Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 10. maj 1887

Betydningen af tillid til Gud

[* Prædiken i Grimsby, England 18. september, 1886]
"Da råbte Asa til Herren sin Gud: "Herre, hos dig er der ingen forskel på at hjælpe den, der har megen kraft, og den, der ingen har; hjælp os, herre vor Gud, thi til dig støtter vi os, og i dit navn er vi draget mod denne menneskemængde, herre, du er vor Gud, mod dig kan intet menneske holde stand." Da slog Herren kusjiterne foran Asa og judæerne, og kusjiterne tog flugten. Asa og hans folk forfulgte dem til Gerar, og alle kusjiterne faldt, ingen reddede livet, thi de knustes foran Herren og hans hær. Judæerne gjorde et umådeligt bytte Og indtog alle byerne i omegnen af Gerar, thi en Herrens rædsel var kommet over dem, og de plyndrede alle byerne, thi der var et stort bytte i dem."   ret

. . . .Her bringes kendsgerningen frem for at da det gamle Israel stole på Herren deres Gud, arbejdede han altid for dem. Her blev en stor hær; tusinde og tusinde sat op imod dem, og det så ud for dem med deres lille hær at de visse blev besejret. Men her ser vi at Asas tillid var til Herren Israels Gud. Det var ikke deres antal, men han troede at Herren kunne udfri dem med få såvel som med mange. Han rakte ud til gud, og hans tro tog greb på Herren, og Herren hørte nådigt og besvarede Asas anmodning; og de fik sejr fordi Gud var helet på deres side.   ret

Dette var i virkeligheden en prøve og trængsel for deres tro som tjente Herrens Israels Herre De frygtede at der gemtes så meget på synden i deres midte, at Gud ikke kunne gøre forunderlige ting i deres midte. Der var en umådelig masse som de ville møde, et tusinde, tusinde mænd. Men Asa havde ikke givet sig selv til fornøjelse; i fredstiden havde han beredt sig til enhver nødssituation; han; havde en hær oplært til kamp; men hvor få var de ikke sammenlignet med deres fjender! Svækkede denne sammenligning ikke deres tro? tog det modet fra deres anstrengelser? - Nej; troen voksede og styrkedes for en stund - ikke i selvtilstrækkelighed, men i Ham som de kunne stole på. Asas bøn blev ikke sendt forgæves. Han søgte Herren i sin velmagtsdage, og nu kunne han stole på ham i modgangsdagene. Ved sine bønner viste han at han ikke vær fremmed for Herrens forunderlige kraft. "Der har megen kraft, og den, der ingen har; hjælp os, herre vor Gud, thi til dig støtter vi os, og i dit navn er vi draget mod denne menneskemængde, herre, du er vor Gud, mod dig kan intet menneske holde stand."   ret

Dette er en passende bøn vi skal bede. Vore udsigter er alt andet end smigrende. Der er umådelig mange som har sat sig op imod sandheden, som vi må møde i at bringe lyset til andre. Vort håb er ikke til vor kundskab til sandheden, og vore evner, men til den levende Gud. . . . Der bør være en levende tro for den mægtige Gud, til at vise Sin kraft, ellers vil alle vise sig at gå fejl. Gud overvandt Israels fjender. Han bringer deres hære i uorden. De flygtede de vidste ikke hvorhen. Hvem kan stå for Israels Herre Gud?   ret

Nu fører vi ikke krig imod kød og blod, men imod magter myndigheder og åndelig ondskab på de høje steder. Herren vil opmuntre os til at se på ham, som er kilden til al vor styrke, Ham som er i stand til at hjælpe os. Vi må se på mennesker, og de vil give os råd, og dog kan disse forkastes, men når Israels Gud begynder at arbejde for os, vil Han gøre det til en succes. Vi ønsker at vide at vi er på det rigtige med Gud; hvis vi ikke er på det rigtige over for Ham, så ønsker vi at anstrenge os alvorligt for at komme i rigtigt forhold med Ham. Vi må hver i sær gøre noget selv. Vi skal ikke risikere vor evige interesse på gætteri. Vi må sætte alt på det rigtige; vi må følge Guds forlangender, og så forvente at Gud arbejder med anstrengelser. 2 Krøn. 20,15. Gud arbejder i os, ved sandhedens lys. Vi skal være lydige imod alle Hans bud.   ret

