Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 10. maj 1906

Lev et nyt liv det nye liv i Kristus

"Også jer har han levendegjort, da I var døde i jeres overtrædelser og synder, som I forhen vandrede i, ledede af denne verdens tidsånd og af herskeren over luftens rige, den åndemagt, som nu er virksom i ulydighedens børn. Til dem hørte vi også alle forhen, da vi fulgte vort køds lyster og gjorde, hvad kødet og tankerne ville, og af natur var vi vredens børn ligesom de andre."   ret

Men der skete en forandring. I blev overbevist og omvendt. Udøvede I da den tro, der virker gennem kærlighed og renser sjælen, eller fortsatte I med at følge de samme dårlige vaner og fremgangsmåder, som I fulgte før jeres omvendelse? Hvis I blev virkelig omvendt, vendte I jer bort fra al uret. Det sind, der er blevet stillet under Kristi herredømme, og som han former ved sin nåde, bliver forædlet, renset og ophøjet.   ret

"Men Gud, som er rig på barmhjertighed, har på grund af den store kærlighed, hvormed han elskede os, gjort os levende med Kristus, os, som var døde på grund af vore overtrædelser af nåde er I frelst! Ja, han har opvakt os med ham og givet os plads med ham i den himmelske verden, i Kristus Jesus."   ret

Lad os tænke på, hvad Gud ønsker, vi skal repræsentere både over for engle og mennesker. Gennem gavnlige ord, rene handlinger og ædle principper skal den kristne åbenbare Kristus. "Thi hans værk er vi, skabte i Kristus til gode gerninger, som Gud forud lagde til rette, for at vi skulle vandre i dem." De, der adlyder disse ord, vil vise, hvad troen på den sandhed, Kristus kom for at skænke, kan gøre for menneskene.   ret

"Kom derfor i hu," siger Paulus, "at forhen var I, der var født som hedninger og blev kaldt uomskårne af dem, der har navn efter den omskærelse, man med hænder udfører på legemet - kom i hu, at I på den tid" - før lyset brød frem i sjælens mørke kamre - "var uden forbindelse med Kristus, udelukkede fra borgerret i Israel og fremmede for forjættelsens pagter, uden håb og uden Gud i verden. Nu derimod, da I er i Kristus Jesus, er I, som engang var langt borte, kommet nær på grund af Kristi blod."   ret

Apostelen ønskede, at de, han skrev til, huskede på, at de i deres liv skulle åbenbare den herlige forandring, Kristi forvandlende nåde frembragte i dem. De skulle være lys i verden og med deres lutrede og helliggjorte karakter øve en indflydelse for at modvirke indflydelsen fra Satans redskaber. De skulle altid huske ordene: "Ikke af jer selv." De kunne ikke forvandle deres egne hjerter. Og når sjæle ved deres bestræbelser blev ledet bort fra Satans rækker for at tage deres standpunkt for Kristus, skulle de ikke gøre krav på æren for den skete forvandling.   ret

Guds medarbejdere i dag skal huske dette. Den store forandring, der ses i en synders liv efter omvendelsen, frem kaldes ikke af menneskelig godhed. "Den, der roser sig, skal rose sig i Herren." Lad dem, der bringes til anger og omvendelse, erklære, at det kun er på grund af Guds godhed, at de er blevet ført til Kristus.   ret

Han, der er rig på barmhjertighed, har tildelt os sin nåde. Lad derfor lov og tak stige op til ham, fordi han er blevet vor Frelser. Lad hans kærlighed fylde vore hjerter og sind og vælde frem i vort liv i rige strømme af nåde. Da vi var døde i vore overtrædelser og synder, levendegjorde han os til et åndeligt liv. Han bragte nåde og tilgivelse og fyldte sjælen med nyt liv. Således går synderen fra døden til livet og tiltræder sine nye pligter i Kristi tjeneste. Hans liv bliver sandt og stærkt og fyldt med gode gerninger. "Thi jeg lever," sagde Kristus, "og I skal leve."   ret

Jeg beder hvert eneste menighedsmedlem om at overveje ordene: ”I må fødes på ny." Lever du et nyt liv i Kristus? Gør du hans gerninger? Ærer du ham ved at vise, hvilken stor velsignelse det er at stå under hans banner? Er du så taknemlig mod Kristus for hans genløsende kærlighed og så tro i hans. tjeneste, at dit hjerte ikke kan være hovmodigt, egoistisk og selvoptaget? Er årvågenhed i bøn en del af dit daglige liv?   ret

