Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 28. maj 1901

En appeal til sydstaternes mark

Der er meget som skal gøres på sydstaternes mark. Den længe forsømte mark må have opmærksomhed. Denne marks behov på påpeges igen og igen, men der gøres meget lidt for at indhente fortidens forsømmelse. Vi håber at vil ske en besluttet opvågnen, og at vort folk vil fjerne skammen, ved at gøre det arbejde så bestemt har pålagt dem.   ret

Skoler og sanatorier må oprettes i sydstaterne. Der må ikke spildes tid før dette arbejde tages op. Der er også brug for en veludstyret trykkerimaskine, så bøger kan publiceres, og medarbejderne i sydstaterne kan bruge dem. Jeg er blevet instrueret at udgivelsen af bøger til brug på denne mark, er absolut nødvendig. Noget i denne linje må gøres uden forsinkelse.   ret

Jeg besøgte Vicksburg på min vej til generalkonferensen, og jeg så at de bygninger, som medarbejderne havde rejst der, var en god forbilledlig lektie til vort folk. Der er på enhver måde udøvet sparsommelighed. Bygningerne er ikke så dyre, alligevel pæne og smagelige.   ret

I Nashville blev jeg overrasket over at finde et trykkerikontor fyldt med travle medarbejdere. Dette kontor, med des møbler, blev købt for en så lille så mulig omkostning. Alt omkring det er pænt og ordentligt. Medarbejdernes ansigter udtrykte forstand og dygtighed, og arbejde de gør er en dyrebar forbilledlig lektie. Men der er brug for en store bygning, mange forretningslinjer vil åbne sig op, når arbejdet føres fremad. Der er meget arbejde at gøre i Sydstaterne, og for at gøre dette arbejde må medarbejderne have den passende litteratur, bøger der fortæller sandheden i et enkelt sprog, og rigt illistreret. Den slags litteratur vil være de mest effektive midler til at holde sandheden frem for folk. Der kan gives en prædiken og glemmes hurtigt, men en bog bliver der.   ret

Herren har sat midler i Sit folks hænder der skal bruges til dette arbejde. Jeg kalder på mine brødre og søstre at give deres midler til at støtte forlagshuset med til sydstaternes mark.   ret

Gud har sat os i en verden hvor Han selv har beskrevet Hans godhed så fuldt ud. De velsignelser som Han har givet kan ikke tælles, tilstrækkeligt til at fremføre arbejdet at lade sandhedens lys skinne frem til verden. Synd er fremherskende, har ødelagt og ransaget verden med sin forbandelse, men i Sin barmhjertighed har Herren udarbejdet Sin guddommelige plan for at opfylde jorden med Sin herlighed. Hans gavnmildhed er uudtømmelig.   ret

Jeg appellerer til dem som kender sandheden, at hjælpe i arbejdet i Sydstaternes mark. Det er min byrde. Jeg er instrueret til at kalde på dem som har midler, at give af deres penge til Sydstaternes mark, så Herrens arbejde ikke forhindres.   ret

Nashville skal gøres til et center for værket. Fra dette sted vil der udgå en indflydelse som vil fæstne arbejdet, idet Herren bereder vejen. Lad dem som arbejder i interesse for Guds sag lægge behovene for sydstaternes arbejde frem for verdens velhavende mænd. Gør dette skønsomt. Fortæl dem hvad I prøver at gøre. Bed indstændigt om donationer fra dem. Det er Guds midler som de har, midler som bør bruges til at oplyse verden. Der har lagt sig store guld- og sølvrigdomme i jorden. Menneskers rigdomme har ophobet sig. Gå til disse mænd, og med at hjerte fyldt af kærlighed for Kristus og lidende mennesker, og spørg dem om at hjælpe jer i det arbejde I prøver at gøre for Mesteren. Idet de ser at I åbenbarer incitamenterne i Guds godgørenhed, vil det give genklang i deres hjerter. De vil indse at de kan være Kristi hjælpende hånd, ved at gøre lægemissionsarbejde. De vil ledes til at samarbejde med Gud, give de nødvendige ting for at sætte det værk i gang, som behøver at blive gjort.   ret

Er Guds folk selviske med deres midler på dette tidspunkt, vil det give sejr til Satan. Begærlighed er afgudsdyrkelse. Det ikke vokse og styrkes uden et stort sjæletab til Kristus. Længe har Gud gjort store ting for os. Bør ethvert hjerte ikke udfolde sig i gavmilde bevægelser, fyldt med en opsætsighed for at give Herren Sine betroede talenter tilbage, så arbejdet med at genoprette Hans moralske billede i mennesker kan blive udført?   ret