Oh, om vi kunne tage dette punkt i betragtning, at det arbejde som vi involverer os i, ikke vort arbejde, men Guds arbejde, og vi skal som ydmyge redskaber, arbejde sammen med Ham, og med et øje rettet på Guds herlighed, ikke tage fejl af begyndelsen af kristenlivet til dets fuldbyrdelse, men se nødvendigheden af at blive oplært på jorden, til at berede Guds vilje for os! Vi skal ikke opløfte os selv, ikke være selvtilstrækkelig, men stole på Gud, vide at Han er villig og i stand til at hjælpe os. Gud vil arbejde med Sit folk, men vi ønsker at være i en position hvor vor trøst og tillid vil være fast hos Ham.   ret

Jeg ønskede at bringe disse ting frem for dig, så du kan se betydningen af at vi kommer virkeorden hver i sær. Vi bør ransage vore egne hjerter, og se efter at alt der ikke er i overensstemmelse med Guds vilje er adskilt fra os. Med den menneskelige natur er der et stort problem Hvor den enkelte ikke er forbundet med Gud på nogen måde, åbenbarer den naturlige disposition sig selv. Hvis Satan nu kan blande selviskhed ind blandt dem der er knyttet til Guds dyrebare værk, hvis de kan blive selvretfærdige, uafhængige af deres brødre, uafhængig af gud, behøver vi ikke at forvente at Guds velsignelse vil følge vort arbejde; men hvis vore hjerter er rene, og ufordærvet af selviskhed, skal vi præsentere sandheden som den er i Jesus; og så vil vi få Herrens velsignelse.   ret

Der er hele tiden fare for at droppe Jesus ud af dit arbejde; men når sandheden bringes i sagtmodighed og nåde, som den er i Jesus, skal den åbenbare Jesus Kristus i alle dine anstrengelser, og når du forsøger at komme til sjæle åbenbarer du Kristus for alle dem du kommer i kontakt med. Hvis du hviler hos den elskede Frelser som dit eneste håb, hvis selvet er skjult med Kristus i Gud, vil Gud være hos dig, og du vil være hos ham. Du vil mærke og kende den sande religions kraft; din indflydelse vil bruges helt til Guds herlighed; du vil ikke påskønne dig selv særligt højt. Den sti der fører til evigt liv er snæver. Du vil finde mange vanskeligheder på din vej, som du må møde og overvinde i Jesu navn. Hvilken sorg mødte disciplene ikke da de så Ham, som deres eneste håb kredsede sig om blev hånet i domssalen, bespottet og led den skammeligste korsfæstelsesdød. Og hvilken sejr på Satans sti da han blev hugget i hælen da Jesus blev naglet til korset, midt iblandt onde mænds forhånelser, som påberåbte sig ypperste præsteskab! Efter at han var lukket i graven, forventede hans hære at se disciplene miste modet, til skamme, og fornægte, ligesom Peter gjorde, fornægte al kendskab til ham. Men disse disciple gik frem i tro, i hellig frimodighed og forkynder en opstanden Frelser, forundredes deres fjender; for de fremviser ikke kun Jesus som Livets fyrste, opstanden fra døde, steget op til himlene, og gør mellemkomst for sine efterfølgere, medens deres fjender og andre som vidste at de havde været sammen med Jesus. Sådan skal det være med de sandheds troende.   ret