Det virkeligt omvendte menneske har ikke tid til at tænke på eller tale om andres fejl. Dets læber er helliggjorte, og som Guds trofaste vidne vidner det om, at Kristi nåde har forvandlet dets hjerte. Det forstår, at det ikke kan tillade sig at tale om modløshed og vantro. Det kan ikke tillade sig at være skarpt og kritisk. Det har ikke fået ordre fra Gud til at straffe de fejlende ved at overøse dem med skældsord.   ret

Mine brødre og søstre, vær bange for at finde fejl hos og sige noget imod jeres medmennesker, for at I ikke skal miste fornemmelsen af, at I er helliget til tjeneste for Gud, og at I som trofaste tjenere må holde jer hans interesser for øje. I skal leve et liv, der vil overbevise andre om, at I er Guds børn, der er under oplæring af vor frelses banebryder, for at I kan blive rede til aktiv tjeneste. I har meldt jer som frivillige til at kæmpe mod Satans styrker: og I har ikke råd til at kæmpe mod jeres soldaterkammerater.   ret

Gud kalder sin menighed til at vågne op og gøre deres pligt og vise, at de er trofaste og loyale mod deres frelses banebryder. De skal følge hans eksempel og lære, hvad det vil sige at være tro mod ham, som elsker dem, og som har givet dem en opgave i sin hær.   ret

Misundelse, ond mistanke, bagtalelse og dømmesyge - dette bør ikke findes blandt Kristi disciple. Disse ting er årsag til menighedens nuværende svaghed. Vi har et. fuldkomment forbillede selve Kristi liv. Vi skal have et brændende ønske om at gøre, som han gjorde, leve, som han levede, for at andre kan ledes til at herliggøre Gud ved at se vore gode gerninger. Himmelens velsignelse vil hvile over dem, som søger at hjælpe andre ved at udføre det arbejde, Krisrus kom for at udføre.   ret

Gud hengav sin enbårne Søn til at dø for en slægt af oprørere, for at enhver som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Hvorfor skulle vi da ikke vandre og virke på den måde, Gud har udpeget? Hvorfor skulle nogen glæde fjenden ved at ødelægge andres arbejde og bruge de kræfter, Gud har givet ham, til at slå håbet ned og drive sjælene til modløshed? I hver eneste menighed er der unge mænd og kvinder, som trænger til hjælp ved et kraftigt, sympatisk håndtryk fra en kærlig interesse i lighed med Kristi interesse, der ikke vil lade dem gå. Lad der blive sat stop for mundhuggeri over småting. Hold op med at sige noget, som ikke gør gavn, og kom nær til dem, der har fejlet. Hold dem fast og drag dem til Kristus. Giv ikke Satan nogen chance til at trænge ind i vore rækker.   ret

Englene bliver ikke sendt fra de himmelske sale for at ødelægge, men for at våge over og værne sjæle i fare, for at   ret

frelse de fortabte og for at bringe de vildfarne tilbage til folden. "Jeg er ikke kommen for at ødelægge, men for at frelse," erklærede Kristus. Har du da intet medynksfuldt ord at sige til de vildfarne? Vil du lade dem gå fortabt, eller vil du række dem en hjælpende hånd? Lige omkring dig er der sjæle, som står i fare for at gå fortabt. Vil du drage dem til Frelseren med kærlighedens reb? Vil du holde op med at bebrejde og sige noget, der kan indgyde dem tro og mod?   ret

"Dette er grunden til, at jeg Paulus, Kristi Jesu fange for jeres skyld, I hedninger! - så sandt som I har hørt om den husholdergerning, Gud i sin nåde gav mig med henblik på jer, at jeg ved en åbenbaring fik kendskab til den hemmelighed, som i tidligere slægter ikke var kundgjort for menneskenes børn, således som den nu ved Ånden er blevet åbenbaret for hans hellige apostle og profeter, nemlig den hemmelighed, at hedningerne er medarvinger, medindlemmede i legeme og meddelagtige i forjættelsen - og alt dette i Kristus Jesus ved evangeliet; og det er jeg blevet tjener for ved den Guds nåde, der blev mig skænket som gave ved hans mægtige indgriben. Ja, mig, den allerringeste af alle hellige, blev den nåde givet at forkynde hedningerne evangeliet om Kristi uransagelige rigdom og at oplyse, hvorledes den frelsesplan er, der fra evighed har ligget gemt som en hemmelighed hos Gud, alle tings skaber, for at Guds visdom nu i al dens mangfoldighed ved kirken skulle gives til kende for magterne og myndighederne i den himmelske' verden. Således var fra evige tider det forsæt, som han udførte i Kristus Jesus, vor Herre."   ret

