Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 2. maj 1907

Hvordan Gud oplærer sine medarbejdere

Gud har givet enhver mand sit arbejde, og vi skal anerkende visdommen i Hans plan for os, med et hjerteligt samarbejde med Ham. Det er kun i et liv i tjeneste at der findes sand lykke. Han som lever et nyttesløst og selvisk liv, er ynkelig. Han er utilfreds med sig selv, og med alle andre.   ret

Herren opdrager Sine medarbejdere, så de kan forberedes til at udfylde de steder der er udpeget til dem. Derved ønsker Han at udruste dem til at gøre en mere acceptabel tjeneste.   ret

Et liv i ensformighed bidrager ikke mest åndelig vækst. Nogle kan kun nå den højeste standard for åndelighed, ved en forandring i den almindelige orden af tingene. Når Gud i sit forsyn ser at forandringer er nødvendig for at få succes med karakteropbyggelsen, forstyrrer Han livets jævne strømme.   ret

Der er dem som ønsker at være en herskede magt, og som behøver underdanighedens helliggørelse. Gud fremkalder en forandring i deres liv. Måske viser Han pligterne for dem, som de ikke vil vælge. Hvis de er villige til at blive vejledt af Ham, vil Han give dem nåde og styrke til at udrette disse pligter i en underdanig og hjælpsom ånd. Derved kvalificeres de til at udfylde steder, hvor deres opdragne evner vil gøre dem til stor tjeneste.   ret

Nogle opdrager Gud vil at pådrage dem skuffelser og synlige fiaskoer. Det er Hans formål at de skal lære at mestre vanskeligheder. Han indgyder dem med en beslutsomhed der får enhver synlig fiasko til at blive til en succes.   ret

Mennesker beder og græder ofte på grund af de forviklinger og forhindringer de støder på. Men hvis de vil fastholde deres tillid helt enden, vil han klargøre deres veje. De vil få succes idet de kæmper imod tilsyneladende uovervindelige vanskelighed; og den største glæde vil komme med succes.   ret

Igen, Gud ser at en arbejder behøver at være tættere forbundet med Ham; og for at dette sker, adskiller Han ham fra venner og bekendte. Da han beredte Elias til forvandlingen, bevægede Han ham fra sted til sted så han ikke kom til at sætte sig ned i ro og mag, og derved ikke få den åndelige kraft. Og det var Guds plan at Elias indflydelse skulle være en kraft der hjælper mangle sjæle til at vinde en videre og mere nyttig erfaring.   ret

Lad dem som ikke har fået lov at hvile i ro, som hele tiden er i bevægelse, som slår deres telt op i nat et sted, og i morgen nat et andet sted, huske på at Herren leder dem, og at det er Hans måde at hjælpe dem til at forme fuldkomne karaktertræk. I alle de forandringer vi er blevet pålagt at gøre, skal Gud kunne genkendes som vor ledsager, vor vejleder og vor afhængighed.   ret

Der er mange som ikke er tilfreds med at tjene Gud gladelig på det sted han har anvist dem, eller gøre det arbejde uden beklagelser som han har sat i deres hænder. Det er rigtigt af os at være utilfreds med den måde vi gør pligten på, men vi skal ikke være utilfreds med opgaven i sig selv, fordi vi hellere vil gøre noget andet. I sit forsyn sætter Gud menneskevæsener i tjeneste som vil være som medicin for deres utilfredse sind. Derved forsøger han at få dem til sætte selviske favoritter til side, som, hvis der gemmes på dem, vil diskvalificere dem til det arbejde han har for dem. Hvis de accepterer og udfører denne tjeneste, vil deres sind kurreres. Hvis de nægter, vil de overlades til at kæmpe med sig selv og med andre.   ret

Mange ved ikke hvordan de arbejder for Gud, ikke fordi de behøver at være uvidende, men fordi ikke vil underlægge sig Hans oplæring. Moab omtales som en fiasko fordi, som profeten erklærer, ”Moab var tryg fra sin ungdom, . . . . det hældtes ikke fra fad til fad og vandrede ikke i landflygtighed; derfor holdt det sin smag, og dets duft tabte sig ikke.”   ret

Sådan er det med dem hvor de nedarvede og opdragede tendenser til forkert ikke renses bort fra dem. Deres hjerter renses ikke for tilsmudsning. Der give en anledning til at gøre et arbejde for Gud, men dette arbejde valgte de ikke at gøre, fordi de ønskede at gennemførte deres egne planer.   ret

Den kristne skal forberedes til at gøre et arbejde, der åbenbarer, venlighed, overbærenhed, langmodighed, venlighed, tålmodighed. Opdyrkes disse dyrebare gaver til at komme ind i den kristnes liv, så han, når han kaldes til tjeneste af Mesteren, kan være parat til at bruge sine højeste kræfter, til at hjælpe og velsigne dem omkring ham.   ret

afsn nr:1Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:2Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:3Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:6Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:7Egw Bibelkommentaren bind 2 side 1036
afsn nr:8Egw Bibelkommentaren bind 2 side 1036
afsn nr:9
afsn nr:10Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:11Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160
afsn nr:12Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1160