Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. maj 1862

Sagen i Nordwisconsin.

En fordærvende indflydelse er over den nærværende sandheds sag i Nordwisconsin. Hvis alle havde næret den forståelse for Review som Gud vil have dem til, ville de være hjulpet og undervist af de sandheder som dette blad forsvarer. De ville have haft en korrekt tro, og et grundfæstet standpunkt på de sandheder der anvendes for denne tid, vil vogtes imod og reddes fra denne fanatisme. Manges fine følelser er blevet sløvet; falsk anspænding har ødelagt deres dømmekraft og åndelige øjesyn. Nu er det af største vigtighed at de bevæger sig forstandsmæssigt, så Satans plan ikke må føres fuldt ud og hans mål med at nedtræde dem han har haft magt til at bedrage, ikke bliver udrettet.   ret

Når de som har bevidnet og erfaret falske øvelser, er overbevist om deres fejltagelse, så udnytter Satan deres fejltagelse, og fremholder den hele tiden for dem, for at gøre dem bange for alle åndelige øvelser, og på den måde forsøger han at ødelægge deres tro på sand gudsfrygt. En frygt hviler over sindet, for at anstrenge sig i en alvorlig og inderlig bøn til Gud for særlig hjælp og sejr, fordi de tidligere var blevet bedraget. Disse må ikke lade Satan nå sit mål, og drive dem til kold formalitet og vantro. De må huske på at Guds fundament står sikkert. Lad Gud være sand, og ethvert menneske en løgner. Deres eneste sikkerhed er at plante deres fødder på sandhedens platform, for at se og forstå den tredje engels budskab, lovprise, elske og adlyde sandheden.   ret

Gud fører sit folk ud, og bringer dem i troens enhed, så de må være eet, ligesom han er eet med faderen. Forskellige synspunkter og forskelle må opgives, så alle kan komme i samstemmighed med kroppen, så de har eet sind og een dømmekraft.   ret

”1. Kor. 1,10: ”Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at enes, så der ikke er splittelser iblandt jer, men så I holder sammen i tanke og sind.”   ret

”Rom. 15,5.6: ”Udholdenhedens og trøstens Gud give jer ét og samme sind, sådan som Kristus Jesus vil det, så I enigt med én mund lovpriser Gud, vor Herre Jesu Kristi fader!”   ret

”Fil. 2,2: ”Så gør min glæde fuldstændig ved at have det samme sind, ved at have den samme kærlighed, med én sjæl og ét sind."   ret

Der bør være en gensidig interesse for Guds sag. Der har manglet interesse for sagen i Wisconsin. Der har manglet energi. Nogle tror at det ikke er syndigt at sløse deres tid bort, medens andre som har en kærlighed og interesse for den dyrebare sandheds sag, økonomiserer med deres tid, og bruger sig selv i Guds kraft og arbejder hårdt så deres familier får det pænt og behageligt, og de har noget at sætte i sagen, så de kan gøre deres del for at holde Guds arbejde i gang, og samle en rigdom i himlen. Een skal ikke gå fri og andre bebyrdes. Gud forlanger af dem der er sunde og har kropsstyrke, at gøre hvad de kan, og bruge deres kræfter til hans ære, for de ejer ikke sig selv. De står til ansvar over for Gud for anvendelsen af deres tid og kræfter, som er dem givet fra himlen.   ret

Pligten at hjælpe for sandhedens fremkomst, hviler ikke alene på velstand. Alle har en del at gøre. Det menneske der har brugt sin tid og sine kræfter på at samle sig ejendomme, står til ansvar for sin forvaltning af den ejendom. Hvis nogen har sundhed og kræfter, som er hans kapital, han må gøre den rette brug af den. Hvis han bruger timer på nyttesløs og unødig hjemsøgelse og snak, er han doven i forretninger, som Guds ord forbyder. Disse har et arbejde at udrette med at forsørge deres egne familier, og så lægge til fondet til godgørende formål sådan som Gud har sat i udsigt.   ret

Vi er ikke sat i denne verden blot for at sørge for os selv, men vi er pålagt at hjælpe i det store frelses værk, og efterligne Kristi selvfornægtende og selvopofrende liv. Dem som elsker deres egen sag højere end de elsker Guds sandhed, vil ikke være bekymret for at bruge deres tid og kræfter kloge ligt og godt så de kan gøre en del for at sprede sandheden.   ret

Mange af de unge i Wisconsin har ikke næret en byrde for sagen eller mærket nødvendigheden af at ofre sig for at fremme den. De kan aldrig få styrke før de ændrer deres kurs og anstrenger sig særligt for at fremme sandheden, så sjæle kan frelses.   ret