Vil vore brødre vække til en ansvarsbevidsthed? Vil de give gavmildt, så arbejdet i Sydstaterne kan udrettes så det bliver selvunderholdende? Denne verden blev oprettet ved og understøttes af en gavmild Skabers velvilje. Vi er understøttet af Guds medfølende kærlighed. Han er giveren til alt vi har. Han kalder os til at give en del af den overflod han har beriget os med, tilbage til Ham. Tænk på den omsorg Han har for jorden, sender regn og solskin på rette tid, for at få planterne til at gro. Det er den store Husholder som giver liv til at de udsåede frø i jorden. Han giver Sin gunst til retfærdige og uretfærdige. Skal dem som tager imod Hans velsignelser ikke vise deres taknemmelighed til ham, ved at give af deres overflod, og hjælpe lidende mennesker.   ret

Vil I ikke bestræbe dig på at være som Jesus? Vil I ikke være Hans hjælpende hånd? Vil I ikke, som hævder at være Guds sønner og døtre, medlemmer af den kongelige familie, vise verden at sandhed fordriver selviskheden fra hjertet?   ret

Vi kan nok føle at det er et privilegium at være Guds medarbejdere, at handle med Hans goder ved at sætte det i gang som vil fuldføre Hans hensigter i vor verden. Bør vi da ikke, idet vi dag for dag får tegn på Guds kærlighed og godhed og medfølelse, bruge vor tid og vore kræfter på at tjene os selv, medens Guds sag vansmægter, og der ikke gøres noget for at fremføre fuldendelsesarbejdet for helliggørelsen af de mennesker han har skabt og genløst?   ret

Herren Jesus kalder på mig til at sætte disse ting frem for troende og ikke-troende. Vær barmhjertig, ligesom jeres himmelske Fader er barmhjertig. Tænk på den store gave Gud har gjort for jer, endog gaven i Hans søn. Tænk på hvad han har gjort for at sikre jeres frelse. Jeres syndige tilstand kræver et offer. I har intet at ofre i jeres åndelige ørkesløshed. Kristus kom til denne verden, og på korset ofrede han sig selv som et offer for jer. I er ikke jeres egne; for I er blevet købt for en pris, ”ær derfor Gud i jeres legeme, og i jeres hånd, som er Guds” Han ”elskede verden således at Han gav Sin enbårne Søn, for at enhver som tror på Ham ikke skal gå fortabt, men få evigt liv.”   ret

Se den stedfortræder som himlen har tilvejebragt for jer. Heri er kærlighed! Gud har givet jer et forbavsende bevis på Hans kærlighed, et bevis som trodser al fordærv. Vi har intet vi kan måle det med, ingen standard hvorved vi kan sammenligne det. Gud gav Sin elskede Søn som soning for vore synder.   ret

Hvad kan jeg mere sige? Kan vi afvise Hans anmodning, som har gjort så meget for os? Gud indbyder os til at lade vor taknemmelighed flyde frem i gaver og ofre. Han kalder på os alle at være barmhjertige, hjælpende hænder, der frembærer Hans velsignelser til trængende og fortabte sjæle. Han som skal frelse jer fra evig død, opgav Sin enbårne Søn, beder jer om at give jeres verdslige ejendomme til Hans arbejde. Han spørger efter elskelig og medfølende tjeneste. Det gør han for at prøve dig, og spørge, Han kalder kun på Sine egne, for alt det I har Hans. For at prøve jeres alliance med Ham, lader Han jeres håndtere Hans goder. Han ønsker at I skal gøre alt hvad overhovedet er muligt for jer muligt, for da vil I få flere evner at give tilbage til Ham. I vil give videre, og modtage til at give videre. Hav hver dag i sinde hvad Gud er for jer. Tal om Hans fuldkommenhed, om Hans herlighed, og med dette i tanke, bed hvad I kan gøre for Ham. Husk at han har betroet jer Hans goder. Gentag igen og igen: “Denne Gud er min Gud for evig og altid.” Dem i dette liv giver villigt og med glæde til Gud samler sig rigdomme i himlen. Til sidst vil de komme i besiddelse af en evig herlighedsvægt.
Ellen G. White. - Battle Creek, 2. april   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Livsskildringer 382
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15