Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. maj 1906

Fyldt med retfærdighedens frugter

Og det beder jeg om, at Jeres kærlighed stadig må blive mere og mere rig på indsigt og al dømmekraft, så I kan skønne, hvad der er det væsentlige, for at I må være rene og lydefri på Kristi dag, fyldte med retfærdigheds frugt, som skyldes Jesus Kristus, Gud til ære og pris." Fil 1,9-11.   ret

Vor himmelske Fader kræver ikke noget af os, som vi ikke er i stand til at yde. Han ønsker, at hans folk skal arbejde alvorligt på at virkeliggøre hans plan med dem. De skal bede om kraft, forvente at få kraft, og tage imod kraft, så de kan nå frem til at blive voksne mænd og kvinder i Kristus Jesus.   ret

Ikke alle menighedens medlemmer plejer den personlige gudsfrygt, og derfor kender de ikke deres personlige ansvar. De forstår ikke, at det er deres forret og pligt at nå frem til det høje mål af kristelig fuldkommenhed. Gud er ikke tilfreds når menighedens byrderne bæres af nogle få, de fysiske og åndelig krafter er belastet til det yderste i bestræbelsen på at modarbejde indflydelsen af de som er verdslige tænkende, haltende og tvivlende. Hvis de der mangler gudsfrygtighed og oprigtighed ville søge at lærer de lektier der er i Guds ord og føle sig forpligtet til at følge dem, ville der være mere kraft i kirken. Ethvert medlem ville forsøge at forbedre sine talenter. Lyset ville ikke skjules under en skæppe, men sættes i en lysestage og det klare, sikre lys ville skinne og forjage mørket.   ret

Vi har et stort behov for den rene livgivende atmosfære, der nærer og styrker det åndelige liv. Vi trænger til større alvor. Det højtidelige budskab, som vi har fået for at give til verden, skal forkyndes med større glød, ja, med styrke, som endog vil gøre indtryk på ikketroende og lede den til at se, at Den Almægtige arbejder for os, at Han er kilden til vor kraft og styrke   ret

Vi udretter ikke en tredjedel af hvad Gud ønsker, vi skal udrette, for de ligegyldige magelige menighedsmedlemmer undgår ansvar og lader nogle få villige bære dem. Men Gud har ikke ansat nogle få til at bede, våge og tro for alle, advare og bønfalde på Kristi vegne for alle, mens de Beste er tilskuere, der ikke tager del i det store arbejde.   ret

Mange, som gør krav på at være Guds børn, er kun en byrde for menigheden. Gud har givet dem muligheder, som kan gøre dem til værdifulde medarbejdere i Hans værk. Han forventer, at de skal samarbejde med Kristus. Der er ingen undskyldning for deres magelighed og i himlens bøger står de omtalt som utro tjenere. "Vel gjort" vil kun blive udtalt til de alvorlige trofaste arbejdere.   ret

Skal denne ligegyldighed fortsætte fra år til år? Ser vi frem til sildigregnen og håber vi tillidsfuldt på en bedre tid, hvor menigheden bliver iført kraft fra det høje og således gjort egnet til arbejdet? Sildigregnen bringer ikke fornyelse og kraft til de magelige, som ikke gør brug af den kraft, Gud har givet dem. Skal Kristus blive ved at være skuffet over de skabninger, Han har forløst med en uendelig pris?   ret

Kraften i et højere, renere; ædlere liv er vort store behov. Guds folk skal fyldes med hellig glæde, således at strålerne derfra må oplyse andres sti. Der er ingen grænser for kraften, freden og glæden i det menneske, som lever i stadigt samfund med Kristus! Den guddommelige herlighed åbenbares for dem, som har fællesskab med Ham, der er kraftens kilde.   ret

Vi ved kun lidt om himlens fred, lykke og glæde. Vi trænger til mere kraft. Vi trænger til af Kristus at modtage livets vand, således at det i os må blive en kilde, der forfrisker alle, som kommer i berøring med os.   ret

Åndelige dovenskab vil ikke bringe os nær til Gud, men kristen helligelse, personlig fromhed, intelligent vækst i kundskaben om Kristus. Vi bør være fyldt med retfærdigheds frugter. Der er en højere standard for os at nå. Verden optager for meget af vor tanke og Himmeriget for lidt.   ret

