Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 9. maj 1899

Sjælens fortrinlighed

[I stedet for det sædvanelige studium, giver jeg denne uge en del af et brev til mine søster, jeg lige har fået fra søster White. Det er så fyldt med gode ting at jeg føler jeg må dele det med jer, vidende at det vil være til styrke og opmuntring for jer, som det har været for mig. -S. M. I. H.]   ret

"Sunnyside," Cooranbong, N. S. W., 25. marts ,1899.
Kære Søster Henry: Jeg vågnede op kl to, og vidste jeg ikke kunne sove mere. Dit brev blev læst med interesse, og jeg er min himmelske Fader taknemmelig, at selvom vi ikke kan mådes ansigt til ansigt, kan vi have udbytte af pen og blæk for at kommunikere med hinanden.   ret

Der er et stort arbejde at gøre, og vi skal forsøge at gøre alt hvad vi kan i Newcastle og omegn. Nu er prædikanterne opvakt til modstand. Vi er ked af disse hyrder, og ked af de stakkels får som vansmægter efter dyrebare livets ord, som vi, som Guds tjenere, vil være glade for at give dem, og som de længes efter at tage imod, men som de er bange for. Gud hjælpe dem, er min bøn. Om vil blot kunne indprente værdien af menneskesjælen for dem! Om de kunne få det bevist til at forstå at de hver i sær må handle for sig selv, at enhver har en sjæl at frelse eller tabe, så ville de hver i sær handle individuelt og selvstændigt fra enhver menneskelig indflydelse. Hvis vi kan få disse sjæle, som er for lette på vægten, til at straks se klart og overbevist den menneskesjæls udmærkelse, som Kristus har værdsat til at give hans liv for at frelse, ville vi være i stand til at kunne vinde dem. Hvilket regnskab vil prædikanter møde, som gør det klare og tydelige ”så siger Herren” virkningsløst.   ret

Det arbejde som I gør for at hjælpe vore søstre til at nære deres personlige ansvar over for Gud, er et godt og nødvendigt arbejde. Det har længe været forsømt; men når dette arbejde lægges ud i klare linjer, enkle og klare, kan vi forvente at hjemmets nødvendige pligter vil, i stedet for at blive forsømt, blive gjort mere ihærdigt. Herren vil altid have os til at tilskynde dem som ikke forstår menneskesjælens værdi.   ret

Hvis vi kan ordne det, som I arbejder nu, og få organiseret grupper der undervises fornuftigt om den del de skal gøre so tjenere for mesteren, vil vore menigheder få det liv og den livskraft som har være forsømt længe.   ret

Kristus vor Frelser påskønede sjælens udmærkelse. Vore søster har generelt en vanskelig tid, hvor deres familier vokser og får deres uønskede prøvelser. Jeg længtes efter kvinder, som kunne være opdragere for dem, og hjælpe dem op fra deres modløshed, og føle at de kunne gøre et arbejde for Herren. Og dette arbejde bringer solskin ind i deres liv, og genspejles i andres hjerter. Gud vil velsigne jer, og alle som forener sig med jer, i dette store arbejde.   ret

Mange unge så vel som vore ældre søstre er genert ved religiøs samtale. De tager ikke sagen for det som det er. Guds ord må være deres forsikring, deres håb, deres fred. Men når de ser menneskesjælens fortrinelighed, vil de lukke vinduerne mod jorden, og ikke længere bero sig på jordiske fornøjelser og selskaber, bryde med tåbelighed og synd, og vil åbne vinduerne mod himlen og tage imod lyd fra Retfærdighedens Sol, så jeg kan skinne til andre.   ret

De mest succesrige stræbere er dem som gladeligt arbejder på at tjene Gud i alle små ting. Ethvert menneske skal arbejde med sin egen personlige tråd, og væve den ind i det mønster der udgør stoffet, og fuldføre hele mømsteret.   ret

Kristi arbejde bestod for det meste af personlige samtaler; han nærede en trofast forkærlighed for enkeltpersons tilhøreren; og denne ene sjæl har bragt den modtagne undervisning ud til tusinder.   ret

Uddan de unge til at hjælpe de unge, og søge at gøre dette arbejde hver især vil give en erfaring som vil udruste ham til at blive en helliget medarbejdere i en større virkekreds. Tusinder af hjerter kan nås på den mest enkle måde. De mest intellektuelle, dem som der ses på og værdsættes som verdens store og begavede mænd og kvinder, er ofte genopfrisket på de mest ydmyge og enkle ord der udtales af den som elsker Gud, som kan tale om den kærlighed så naturlig som verdslige kan tale om de ting deres sind er fyldt med og får næring ved. Selv om ord er velforberedte og udstuderede, har de kun lidt indflydelse, men en Guds søns eller datter sande ærlige arbejde i ord, eller i en lille tings tjeneste, gjort i naturlig enkelhed, vil åbne døren, som længe har været låst for mange sjæle.   ret