Her er den kraft som Guds folk skal have, og som vil give dem sejr i disse sidste dage. Alle tro og lærer er eksisterende. Al slags falsk lære er fremherskende overalt, og Guds sandhed som skal forkyndes nu involverer et kors. Men sandheden må gå ud til alle byer og landsbyer, til hovedveje og sideveje. Apostlen formener de troende til at "kæmpe troens gode strid," og "løbe tålmodigt væddeløbet som er foran os, og se på Jesus vor tros ophav og fuldender." Mennesker prøver altid på at lave en nemmere vej til himlen end det som Herren har tilvejebragt. De ønsker ikke at løbe og stride sådan som Herren har befalet. Men vi kan se at der var forhold hvor Israels børn skulle indrette sig fra deres side. De skulle søge Herren, børn sammen med forældre. Dette er netop det som vi skal gøre. Det ikke halvdelen der søger Herren, som burde være hos os. Vi ved ikke hvornår vore sager tages op i Dommen, og i vor nuværende tilstand vil Jesus ikke kendes ved mange af os. Vi har for travlt med at lade de små bekymringer i dette liv optage os, og lige så snart vi gør dette berøver vi vor egen styrke.   ret

Hvad vi mangler lige nu, er at ransage vore egne hjerter, for at opdage om der er noget i dem, som ikke er godt for Gud. Hvis vi lærer sandheden efter vore egne veje, vil vi se at der ikke altid er den fuldkomne harmoni som der burde være. Men hvis vi underviser i sandheden sådan som den er i Jesus, skal vi lære den i den sande Opdragers ånd; og vi vil ikke have forskellige meninger, og klynge os hårdnakket til vore egne ideer, men vil se øje til øje. Og når vi således lærer, tror at Jesus vil hjælpe os til at overbringe sandheden som den er i Ham, så kan vi forvente Hans hjælp, og vi vil få den. I dag har vi ikke en frelser der er lukket inde i Josefs nye grav, men vi har en opstået frelser, som står i Guds nærhed for vor skyld, hvis herlighed overskygger nådestolen, som Guds lov er inden under. Og her mødes barmhjertighed og sandhed med hinanden, retfærdighed og fred har kysset hinanden. Og så længe Kristus går i forbøn for os, må der være en oprejsning til en højere standard i arbejdet.   ret

Det sande vidnes stemme høres, og siger: "Købe guld, lutret i ild, så du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, . . . og øjensalve til at salve dine øjne med, så du kan se. "Guldet som anbefales her er den tro og kærlighed, som vi må have indvævet i vort liv og vor karakter. Men hvis verden har en styrende kraft over liv og karakter, mister de Kristi dyrebare lektier. Hvis de kun vil lade Kristus undervise dem, som han gjorde med disciplene, vil han tage naturens enkle ting til at lære dem lektierne med, vil de, hvis de bruges i praksis, sikre dem en vedvarende løn. Der er mange måder vi kan lære på, men vi lader anledninger og dyrebare privilegier til at få støre lys, gå tabt, og der næres endnu større tanker imod sandheden, fordi sind og hjerte ikke kommer i fuldstændig harmoni med Guds vilje. Hvis vi kan lægge disse ting bort, og komme rigtigt ind i Kristi skole, og lære dyrebare lektier af ham, som han har til os, så skal vi vokse i nåde og i kundskab til vor Herre og Frelser Jesus Kristus. Men hvor taknemmelige bør vi ikke være for at vi har en Frelser, og at vi kan komme til Gud med alle vore hjertevanskeligheder, og han vil acceptere os hvis vi komme i levende tro! Han vil tildele os sin guddommelige natur, og vi kan føre vor gudsfrygt ind i vort hverdagsliv, og efterligne den store Lærer i at vinde sjæle. Vi må ikke søge vor egen vilje, men søge at tjene Gud af hele hjertet.   ret

