Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 25. maj 1905

Arbejdet for denne tid

- Udvikling af interesserne i Washington
Tale af Ellen G. White for konferensen, tirsdag eftermiddag, 16. maj.   ret

Vort arbejde for denne tid er det højtideligste og vigtigste arbejde. Lad dem som hævder at tro sandheden tage det faktum i betragtning at de, medmindre Helligånden er med dem i det arbejde Gud har givet, vil miste en stor velsignelse, og deres anstrengelser vil blive en fiasko. Hvis der er dem som tror at det er deres opgave at kritisere dem, som Gud har sat et bestemt sted for at åbne vejen, at sandheden skal føres frem som de burde på forskellige steder, lad dem vide at de gør et arbejde som Gud ikke har udpeget for dem. Hvis der er dem her som værner om en kritikkens ånd, vil de få meget lidt ud af dette møde. I denne tid behøver vi at Guds Ånd skal manifestere sig iblandt os. Hver enkelt af os har alt hvad vi kan gøre for at overvinde vore egne fejl. Find dine egne mangler, og spørg Gud om at hjælpe dig. For Kristi skyld, undskyld ikke dig selv fra at gøre det arbejde som Gud har kaldet dig til at gøre for dig selv, og i stedet for at du selv er optaget af at sætte nogen andre på det rette sted. Hvis hver enkelt af jer vil gribe fat i Nummer Et lige ved dette møde, Guds frelse vil åbenbares på en markant måde. Hvis denne hær af folk vil søge Herren med hjerte, sind og sjæl, vil de få noget at sige, som vil bringe lys, velsignelse og glæde til mødet.   ret

Vi er glade for at vi kom til Washington for et år siden, og brugte nogen tid her. Vi er Herren taknemmelige for at vi ved hvordan arbejdet startede. Da vi boede i Carroll hjemmet, nær vandtårnet, husker jeg hvordan arbejdsfolk kom over halv seks hver morgen for en bønnestund. Jeg mødtes med den lille gruppe så ofte som jeg kunne, og gav dem opmuntrende ord. Jeg følte mig så taknemmelig over at de ville tage sig tid hver morgen til at søge Herren. Ved disse møder havde vi en sang og bedestund og et kort bibelstudium. Nogle gange blev der sendt flere bønner op, og alvorlige vidnesbyrd blev frembåret. Vi havde bevis for at Guds Ånd kom ind iblandt os. Og han som havde ansvar for dem, der arbejde på skoleområdet, sagde at han havde aldrig haft en gruppe medarbejdere, som var mere villig og parat til at gøre alt hvad var muligt for dem at gøre. Da jeg hørte dette, takkede jeg Gud.   ret

Hvordan Herren har ledt
Det var med største taknemmelighed at vi overvågede arbejdes fremgang; for vi vidste at Herren havde ledt os her. Tror du ikke at man har tænkt sig godt om ved opbyggelsen af dette arbejde? Tror du ikke at det betyder en ihærdig opsøgning af Herren? Hvis du har tilbøjelighed til trække dette værk i småstykker, og sige hvordan det burde være gjort, siger jeg at du burde se det som din opgave at se efter om du selv egentlig handler retmæssigt for Gud.   ret

Gud har givet enhver mand sit arbejde. Han har givet hver enkelt et bestemt arbejde. Hvis nogen af jer har kritiseret, må I være sikker på en ting: at du vil miste den velsignelse som du kunne have fået, om du havde betragtet arbejdet rigtigt, at dine brødre havde haft at gøre dette på det nye sted. De har arbejdet med al deres styrke for at sætte tingene i en sådan form, så arbejdet kunne gå fremad. Jeg har givet budskab efter budskab til dem som står ved værkets hoved her, for ældre Daniells og ældre Prescott, og for alle i forbindelse dem i arbejdet. Herrens velsignelse kom over mig, idet jeg ville skrive til dem, og sagde: Vær ved godt mod i Herren. Han leder og vejleder. Han vil velsigne jer til at gå fremad. Han vil være jeres hjælper.   ret

