Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. maj 1884

Troende Kristi repræsentanter

Evangeliet er for alle og vil bringe mænd og kvinder med forskellig uddannelse, karakter og anlæg ind i menigheden. Blandt disse vil der være nogle, der af naturen er efterladende, som føler at orden er stolthed, og at det ikke er nødvendigt at være så nøjeregnende. Gud vil ikke sænke sin standard så lavt, han har givet dem en prøvetid, og de nødvendige anvisninger i sit ord, og han forlanger at de forvandles, til at udvikle hellige karaktertræk. Enhver som omvendes fra synd til retfærdighed, fra vildfarelse til sandhed, vil eksemplificere sandhedens helliggørende kraft i ord og handlinger.   ret

Guds folk har et højt og helligt kald. De er Kristi repræsentanter. Paulus hilser menigheden i Korint som dem, der er "helligede i Kristus Jesus, kaldede til at være hellige". Og han tilføjer: “Thi Guds medarbejdere er vi; Guds ager, Guds bygning er I.” ”Ved I ikke, at I er Guds tempel, og Guds Ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham; thi Guds tempel er helligt, og I er jo hans tempel!” Han siger også til dem: ”Hvordan kan Guds tempel og afguder have med hinanden at gøre? Vi er jo den levende Guds tempel, thi Gud har sagt: »Jeg vil bo og vandre iblandt dem og være deres Gud, og de skal være mit folk.” Til de hellige i Efesus skriver han: ”Så er I da ikke længer fremmede og udlændinge, men I er de helliges medborgere og Guds husfæller, opbyggede på apostlenes og profeternes grundvold med Jesus Kristus selv som hovedhjørnesten. I ham sammenføjes hele bygningen og vokser til et helligt tempel i Herren; i ham bliver også I sammen med os opbygget til en Guds bolig i Ånden.” Peter siger: “Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomskraft, som kaldte jer fra mørket til sit underfulde lys”.   ret

Disse passager er til for at give indtryk af Guds værks ophøjede karakter, og med den høje og hellige position hans folk har. Ville de der ikke prøver at blive forædlet af sandheden nævne disse ting?   ret

Det jødiske tempel blev bygget af polerede sten, der blev hugget ud af bjergene, og alle sten blev afpasset til deres specielle plads i templet, hugget til, poleret og afprøvet, før de blev bragt til Jerusalem. Da alle stenene var bragt ned til byggepladsen, blev bygningen opført uden lyd af økse og hammer. Denne bygning repræsenterer Guds åndelige tempel, som er dannet af materialer fra alle nationer, tungemål og folk, fra alle samfundslag, høje og lave, rige og fattige, lærde og uvidende, Det er ikke døde materialer, der skal hugges til med hammer og mejsel. Det er levende sten hugget ud af verden med sandhedens kile, og den store bygmester, templets Herre, hugger dem nu til og polerer dem, så de kan passes ind på deres plads i det åndelige tempel. Når dette tempel er færdigt, vil det være fuldkomment i alle dele; det vil blive beundret af engle og mennesker, for dets bygmester og skaber er Gud. Sandelig, de, der udgør denne herlige bygning, er "kaldede til at være hellige".   ret

Det var faktisk en herlighedens tjeneste, når himlens majestæt, tilsløret af skystøtten om dagen og ildstøtten om natten, leder sit folk gennem ørknen; når den guddommelige persons tilstedeværelses symbol dækkede forsamlingsteltet, og Herrens herlighed fyldte tabernaklet; men de velsignelser og privilegier Guds folk fik tilstået i vor tid overgår dem de gamle Israel fik. Kristus har vist sig i kødet; hans blod er blevet udgydt, det fuldkomne offer for verdens synder; og nu står vor Mellemmand foran nådestolen og gør mellemkomst for sit folk. Med det større lys og privilegier for øjne, som vi nyder nu, underlægges vi større ansvar end israelitterne blev. Gud har givet verden et lys til enhver sjæl, som lærer sandheden at kende og accepterer hans tjeneste; og han arbejder på at alle lys skal være middel til at oplyse mange andre. Vi skal ikke lade vort lys brænde i tåge; vi skal gribe de klares stråler fra Retfærdighedens Sol, og genspejle lys til verden til Guds ære.   ret

Alle som star indskrevet i denne hellige historie, når det gælder Israels børns rejser, blev skrevet til vor gavn, som verdens ende kommer over; men hvordan skal vi advares, instrueres og opmuntres af disse lektier, hvis vi ikke ransager skrifterne? Her er vi sørgeligt utilstrækkelige som et folk. Vi søger ikke Skrifterne, ejheller de Gamle eller Ny Testamente, så flittigt og omhyggeligt som vi burde. Vi er ikke så alvorlige som vi burde for at lære hvad der er Guds vilje med os. Under israelitternes vandringer i ørknen, medens de boede i telte, blev de pålagt at overholde særlige regler og regulativer, og betragtes nøje som rene, både i deres personlige vaner og i deres omgivelser; og i disse særlige enkeltheder forlanger Gud ikke mindre af sit folk nu. Man bør være særlig omhyggelig for orden og pæne forhold ved vore store lejrmøder, hvor mange lægger mærke til os. Disse møder er vigtige, og man må ikke spare på noget for at vor tro fremvises ordentligt. Gud er en ordnens Gud, og der bør ikke være forvirring i dette arbejde. Disse store samlinger bør gøres til oplæringsskoler, hvor folk lærer deres pligt over for Gud og hvordan de hjælper deres medmennesker, og lader deres lys skinne for verden.   ret