Vi prøver konstant at skabe en jævn sti for vore fødder og regner med at have det let og undgå arbejde, men da er det, vi har det sværest og er de mest klagende. Vi hører mange sige: Alt, hvad du skal gøre, er at tro, tro. Men vi kan se af de eksempler, der er blevet givet os, at der er hårdt arbejde for nogen at gøre. Vi ser, at Israel havde Guds nærværelse, når de var i forbindelse med ham, men når de svigtede Herren og fulgte andre guder, blev de besejret af deres fjender. Og vi læser, hvordan Israels Gud gav dem sejr over den vældige menneskemængde. De prøvede at besejre Israel, fordi de var så mange, men profeten kom til dem og sagde: "Lyt til, alle I judære, Jerusalems indbyggere og kong Josafat! Så siger Herren til eder: Frygt ikke og forfærdes ikke for denne vældige menneskemængde, thi kampen er ikke eders, men Guds!"   ret

Det er dette, vi behøver at forstå, at det ikke er vort arbejde, men Guds arbejde, og vi er kun redskaber i Guds hænder til at fuldføre det. Vi har brug for at søge Herren af hele vort hjerte, og Herren vil arbejde for os. Men hvis vi tror, at hvad enten vi har ret eller tager fejl, så vil fremgang ledsage vore anstrengelser, vil vi lige så sikkert fejle, som vi lever. Det, vi ønsker, er at vide, at vi er fuldstændig på Guds side, og at vi har en levende Frelser, og at han er villig til at arbejde for os. Vi må ikke tillade at værne om en selviskhed, at jeg kan gøre så meget bedre end min broder. Er du ikke gennemtrængt af denne ånd, og sårer det ikke Guds Helligånd så meget? For det er ikke dig, men Herren der virker igennem jer, at jeres arbejde opfølges af succes. Og hvor vigtigt er det at du overbringer sandheden som den er i Jesus!   ret

Det er ikke dit arbejde at samle dine byrder op. Idet du tager de byrder Kristus vil have på dig, så kan du se hvilke byrder Han bar. Lad os studere bibelen, og finde ud af hvilken slags åg Han bar. Han var en hjælp for dem omkring Sig. Han siger: "Kom til mig, alle I som arbejder og har tunge byrder, og jeg vil give dig hvile. Tag mit åg på dig, og lær af mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, og i skal finde hvile for jeres sjæle." Du ser der er et åg at bære. Dette er netop den tro vi mangler - en tro som vil gribe Guds løfter, en som vil tage Kristi åg og bære de byrder som Han vil have os. til Vi tænker ofte at vi har en vanskelig tid med at bære byrder, og det er ofte tilfældet, fordi Gud ikke har gjort tilvejebringelse for os, for at kunne bære disse byrder; men når vi bærer Hans åg og Hans byrder, kan vi bevidne at Kristi åg er let og Hans byrder er lette, fordi Han har gjort tilvejebringelse for disse. Men når du føler dig nedtrygt og modløs, så opgiv ikke kampen; du har en levende Frelser som vil hjælpe dig, og du vil have hvile i Ham. Du må ikke lægge modens byrde på din hals, og bære det som Gud aldrig har planlagt at du skal bære. Det er ikke dit arbejde at imødekomme verdens standard, men hver enkelt store spørgsmål bør være: Hvordan kan jeg imødekomme Guds standard? Det er at du finder hvile for sjælen; for Kristus har sagt: "Mit åg er nemt, og min byrde er let."   ret

Når du har et åg der snærer om din hals, så ved du at det ikke er Kristi åg; for han siger at hans åg er nemt. Hvad Gud ønsker af os er at lære hver dag af vort liv, hvordan vi skal opbygge vor karakter for tid og for evighed. Han ønsker ikke at få os ud i et spor og aldrig vende os bort fra det; og have faste idéer, og holde dem fast, uanset om de er rigtige eller forkerte. Han vil sætte os iblandt prøvelser og vanskeligheder, og når vi har lært at overvinde forhindringer i den rette ånd, med et højt og helligt fortsæt, vil Han give os en anden lektie. Og hvis vi ikke har Kristi sagtmodighed til at hele lære af Jesus i Hans skole, så kan vi vide at vi ikke har Kristi åg.   ret