Men lad enhver medarbejder, hvad enten det er et barn, en ung eller person i sin manddom, påtage sig Kristus; som er at søge ham i bøn, og tror at hans bønner accepteres af Gud, fordi han har ændret alt til at våge og bede uden ophør. Nogle beder i løbet af bedeugen, og tror så at deres bønner kan ophøre; og når de så ikke fortsætter med at bede, fortsætter de ikke med at tage imod. De må fortsætte med at bede så de kan modtage. Bed, og du skal få. Søg mig, og du skal finde mig tæt ved siden af dig, parat til at beskytte, og hjælpe dig. Jeg vil lede jeres tankestrøm bort fra de tarvelige og betydningsløse ting. Jeg vil åbne emner op for dig til overvejelse, som vil give dig min fred, min glæde, og trøst, som vil tage dine bekymringer bort. Vore kræfter skal ikke bruges og udtrættes på ansvar som egentlig tilkommer Gud, og ikke noget menneskeligt væsen. Lad os da uddanne sjælen, ikke til at irritere og svække dens kræfter unødigt, men holde sig selv i ro og i fred.   ret

Overalt omkring os er der jammeren over verdens sorger; dens skygge presser sig på os, og vore sind må være parat til alle gode ord og arbejde fordi vi ved at vi har Jesus nærhed. Hans Helligånds liflige indflydelse lærer og leder vore tanker, til at sige ord som opfrisker og glæder og oplyser andres sti.   ret

Hvis vi kan, min søster, burde vi ofte tale til vore søstre, og lede dem i stedet for at sige ”Gå”. Lede dem til at gøre som vi burde gøre: at nære, som vi mærker det: en stærk og blivende opfattelse af menneskesjælens værdi. Vi er elever så vi kan blive lærere. Denne tanke må indprentes i ethvert menighedsmedlems sind.   ret

Vi tror helt på menighedsorganisation, men ikke på noget som foreskriver den præcise måde at arbejde på; for alle mennesker nås ikke ved de samme metoder. Intet får lov til at holde Guds tjener fra at arbejde for sine medmennesker. Den eneklte troende skal arbejde for den enkelte synder. Enhver person har sin egen lampe at holde brændende; og hvis den himmelske olie tømmes i disse lamper gennem guldrørene, hvis de tømmer den gyldne olie ud fra dem selv, og hvis det modtages i de kar som er blevet fra selvet, og beredt for at modtage den hellige olje, vil den lampe fyldes med hellig olje, kan nogle hensigter kaste dens lys på synderens sti. Der skinner rigtigt meget mere lys ud fra en sådan lampe på vandringsmandens sti, end der udsendes fra et helt fakkeloptog i parade. Oh, hvilket arbejde kan gøres, hvis vi ikke vil overanstrenge os selv!   ret

Lær dette, min søster. Du har mange veje åbnet op for dig. Henvend dig til folkeskaren når som helt du kan; udøv al den påvirkning du kan, ved enhver forening der kan være middel til at indføre surdejen i maden. Enhver mand og enhver kvinde har et arbejde at gøre for Mesteren. Personlig indvielse og helligelse til Gud vil, ved de mest enkle metoder, udrette mere end den mest imponerende opvisning.   ret

Et personligt arbejde må gøres; personlig helligelse gør enhver til del af Herren Jesus Kristus, og han er urokkelig. Dem som følger i Kristi fodspor vil ikke søge efter paradeopvisning Der er Kristus ikke. Han som vil komme efter mig, lad ham fornægte sig selv, og tage sit kors op og følge mig. Uden mig kan I intet gøre i mit navns herlighed. Hele denne verdens lyster, fornøjelser og menneskelig kraft vil gå bort. Ikke en prik eller tøddel af hele verdens fornøjelser og dens tilsyneladende værdifulde rigdomme vil tages med i den evige verden, sammen med nogen sjæl. En del af livet bruges på at gøre Guds vilje, og det liv og arbejde skal forblive for evigt; for det arbejde der bruges på at fremme Guds rige i denne verden vil føre dens resultater med i Guds evige rige.   ret

Lær vore søster at spørgsmålet hver dag skal være: Herre, hvad vil du at jeg skal gøre i dag? Hvert kar der er helliget Gud, vil få den hellige olie udtømt hver dag, så det kan tømmes ud i andre kar. Hver dag må vi gå frem i Kristen erfaring, vente og våge for anledninger til at gøre Guds vilje og arbejde. Hvert ord der siges, hvert arbejde der udføres i Kristi linjer, vil have forrang for stedse. Sig de ord du har fået af Gud, og Herren vil visselig arbejde med dig. Svigt ikke eller mist ikke modet, selvom I ser mange af de ting som I ikke bryder jer om. Jeg håber og beder for at I må iklædes megen kærlighed,
(underskrevet) Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Evangelisering s. 443, Budskaber til de unge 118
afsn nr:10evangelisering s. 443
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14evangelisering s. 473
afsn nr:15evangelisering s. 473
afsn nr:16
afsn nr:17