Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 5. maj 1891

"Hvad et menneske sår skal det også høste." [Prædiken holdt i Moss, Norge, 19. juni, 1887.]

”Far ikke vild, Gud lader sig ikke spotte! thi hvad et menneske sår, det skal han også høste. Thi den, der sår i sit kød, skal høste fordærvelse af kødet, men den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden.”   ret

Vi kan være sikre på at Gud kender til alle vore gerninger. "Far ikke vild, Gud lader sig ikke spotte!" Vore liv står vidt åbne for ham, som vi har at gøre med, og " hvad et menneske sår, det skal han også høste." Hvad betyder det at så i kødet? Det betyder at følge det uigenfødte hjertes ønsker og tilbøjeligheder. Hvis vi tjener selvet i stedet for Gud, sår vi i kødet, uanset hvor høj vor bekendelse er. Kristenlivet er et liv, hvor man må vise selvfornægtelse og bære sit kors. Vi må være med til at lide ondt som gode stridsmænd for Jesus Kristus. Er vi indregistreret til Herrens tjeneste, og er vi i virkeligheden hans soldater? Hvis vi er Kristi soldater, er det vor opgave at følge hans anvisninger, adlyde ordene uforbeholdent. Vi er ikke vore egne, og vi kan ikke planlægge efter selvtilfredshed og fornøjelser. Vi kan ikke spørge om, hvad der er belejligt for os, men kun om, hvad befalingen lyder på. Ingen kan betragte en soldats liv som et liv i selvtilfredsstillelse og nydelse.   ret

Vi er i dag på slagmarken og to store magter strider hele tiden om at få overtaget. Guds erklærer: "Thi kødet begærer imod Ånden og Ånden imod kødet; de to ligger nemlig i strid med hinanden." Lige siden hans oprør og udelukkelse fra himlen, har Satan søgt at vriste sjæle fra Kristus. For enhver af os som bekender at være Guds børn, vil det være godt at spørge: Hvilken hær tjener jeg i? Er jeg under Prins Immanuel blodbestænkte banner, eller under mørkets fyrstes sorte banner?   ret

Min tekst erklærer at Gud ikke er forhånet. Gud forstå om han har hele hjertet med i det, eller om vi blot bekender os til religionen. Guds sandhed må bevares i hjertet, og vi må bestemme os for om vi kæmper Herrens strid, om vi kommer ud som sejrherrer med sandhedens endelige sejr; for sandheden vil triumfere herligt. Hvad sår du i dit daglige liv? Sår du i kødet? Tænker du kun på dine egne glæder og behageligheder og sår du stolthed, forfængelighed og ærgerrighed? Så til stolthed, tomhed og ærgerrighed? "Thi hvad et menneske sår, det skal han også høste." Hvis du sår troen, viser lydighed mod Kristus, vil du høste tro og kraft til lydighed til tro fremover. Hvis du søger at være til velsignelse for andre, vil Gud velsigne dig. Vi bør bringe alt muligt godt ind i vore liv, så vi kan forherlige Gud, og være til velsignelse for menneskene. Herren har gjort det muligt for os at få en retfærdig karakter i dette liv, så vi kan genspejle Kristi karakter i verden, og bringe glæde og håb for andre. Den glæde vi giver til andre. De glæde vi giver andre vil spejle sig tilbage på os; for som vi sår, skal vi høste. Men hvis vi uddanner vore sjæle i tvivlens linjer, skal vi høste tvivl i en tid hvor tro og tillid er allervigtigst, og skal være kraftesløs over for håb og tro. Hvis vi taler tvivl, og betvivler Guds handlemåder, vil vi få en overmådelig høst af tvivl. Vi skal så i kødet, og kødet skal høste fordærv.   ret

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, langmodighed, mildhed, godhed, trofasthed, sagtmodighed, afholdenhed. Mod sligt er loven ikke. Og de, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet med dets lidenskaber og begæringer. Der er sørget rigeligt for, at alle, som ønsker at leve et gudfrygtigt liv, kan få nåde og styrke gennem Jesus, vor guddommelige frelser. Den kristnes liv burde ikke være et liv med byrder og bekymringer, selv om korset må løftes og byrderne bæres, for Guds tjenere skal drage fred og styrke fra deres krafts kilde og når de gør det, vil de finde livet fyldt med glæde og fred.   ret