Jeg er glad for at vi har en opstået frelser, at han bærer over med menneskehedens skrøbeligheder! Vi bliver så nemt utålmodige over for hinanden! Jeg tænker hvor meget Jesus skulle bære over med os; vore synder har såret ham så ofte; og hvor taknemmelige bør vi ikke være at lære at arbejde og have tålmodighed med hinanden. Og når vi ser fejlene hos vore brødre, bør vi gå i rette med dem med sagtmodig ånd, og fortælle dem om deres fejl, og bede med dem, og få det bragt i orden. Tror du ikke at himmelske engle vil se mildt på et sådant møde? Der vil ikke siges et ord der sårer hinanden. Hvad vi mangler er sandhed, sådan som den er i Jesus, arbejder hele tiden på at binde sammen, aldrig adskille. Hvis vore små menigheder i Riseley og Southampton har sandheden, sådan som den er i Jesus, vil de sende deres bønner op til Jesus efter besejrende nåde. Tro ikke at I sejrer i jeres egen styrke, prøv heller ikke at redde jeres eget liv. "Den som redder sit liv skal miste det, og den om vil miste sit liv for min skyld, skal få det."   ret

Jeg er så glad at vi har sandheden så klar og tydelig. Selvom vanskelighederne selv vil komme, har vi en Gud som rækker alle vanskeligheder ud. Du kan ikke arbejde her, når du arbejder i Amerika; så siger de i Sverige og i Norge; men jeg arbejder lige så meget alle disse steder som i Amerika Den samme Gud som hvervede mig til at nå hjerterne i Amerika, giver mig kraft til at nå hjerter i dette land. Jeg overbringer Jesus til jer, som en stor Frelser; og hvis der er nogen grund til at jeg ikke kan arbejde her som i Amerika, er det fordi I har en anden form end Jesu Kristi form. Men Gud ønsker at I skal have hans form: Han ønsker at bringe os selv tæt til ham. Han ønsker at vi skal have hans sagtmodighed og elskelighed. Den samme Gud som har overbragt det gamle Israels budskab vil arbejde for os. Gud forandrer sig ikke. Han har ikke en karakter for Danmark, en anden for Sverige, og en anden for Norge, og endnu en for England, men han er den samme for alle. Gud ønsker at vi skal opfylde de betingelser der er nedlagt i hans ord. Han har ikke en skole der varierer efter forskellige nationaliteter, men han har en skole for alle.   ret

I København fandt vi ud af, siden vi var der sidste år, at nogle havde grebet sandheden. Bland dem var en mand som satte sig op imod sin hustru i ti år, og efter at have hørt mig tale rejste han sig og sagde: "Jeg er glad for at jeg kom til København. Hvad vi har hørt i dag er fantastisk." Efter at have deltaget i sabbatsskolen, sagde han: "Jeg har aldrig før set noget som dette. Jeg tager hjem og fortæller mine Babtist brødre alt om dette." I de vidnesbyrd som kunne høres der, kunne jeg ikke se at der var nogen særlig forskel fra det vi hører i Amerika, og jeg kan ikke se nogen forskel der; og jeg er kommet til at tro at vi lærer i den samme skole, og har en Lærer. Og vi overbringer sandheden til folk som den er i Jesus, og lad Gud gøre arbejdet for os. De samme bønner som stiger op til Gud i Amerika, stiger op til Gud her, så Israels Gud kan arbejde for vor skyld. Og jeg beder jer indstændigt at ikke miste modet, så Satans kræfter bliver store, men se på Jesus.   ret

