Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 2. maj 1899

Et eksempel på trofasthed – nr. 1

Israels børn blev taget til fange i Babylon fordi de havde adskilt sig fra Gud, og ikke længere holdt fast ved de principper som friholdt dem fra de folkeslags metoder og skikke som vanærede Gud. Herren kunne ikke længere give dem fremgang, han kunne ikke opfylde Sin pagt med dem, så længe de var utro mod den principper som Han havde givet dem så ivrigt at de skulle fastholde. Ved deres ånd og deres handlinger fejlfremstillede de Hans karakter, og h an lod dem tage til fange. På grund af deres adskillelse fra Ham, ydmygede Han dem. Han overlod dem til deres egne veje, og den uskyldige led sammen med den skyldige.   ret

Herrens udvalgte folk viste sig selv som uværdig. De viste sig selv som selviske, rænkefulde og skammelige. Men iblandt Israels børn var der kristne patrioter, som var lige så sande som stålsatte på princippet, og Herren så på disse loyale mennesker med stort behag. Der var mennesker som ikke vil fordærves af selviskhed, som ikke ville ødelægge Guds arbejde ved at følge fejlagtige metoder og praksis mennesker som ville ære Gud, når alle ting var tabt. De skulle lide med den skyldige, men i Guds forudseenhed var deres fangenskab i Babylon middel til at bringe dem ud til fronten, og deres eksempel på pletfri renhed skinner af himmelsk vellyst.   ret

Nehemias og Ezra er mænd der har fået gode anledninger. Herren har et særligt arbejde for dem at gøre. De skulle kalde folket til at tænke over deres handlemåde, og se hvor de havde gjort deres fejltagelser; for Herren fandt sig ikke i at Hans folk bliver kraftesløse og forvirrede, så de blev sat i fangenskab uden grund. Herren velsignede disse mænd særligt for at stå frem for det rigtige. Nehemias skulle ikke sættes til side som en præst eller en profet, men Herren brugte ham til at gøre et særligt arbejde. Han var blevet valgt som en leder for folket. Men hans troskab mod Gud beroede ikke på hans position.   ret

"Herren vil ikke lade sit arbejde blive forhindret, også hvis arbejdsfolkene viser sig uværdige til det. Gud har mænd i reserve, parat til at imødekomme kravene, at Hans arbejde må beskyttes fra al uren indflydelse. Gud vil blive æret og herliggjort. Når den guddommelige Ånd indprenter det menneskets sind, som er udpeget af Gud egnet for arbejdet, svarer han ved at sige: "Her er jeg; send mig."   ret

Gud demonstrerede for folket, som Han havde gjort så meget for, at han ikke ville leve med deres synder. Han arbejde, ikke gennem dem som nægtede at tjene Ham målrettet, som havde fordærvet deres veje for Ham, men gennem Nehemias; for han var registreret i himlens bøger som et menneske. Gud har sagt: ”Dem som ærer mig vil Jeg ære.” Nehemias viste sig selv som en mand som Gud kunne bruge til at nedlægge falske principper og genoprette himmelskfødte principper; og Gud ærede ham. Herren vil bruge mennesker i sit arbejde, som er stålfaste for principper, som ikke vil forstyrres af deres sofisterier som har mistet deres åndelige øjesyn.   ret

"Nehemias blev valgt af Gud fordi han var villig til at samarbejde med Herren som en genopretter. Falsknerier og rænker blev brug for at fordreje hans renhed, men han vil ikke lade sig lokke. Han nægtede at blive fordærvet af samvittighedsløse menneskers påfund, som er blevet hyret til at gøre et ondt arbejde. Han vil ikke lade dem efterligne ham ved en fej optræden. Når han så at der blev handlet på forkert grundlag, stod han ikke og så til som tilskurer, og samtykkede i tavshed. Han lod ikke folket konkludere at han stod på den forkerte side. Han tog et fast, urokkeligt standpunkt for det rigtige. Han ville ikke give en tøddel til fordævelsen af de principper som Gud havde fastsat. Uanset den handlingmåde som andre måtte udøve, vil han sige: ”Sådan gjorde jeg ikke, fordi jeg frygter Gud.”   ret

