Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 26. maj 1903

Vi må bryde det monotone i vort religiøse arbejde. Vi gør et arbejde i verden, men vi viser det ikke nok (170) aktivitet og iver. Hvis vi var mere alvorlige, ville mennesker blive overbeviste om sandheden i vort budskab. Utæmmeligheden og ensformigheden i vor tjeneste for Gud, afviser mange som forventer at vi er i dyb, alvorlig og hellig iver. Lovformelig religion vil ikke svare til denne tidsalder. Vi kan udføre alle ydre handlinger, og alligevel være blottet for Helligåndens oplivende påvirkning, ligesom Gilboas bakker var blottet for dug og regn. Vi behøver åndelig næring, og vi behøver også Retfærdighedens Sols klare stråler til at blødgøre og undertrykke vore hjerter.   ret

Kristus vandrer i midten af Hans menigheder, over jordens længde og brede. Han ser med intens interesse hvem af Hans folk er i en sådan åndelig tilstand, at de kan komme ind i Hans rige. Han er til stede i enhver menighedsforsamling. Han kender dem, hvis hjerter Han kan fylde med den hellige olie, som de bringer videre til andre. Dem som trofast fører Kristi arbejde, repræsenterer Guds karakter i ord og gerning, opfylder Herrens mål med dem, og Kristus finder behag i dem.   ret

Ordene der faldt fra en Persons læber, der ikke kan lyve. Billedet åbenbarer en evig årvågenhed. Kristus er i midten af de syv guldlysestager, der vandrer fra menighed til menighed, fra forsamling til forsamling, fra hjerte til hjerte. Han der holder Israel vagt med Israel, hverken slumrer eller sover. Hvis lysestagerne blev overladt til mennesker, hvor ofte ville lyset så ikke blafre og gå ud! Men Gud har ikke givet Sin menighed i menneskers hænder. Kristus, den Eneste som gav Sit liv for verden, så alle der tror på Ham ikke går fortabt men får evigt liv, er husets vagtmand. Han er den trofast og sande vagtmand for Herrens tempelsale. . . .   ret

Ordene kom fra læberne af en der ikke kan lyve. Billedet viser en evig årvågenhed. Kristus er midt imellem de syv guldlysestager og han går fra kirke til kirke, fra menighed til menighed, fra hjerte til hjerte. Han blunder og sover ikke, han, som bevarer Israel. Hvor ofte ville lyset ikke blafre og gå ud, dersom lysestagerne blev overladt til menneskers omsorg! Men Gud har ikke overladt sin menighed i menneskehænder. Det er Kristus, der er husets vægter han, som gav sit liv for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Han er Herrens tempelgårds sande og tro vogter   ret

Dette siger han, som holder de syv stjerner i sin højre hånd. Disse ord siges til dem, der underviser Guds menighed, og som han har pålagt et tungt ansvar. Den højnende indflydelse, som skulle være så mærkbar i menigheden, er betroet ordets forkyndere, som skulle formidle Kristi dyrebare kærlighed. Han hersker over himmelens stjerner Han fylder dem med lys. Han styrer deres gang og leder dem i deres bevægelser. Hvis han ikke gjorde det, ville de snart være faldende stjerner. Således er det også med ordets forkyndere. De er kun redskaber i hans hånd, og alt det gode, de udretter sker ved hans magt. Hans lys skal skinne gennem dem. Frelseren er deres kraftkilde. Hvis de henvender sig til ham, som han henvendte sig til sin Fader vil de gøre hans gerning. Når de gør sig afhængige af Gud, vil hans stråleglans genspejles ved dem.   ret

Kristus "vandrer imellem" sine menigheder på kryds og tværs af hele Jordens overflade. Med den dybeste interesse ser han efter om hans folk er i en sådan åndelig tilstand, at de kan fremme hans sag. Han er til stede ved alle møder i menigheden. Han kender dem, hvis hjerter han kan fylde med den hellige olie, så at de kan dele den med andre. De, som med troskab er med til at fremme Kristi sag, og som i ord og handling præsenterer Guds karakter ved trofast at videreføre Kristi gerning, opfylder Herrens hensigt med dem, og Kristus glæder sig over dem. RH   ret

Husk på, at der er dem som vil gå til grunde, med mindre vi som Guds instrumenter arbejder med en beslutsomhed som ikke glipper eller bliver modløs. Herren vil skabe veje og muligheder til dem, der søger ham af hele hjertet. Han har den mest forunderlig åbenbaring af hans nåde klar for at styrke og opmuntre den oprigtige, ydmyge arbejder. Der er ingen undskyldning for at vores kirkes tro er så svag. "Vend tilbage til borgen, I fanger, der har håb! I dag er der en, der forkynder: "Jeg giver dig igen i dobbelt mål." Zak. 9,12. Der er styrke for os i Kristus. Han er vores forsvarer. Han sender sit budskab til alle hjørner af sit herredømme, for at fortælle sine skabninger om hans vilje. Han er i sine kirkers midte. Han ønsker at hellige, ophøje og forædle sine efterfølgere. Indflydelsen af dem der oprigtigt tror på ham, vil blive en frelse for verden. Kristus holder "stjernerne" i sin højre hånd, og det er hans mening, at hans lys skal skinne til verden gennem dem. På den måde vil han berede sit folk til en højere tjeneste hinsides. Han har givet os et stort arbejde at udføre. Lad os trofast udfører det. Lad os vise i vore liv hvad guddommelig nåde kan udrette for menneskeheden.   ret

afsn nr:evangelisering s 170
afsn nr:6Egw Bibelkommentaren bind 7 side 956
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 7 side 956
afsn nr:2Kristus alene 320
afsn nr:3Kristus alene 320
afsn nr:4Kristus alene 320
afsn nr:17Kristus alene 320