Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. maj 1892

At dine følelser bliver vakt og din ånd rørt af sandheden, er ikke noget virkeligt bevis på, at du er en kristen. Spørgsmålet er: vokser du op til Kristus, som er hovedet? Åbenbares Kristi nåde i dit liv? Gud skænker sin nåde til menneskene, for at de skal begære mere af den. Guds nåde arbejder bestandig,med det menneskelige hjerte og når hjertet åbner sig og modtager den, vil vidnesbyrdet derom vise sig i modtagerens liv og karakter for det åndelige liv kommer indefra. Kristi nåde i hjertet vil altid fremme det åndelige liv og der vil være åndelig fremgang. Vi behøver hver især en personlig frelser, ellers går vi til grunde i vore synder. Lad os stille vor sjæl spørgsmålet: vokser vi op til Kristus, vort levende hoved? Erhverver jeg mig stadig mere kundskab om. Gud og Jesus Kristus, som han har sendt? Vi ser ikke planterne vokse på marken og dog er vi sikre på, at de vokser; skulle vi da ikke kende til vor egen åndelige styrke og vækst?   ret

Den kristne nådes og erfarings inderste væsen findes i troen på Kristus, i at kende Gud og hans Søn, som han har sendt. Men det er her, at mange tager fejl, for de mangler tro på Gud, I stedet for at tragte efter samfund med Kristus i hans selvfornægtelse og ydmygelse, søger de stadig selvophøjelse ..... Å, om vi blot værdsatte Guds kærlighed, hvor ville vore hjerter svulme, vor beskedne deltagelse ville vokse og rive sig løs fra selvviskhedens isnende kulde og vor forståelse ville blive dybere, end den er nu .....   ret

Det er, fordi vi ikke kender Gud, fordi vi ikke tror på Kristus, at vi ikke bevæges dybt over den ydmygelse, som han led for os, at hans fornedrelse ikke leder os til at ydmyge selvet og til at ophøje ham ..... Åh, hvis I elskede ham, som han har elsket jer, ville I ikke vige tilbage for en erfaring i de mørke kapitler om Guds Søns lidelse,   ret

For at være delagtige med Kristus i hans lidelser må vi se Guds Lam, som fjerner verdens synd. Når vi betragter Kristi ydmygelse, ser hans selvfornægtelse og offer, fyldes vi med undren over åbenbaringen af guddommelig kærlighed til syndige mennesker. Når vi for Kristi skyld kaldes til at gå igennem prøvelser, som er af ydmygende karakter, vil vi, hvis vi ejer Kristi sindelag, bære dem med sagtmodighed og ikke sætte os op mod uret eller gøre oprør mod det, som er ondt. Vi vil vise den ånd, som boede i Kristus ..... Vi må forstå Kristi offer, arbejde og lidelse for at kunne samarbejde med ham i udførelsen af forløsningens store plan.   ret

Vi behøver arbejdere som føler nødvendigheden af at være Guds medarbejdere som vil gå ud og føre folket frem, i åndelig kendskab til Kristi fylde. Vi behøver prædikanter som vil uddanne sig selv ved højtidelig og ærbødig og søge forbindelse med gud i enrum, så de kan blive mænd med kraft, i bønnen. Gudsfrygten er ved at degenerere til en død form og det er nødvendig at styrke det som er igen og som holder på at dø." .....   ret

afsn nr:5At jeg må kende ham 0606
afsn nr:8At jeg må kende ham 0408
afsn nr:9At jeg må kende ham 0408
afsn nr:10At jeg må kende ham 0408
afsn nr:3Kristus vor frelser 44