Hvor lidt adgang synes Kristus at have for folk! Mange har troet på ham, men turde ikke bekende ham, fordi de var bange for at blive udelukket af synagogen. Nu ser vi hvordan de behandlede Kristus, og skal vi behandle ham på samme måde? Tænk på at Kristus kommer ned fra herlighed, forlader sin Faders trone, og lider ligesom han led for os! Han kom for at bringe frelsens bæger til dem som var villig til at drikke det; men de slog det ud af deres hænder. Og når folk griber sandheden under jeres arbejde, så tro ikke at det er jer som har gjort arbejdet, men husk på at det er Jesus som arbejder igennem jer; og lad Jesus lægge sin Ånd på dem, og også på jer, så I kan arbejde med alle de evner som Gud har givet dig. Hvis du har en skarp, og klar tankegang, er det ikke dig som skabte den tanke, men Gud. Jeg har aldrig følt mig tilfreds når jeg har stået foran folk. Jeg har aldrig følt at jeg har sagt noget jeg skal løftes op af. Men hvis jeg har sagt noget som har nået folks hjerter, har det været fordi Gud har arbejdet gennem mig. Vi må presse kampen hen til porten. Der er ingen tid for os at miste. Vi har ikke tid til at lave jævne stier for vore fødder. Vi må tage det som det er, med al gener og trængsler, vide at Israels Gud er ved vor side, og vi skal se hans frelse.   ret

Mine brødre og søster, lad os huske på at her er beviset som Gud vil virke. I skal ikke stole på nogen anden kraft, end på Herren Israels Guds kraft. Men hvis I har fjendskab i jeres hjerter, kan i ikke forvente at Gud vil lade sin velsignelse hvile over dig. ingen vil gå ind i Guds stad med noget der besmitter. Vi må være rede til sildig regnen. Jorden skal oplyses med den tredje engels herlighed, - ikke blot et lille hjørne, men hele jorden. I tror måske at det arbejde I gør nu er spildt; men jeg siger jer at det ikke er spildt. Når budskabet skal gå ud med et højt råb, vil dem som hører sandheden nu springe frem til fronten og arbejde med mægtig kraft. Men I må have troen. Det er til ingen nytte at gå ind i byerne, med mindre I har troen på gud, og tror at et arbejde kan udrettes der. I må tro at det er Kristus om er ved vor side, og finder adgang til sjæle; og når i har gjort det bedste I kan, må I tro og overgive det alt sammen til Jesus.   ret

Der er en gruppe som vil stå på Zions bjerg, og vi ønsker at være besluttet på at du vil være iblandt den gruppe. Her vil du få trængsler, men beslut dig for at få et hjem i Guds stad. Paulus siger: "Vor trængsel, der er stakket og let, virker uden mål og måde en evig vægt af herlighed for os, som ikke har blikket rettet mod de synlige ting, men mod de usynlige." Han kan ikke finde stærke ord nok til at udtrykke sig med, og han siger "en evig vægt af herlighed". Nuvel, kan vi da ikke bære råheden lidt endnu? Her er den evige herlighedsvægt når vi ikke ser på de synlige ting, men på ting der ikke kan ses. Fortsæt med at tale om Jesus, den vidt spredte sandhed, om det liv som måler sig med Guds liv. Hvorfor er de ting som er er synlige og time lige, kun de ting som er usynlige og er evige. Lad os gribe den Almægtiges kraft. Her er vi lys kanaler, og vi bør viderebringe det lys til dem omkring os.   ret

Jeg føler mig så taknemmelig hver dag over at vi har en Frelser, og ved ikke hvordan jeg kan dvæle tilstrækkeligt over hans godhed. Lad os huske på at han bar skam for os; han blev bespottet, men spottede ikke igen; han blev forhånet, og til sidst korsfæstet, så vi kan få evigt liv. Hav troen på Gud i de største vanskeligheder; tro at du har en mægtig hjælper hos dig. Han er kilde til din styrke. Men vi skal ikke prøve at sætte andre i vor form. Måtte Gud hjælpe os til at vandre i al sindets ydmyghed for ham.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1132 Guds sønner og døtre 0828
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1132, Guds sønner og døtre 0828
afsn nr:6Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1132
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10Egw Bibelkommentaren bind 7 side 914
afsn nr:11
afsn nr:12Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2007. s. 65
afsn nr:13evangelisering 631 Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2007. s. 65
afsn nr:14EGW bibelkommentaren bind 5 side 1091
afsn nr:15EGW bibelkommentaren bind 5 side 1091
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22