Vore folk når ikke op til den standard som Gud forlanger af dem. På grund af deres ufuldkommenheder, får mange den lamme til at vende bort fra vejen. Når sandheden præsenteres på et nyt sted, kan nogle gribe fat i den, som er ukultiverede og grove. De kan være usorrigneret i tøjet, og uforsigtige med deres samtale og omgivelser. Disse personer kan aldrig blive borgere i Kristi rige uden at reformere sig i disse enkeltheder. Hvis de føler at der ikke er behov for reformation, så vær sikker på at sandheden ikke har slået dybe rødder i deres hjerter; for når den begynder sin forædlende proces på mennesket der modtager, vil der ske afgjorte forandringer i karakter og vaner. Den usoignerede husholder vil blive opvartende, pæn og ordentlig; for skal hun ikke beværte Guds engle, som tjener dem der skal være frelsens arvinger? Og disse himmelske budbringere vil ikke tiltrækkes af usorignerede hjem. Guds folk der bekender at være pilgrimme og fremmede, søger et bedre land, endog et himmelsk, og så længe de er her skal de ligne dets beboere så meget som muligt. De vidnesbyrdene frembæres af evangeliets prædikanter bør være til for at undervise. De bør skridt for skridt tålmodigt frembære dem som mangler i karakter, indtil de bliver Kristi værdige repræsentanter, så han ikke skammer sig ved at kalde sig sine brødre.   ret

Kære brødre og søstre, hvis vi har for vane at tale og opføre os på en sådan måde, at vi ikke repræsenterer Kristi religion korrekt, bør vi straks gå i gang med at reformere os selv. Lad os, fordi vi skal repræsentere Kristus for verden, danne vaner, der er til hans ære. Overalt virker skjulte kræfter for at drage sjæle fra Kristus, og Gud ønsker at endnu stærkere kræfter blandt hans folk skal arbejde for at drage sjæle til Kristus. If our lives are the visible expression of God's word; if we manifest to the world the wisdom, purity, and nobility of the Master whom we serve, we shall have a compelling power to win souls.   ret

Vor overholdelse af syvendedags sabbaten gør os upopulære, og mange falske efterretninger er i omløb om os som et folk. Mennesker som har hørt sandheden, og er blevet overbevist om dets krav, har lukket deres hjerter imod den, og fyldes med had til reformer og reformatorer. Disse mænd er selviske, og deres motiver fordærvede. De ser at skulle de acceptere sandheden, vil de være i fare for at miste deres position, indflydelse og autoritet, og de vælger at klynge sig til det som de kalder for fastsatte myndigheder. Har de forkastet Bibelens klareste sandheder, prøver de at påvirke andre til at forkaste dem. De er fra den klasse Kristus fordømte, som ikke indtager himmeriget selv, eller lader andre gå derind. Den kristne verdens masser har ikke ransaget Skrifterne, og de er bedraget af dem som de har hyret til at forklare ordet for dem. De er undervist i menneskers skikke og traditioner, medens Guds lov ignoreres; og det fremherskende fordærv der er i vore store byer, det fordærv der er i overflod overalt, og hele tiden bryder ud i mangedoblet kriminalitet, bevidner følgen af at tilsidesætte denne hellige lov.   ret

Det folk som Gud har gjort til forvaltere af sin lov, er generelt fra de fattigere klasser, og de har ikke haft velstandens og dannelsens muligheder. Ønsker de at gøre et godt indtryk, og vinde sjæle til sandhedens lys, må de blive forstandige og forædlede. De bør stoppe med at fornedre standarden; for mange der vælger mørke frem for lys vil hade og kritisere dem.   ret

Brødre og søstre, I er “Guds medarbejdere.” I er ikke kommet i menigheden for at lade jeres talenter ruste, medens andre gør arbejde. I må adlyde den apostolske formaning: ”Så lad det være til menighedens opbyggelse, at I søger at få dem i rigeligt mål.” I er som en lejr med bevæbnede mænd, soldater der er skrevet under korsets banner, som har til opgave at gå ud i en oprørt verden og bringe så mange så muligt tilbage til alliance med Kristus. Enhver ny voluntør må lære at klare vanskeligheder som en god soldat, og bevare rustningen på, og føre Åndens sværd, og vinde sejre for vor frelses Hærfører.   ret

afsn nr:1At jeg må kende ham 0525
afsn nr:2At jeg må kende ham 0525
afsn nr:3
afsn nr:4At jeg må kende ham 0525
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8At jeg må kende ham 0525
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11