I sit arbejde holdt Nehemias Guds ære og herlighed for øje. De regeringsmænd der var foran ham havde behandlet folket uretmæssigt, “lagde tynge på folket og for brød og vin daglig afkrævede dem fyrretyve sekel sølv, ligesom også deres tjenere optrådte som folkets herrer. Det undlod jeg”, erklærede Nehemias ”at gøre af frygt for Gud.”   ret

Det var Nehemias’ mål at holde folket i rette forhold med Gud. Han fandt lovbogen, og lod den læse i folkets påhør. ”Så hentede præsten Ezra loven og fremlagde den for forsamlingen, mænd, kvinder og alle, der havde forstand til at høre; det var den første dag i den syvende måned; og vendt mod den åbne plads foran vandporten læste han den op fra daggry til middag for mændene, kvinderne og dem, der kunne fatte del, og alt folket lyttede til lovbogens ord. . . . . Derpå lovpriste Ezra Herren, den store Gud, og hele folket svarede med oprakte hænder: Amen, amen! og de bøjede sig og kastede sig med ansigtet til jorden for Herren. . . . . Og han læste op af bogen med Guds lov dag for dag fra den første til den sidste.«   ret

I Nehemias bogs niende kapitel star Herrens gerninger for Sit folk opskrevet. Folks synder at vende sig fra Gud udpeges. Disse synder har adskilt dem fra Gud, og Han har ladet dem komme under de hedenske nationers kontrol.   ret

Denne beretning har været nedskrevet for vor skyld. Der har været og vil være et behov for at se efter Gud efter råd. Vi må ikke stole på menneskers råd. Vi behøver større dømmekraft, så vi kan skelne mellem sandhed og vildfarelse. Historien fra Israels børn viser det visselige resultatet af at vende sig fra bibelens principper til menneskers sæder og skikke. Herren vil ikke være til tjeneste når menneskets selviskhed tilfredsstilles, og fordærver hans arbejde. Han vil ikke give de planer fremgang som leder bort fra troskab mod Hans bud. Han kræver at de talenter der er lånt til mennesker skal bruges til at blive på Hans veje, at udøve retfærdighed og dømmekraft, uanset om det er at nedbryde eller at genopbygge. Gud vil ikke have at vi følger menneskers, som har ignoreret Hans ord, og gør sig selv til skamme med deres levemåde og råd. De har lagt sig selv som lænkede ofre på mammons alter, og kristendommens enkle og simple principper ignorer de. Satan jubler, for lyset fra Retfærdighedens Sol skinner ikke i deres hjerter.   ret

Vi skal ikke følge falske teorier når det gælder at behandle vore brødre. Herren behøver mænd som er klippefaste i princippet. Vi må have mere end foregiven retfærdighed, for vi skal kunne i mødekomme de teorier, som at vi ikke kan klare den nøje undersøgelses lys. De understøttet af et ”så siger Herren,” og bør ikke kunne finde noget sted i vort arbejde; for vi skal repræsentere Gud i karakter.   ret

Alle som lærer af Kristus at være sagtmodig og ydmyg vil være hans vidner. De har en levende forbindelse med ham, og de vil åbenbare kristendommen i livets mindste ting. Sandhed og retfærdighed vil også åbenbares i deres vigtigste handlinger; for ”han der er trofast i det mindste, er trofast i meget.” Lad Alle som hævder at være Kristne altid bære et levende sandhedsvidnesbyrd som den er i Jesus. Fra Kristus, den levende kraft, vil de tage imod deres budskab.   ret

afsn nr:1Egw Bibelkommentaren bind 2 side 1040
afsn nr:2Egw Bibelkommentaren bind 2 side 1040
afsn nr:3Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1135
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1135
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1135
afsn nr:6Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1135
afsn nr:7Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1135
afsn nr:8
afsn nr:9Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1139
afsn nr:10Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1139
afsn nr:11
afsn nr:12