sig selv til erhverv, forretninger men ikke til kristent arbejde, som er vigtigere end alt andet. I den same fabrik fordeles arbejdet på behørig vis. Der sættes mennesker til side til særlige forretningsgrene. Medens en kan gøre sit et arbejdet med succes, kan han ikke udrustes til at gøre sin næstes arbejde. Tømreren vil fejle ved ambolten, grovsmeden ved flyvevingen. Ved professionerne vil der komme større vanskeligheder. Advokaten kan ikke varetage sygdommens kritiske tilfælde, og lægen vil kun kunne gøre et dårligt forsvarsarbejde i retssalen. På samme måde har Kristi efterfølgere forskellige positioner og pligter, og enhver bør søge at udruste sig selv til det sted som Mesteren har sat ham til rette. ”Han gav enhver sin gerning.”   ret

Dem som undskylder sig selv fra at arbejde med andres sjæles frelse, vil ikke selv blive frelste. Der er et arbejde der skal gøres for Kristus i vore familier, i vort naboskab og overalt. Ved venlighed mod fattige, syge og efterladte, får vi en indflydelse over dem, så den guddommelige sandhed kan finde adgang til deres hjerter. Overalt er der anledninger til at gøre noget nyttigt. Alle som er besjæle med Kristi Ånd, vil vise sig selv som den levende vins frugtbærende grene.   ret

Det er et sørgeligt faktum, at mange der bekender en religion måler deres fromhed med den laveste standard, som de anser for sikker. De mener at kunne undfly Guds vrede, men søger ikke at gore alt det gode som Herren har givet os evner til at gøre. De bliver meget opmærksomme på visse former, som de kalder religion, og argumenter og indtrængende bønner er lige så kraftesløse for at få dem fra deres uforanderlige standpunkt. De er tilfredse med det som det er. De vil ikke vækkes op til at bede mere eller give mere. Mange lader månederne og årene gå uden en ægte erfaring i Guds kærlighed, eller en byrde for at frelse sjæle. De leder andre til skepsis eller foragt for sandheden ved deres manglende religiøse iver, deres verdslighed og selviskhed.   ret

Kunne himlens protokolbog åbnes op for os, ville vi forbavses over de forholdsvis mange bekendende kristne som egentlig ikke bidrager til noget i opbyggelsen af Kristi rige, som ikke anstrenger sig for sjæles frelse. Disse er dovne tjenere. Mange som er tilfredse med at ikke gøre noget godt, bilder sig selv ind at de ikke gør nogen skade, ved deres eksempel. For udøves der en sådan indflydelse, må de aflægge regnskab for Gud. Syndere som føres vild af disse falske lys, går ned i fordærv. Enhver person vil drages til ansvar fro det gode som han kunne have gjort, men gør han ikke noget, fordi han var for uforsigtig og doven til at lære Guds vilje at kende.   ret

Den dovne tjener blev ikke fordømt for det han havde gjort, men for det han ikke havde gjort. Der er ingen fjende der er farligere for Guds sag end en passiv kristen. Ham der bespotter åbenlyst, gør mindre skade; for han bedrager ingen, han viser sig som det han er et vildskud, en torn. Ham der ikke gør noget er den største forhindring. Dem som ikke vil bære byrder, som afskyer alle ubehagelige ansvar, er de første som fanges i Satans snare, den første der giver sin indflydelse til en forkert retning.   ret

Våg, bed og arbejde – dette er den kristnes slagord. Lad ingen undskylde sig fra at arbejde for sjæles frelse. Lad ingen bedrage sig til at tro at der ikke forlanges noget af dem. Der forlanges ikke mindre af ham, end han der fik et talent. Den upålidelige tjener skjulte sin talent i jorden, og forsøgte at retfærdiggøre sig, ved at knurre imod sin herre. På samme måde er dem, som gør det mindste i Kristi sag, hurtige til at betvivle og knurre. Knyttede de sig til den levende Vin, og bar frugt til Guds ære, vil de finde så meget at gøre, og føle så stor glæde i arbejdet, at de ikke har tid eller tilbøjelighed til at beklage sig.   ret

Det er op til os hvad der skal stå i den rapport, som vi skal møde senere. Vil vi have dens sider fyldt med beretninger om alvorligt arbejde for Gud og menneskeheden? Lad os følge i Hans fodspor som erklærede: ”Jeg må udvirke Hans gerninger, som har sendt mig, så længe det er dag; for natten kommer hvor ingen kan arbejde.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8