Det er dette budskab, jeg har fået overdraget at' bringe til jer. I skal tage de ord, Paulus adresserede til menigheden i Efesus, som om de var adresseret til jer personlig. Gennem fremmedgørelse, splittelse og delte meninger har Satan hæmmet det arbejde, der er skitseret i apostelens ord. Hvis de troende havde ladet selvet ude af syne og nægtet at følge de planer, Satan havde lagt for at hæmme Guds værk, ville vi have været langt længere fremme. I årevis er der kommet budskaber, der har udpeget det arbejde, der skulle gøres. Men arbejdet er ikke blevet udført. Troende har stået direkte i vejen for dets gennemførelse ved at blokere det med misundelse, mistanke og smålig kritik. De har søgt at få den øverste plads. Erhvervsmæssige opgaver har optaget opmærksomheden og opslugt de midler, der skulle have været givet til forkyndelsen af frelsens budskab. Takket være Gud er noget blevet udført, men der kunne være blevet gjort tusinde gange mere. Fjenden har fremlagt mange forskellige ting for at beskæftige de troendes sind. Tiden går hurtigt, arbejdet er stadig ikke gjort og verden bliver værre og værre. Og dog kæmper Guds Ånd stadig i nåde med sjæle. Brødre og søstre, jeg opfordrer jer til at tage Guds fulde rustning på. De, som aldrig har hørt begrundelsen for vor tro, skal nu kontaktes. Mange venter på et budskab fra Guds ord. Gå til dem og fortæl dem, hvor vi befinder os i denne verdens historie.   ret

Enden er nær, og jeg har fået befaling ,til at give det budskab til de troende, som det tredje kapitel i brevet til efeserne indeholder. Der skal udføres et verdensomspændende arbejde. Vi skal nu for alvor arbejde med at forkynde sandheden. Stemmen sagde: "Løft din røst som basunen, forkynd folk dets brøde og Jakobs hus deres synder. De hæmmer forkyndelsen af det sidste advarselsbudskab."   ret

Paulus bar den byrde, som vi nu burde bære. Der skal gøres et stort arbejde, og det skal gøres på kort tid. Åh, hvor er der meget at gøre, og hvor er der mange, der af en eller anden grund ikke er engageret i Guds værk! Satan udtænker fremgangsmåder til at holde Herrens styrker borte fra arbejdet. Han ønsker ikke, at mennesker vækkes til en forståelse af de hastige straffedomme, der kommer over verden.   ret

Mine brødre og søstre, lad os vågne op og forstå vor sande stilling. Gud skal man ikke spøge med. Han har talt med straffedomme for at vække dem, som har modarbejdet ham i årevis. Disse straffedomme var ikke kun ulykker. De var Guds irettesættelser til sit folk. Jeg bønfalder dem, som således, som det var, har trodset Gud lige op i ansigtet, om ikke længere at vanære ham   ret

ved at klynge sig til deres egen fremgangsmåde, Lad os nu tage fat på Guds værk med forstand og i forening og som med en stemme forkynde advarsels- og frelsesbudskabet. Lad os give agt på Herrens ord, for at han ikke skal finde os uforberedte, når han pludselig kommer. Der vil ikke blive nogen anden prøvetid. Nu, mens det hedder i dag, vil Gud, hvis vi vil lytte til hans røst og vende os helt til ham, vise os barmhjertighed og til overflod tilgive os.   ret

afsn nr:110. maj 1906.
afsn nr:210. maj 1906.
afsn nr:310. maj 1906.
afsn nr:410. maj 1906.
afsn nr:510. maj 1906.
afsn nr:610. maj 1906.
afsn nr:710. maj 1906.
afsn nr:810. maj 1906.
afsn nr:910. maj 1906.
afsn nr:1010. maj 1906.
afsn nr:1110. maj 1906.
afsn nr:1210. maj 1906.
afsn nr:1310. maj 1906.
afsn nr:1410. maj 1906.
afsn nr:1510. maj 1906.
afsn nr:1610. maj 1906.
afsn nr:1710. maj 1906.
afsn nr:1810. maj 1906.
afsn nr:1910. maj 1906.
afsn nr:2010. maj 1906.
afsn nr:2110. maj 1906.
afsn nr:2210. maj 1906.