Hvis vore brødre ikke var kommet til Washington som de gjorde. Hvis de ikke havde smølet tiden i seks måneder eller et år. Hvad ville så være resultatet? – Lovforslaget om søndagshelligholdelse ville have været gået ud, og jeg ved ikke hvor længe eller hvor hård en kamp vil da skulle kæmpe. Men ved Guds nåde var vore brødre i stand til at komme denne bevægelse i forkøbet, selvom de måtte forsømme andet presserende arbejde for at gøre dette. Jeg forsikrer dig at deres hænder og hjerter var fulde. De bad, og de nåede ud til Gud, og de sendte traktater og pamfletter ud over alt. Og hvor dette læsemateriale var gået ud, har lyset om sabbatssandheden trængt ind. Et alvorligt arbejde var gjort, og vore bønner steg op til Gud, så han ville lade sin kraft hvile over enhver som gik ind i arbejdet.   ret

En byrde for sjæle
Dem som er knyttet til arbejdet, arbejdede i harmoni. De stoppede ikke for at finde fejl hos hinanden. Enhver prøvede at presse kampen op til portene. Vi var langt borte på det tidspunkt, men hver morgen og hver aften blev der sendt bønner op til Gud for arbejdet i Washington, om lyset om sabbatssandheden måtte skinne ud fra dette vigtige sted. Vi bad om at Gud ville pålægge mennesker en byrde for at gå ind i andre byer, som er blevet forsømt så længe.   ret

Gud har mænd som forstår sandheden. Hvis de blot ville føle en byrde for hans arbejde, og rykke fremad, ikke vente på at få lagt til rette foran dem, vil der kunne udrettes meget mere. Hvis mange af disse som er samlet i Battle Creek, som har en kundskab til sandheden, blev spredt ud på forskellige marker, og arbejde forstandsmæssigt og alvorligt for Mesteren i forsømte byer, ville mange sjæle bringes til sandheden. Jeg giver en del mere for uddannelsen i dette praktiske arbejde, end jeg får ud af at lytte, lytte, lytte og ikke gøre noget. Der kan være nogle som har gjort har gjort Herrens arbejde i Battle Creek, men hver gang at sagen præsenteres for mig, kommer det lys at mange bør flytte væk fra Battle Creek, og ud af andre menigheder, hvor der er mange sabbatsholdere samlet, og gå for at arbejde for Mesteren.   ret

Der er et stort arbejde at gøre, og vi har været så ivrige, så fulde af håb og bøn, så fyldt med alvorlig bøn for at Herren vil lede og vejlede. Nat efter nat har jeg ligget lysvågen, ude af stand til at sove, bede Gud om hans nåde for at frelse dem som dør i deres synder. Verden ligner hurtigt den, som den var før vandfloden. Mine brødre og søstre, brug jeres talegaver, jeres indflydelse, enhver tøddel af evner som i har, og hjælpe og styrke andre. Sæt ikke jeres talenter på den negative side, og tag modet fra andre, men sæt jeres rustning om dem der har brug for hjælp, og fortæl dem at du vil hjælpe dem alt hvad du kan. Når Helligånden hviler på dig, vil du forstå ved vil sige at have en byrde for sjæle.   ret

I mange måneder kunne jeg i sove før klokken tolv. Hvad var der galt? – Byrden for arbejdet i Washington var i mit sind. Gud har udtrykkeligt sagt at forlagsarbejdet skal flyttes fra Battle Creek til Washington. Han lovede at demonstrere sin magt og nåde, og dette har han gjort. Når kriserne med søndagslovene kommer, var vore medarbejdere lige på stedet, parat til at handle på en måde der gør dem til lyskanaler for andre. Hvis de ikke var på grunden, vil lovforslaget om søndagshelligholdelse være gået igennem, efterlade vort arbejde i mørke og modløshed.   ret

Jeg ønsker at de tilstedeværende ved dette møde erkender at det betyder en hård kamp, at bringe arbejdet til dette sted, til sit nuværende udviklingstrin. Herren Gud har arbejdet. Mine brødre, i stedet for at kritisere det som er blevet gjort, så spar på stemmen til disse store byer som endnu ikke er blevet bearbejdet, byer som New Orleans, Memphis, og St. Louis. Gå til disse steder og arbejd for folk, men sig ikke et kritisk ord om dem som har prøvet så hårdt at gøre alt i deres magt for at fremme værket. Nogle gange er disse medarbejdere ved at miste modet, men fortsæt med at bede for dem. Uanset hvor jeg kommer hen, vil jeg spørge efter forbøn for Guds folk.   ret

