Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 19. maj 1903

Til mine brødre i Battle Creek, Instruktion og reaktion

Sanatoriet, Cal., 1. maj, 1903.
Til mine brødre i Battle Creek. Jeg er nedbøjet og meget bekymret. Jeg lider store smerter. Hele mit liv er opfyldt af pine. Til tider syntes det for mig som om jeg umuligt kan fortsætte livet. Tanken om den frygtelige åndelige fattigdom der er blandt vort folk hviler tungt på mig. Guds dom er faldet på vore institutioner i Battle Creek. Men hvor lidt har dette påvirket vore hjerter til omvendelse! Og vil den fortsat virke uden resultater? Jeg er forbavset over den tilsyneladende ligegyldighed som mange udviser, der burde se og forstå. Jeg sner ikke hvad jeg skal sige eller gøre, når jeg ser hvor lidt indtryk Guds domsudøvelse har gjort på de der sidder i de ansvarlige stillinger, kommer jeg til at ryste og bæve for hvad den næste åbenbaring ag Guds mishag vil medføre.   ret

Mænd har vanæret Gud ved at vælge deres egen vej. De har bragt principper ind i hans institutioner, som han har forkastet. De vil ikke ændre den vej og det arbejde der mishager ham, og de ringeagter de beviselige sandheder i disse sidste dage.   ret

De som ikke har taget sig af budskaberne og advarslerne har mistet deres retningsfornemmelse. Nogen har turde vende sig fra hvad de vidste var sandt, idet de i deres selvtillid har sagt: "Hvor ved søster White det fra?" Disse ord viser deres mål af tro og tillid til det arbejde Herren har sat mig til at udføre. De har resultaterne af det samarbejde Herren har pålagt mig foran dem, og hvis dette ikke overbeviser dem vil ingen argumenter eller nogen fremtidige åbenbaringer kunne påvirke dem. Resultatet vil blive, at Gud igen vil tale ved domsafsigelse som han har gjort det for nylig. Når hans advarselsbudskaber er blevet sendt til personer såvel som til institutioner i årevis, og ingen indtil nu har givet agt på dem, hvilken kraft kan så få dem til at vågne op? - Kun Guds kraft åbenbaret i en straffedom. Stadig er hans hånd dog udstrakt for at frelse, om dog nogen ville vise tegn på omvendelse.   ret

Vi må våge og bede ellers føres vi i fristelse. Dengang Kristus vendte tilbage til Jerusalem, fra en missionsudflugt, talte han til dem der fulgte ham om den personlige frelse, som alle der ønsker at gå ind i Guds rige, må have. Hans ord var tydeligt personlige og helt direkte, og en tilhører, der ønskede at omvende sig spurgte? "Herre! er det kun få som bliver frelst?" Da sagde han til dem: "Kæmp for at i kommer ind af den snævre port, thi mange siger jeg jer, skal søge at komme ind og ikke formå det. Når husbonden først er stået op og har lukket døren, og I står udenfor og begynder at banke på døren og sige: "Herre! Luk op for os!" - da vil han svare og sige til jer: "Jeg ved ikke, hvor I er fra." Så vil I begynde at sige: "Vi har da spist og drukket for dine øjne, og du har lært på vore gader. Men han skal svare og sige til jer: "Jeg ved ikke, hvorfra i kommer; gå bort fra mig alle I som øver uret!" Der skal der være gråd og trænderskæren, når I må se Abraham og Isak og Jakob og alle profeterne i Guds rige, mens I selv er kastet udenfor. Og de skal komme fra øst og vest og fra nord og syd og sidde til bords i Guds rige. Og se, nogle af de sidste skal blive de første, og nogle af de første skal blive de sidste.   ret

På Guds store dag vil mange bønfalde: "Herre, Herre åben for os, men svaret vil lyde: "Jeg ved ikke hvor I er fra. Gå bort fra mig."   ret

Der er en sand vej og en forkert vej. Og hvert menneske vil følge enten den ene eller den anden. De der tror oprigtigt på Kristus, lever et liv i hellig lydighed. De er helliggjort ved tro. Deres fromhed er ikke en forestilling, men en virkelighed. De har en hellig kristen erfaring ved en hellig livsførelse.   ret

Vi må være sikre på at vi nu også er fuldkomne i kristelige karaktertræk med troen på sandheden. Vi kan ikke være for omstændige med hensyn til dette. Hvis vi fejler på dette punkt, vil vor livsgerning ikke bringe nogen løn med sig. De der tror på Kristus og overgiver deres vilje og planer til Guds vilje og Guds planer går frem i livet mod lighed med Kristus. Det de den eneste måde at vinde frelse på.

Ellen G. White   ret

afsn nr:8Artikler 9/85
afsn nr:9Artikler 9/85
afsn nr:10Artikler 9/85
afsn nr:11Artikler 9/85
afsn nr:12Artikler 9/85
afsn nr:13Artikler 9/85
afsn nr:14Artikler 9/85