Han som søger at tjene Gud og mammon samtidig, vil kun finde ufred og trængsel; for en tvesindet mand er ustabil i alle sine veje. Når du har øjet rettet mod Guds herlighed, vil det være nemt for dig at tjene din Herre, nemt at vandre på himlens stier. Hele mennesket må helliges til Gud, thi vor dyrebare frelser vil aldrig have et delt hjerte. Vore tilbøjeligheder og ønsker må være under Guds ånds ledelse, så får vi kraft til at stride troens gode strid. Vi bør daglig spørge: "Hvad er Kaptajnens befalinger?"   ret

Vi skal være Jesu repræsentanter i denne verden. Vi skal opfylde den højtidelige forpligtelse, eller viser vi for dyrebare Herre forkert lys, på grund af uhellig livsførelse? Det er vort privilegium og opgave at vandre lige som Kristus vandre; for "den, der siger, at han bliver i ham, han er også selv skyldig at vandre således, som Han vandrede." Jesus sagde til sine folk: "I er verdens lys; en by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men på en lysestage; så skinner det for alle dem, som er i huset. Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i Himlene.”   ret

Hvor mange vakler ikke for de onde påvirkninger omkring dem, i stedet for at forherlige Gud? Manglen på helliges til andre, stolthed, og hjertehård, leder alle disse halvhjertede kristne til at tage stilling for ligegyldighed og vantro, og de vil ikke indse at de skal være Kristi repræsentanter, som de viser over vor verden, ved et gudfrygtigt liv, at de er Kristi efterfølgere. Dem som ønsker at være Herrens disciple må fæstne deres øjne på deres tros Ophav og Fuldender. De behøver ikke at være i en usikkerhedstilstand, og ulykke; for hvis de giver sig selv helt til Herren, kan de have tillid til Gud. Kristi religion er ikke blot en følelses-religion. Du kan ikke bero dine følelser på at du har accepteret Gud; for følelser er ustadige. Du må plante dine fødder på Guds ords løfter, du må vandre efter Jesu eksempel og lære at leve ved tro. Satan kan udgyde sine fristelser over dig; men du skal have Guds løfter at "når fjenden skal komme ind som en flod, skal Herrens opløfte en standard imod ham." Vi bør være trofaste når vi giver vort løfte til Gud.   ret

Vi må dyrke den kristne karakters skønhed og søge den indre prydelse, for at vi kan vise ham pris, som har kaldet os ud af mørket indtil hans strålende lys. Men hvor mange tænker ikke kun på det ydre og de gør det klart at de ikke er i Kristus, ved den klædning de pynter sig med. De lever for at tilfredsstille selvet, for at glæde verden og har ikke et eneste øje på Guds herlighed. Den Kristne skal ikke leve for at behage verden. "Derfor: "Drag bort fra dem og skil jer ud, siger Herren og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer og jeg vil være jeres fader og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige." 2. Kor 6,17-18. Skal vi ikke samtykke i denne tilstand, når den indeholder så store velsignelser og belønning?   ret

Kristi religion fornedrer aldrig den, som modtager den. Den forædler og ophøjer. Vi forsikres om, at vi på visse betingelser kan blive medlemmer af den kongelige familie, bøn af den himmelske Konge. Er denne ophøjelse ikke værd at stræbe efter? Gennem troen på Kristus og lydighed mod hans lovs krav tilbydes der os et guddommeligt liv. Og i det udødelige liv vil der ikke findes sorg, skrig, pine, synd eller død. Oh, måtte vort sind være mere vendt mod Himmelen og måtte vi bringe mere af Himmelen ind i vort liv og vor tale! Men til trods for Guds mange rige løfter synes mange at være ganske opslugt af jordiske ting. De er alle optaget af tanken om, hvad de skal spise, hvad de skal drikke og hvad de skal klæde sig med. Gud ønsker ikke, at vi skal koncentrere vore tanker om det, der hører denne verden til. Vi skal ikke søge selvisk nydelse, men vende vort sind mod Kristus. Tager du afstand fra alt, hvad der kan skille dig fra Gud? Hvis du lever i nært samfund med Gud, vil du tale om ham, dit hjerte vil være fuldt af de himmelske ting. Skal vi ikke ændre på tingenes orden, og så i Ånden? Hvorfor værdsætter du ikke din Forløser mere? Hvorfor tænker du ikke på ham, og taler om ham til andre? Herren venter på at gøre store ting for sine børn, som stoler på ham. Forventer vi at leve sammen med Kristus i hans evige rige? I så fald må vi leve sammen med ham her, så han kan hjælpe os i enhver prøvelse og fristelse og gøre os rede for hans komme i himmelens skyer. Han vil belønne enhver efter sine gerninger, og enhver skjult ting vil komme frem for dommen. Da skal vi finde at kun dem, som har levet af ethvert ord der udgår af Guds mund, vil blive frelst. Vi må plante vore fødder på ordet, sandhedens solide klippe. Vi må ransage skrifterne omhyggeligt igennem, for at se om vi egentlig gør Guds gerninger. Kristi skønhed og nåde må væves ind i vor karakter. Vi kan ikke holde Kristus så meget ude fra vort liv, som vi gør og alligevel være egnet til at leve sammen med ham i Himmelen. Han vil være alt i alle i Himmelen og han må være alt i alle for os her på jorden.   ret