Gud har givet os talenter at anvende i opbygningen af Hans rige. Er vi i færd med at forråde dette højtidelige hverv? Stiller vi os selv spørgsmålet: Hvorledes anvender jeg de talenter, min Herre har givet mig? Har du givet det jordiske al din viljestyrke, takt og evne og kun en svag, sygelig tjeneste til Gud? Vil Han tage imod denne af din hånd? Skal det evige have andenpladsen efter det timelige?   ret

Gør vi den gerning, vi er blevet bedt om at gøre? Er vore liv en lovprisning af Ham, som har kaldet os ud af mørket til sit underfulde lys? Bor Kristus i vore hjerter? Er vi ikke langt fra at opfylde vor pligt? Hvis vi er Ordets gørere og ikke kun dets hører, bør vi være helhjertede i vore bestræbelser for at fylde jorden med Hans pris.   ret

Kristus lærer os at bede i urokkelig tro "Komme dit rige. Ske din vilje på jorden som den sker i Himmelen." Matt 6,10. Disse ord vil blive opfyldt. Arbejd med hele din sjæl og al din styrke på, at denne bøn må blive besvaret. Da vil du føle et sådant ansvar, at du vil lægge al egenkærlighed, al magelighed og al ligegyldighed bort. Du vil slippe alt, hvad Satan kunne benytte til at forhindre Kristi bøn.   ret

Vi har ingen tid til at lytte til bedragernes forslag. Ved vor dåb gav vi det løfte at bryde al forbindelse med Satan og hans virksomhed og at lægge hjerte, sjæl og sind ind i arbejdet for at udvide Guds rige. Hele himlen arbejder for dette mål. Faderen, Sømmen og Helligånden har højtideligt forpligtet sig til at samarbejde med helligede menneskelige redskaber. Hvis vi er tro mod vort løfte er forbindelsen med himlen åben for os som en dør hverken menneskehænder eller hele Satans hær formår at lukke.   ret

Intet må skræmme os fra at gå fremad. Moralsk og åndelig fuldkommenhed gennem Kristi nåde og kraft er lovet alle, som tror. Hvert skridt skal vi bede om hjælp hos Kristus. Han er det forbillede, vi skal efterligne i karakterdannelsen. Han beder om gerninger, ikke om ord, idet han siger: "Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se Jeres gode gerninger og prise jeres fader, som er i himlene". Matt 5,16. "Gør mod andre som du vil, at de skal gøre imod dig", dette skal være vor leveregel. Kristus er lysets ophav, livets kildespring. Han bringer os til sit ord og skænker os fra livets træ blade til lægedom for folkene. Det er Hans hensigt, at mennesker, rensede og helliggjorte, skal være Hans hjælpende hånd. Han leder os til Guds trone og giver os en bøn at bede til ham. Når vi lever denne bøn kommer vi i nær kontakt med Kristus; ved hvert skridt kommer vi i berøring med Hans levende kraft. For vores skyld sættes hele himlens hær i bevægelse.   ret

Min broder, min søster, har du en byrde for de ufrelste? Ved du, hvad det betyder at være en kristen? Ikke kun prædikanter bør kende, hvad Herren siger. Årle har adgang til at gå ind ad den dør, som er åbnet ved Kristi offer. Ikke kun prædikanter, men alle, som står under Prins Immanuels blodbestænkte banner, har et arbejde at gøre for Mesteren i at præsentere evangeliets vidunderlige lægedom for den, der er syg af synd.   ret

Er det en praktisk tro du har? Bruger vi alle vore kræfter i forsøget på at bringe de mistede får tilbage til folden? Mange tusinder lever i uvidenhed, som kunne advares. Bed som aldrig før om Kristi kraft. Bed om at blive inspireret af hans And, så I kan blive grebet af et ønske om at frelse dem, der er ved at gå fortabt. Lad denne bøn stige op til Himmelen: "Gud være os nådig og velsigne os, han lade sit ansigt lyse over os, for at din vej må kendes på jorden, din frelse blandt alle folk" (Sl 67,2-3).   ret

Ser vi frem til sildigregnen og håber fuldt og fast på en bedre anledning, da menigheden skal blive iført kraft fra det høje og dermed skikket for arbejdet? Sildigregnen vil aldrig styrke og opkvikke de dorske, som ikke bruger de kræfter, Gud har givet dem.   ret

afsn nr:1For Faste Grundvold nr 4 1991 s. 17 og fremefter
afsn nr:2Herren kommer 0723
afsn nr:3Herren kommer 0723
afsn nr:4Herren kommer 0723
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17Herren kommer 0723
afsn nr:18Herren kommer 0723