Lad dem som har noget at beklage sig over, gå direkte til Herren, og bede ham om at give dem en plads, vor de kan vise hvilke store ting de kan gøre, eller ellers ydmyge deres hjerter for Gud, og takke ham for hvad han har gjort.   ret

Rejse bygninger
Jeg takker Herren at jeg kan møde jer ved dette møde. Jeg er glad for at se så mange her. Jeg ved at herren er hos dem knyttet til dette arbejde. Vi var her da bygningerne blev startet først og vi undersøgte alt idet vi gik i gang. På det tidspunkt, var jeg ganske svag, men bror Baird ville tage en af mine arme og min søn den anden, og ved deres hjælp, kunne jeg vandre der op hvor jeg kunne se hvor fundamentet var, og hvor murene var gjort. Igen og igen gik jeg over den ufærdige bygning, og når jeg nu ser af dem færdige, siger jeg Herren tak af mit hjerte og stemme for det som er blevet udført. Jeg har næsten været bange for at berøre dette emne her, uden at jeg bryder ud i gråd foran jer alle, jeg er så taknemmelig for at se så meget gjort. Jeg er så glad for at se så pæne bygninger. Der er ingen overdådighed, men alt der er blevet gjort grundigt, sådan som Gud har anvist det til at være. Ud fra arbejdet på disse bygninger, har studerende lært lektier som de kan tage med sig hvor de kommer hen. Da jeg var her, var jeg så glad for at se medarbejderne, ikke modløse, men taknemmelige for en anledning til at gøre et arbejde for Herren. Jeg så med stor tilfredshed på det arbejde der er blevet gjort; for jeg vidste at Guds velsignelse hvilede på medarbejderne.   ret

Anledning efter anledning kom til dem i ansvarlige stillinger for at fremme arbejde. På et tidspunkt havde de en chance for at købe tømmer til så lav en pris, at tusindvis af dollars blev sparet. Hvordan kunne det være at de kunne udnytte denne anledning? – De havde penge i deres hænder.   ret

I går tog jeg en kort ridetur igennem skoven, og Oh, træerne – Guds træer og Guds skov – hvor smukt det så ud! Byen er ikke den mindste fristelse for mig. Vi må fremføre sandheden til byerne. Telte skal rejses på de bedste steder, og møder skal holdes. Lad vore medarbejdere bede om at Herren åbner vejen, så de kan gå ind i de store Sydstatsbyer, og arbejde som mennesker der fælder træer, som mennesker der tjener en masse penge. For det er de. En sjæl frelst er mere værd end hele verden. Hvis vi blot kan tage fat i Herrens arm, vil vi have succes med vore anstrengelser. Kristus gav sit liv på Golgatas kors for at gøre det muligt for mennesker at blive frelste; og alligevel forlader vi verden uden kundskab til den sandhed, der vil gøre dem kloge til frelse. Hvilken slags regnskab må mange aflægge hos Herren i fremtiden?   ret

Jeg beder dig at aldrig finde fejl hos det som er blevet gjort her; for jeg har set Guds engle arbejde her, opmuntre medarbejderne, og lede dem til at opløfte deres øjne for at se deres Genløser og blive styrket. Jeg har set Guds engle på denne grund, sammen med unge og med andre medarbejdere. Jeg har set Guds kraft i gang her, og jeg ønsker at fortælle jer at jeg ønsker at dette møde skal være en evig helbredelse mod jeres kritik, knurren og prøve at finde noget at kritisere. Måtte Gud hjælpe os alle til at ydmyge vore hjerter for ham og blive omvendte.   ret

Sanatoriet og undervisningssarbejdet
Der er et stort arbejde at gøre her. Brødrene Daniells, Prescott, Washburn, Colcord, Warren, og andre, men især brødrene Daniells og Prescott, har arbejdet i vanskeligheder i Herrens navn, og jeg ved at Guds Ånd har været over dem. Og selvom vi har følt os skuffet fordi midlerne ikke kom så hurtigt ind for arbejdet i Washington, beklager vi os ikke, men er gået lige fremad. Bygningerne er blevet sat så hurtigt op så muligt. Der er stadig meget at gøre. Men vi må have et lille sanatorium her, og vi føler visselig at Guds velsignelse vil hvile på denne gren af arbejdet. Bygningen vil ikke være stor og dyr, men præcis sådan som Herren ønsker at se det her.   ret