Hvis vi kender til Kristus her, skal vi være venlige, belevne, øm hjertet, overbærende, tålmodige. Jeg bønfalder dig om at så i ånden. Enhver modstået fristelse giver dig kraft til at så i ånden, når du igen prøves. Men jeg spørger: Hvad fører dine konflikter til nu? Er du uden vital forbindelse med Kristus? Hvis det er tilfælde, vil du overvinde med kødet, og krigen mellem kødet og Ånden vil munde ud i at bekæmpe Ånden. Du vil støtte dig til selv-eftergivelse, selvtilfredsstillelse, O, grib fat i Kristi styrke, og få fred med ham! Så vil du være i stand til at praktisere selvfornægtelse, og så i Ånden. Jeg peger dig til Golgatas kors. Stien fra krybben til Golgata er markeret med selvfornægtelsens fodaftryk. Hvem af jer er villig til at få del i Kristi lidelser? Hvis vi lider, skal vi også regere med ham.” ”For jeres skyld blev han fattig, så I ved hans fattigdom kan blive rige.” Vi bør være lige så villig til at bære skam og lidelse for himlens Majestæt, så han var til at udholde korset for os.   ret

Kristus siger: "Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren, da vil jeg gå ind til ham og bolde nadver med ham, og han med mig." O, fjern alt som spærrer dit hjertes indgang, og lad Frelseren komme ind. Ydmyg jeres hjerter for Gud, så han kan give dig sin Helligånd. Kristus har sagt: " Da sagde Jesus til sine disciple: »Hvis nogen vil gå i mit spor, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig!" I kan ikke følge Kristus medmindre I er villig til at bære korset hvert skridt. "Venskab med verden er fjendskab med Gud." Vi må tage vor rejse gennem verden som pilgrimme og fremmede, klynge os i levende tro til Golgatas kors. Guds velsignelse vil hvile på enhver sjæl som helliger sig til ham til fulde. Når vi søger Gud af hele hjertet, skal vi finde ham. Gud er seriøst med os, og han ønsker at vi skal gøre et grundigt arbejde for evigheden. Han har udgydt hele himlen i en gave, og der er ingen grund til at vi skal betvivle hans kærlighed. Se på Golgata. Kristus døde for dig, og har du større bevis på Guds kærlighed end at bede ham om det, som er blevet givet i Jesu liv, død og mellemkomst?   ret

Gud spørger om du vil give ham dit hjerte. Dine kræfter, dine talenter, din hengivenhed, bør alt sammen overgives til ham, så han må arbejde i dig til at ville og gøre hans gode behag, og udruste dig til evigt liv. Tag imod Kristi indbydelse. Han påbyder dig: "Kom hid til mig, alle I, som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle.« Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let." O om vi måtte rykke fremad mod mærket for at værtsætte vort høje kald i Kristus Jesus! Hvad kan Gud gøre mere end han har gjort? Lad os tømme vore sjæle for al misundelse, al tåbelighed, og knytte os i levende tro til Jesus. Drag nær til Gud, og han vil drage nær til dig. Kristus vil tilgive jeres overtrædelser, og tage i mod dig med glæde.   ret

-- I dag forlanges der lige så megen selvfornægtelse, så der blev ved budskabets opkomst.

- Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2At jeg må kende ham 0327
afsn nr:3
afsn nr:4At jeg må kende ham 0327
afsn nr:5At jeg må kende ham 0327
afsn nr:6At jeg må kende ham 0327
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9At jeg må kende ham 0423
afsn nr:10At jeg må kende ham 0423
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14