Nogle fornægter sig selv og udviser interesse og arbejder dobbelt, fordi deres utrættelige anstrengelser understøtter den sag de elsker. De gør Guds sag til en del af dem, og hvis den lider, lider de sammen med den; når den har fremgang, er de lykkelige.   ret

”Ordsp. 3,9.10:”Du skal ære Herren med din rigdom, med det første af al din afgrøde; så fyldes dine forrådskamre til overflod, dine persekar løber over med vin.” Dem som er dovne kan stille sig til ro og tro at Gud ikke forlanger noget andet af dem, fordi de ikke vokser. Dette vil ikke være nogen undskyldning for dem, for hvis de havde Brugt deres tid på en ihærdig måde, hvis de ikke havde dovnet i deres forretninger, ville de have vokset. Hvis deres hjerter var fæstnet på at hengive sig i Guds rigdomme, ville vejene åbne sig op for dem, og de ville få noget ind som de kan hellige til Guds sag, og samle sig en skat i himlen."   ret

Helliggørelse
Der er ingen bibelsk helliggørelse for dem som lægger dele af sandheden bag sig. Der er lys nok i Guds ord, så at ingen behøver at fejle. Sandheden er så ophøjet, at den beundres af de største menneskesind, og dog er den så enkel at det ydmygeste og svageste barn af Gud kan fatte det, og instrueres af det. Dem som ikke ser skønheden som er i sandheden, som ikke tiltrækkes af vigtigheden i den tredje engels budskab, vil være uden undskyldning; for sandheden er tydelig.   ret

”2. Kor. 4,3.4: ”Og er vort evangelium tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der fortabes, for dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede.”   ret

”Joh. 17,17.19: ”Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden.”   ret

”1.Pet.1,22: ”I, som i lydighed mod sandheden har renset jeres sjæle til at have oprigtig broderkærlighed, skal elske hinanden inderligt og af et rent hjerte.”   ret

”2. Kor. 7,1: ”Da vi nu har disse løfter, mine kære, skal vi rense os selv for alt snavs på krop og ånd og være hellige i gudsfrygt.”   ret

”Fil. 2,12-15: ”Derfor, mine kære, I, som altid har været lydige: Arbejd med frygt og bæven på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit fravær. For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje. Gør alt uden at give ondt af jer og uden indvendinger, så I kan være uangribelige og uden svig, Guds lydefrie børn midt i en forkvaklet og forvildet slægt, hvor I stråler som himmellys i verden.”   ret

”Joh. 15, 3: ”I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer.”   ret

”Ef. 5,25-27: ”Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand; ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri.”   ret

Her er bibelsk helliggørelse. Det er ikke blot en opvisning eller ydre arbejde. Det er helliggørelse der modtages gennem sandhedens kanal. Det er sandheden der modtages i hjertet, og føres ud i livet i praksis.   ret

Jesus som menneske, blev betragtet som fuldkommen. Alligevel voksede han i nåden.   ret

”Lukas 2,52: ”Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.” Endog den mest perfekte kristne må vokse stadigt i kundskab og kærlighed til Gud og mennesker."   ret

”2. Pet. 3,14.18: ”Derfor, mine kære, når I ser frem til dette, så vær ivrige for at stå uplettede og lydefrie for ham i fred, men voks i nåde og erkendelse af vor Herre og frelser, Jesus Kristus. Æren er hans både nu og til evighedens dag! Amen.”   ret

Helliggørelse er ikke et arbejde for et øjeblik, eller en dag. Det er en stadig vækst i nåde. Den ene dag ved vi ikke hvor stærk vor konflikt vil være den næste. Satan lever, og er aktiv, og vi behøver at råbe alvorligt til Gud for hjælp og styrke til at modstå. Så længe Satan regerer må vi have underlagt selvet, plager at overvinde, og der er et hvilested. ved Gud Der er intet punkt vi kan komme til og sige at vi har grebet det.   ret

”Fil. 3,12: ”Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet fuldkommen; men jeg jager efter det, om jeg virkelig kunne gribe det, fordi jeg selv er grebet af Kristus Jesus.”   ret

Det er en stadig og på holdne march. Jesus sidder renser og forædler til sit folk, og når hans billede genspejles fuldkomment i dem, er de fuldkomne og hellige, forberedt til forvandling. Et stort arbejde forlanges af den kristne. Vi formanes til at rense os selv fra al kødelig og åndelig smudsighed, udvikle hellighed i Gudsfrygt. Her ser vi hvor det store arbejde ligger. Der er et stadigt arbejde for den kristne. Enhver gren på moderstammen, må skaffe liv og styrke fra denne vin, før der kan komme frugter.
Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27