Det er Herrens plan at der skal føres en oplæringsskole på disse grunde. Hvis der er en plads nogen steder i vor verden hvor der skal være en skole for oplæring af vore unge til virkningsfulde missionærere, så er det her, hvor der er en så vigtig mark at bearbejde. Vi må gøre alle anstrengelser for at få en skole af den højeste orden. Der gøres tilvejebringelser for netop de unge og også for mellemliggende studerende, i denne omegn. Og vi må nå den højest mulige standard for at udvikle arbejde at forberedelse af studerende til skolen deroppe.   ret

Lad dem der beklager sig komme hvis de vil. Dem som beklager sig vil finde at dette bringer andet end sjæls-ørkesløshed med sig; for vi handler under Hans ledelse, som har givet evangeliets hverv, og vi har i sinde at føre arbejdet fremad.   ret

Jeg kalder på dem som er blevet i Battle Creek om at tage rustningen på sig. Det er på høje tid at de går ud til trængende arbejdsmarker for Herren. Det behager ikke Gud at de står i det sted, som de har bearbejdet igen og igen, opmuntrer andre til at komme til Battle Creek for at blive vantro for det vidnesbyrd Gud har sit folk, eller måske hedninge. Dem som er fuldt grundfæstede i sandheden kan få en god uddannelse der, men der er andre som tager hen til hedningene. For nogle bliver de sandheder der ligger ved vor tros fundament, opofret.   ret

Vore tidsskrifter
Gud har givet mig et lys om vore tidsskrifter. Hvad er det – Han har sagt at de døde skal tale. Hvordan? – Deres gerninger skal følge dem. Vi skal gentage pionerernes ord i vort arbejde, som ved hvad det har kostet at søge efter sandhed, som en skjult rigdom, og som arbejdede på at lægge fundamentet til vor tro. De går fremad skridt for skridt under Guds Ånds indflydelse. En for en har disse pionerer faldt bort. Det ord der blev givet mig er: La det som disse mænd har skrevet i fortiden blive genoptrykt. Og lad ikke artiklerne i The signs of the Times være lange eller trykket være fint. Prøv ikke at presse alt sammen i et nummer af bladet. Lad trykket være godt, og læg en alvorlig og levende erfaring i bladet.   ret

For ikke så længe siden tog jeg et eksemplar af Bible Echo. Jeg så det igennem, og jeg så en artikel ældre Haskell og en af ældre Corliss. Jeg lagde bladet fra mig, og sagde: Disse artikler må genoptrykkes. Der er sandhed og kraft i dem. Mænd som disse var bevæget af Helligånden.   ret

Lad de sandheder, som er vor tros fundament, fremsættes for folket. Nogle vil forlade troen, idet de lytter til forførende ånder og djævles lærdomme. De taler videnskab, og fjenden kommer ind og giver dem en masse videnskab; men det er ikke frelsens videnskab. Det er ikke ydmyghedens, helligelsens eller Åndens helliggørelses videnskab. Vi må nu forstå, hvad vor tros grundpiller er, de sandheder, som har gjort os til det, vi er som et folk, og som har ledt os skridt for skridt.   ret

De tidlige erfaringer
Efter at have passeret tidspunktet i 1844 søgte vi efter sandheden som efter en skjult rigdom. Jeg mødtes med brødre, og vi studerede og bad alvorligt. Vi blev ofte sammen indtil sent på aftnen, og nogle gange igennem hele natten, bad for lys og studerede Ordet. Igen og igen samledes disse brødre for at studere bibelen, for at de kan kendes dens betydning, og være forberedt til at undervise med kraft. Når de kom til et punkt i deres studium sagde de: “Vi kan ikke gøre mere,” Herrens Ånd vil komme over mig. Jeg blev taget ud i et syn, og en klar forklaring af disse skriftsteder vi havde studeret, blev givet mig, med instrution om hvordan vi arbejder og underviser effektivt. Således fik vi det lys, der hjalp til at forstå skriften om Kristus, hans mission og hans præsteskab. Det blev gjort klart for mig at en sandhedslinje breder sig fra tid til anden, når vi skal gå ind i Guds stad, og jeg gav andre den undervisning som Herren har givet mig.   ret

I løbet af hele den tid kunne jeg ikke forstå brødrenes ræsonnement. Mit sind var låst, som det var, og jeg kunne ikke forstå betydningen af de skriftsteder vi studerede. Dette var en af de største sorger i mit liv. Jeg var i denne sindstilstand indtil alle grundpunkterne i vor tro blev klare for os, i harmoni med Guds ord. Brødrene vidste at når jeg ikke havde et syn, kunne jeg forstå disse ting, og de accepterede, som lys direkte fra himlen, åbenbaringerne blev givet.   ret

Mange vildfarelser rejser sig, og selvom jeg den gang var lidt mere end et barn, blev jeg sendt af Herren fra sted til sted for at irettesætte dem som fremholder disse falske læresætninger. Der var dem, som var i fare for at blive fanatiske, og jeg blev påbudt i Herrens navn at give dem en advarsel fra himlen.   ret

Vi vil komme til at møde disse falske læresætninger igen. Der vil være nogle som gør krav på at have syner. Når Gud giver dig klare beviser på at synet er fra ham, kan du tage imod det. Men tag ikke imod det på noget andet grundlag, for folk vil blive vildført mere og mere i fremmede lande og i Amerika. Herren ønsker at hans folk skal handle som mænd og kvinder med fornemmelser.   ret

Frelse i sandheden
I fremtiden, vil bedrag af enhver slags, rejse sig, og vi ønsker solid grund under vore fødder. Vi ønsker solide grundpiller for bygningen. Ikke et søm skal fjernes fra det som Herren har oprettet. Fjenden vil bringe falske teorier ind, som læren at der ikke er en helligdom. Dette er en af punkterne som troen forlades på. Hvor kan vi finde sikkerhed med mindre det er i de sandheder som Herren har givet i de sidste halvtreds år? evangelisering s 610, 224, Herren kommer 0703   ret

Jeg ønsker at fortælle dig at Kristus lever. Han har gjort mellemkost for os, og han vil frelse enhver som vil komme til ham i tro og adlyde hans anvisninger. Men husk på at han ikke ønsker at give jer energi til at kritisere jeres brødre. Sørg for frelsen af jeres egen sjæl. Gør det arbejde Gud har givet jer. I vil finde så meget at gøre at I vil ikke bliver tilbøjelige til at kritisere nogen. Brug talens talent til at hjælpe og velsigne. Hvis I gør det arbejde Gud har givet jer, vil I have et budskab at frembære, og I vil forstå hvad det vil sige ved Åndens helligelse.   ret

Tro ikke at Satan ikke gør noget. Tro ikke at hans hær er passiv. Han og hans agenter er på grunden i dag. Vi skal tage hele Guds rustning på. Når vi har gjort alt, skal vi stå og møde myndigheder, magter og åndelig ondskab på høje steder. Og hvis vi har den himmelske rustning på, vil vi finde at fjendens angreb ikke har nogen magt over os. Guds engle vil være omkring os for at beskytte os. Jeg har Guds forsikring for at det vil ske sådan. I Israel Herren Guds navn, jeg beder jer at komme frem til Herrens hjælp, til hjælp for Herren imod den mægtige. Hvis I gør dette, vil I have en stærk hjælper på jeres side, en personlig Frelser. I vil dækkes af forsynets skjold. Gud vil gøre en vej for jer, så at I aldrig vil overrumples af fjenden. Jeg beder om Frelserens magt vil udøves for deres skyld, som er gået ind i fjendens fristelser. De står ikke under den Almægtige brede skjold. Mine brødre, det er vort privilegium at stå under dette skjold.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11evangelisering s. 401
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15evangelisering s 76
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2004. s. 9, 3.kv 2010. s.38
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26evangelisering s 610
afsn nr:27evangelisering s 610, 2På fast grunn 72
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30